România Liberă, octombrie 1989 (Anul 47, nr. 13965-13990)

1989-10-02 / nr. 13965

r Románia liberó" Pagina a 3-a — 2 octombrie 1989 TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU, ÎMPREUNĂ CU TOVARĂŞA ELENA CEAUŞESCU, a efectuat o vizită de lucru in unităţi agricole şi industriale din judeţul Ialomiţa lut ca, anul viitor, să se extindă in cooperativă experienţa acumulată privind cultivarea in rinduri dese a porumbului. De asemenea, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, apreciind modul in care au fost aplicate lucrările de întreţinere, ca şi starea foarte bună a culturii, a indicat să se petreacă mai hotârit la irigarea prin brazdă, care asigură utilizarea integrală a apei, reducerea cheltuielilor, precum şi un important spor de producţie şi o eficienţă economică mai mare. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a cerut ministrului agriculturii, Gheorghe David, celorlalţi factori de răspundere şi specialişti prezenţi, săia măsuri şi să asigure, intr-un timp cit mai scurt, mijloacele mecanice de recoltare , a culturilor de porumb cu densi- - tate mai mare, astfel incit cel ** puţin 80 la sută din suprafeţe, pe ansamblul ţării, să fie recoltate mecanizat. Secretarul general al partidului s-a interesat de munca şi rezultatele obţinute de ţăranii cooperatori. Prin cuvinte spuse din inimă, cooperatorii prezenţi la lucru au subliniat că recoltele din acest an sunt incomparabile cu cele din trecut, ceea ce le asigură lor şi familiilor lor condiţii tot mai bune de viaţă. In timpul vizitei s-au făcut măsurători şi la recolta de sfeclă de zahăr, estimîndu-se că se vor obţine 130 000—140 000 kg sfeclă la hectar. In încheierea vizitei, adresîndu-se ţăranilor cooperatori, mecanizatorilor, tuturor celor prezenţi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a spus : Dragi tovarăşi, Am primit de la preşedintele cooperativei invitaţia să vedem recoltele de porumb. Am constatat cu multă satisfacţie că recolta este chiar mai mare decit a apreciat-o preşedintele cooperativei. Practic, in sola aceasta se pot obţine peste 40 000 kg ştiuleţi la hectar. Sfecla pe care am văzut-o asigură peste 140 000 kg la hectar. Aş dori să adresez felicitări tuturor cooperatorilor pentru rezultatele bune la griup peste 10 000 kg la hectar, la celelalte culturi şi vă urez să obţineţi recolte şi mai frumoase. Aceasta asigură creşterea veniturilor în natură şi bani tuturor coope- ratorilor, dar asigură şi creştinerea contribuţiei unităţii la fondul centralizat al statului, la dezvoltarea economică generală a patriei. Acum, pe baza reali- tatii, a recoltelor obţinute, putem să vedem ce înseamnă noua revoluţie agrară. De la recoltele aşa cum erau in trecut, ■ la recoltele de azi, de 40 tone porumb, şi de 10 tone griu la I hectar, distanţele sunt mari. Anul viitor, cooperativa trebuie să candideze la un foc fruntaş şi la griu. In acest an avem cooperative cu 13 tone griu la hectar. Obiectivul este să obţinem 15 000 kg griu la hectar şi 1 50 000 kg porumb la hectar. Şi cooperatorii din comuna Gheor- Ighe Doja — aşa cum ştiu că munciţi, fiindcă am fost de mai multe ori aici —, depuneţi eforturi şi obţineţi rezultate bune şi este posibil ca , anul viitor să obţineţi rezultate şi mai bune. Aceasta demonstrează că mimat marea agricultură socialistă, numai proprietatea comună socialistă, de stat şi cooperatistă, pot asigura obţinerea unor asemenea rezultate, creşterea producţiilor, a nivelului de trai al întregului nostru popor. Vă felicit şi vă doresc rezultate cit mai bune, dragi tovarăşi. Cei prezenţi au primit cu deosebită Însufleţire aprecierile şi îndemnurile secretarului gerneral al partidului şi au dat o expresie — prin ovaţii şi îndeţ lungi aplauze — hotărîrii lor de •, a acţiona cu fermitate, un spirit I revoluţionar, pentru a realiza ^ producţii mereu mai mari, potrivit prevederilor de plan, a obiectivelor noii revoluţii agrare, , sporindu-şi astfel contribuţia la dezvoltarea generală a ţării. Sosirea oficială în judeţ a avut loc pe platforma Industrială a municipiului Slobozia, unde se aflau mii şi mii de cetăţeni, tineri şi virstnici, care au venit, in această zi de început de octombrie, pentru a exprima conducătorului iubit şi stimat al partidului şi statului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşei Elena Ceauşescu, profunda recunoştinţă pentru tot ceea ce au făcut şi fac spre binele şi fericirea poporului, pentru progresul multilateral al patriei. O formaţie alcătuită din ostaşi ai forţelor noastre armate, membri ai gărzilor patriotice şi ai detaşamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei a prezentat onorul. S-a intonat Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. Primiţi cu tradiţionala piine şi sare, tovarăşului Nicolae Ceauşescuşi tovarăşei, Elena Ceauşescu le-au fost oferite, cu dragoste şi respect, flori de către pionieri şi şoimi ai patriei, de tineri şi tinere. Miile de locuitori ai municipiului Slobozia prezenţi scandau îndelung, cu înflăcărare: „Ceauşescu — P.C.R. !“, „Ceauşescu şi poporul !“, „Ceauşescu reales la al XIVIlea Congres !“. în aplauzele, uralele şi aclamaţiile celor prezenţi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au luat loc într-o maşină deschisă, indreptindu-se spre primul obiectiv înscris în programul de lucru in oraşul reşedinţă de judeţ — ÎNTREPRINDEREA DE ULEI DIN SLOBOZIA. Amplasată in acest centru industrial din inima Bărăganului, întreprinderea de ulei — care se numără printre unităţile fruntaşe pe ramură — îşi aduce o importantă contribuţie la realizarea unor produse alimentare de primă necesitate, prin prelucrarea materiilor prime oleaginoase furnizate de agricultura ialomiţeană. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu le-au fost prezentate principalele date referitoare la structura fabricaţiei, organizarea fluxurilor tehnologice, la modul de utilizare a capacităţilor existente. Evidenţiind amploarea şi însemnătatea programului de măsuri adoptat în scopul modernizării proceselor de producţie, ministrul industriei alimentare, Paula Prioteasa, şi directorul întreprinderii, Gheorghe Bălan, au subliniat că, pe această bază, s-a reuşit ca in cursul acestui an capacitatea instalaţiilor de prelucrare a uleiului din floarea soarelui, soia şi germeni de porumb să înregistreze, faţă de parametrii proiectaţi, creşteri cuprinse intre 13 şi 20 la sută. A fost reliefat faptul că pe lingă sporirea capacităţii de producţie, măsurile din programul de modernizare s-au concretizat şi în utilizarea unor noi surse de materii prime — cum sunt simburii de tomate sau de struguri —, din care se obţin diverse uleiuri tehnice. Vizitarea principalelor secrtoare de producţie a prilejuit analiza modului de exploatare a maşinilor şi utilajelor din dotare, a eficienţei actualelor tehnologii de fabricaţie. Secretarul general al partidului a apreciat că randamentul de extracţie a uleiului, îndeosebi în cazul seminţelor de floarea soarelui, este încă mic, ceea ce impune adoptarea unor metode de lucru avansate, care să asigure sporirea cantităţii de ulei din acelaşi volum de materii prime. S-a cerut ca acţiunea de modernizare să fie concepută în profunzime, vizind toate fazele procesului de fabricaţie, astfel încit să aibă efecte pozitive majore atît in planul creşterii producţiei, cit şi în cel al îmbunătăţirii calităţii. în acest sens, s-a indicat să fie perfecţionate operaţiile de decojire, separare şi presare a seminţelor de floarea soarelui, care să conducă la sporirea calităţii tuturor produselor — ulei, halva, şroturi proteice pentru hrana animalelor. Conducătorul partidului şi statului nostru a cerut specialiştilor să studieze şi să experimenteze metode noi, care să asigure un înalt nivel de puritate a uleiului la o primă extracţie, urmând ca rafinarea să se aplice îndeosebi celui obţinut din a două extracţie. La plecare, tovarăşul NicolaeCeauşescu a adresat felicitări colectivului pentru rezultatele de pină acum şi urarea de a acţiona cu hotârîre pentru modernizarea fabricaţiei, pentru a obţine o producţie sporită de ulei, de o calitate cit mai bună. . Aprecierile şi îndemnurile secretarului general al partidului au fost primite cu multă însufleţire de miile de oameni ai muncii, care au aplaudat şi ovaţionat cu putere, dînd glas angajamentului ferm de a-şi îndeplini exemplar sarcinile de plan pe acest an şi pe întregul, cincinal, orientările şi indicaţiile primite cu prilejul vizitei. Cu aceleaşi sentimente de dragoste şi preţuire, au fost intimpinati tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu la sosirea la obiectivul următor — FABRICA DE FURFUROL DE PE PLATFORMA COMBINATULUI DE ÎNGRĂŞĂMINTE CHIMICE SLOBOZIA. Această unitate, care produce furfurol din ciocălâi de porumb, beneficiază , din plin de amplasarea sa in centrul unuia dintre, cele mai mari grînare ale tării, de unde își asigură materiile prime agricole. Si aici, în centrul dialogului purtat de secretarul general al partidului cu factorii de răspundere din ministerul de resort, centrala industrială și combinat cu ceilalţi specialişti, s-au aflat problemele de bază ale sporirii volumului producţiei, modernizării proceselor de fabricaţie, creşterii continue a eficienţei economice. Referindu-se la eforturile întreprinse pe linia utilizării instalaţiilor la parametrii proiectaţi si îndeplinirii sarcinilor de Plan , directorul combinatului, Ioan Hararu, a subliniat că, în urma măsurilor întreprinse In direcţia modernizării fluxurilor de fabricaţie, in acest an producţia de furfuroi a crescut cu peste 50 la sută faţă de cea obţinută in 1966, înregistrindu-se scăderi importante ale consumurilor materiale si energetice, precum şi ale preţului de cost. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu si tovarăşei Elena Ceauşescu le-au fost prezentate preocupările colectivului pe linia perfecţionării instalaţiilor si utilajelor, a metodelor tehnologice. A fost subliniat faptul că, datorită aplicării in cadrul actualului flux de fabricaţie a trei tehnologii moderne, producţia de furfuroi a crescut substantial, inregistrînd un adevărat salt şi in ceea ce priveşte rentabilitatea. Au fost înfăţişate, de asemenea, preocupările în direcţia reducerii Consumurilor de materii prime şi materiale. Secretarul general al partidului a cerut să se ia măsuri pentru asigurarea materiilor prime vegetale in aşa fel incit instalaţiile să funcţioneze fără întrerupere. A fost prezentată, in continuare, o tehnologie modernă — aplicată în fabricaţia curentă — pe baza căreia, odată cu furfurolul, se obţin si importante cantităţi de celofuraj, menit să îmbunătăţească hrana animalelor. Apreciind eficienţa economică ridicată a noului procedeu, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a cerut ca acesta să fie extins la toate unităţile de profil din ţară si să fie perfecţionat in continuare pentru a se obţine rezultate si mai bune. în acelaşi timp, secretarul general al partidului a indicat specialiştilor să acţioneze în direcţia diminuării in continuare a consumurilor specifice de materii prime, energie si combustibili, pentru a se fabrica farfura la un preţ de cost, cit mai redus. Adresind cele mai calde mulţumiri tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu pentru vizită, cei prezenţi şi-au exprimat hotârirea de a transpune neabătut în practică preţioasele indicaţii primite, de a acţiona cu maximă responsabilitate pentru înfăptuirea programelor de dezvoltare şi modernizare a producţiei. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au fost înconjuraţi la plecarea din municipiul Slobozia, cu aceleaşi calde şi entuziaste manifestări de dragoste şi respect. Miile de locuitori ai oraşului, aflaţi de-a lungul traseului străbătut de coloana oficială, au scandat cu însufleţire numele partidului şi al secretarului său general. Această ambianţă sărbătorească a fost întregită prin cintecul şi dansul a numeroase formaţii artistice de amatori. Adresîndu-se locuitorilor oraşului, tovarăşul.. Nicolae Ceauşescu a spus :■ Dragi tovarăşi. Am făcut o scurtă vizită de lucru in unităţi din agricultură Si Industrie — la Întreprinderea de Ulei si Fabrica de Furfuroi din cadrul Combinatului de îngrăşăminte Chimice Slobozia. în agricultură am constatat lucruri bune, chiar foarte bune. Producţia de griu la cooperativa agricolă de producţie Gheorghe Doja a fost bună — de 10 000 kg la hectar. Si la porumb, si la sfecla de zahăr, am ajuns la concluzia că se vor obţine producţii bune. La porumb, o producţie de peste 40 000 kg ştiuieţi la hectar, iar la sfecla de zahăr de 130 140 tone la hectar. Am cerut să se lucreze in asa fel incit să se ajungă la 12 000—15 000 kg griu la hectar si peste 50 000 kg porumb la hectar. La întreprinderea de Ulei am constatat că sunt lucruri bune, dar si aici este necesar să se acţioneze pentru înfăptuirea, intr-un timp scurt, a măsurilor de modernizare, să se asigure aplicarea de noi tehnologii pentru a obţine un ulei de mai bună calitate, creşterea randamentului de extracţie si sporirea, in general, a eficienţei în toate domeniile. Avem impresii bune faţă de îmbunătăţirile si rezultatele obţinute la fabrica de furfura pe linia creşterii randamentelor, reducerii consumurilor si a preţului de cost. Iată ce rezultate se obţin prin aplicarea de tehnologii noi si modernizate — creşterea producţiei si sporirea venitului naţional si, pe această bază ,o contribuţie mai mare la dezvoltarea generală a patriei si ridicarea nivelului de trai al întregului popor. Ne pregătim pentru Congresul al XIV-lea al partidului. Aş dori ca judeţul Ialomiţa să se prezinte — si în industrie si in agricultură —, ca de altfel întreaga tară, cu rezultate cit mai bune in toate domeniile, să obţină o creştere a producţiei, a randamentelor, a eficienţei economice — aceasta constituind calea înfăptuirii neabătute a Programului partidului şi crearea condiţiilor pentru realizarea visului de aur — comunismul, încă o dată, vă adresez felicitări şi urarea de a obţine rezultate tot mai bune în toate domeniile de activitate. Cuvintele secretarului general al partidului au fost primite cu multă însufleţire de cei prezenţi, care, prin puternice şi îndelungi aplauze, urale şi aclamaţii, au dat expresie hotărîrii ferme a comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii din judeţ de a face totul pentru transpunerea in viaţă a indicaţiilor şi sarcinilor primite în timpul vizitei, de a întîmpina cu noi şi remarcabile realizări Congresul al XIV-lea al partidului. Dialogul de lucru purtat de secretarul general al partidului cu cei ce muncesc şi trăiesc în judeţul Ialomiţa a continuat pe platforma industrială a tînărului oraş Ţăndărei, care, asemenea tuturor localităţilor patriei, a cunoscut o puternică dezvoltare şi modernizare in perioada inaugurată de Congresul al IX- lea al partidului. Vizita de lucru în oraşul Ţăndărei a început la ÎNTREPRINDEREA DE INDUSTRIALIZARE A SFECLEI DE ZAHĂR. Au fost examinate probleme privind utilizarea la capacitatea maximă a utilajelor şi instalaţiilor din dotare, reducerea consumurilor specifice de materii prime şi materiale, creşterea randamentului de extracţie a zahărului, sporirea eficienţei Întregii activităţi. Directorul unităţii, Florin Dinu, a arătat că, datorită modernizării continue a proceselor de producţie, întreprinderea prelucrează in prezent o cantitate de sfeclă de zahăr aproape dublă faţă de 1976, anul punerii în funcţiune. S-a subliniat că, odată cu sporirea capacităţii de prelucrare, a crescut şi randamentul de extracţie a zahărului, care a ajuns la 13,5 la sută. Totodată, a fost reliefat faptul că se desfăşoară din plin campania de prelucrare a sfeclei de zahăr, utilajele şi instalaţiile funcţionînd la Întreaga capacitate, în timpul vizitării unor secţii de fabricaţie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost informat in legătură cu măsurile si acţiunile întreprinse in vederea realizării integrale a programului de prelucrare industrială a sfeclei de zahăr din campania acestui an. A fost subliniat faptul că prin folosirea intensivă a utilajelor şi instalaţiilor, modernizarea proceselor de tăiere a sfeclei, de purificare şi de filtrare, precum şi prin diversificarea produselor a crescut atit cantitatea prelucrată, cit şi randamentul de extracţie a zahărului. De asemenea, s-a arătat că, prin mai buna organizare a întregii activităţi, prin respectarea riguroasă de către unităţile agricole producătoare a graficelor de livrare, planul pe luna septembrie a fost îndeplinit la toţi indicatorii, colectivul întreprinderii angajîndu-se ca pină la Congresul al XIV-lea al partidului să realizeze Integral sarcinile de plan pe acest an. Apreciind rezultatele dobindite de colectivul acestei unităţi, secretarul general al partidului a indicat să se acorde, in continuare, o atenţie deosebită modernizării şi perfecţionării proceselor de fabricaţie, în scopul reducerii pierderilor tehnologice şi sporirii randamentului de extracţie a zahărului din materia primă. Mulţumind tovarăşului Nicolae , Ceauşescu pentru vizita efectuată, directorul întreprinderii a exprimat angajamentul ferm al tinărului colectiv de oameni ai muncii de a face totul pentru transpunerea în viaţă a indicaţiilor şi orientărilor primite în timpul vizitei, pentru realizarea exemplară a sarcinilor pe acest an şi pe întregul cincinal. Vizita de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, a tovarăşei Elena Ceauşescu a continuat la FABRICA DE ULEI, situată în imediata apropiere, unitate construită in această zonă la indicaţia secretarului general al partidului, in vederea prelucrării soiei şi inului ce se cultivă pe mari suprafeţe în judeţul Ialomiţa. Şi aici, ca pe tot parcursul vizitei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu au fost intimpinaţi cu aceleaşi calde sentimente de stimă şi aleasă preţuire de oamenii muncii de la fabrica de ulei, de numeroşi locuitori ai oraşului. Secretarului general al partidului i-au fost înfăţişate rezultatele obţinute de colectivul fabricii în îndeplinirea indicatorilor de plan, îndeosebi a producţiei fizice, a productivităţii muncii, a diminuării cheltuielilor şi sporirii eficienţei întregii activităţi. Concomitent cu producerea de uleiuri, la fabrica din Ţăndărei se realizează făină de soia, precum şi textura de proteice obţinute din aceeaşi plantă. S-a subliniat faptul că, prin finalizarea programului de modernizare, încă în cursul acestui an se va înregistra o dublare a capacităţii de producţie la făina de soia — unitatea de aici fiind singura din ţară profilată pe fabricarea acestui produs. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu au vizitat apoi principalele sectoare de producţie ale fabricii. Avînd în vedere larga utilizare în industria alimentară a faunei şi texturatelor proteice din soia, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a cerut conducerii unităţii să asigure creşterea, în continuare, a capacităţii de producţie. In acelaşi timp, s-a indicat factorilor de răspundere din centrala industrială şi ministerul de resort să întocmească un program menit să asigure realizarea cu forţe proprii şi în alte localităţi a unor capacităţi şi instalaţii pentru producerea de făină şi texturate proteice din soia. La plecarea de pe platforma industrială a oraşului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, adresîndu-se muncitorilor care lucrează în unităţile de aici, a subliniat bunele impresii din timpul vizitei la întreprinderea de Industrializare a Sfeclei de Zahăr şi la Fabrica de Ulei, arătînd că este necesar să se acţioneze pentru obţinerea unor rezultate cit mai bune în vitreaga activitate, să se asigure aplicarea in mod ferm a măsurilor din programele de modernizare, de creștere a randamentelor, de reducere a consumurilor si sporire a eficientei economice. îndemnurile secretarului general al partidului au găsit un puternic ecou în rindul oamenilor muncii din oraşul Ţăndărei, care, prin însufleţite aplauze şi aclamaţii, au dat expresie angajamentului ferm de a face totul pentru realizarea exemplară a sarcinilor primite, pentru îndeplinirea integrală a planului pe 1989 şi pe întregul cincinal. Mulţumind încă o dată tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi tovarăşei Elena Ceauşescu, pentru vizita efectuată, pentru orientările şi indicaţiile primite cu acest prilej şi care se constituie intr-un mobilizator program de acţiune pentru toţi cei ce muncesc şi trăiesc în această parte a ţării, primul secretar al Comitetului judeţean de partid a exprimat hotărirea comuniştilor, a tuturor oamenilor muncii ialomiţeni, de a acţiona, cu dăruire şi răspundere, în spirit revoluţionar, pentru îndeplinirea prevederilor de plan pe acest an şi pe întregul cincinal, de a Întîmpina cu noi și importanta realizări în toate domeniila Congresul al XIV-lea al partidului. (Urmare din pag. 11