România Liberă, decembrie 1989 (Anul 47, nr. 14017-14033)

1989-12-01 / nr. 14017

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! COTIDIANUL CONSILIULUI NAŢIONAL AL FRONTULUI DEMOCRAŢIEI Şl UNITĂŢII SOCIALISTE I Anul XLVII Nr. 14017 , Vineri 1 decembrie 1989 ■iiiiiihmi III»III ii 'iiiii»iiBniii»»—T~nwirM'ii iiiTiiiiii«iii 11 mim w mil^lll■wlmllll ■■■ ——— ■■■■■ ——— ■ ■ »■■■■ 6 pagini - 50 bani Judeţul Olt: Peste 350 milioane lei producţie-marfă suplimentară Colectivele muncitoreşti aparţinînd celor 26 întreprinderi şi unităţi economice din judeţul Olt, care şi-au realizat înainte de termen prevederile de plan pe 11 luni ale anului, la producţia-marfă, au încheiat perioada de referinţă cu o depăşire de peste 350 milioane lei la indicatorul menţionat. Au fost obţinute peste plan 3 800 tone aluminiu primar şi aliaje, 200 tone electrozi siderurgicişi nipluri din grafit, 947 tone ţevi din aluminiu, 2 500 tone cocs din petrol calcinat, 10 tone mase şi paste carbonice, confecţii, importante cantităţi de piese de schimb pentru tractoare, cabluri electrice, de alte bunuri materiale Printre fruntaşi in îndeplinirea sarcinilor de plan şi-au înscris numele oamenii muncii de la întreprinderea de Aluminiu, de unde prezentăm imaginea alăturată, întreprinderea de Produse Cărbunoase şi întreprinderea de Prelucrare a Aluminiului din Slatina, Fabrica de Confecţii din Scorniceşti, Filatura de Bumbac din Drăgăneşti-Olt, cei din cadrul întreprinderii Judeţene de Morărit şi Panificaţie. (Agerpres). Marcăm astăzi împlinirea a 71 de ani de la făurirea statului naţional unitar român, moment de însemnătate cardinală în istoria noastră naţională şi care semnificind, o dată cu adoptarea de către Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia a hotăririlor privind Unirea ţinuturilor de peste munţi cu patria-mumă, împlinirea celui mai înflăcărat ideal care ne-a animat prin timp, a deschis noi şi luminoase perspective de afirmare liberă şi suverană a patriei. Noi, toţi, sîntem pătrunşi de adevărul în consens cu care, aşa cum sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii. „Desfăşurarea evenimentelor istorice demonstrează in modul cel mai categoric faptul că unirea nu a fost efectul unei intimplări, rodul unei simple conjuncturi favorabile sau al înţelegerilor intervenite la masa tratativelor, ci rezultatul luptei hotărîtoare a celor mai largi mase ale poporului, un act de profundă dreptate naţională, realizarea unei concordanţe logice intre realitatea obiectivă şi drepturile inalienabile ale poporului, pe de o parte, şi cadrul naţional cerut cu stringenţă de aceste realităţi“. Astfel 1 Decembrie a devenit o mare şi înălţătoare sărbătoare naţională, simbolul veşnic viu al realizării năzuinţelor de veacuri ale unui popor care reuşea, în sfîrşit, să intre prin propria sa luptă, prin propriile sale eforturi şi sacrificii în stăpînirea deplină a drepturilor sale naturale. Evocăm acest eveniment memorabil în ambianţa de puternic avînt politic, de amplă efervescenţă patriotică şi revoluţionară determinată de încheierea celui de-al XIV-Iea Congres care, dind expresie voinţei comuniştilor, a întregii noastre naţiuni, l-a ales în suprema funcţie de secretar general al partidului, pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu ctitor de geniu al civilizaţiei româneşti contemporane, erou între eroii neamului, personalitate de excepţie a vieţii internaţionale. Istoria îşi are logica şi legile sale. Ea ne relevă că, născut în chiar anul în care se pecetluia prit vrerea nestrămutată a românilor măreţul act al Unirii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu avea să se dovedească cel mai clarvăzător om politic ce s-a ridicat vreodată din rîndurile acestui neam dăruit. Înfăptuind, in fruntea partidului, a întregului popor, o operă care a transformat din temelii structurile economice şi sociale ale ţării, a schimbat însăşi fizionomia civilizaţiei pe care o durăm, statul agrar-industrial, cu vizibile semne de înapoiere de odinioa- ■ ră, devenind astăzi unul industrial-agrar puternic, prosper, cu mari resurse deprogres în toate domeniile. In aceste condiţii rigurosul curent al unirii, care ne-a focalizat prin timp energiile, s-a transformat în unitatea litoral-politică de monolit a poporului constituindu-se într-una din principalele forţe motrice ale progresului general al societăţii. Mărturia cea mai convingătoare a acestei ridicări la putere a constituit-o însuşi forumul comunist de curînd încheiat. De la tribuna sa, timp de cinci zile, s-au pronunţat asupra politicii interne şi externe, asupra strategiei pe care trebuie s-o promovăm muncitori şi ţărani, oameni de ştiinţă, artă şi cultură, activişti de partid şi de stat, din cadrul organizaţiilor de masă şi obşteşti, opiniile tuturora, exprimate cu o înaltă competenţă şi cu un exemplar simţ de răspundere, coroborîndu-se pentru a contribui la generalizarea experienţei înaintate, la înlăturarea neajunsurilor ce mai persistă, la definirea căilor de înaintare spre viitor prin Întărirea proprietăţii întregului popor şi cooperatiste, prin creşterea rolului conducător al partidului şi prin accentuarea, sub această egidă, a caracterului funcţional al tuturor resorturilor democraţiei muncitoreşti revoluţionare. A fost o impresionantă manifestare a unităţii de cuget şi de simţiri, a creşterii conştiinţei de sine a unui popor liber şi demn, hotărît să-şi făurească, sub conducerea partidului, a genialului său conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, un destin vrednic de măreţia sa, să sporească necontenit numele şi renumele României. De pe treapta Înaltă pe care am atins-o, din perspectiva obiectivelor adoptate de Congres şi care trasează calea înaintării ţării pînă in anul 2000— 2010, cît de complexă şi de emoţionantă ne apare lupta îndelungată dusă de înaintaşi pentru unire, cît de răscolitoare se înfăţişează jertfele care s-au dat în numele şi pentru atingerea acestui ţel sacru... Prima, fundamentala realitate pe care trebuie să o punem în lumină este că, formulind conceptul Marii Uniri şi militînd cu ienergie, cu infinită abnegaţie pentru traducerea lui în viaţă, noi n-am pornit niciodată de la un model abstract şi cu atît mai puţin de la o pretenţie fără acoperire. Unitatea noastră statal-politică pentru care am luptat şi am singerat atîtea secole îşi are temeiul in unitatea pămîntului românesc. Străbunii noştri, înfăţişaţi cu admiraţie de izvoarele anuce, au fondat aici un stat mare şi puternic — Dacia — capabil să se impună prin civilizaţie şi organizare de la egal la egal cu cea mai mare putere a timpului — Imperiul Roman. Din sinteza acestor două strălucite civilizaţii s-a născut poporul român care a moştenit în egală măsură calităţile dacilor ca şi pe cele ale romanilor. Cu cită dreptate releva tovarăşul Nicolae Ceauşescu faptul că „Oamenii de ştiinţă, arheologii nu trebuie să caute urmele înaintaşilor noştri prin săpături, pe alte meleaguri, pe alte continente deoarece înaintaşii noştri, cu mult, cu mult înaintea primului stat centralizat, au locuit, s-au dezvoltat pe aceste meleaguri — şi trebuie să subliniem cu putere aceasta şi să respingem cu toată fermitatea tezele unor pretinse Istorici, care, în activitatea lor şovinistă, reacţionară, încearcă să falsifice adevărul şi realitatea dăunînd atît popoarelor lor cit şi prieteniei şi colaborării dintre popoare, prieteniei şi colaborării internaţionale“. Aşa este, fără doar şi poate. Noi sîntem de o seamă cu timpul. Noi ne-am format aici. Noi am (Continuare in pag. a 2-a) 71 de ani de la făurirea statului national unitar * român RFAlFdiFIEA KIHNISUIUI MCIIM CEAUŞESEUI IN FRtlNEEA PARTIDULUI ['UIMITA CU INAFTĂ MllHIE PATRIOTICĂ Şl PUUEMDĂ SATISFACŢIE DE INEDICUL PARTID Şl PDPRU TELEGRAME ADRESATE TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU o O (Pagina a 3-a) Orientările şi hotărîrile a XIV-Iea — program de luptă şi muncă al partidului, al întregului popor SUB semnul Înaltei FAŢĂ DE DESTINDE Prin Înaltul spirit de responsabilitate şi exigenţă revoluţionară care a ilustrat dezbaterea problemelor fundamentale actuale şi de perspectivă ale înaintării ferme a României pe drumul socialismului şi comunismului Congresul al XIV-Iea al partidului se înscrie in istoria patriei, în viaţa partidului şi poporului, ca un eveniment epocal, drept Congresul marilor victorii socialiste. După cum se arată in Rezoluţia Congresului al XIV-lea al Partidului Comunist Român, dată publicităţii ieri, pornindu-se de la bilanţul bogat obţinut în construcţia socialismului, cu deosebire in epoca inaugurată de Congresul al IX-lea, epocă care poartă cu legitimă mîndrie patriotică şi profundă recunoştinţă, numele ilustrului său ctitor, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, marele forum comunist a trasat luminoasele perspective ale procesului de înaintare permanentă a României spre cote superioare de civilizaţie şi progres, spre visul de aur — comunismul, în acest context, o semnificaţie excepţională capătă actul politic decisiv, exprimînd voinţa întregului partid şi întregului popor, al realegerii tovarăşului Nicolae Ceauşescu în funcţia supremă de secretar general al partidului, cea mai sigură garanţie a continuităţii înfăptuirii măreţei opere de construcţie a socialismului cu poporul şi pentru popor. Delegaţii la Congres au dat glas mandatului de inimă şi conştiinţă al comuniştilor, al tuturor cetăţenilor ţării, de realegere in fruntea partidului a celui mai iubit fiu al poporului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, in semn de aleasă cinstire şi preţuire, de înflăcărat omagiu faţă de eminenta personalitate a secretarului general al partidului. După cum se ştie, acest act memorabil s-a săvîrşit într-o atmosferă de puternic entuziasm şi înălţătoare vibraţie patriotică, a cărui dimensiune este exprimată prin Rezoluţia Congresului în următoarele cuvinte : „Prin inestimabila sa contribuţie teoretică şi practică la fundamentarea ştiinţifică şi transpunerea în viaţă a Programului partidului, a planurilor şi programelor de dezvoltare economico-socială a patriei şi edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate, la elaborarea şi înfăptuirea întregii politici interne şi externe a partidului şi statului, prin îmbogăţirea teoriei revoluţionare a clasei muncitoare, a gîndirii social-politice contemporane, cu teze, concepte, idei şi orientări noi, profund originale, asupra problemelor esenţiale ale socialismului, ale evoluţiei lumii contemporane, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi-a atras înalta stimă şi nemărginita recunoştinţă a tuturor fiilor României socialiste, respectul şi preţuirea popoarelor iubitoare de pace şi progres de pe toate meridianele lumii“. Totodată, Congresul şi-a reafirmat convingerea neclintită că prin reînvestirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu in suprema funcţie din partid se asigură înfăptuirea neabătută a politicii de făurire a socialismului, de asigurare a progresului, libertăţii şi independenţei patriei noastre. Cum s-a relevat deosebit de pregnant şi în cadrul dezbaterilor Congresului, cum se arată şi în Rezoluţie, marele forum comunist a dat cea mai înaltă apreciere şi a aprobat în unanimitate Raportul prezentat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, însuşindu-şi pe deplin tezele, ideile şi orientările formulate în acest document programatic de semnificaţie istorică. In acest sens, s-a hotărit ca Raportul să devină programul de luptă şi de muncă al partidului, al întregului popor, pentru ridicarea României la un nou stadiu, superior, al dezvoltării sale socialiste, în înaintarea sa spre comunism. Prin conţinutul său, Raportul exprimă în cel mai înalt grad, pe baza analizei de exemplară rigoare ştiinţifică ce-l caracterizează, interesele vitale ale poporului român, cerinţele cardinale ale progresului multilateral al României în anii ce vin, fundamentînd direcţii de acţiune primordiale, soluţii revoluţionare problemelor ridicate de actualul stadiu de dezvoltare în care ne aflăm, precum şi celor rezultînd din transpunerea în practică a proiectelor şi opţiunilor de viitor. * Trăsătura dominantă a documentelor Congresului, a orientărilor şi hotăririlor adoptate constă în continuitatea şi perfecţionarea procesului revoluţionar. Viaţa, experienţa, ca urmare a rezultatelor obţinute, demonstrează în modul cel mai concludent justeţea şi realismul strategiei partidului iniţiată de Congresul al IX-lea. Tocmai de aceea comuniştii români au decis, într-un gind şi o voinţă, ca această strategie să fie aplicată cu toată fermitatea şi în continuare, ceea ce este de natură să pună în evidenţă ataşamentul declarat şi neclintit la principiile socialismului ştiinţific, transpuse creator în practică, în conformitate cu realităţile noastre naţionale, cu exigenţele progresului nostru naţional, în toate domeniile. Rezoluţia, in spiritul Raportului prezentat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, reiterează cu claritate că în România se va continua fără nici o abatere construcţia noii orinduiri, aceasta fiind singura in măsură să asigure răspunsuri optime, eficiente, la problemele dezvoltării poporului român, împlinirea celor mai nobile idealuri şi aspiraţii de mai bine ce-i animă pe toţi fiii patriei. Iată de ce, imperativul perfecţionării in toate sectoarele de activitate, la nivel politic, economic, de asemenea ideologic şi educativ, al creşterii calităţii şi eficienţei muncii, al ridicării permanente a nivelului de trai, se subsumează şi se întemeiază pe direcţii de acţiune strategică care rămîn integral in vigoare şi in perioada care urmează, in cincinalul viitor, în anii 2000—2010. Aceste direcţii de acţiune exprimă fără nici un echivoc sensul istoric cit şi esenţa orinduirii socialiste, cu tot ceea ce rezultă din aceste adevăruri primordiale. Este vorba despre întărirea proprietăţii întregului popor şi cooperatistă — «■ temelia de granit a edificării socialismului, dezvoltarea democraţiei muncitoreşti-revoluţionare ca urmare a înfăptuirii consecvente a principiului construc-,ţiei socialismului cu poporul şi pentru popor, consolidarea unităţii întregului popor în jurul ei sub conducerea partidului — centrul vital al naţiunii, forţa politică conducătoare a întregii naţiuni, în frunte cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Numai acţionind pe atari coordonate se pot materializa perspectivele însufleţitoare prefigurate în documentele Congresului al XIV-lea, cu conştiinţa că aceste opţiuni exprimă necesităţi logice, obiective ale procesului revoluţionar de făurire a noii orinduiri. Se impune ca o înaltă îndatorire politică şi morală, patriotică, a fiecărui om al muncii, a fiecărui cetăţean al patriei, de a munci şi trăi asumîndu-şi plenar marile cerinţe ale timpului eroic ai cărui contemporani suntem, militînd fără preget pentru triumful socialismului, al cauzei partidului dedicîndu-şi întreaga capacitate creatoare, toate eforturile dezvoltării pe mai departe, obţinînd noi şi tot mai mari succese, pe drumul construcţiei socialiste şi comuniste. Prevederile din Programul Directivă dau măsura necesităţilor şi posibilităţilor noastre. Tot ceea ce sîntem chemaţi să înfăptuim este pentru noi înşine, spre binele poporului, în deplină egalitate şi echitate socială. Stă în puterea noastră aşa cum am dovedit-o în atîtea rînduri, să dăm viaţă celor mai cutezătoare proiecte, dispunînd de tot ceea ce este necesar pentru aceasta. încrederea fermă cu care păşim pe acest drum este inspirată de marile realizări ale prezentului, realizări care atestă forţa şi vitalitatea socialismului, justeţea politicii partidului care nu cunoaşte ţel mai înalt decît înflorirea patriei, bunăstarea poporului român. Hotărîtor este ca fiecare dintre noi, la locul de muncă, în viaţă, în societate, să-şi îndeplinească exemplar sarcinile ce-i revin, luptînd zi de zi pentru înalta calitate şi eficienţă a, producţiei, aplicarea celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, continua îmbunătăţire a pregătirii profesionale, buna gospodărire a avuţiei naţionale, probînd prin modul de (Continuare Invag. a S-a) REI'OLIfflONĂRE ! AL PATRIEI UNIREA, UNIAIEA - TR DEFINITORII ALE DEZVOLTĂRII Şl AFIRMĂRII POPORULUI NOSTRU ,,Evocind unirea din 1918 evocăm o istorie eroicăr de secole, a poporului român, in decursul căreia a ars mereu vie flacăra luptei pentru unitate, libertate şi neatirnare, pentru scuturarea jugului exploatării şi asupririi, pentru afirmarea deplină şi neîngrădită a geniului creator al poporului român, pentru asigurarea progresului şi civilizației noastre" NICOLAE CEAUŞESCU PUTERNICA ANGAJARE MUNCITOREASCA PENTRU REALIZAREA EXEMPLARA A SARCINILOR ECONOMICEI Intrăm in ultima lună a anului, un an cu o bogată încărcătură politică, marcat de evenimentul sărbătoririi a 45 de ani de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, aureolat de măreţul forum al comuniştilor români, ale cărui Hotărîri de importanţă istorică, ce întrunesc adeziunea deplină a întregului partid şi popor, asigură înaintarea neabătută a patriei pe drumul luminos al comunismului. Fiecare din evenimentele politice ale anului a constituit pentru clasa noastră muncitoare, pentru întreaga societate un prilej de amplificare şi concentrare a iniţiativelor şi demersurilor, eforturilor în sensurile şi direcţiile fundamentale pentru creşterea progresului multilateral , atingerea unor înalţi parametri de eficienţă economică, sporirea competitivităţii produselor româneşti prin valorificarea superioară a resurselor de inteligenţă, a potenţialului material. Fiecare din lunile acestui an, pe care de la bun început l-am dorit cît mai plin şi rodnic, ne oferă o multitudine de argumente ce atestă înţelegerea de către colectivele muncitoreşti a comandamentelor economice de importanţă vitală pentru sporirea eficienţei muncii comune in beneficiul întregului popor. Firesc ca în luna de sfîrşit a anului să consemnăm noi fapte de muncă, rezultate care să contribuie la obţinerea unui bilanţ global prestigios, pe măsura complexului nostru economico-naţional, modern şi flexibil, capacitat să satisfacă toate solicitările economiei naţionale. In atmosfera de profundă satisfacţie patriotică şi mîndrie revoluţionară, generată de realegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu în funcţia supremă de secretar general al partidului, eforturile perioadei în care debutăm trebuie să vizeze, aşa cum a relevat conducătorul partidului şi statului şi în cursul recentei vizite de lucru efectuate în unităţi de cercetare şi întreprinderi bucureştene reprezentative, îndeplinirea sarcinilor de plan la ridicate cote de calitate şi eficienţă, realizarea celor mai solide condiţii pentru abordarea obiectivelor viitorului an economic. Aşadar, bunele rezultate dobîndite in perimetrul modernizării tehnologiilor şi producţiei, diversificării şi înnoirii produselor, creşterii competitivităţii lor se cer multiplicate prin valorificarea condiţiilor create, a experienţelor şi modalităţilor organizatorice determinante sub aspectul impulsionării ritmurilor de fabricaţie, al creşterii ofertei la export, al utilizării judicioase a resurselor antrenate în procesele de producţie. Am numit, în fapt, principalele exigenţe care stau acum în faţa oamenilor muncii şi, totodată, condiţiile esenţiale ce asigură realizarea şi depăşirea indicatorilor ce privesc îndeosebi producţia fizică şi exportul - obiective care îşi menţin caracterul prioritar. Paralel cu preocupările ce vizează realizarea integrală şi exemplară a sarcinilor de plan o atenţie deosebită trebuie acordată pregătirii producţiei anului viitor prin evaluarea tehnologiilor de fabricaţie şi adaptarea lor la specificul sarcinilor viitoarei etape, prin accelerarea ritmului de transpunere în practică a măsurilor cuprinse în programele de perfecţionare şi modernizare a muncii şi producţiei, de ridicare a nivelului tehnic şi calitativ al produselor, de creştere a productivităţii muncii şi eficienţei economice. I.M.G.B. Premieră tehnică cu multiple avantaje in Reuşitei de prestigiu, raportate în perioada premergătoare măreţului forum al comuniştilor români de colectivul întreprinderii de Maşini Grele — Bucureşti, reuşită ce privea îndeplinirea în devans a planului anual la export, i se adaugă un nou şi important succes, înregistrat, de această dată, din perimetrul modernizării producţiei. Este vorba de execuţia unui complex echipament ce deserveşte presa de 12 000 tone forţă, din secţia de forjă grea. Manipulatorul de forjare de 215 tf — cum este denumit — se înscrie in categoria realizărilor de deosebită complexitate şi tehnicitate, in lume echipamentele de acest gen numărîndu-se doar pe degetele unei singure mîini. Realizat, in întregime, prin autodotare, în fapt prin contribuţia tuturor secţiilor din întreprindere, după un proiect elaborat de un colectiv al Institutului de cercetare ştiinţifică, inginerie tehnologică şi proiectări pentru sectoarele calde, manipulatorul, în greutate de peste 1 200 tone, cumulează performanţe care evidenţiază, de la sine, atît calitatea concepţiei cit şi a execuţiei. Sincronizat cu presa de 12 000 tf, are 6 grade de libertate, o deplasare longitudinală de 35 metri pe minut, la care se adaugă posibilitatea cleştelui de a atinge 5 rotaţii pe minut precum şi diametrul său de 2 800 mm. Cu ajutorul său se forjează, în condiţii de maximă calitate, precizie şi eficienţă — dat fiind creşterea substanţială a coeficientului de scoatere a metalului — lingouri cu greutăţi cuprinse între 60—400 tone/metru. După cum ne informa maistrul principal Marin Constantinescu, coordonatorul lucrărilor de montaj, punerea în funcţiune a complexului echipament generează efecte economice dintre cele mai (Continuare in pag. a 2-a) producţie