România Pitorească, 1976 (nr. 1-12)

1976-01-01 / nr. 1

omania REVISTĂ LUNARĂ EDITATĂ DE MINISTERUL TURISMULUI POP SIMION redactor şef TOMA GEORGE MAIORESCU redactor şef adjunct CORNEL BOZBICI secretar general de redacţie 1TTTŢ1■HTT IN1 ROMANIA CN ROUMANIA EDIŢII ALE REVISTEI IN LIMBILE ENGLEZA, franceză, germană, rusă Redacţia: 7000 Bucureşti 4 3d. Republicii 4; tel. 15.84.58 Preţul unui abonament este de 9 lei pe trei luni, 18 lei pe şase luni şi 36 lei pe un an Pentru abonamente în străinătate vă adresaţi: ILEXIM Bucureşti — România Căsuţa poştală 2001. Telex 011.631. Departamentul Export—Import—Presă Vremea FEBRUARIE 1976 în decursul lunii vor pătrunde in spaţiul ţării 7 fronturi atmosferice, care nu vor atinge însă întregul teritoriu şi de aceea precipitaţiile vor avea extinderi parţiale sau locale. Vor cădea atît ploi cit şi ninsori dar care vor da cantităţi mici de apă exceptind partea de nord-est a Moldovei, regiunea subcarpatică a Olteniei şi unele suprafeţe din Banat, pe care se vor totaliza cantităţi mai mari de precipitaţii. Ninsorile vor fi şi slabe şi rare. Aspectul predominant al vremii va fi schimbător, alternind zile umede şi noroase cu zile uscate şi însorite. Ceaţa va fi des întîlnită în multe dimineţi şi seri 1—6 februarie. Vreme in curs de încălzire treptată, cu cer noros în primele zile, apoi variabil, cind temperatura va urca pînă la 8° în nordul ţării şi pin la ÎL în sud. Vor cădea ploi şi lapoviţe, in primele zile, mai ales în vestul şi nordul ţării, unde se vor semnala şi citeva intensificări de vînt. Nopţile fiind cu ingheţ dimineaţa se va produce polci precum şi ceaţă locală. 7—9 februarie, în aceste zile este de aşteptat un fenomen deosebit şi anume o furtună va traversa o mare parte din teritoriu. Cerul se va înnora, vîntul se va intensifica luînd caracter de vijelie şi vor cădea mai intii ploi ce vor fi însoţite pe alocuri şi de fenomene electrice, apoi ploile se vor transforma în lapoviţă, măzăriche şi ninsori. Temperatura, anormal de ridicată în primele 2 zile, va scădea brusc şi accentuat. 10—13 februarie. în urma furtunii, care va părăsi repede regiunile noastre, vremea se va ameliora, cerul devenind variabil iar vîntul va slăbi, devenind aproape calm. Vremea va fi însă rece cu nopţi geroase, temperatura coborind pînă la —15* în Cîmpia Dunării şi pînă la —20 din Maramureş, răsăritul Transilvaniei şi zona de munte. 14—16 februarie. Un val de aer cald va determina o creştere apreciabilă a temperaturii. Cerul se va menţine variabil. Dimineaţa se va produce ceaţă locală. 17—20 februarie. Vremea se va răci din nou din cauza unui crom de ninsori, ce va aduce înnorarea cerului şi precipitaţii ceva mai mari in jumătatea de nord-est a ţării. 21—25 februarie. Vreme friguroasă cu nopp geroase mai ales în jumătatea de nord a ţării. Cerul se va menţine noros. Vor cădea ninsori ceva mai frecvente în răsăritul ţării, unde se va intensifica şi vîntul de nordest. 26—29 februarie. Vremea se va ameliora, temperatura crescînd în toate ţinuturi, dar mai pronunţat în partea de sud-vest a teritoriului, unde valoril maxime vor depăşi +10*. Cerul va fi variabil cu înseminări accentuate. Numai în nordul Moldova şi zona de munte se vor semnala ninsori temporare. Nopţile vor fi cu îngheţ iar dimineţile cu ceaţă. nicolae topor 2 NAŢIA • Un gînd pentru anul care a trecut: prima ninsoare a iernii se petrecea la 20 noiembrie 1975... • S-a mai petrecut — sperăm bine — la Buşteni, la tradiţionalul «Bal al turiştilor». Cum s-o fi deghizat de data asta Pampon.! TREI PROPUNERI DE LA O.J.T. BIHOr • Simbata şi duminica, excursii cu autocarul pe Valea Iadului, la complexul turistic de la barajul Leşu (cazare şi masa Ie noul motel: 125 lei; pentru elevi: 85 lei; pentru pensionari: 115 lei). 0 Doua zi, in Maramureş, pe traseul Oradea — Şimleu Silvaniei — Baia Mare — Sighet — Sâpînţa — Negreşti — Satu Mare — Oradea (185 lei; pentru elevi: 160 lei; pentru pensionari: 170 lei). 0 Cei care-şi petrec concediul in staţiunea balneară Felix pot face excursii de o zi, cu autocarul, la Debrecen (R.P. Ungaria), 146 lei. „ Bucureştenii pot pleca spre Tîrgovişte, Cîmpulung Muscel, Piteşti, Govora, Voineasa, Rucăr , cu autobuzele din autogara Griviţa (pe şoseaua Chirilei, la capătul tramvaiului 10) care are un edificiu nou şi de unde pornesc 160 de curse interurbane şi 140 preorăşeneşti. De la cealaltă nouă autogară a Capitalei, Băneasa, avem curse regulate Ploieşti—Braşov, Snagov (parc şi complex). Pe rutele spre Rîmnicu Vîlcea, Olăneşti, Cheia, Brădet circulă acum autobuze noi de tip Roman. Mulţumiri I.T.A. Ilfov şi urarea ca orarul să fie şi el cu toţi... caii putere! • Cîştigătoarea unui concurs de ski nautic în Florida (S.U.A.) a fost o reprezentantă a sexului frumos, Irene Horton, în vîrstă de... 81 de ani. C.J.T. ARAD VA INVITĂ PE VĂI DE RIURI ŞI ÎN MARAMUREŞ: „ Monumentul eroilor de la Cărei, cimitirul vesel de la Sâpînţa, popasul Sîmbra oilor vor fi vizitate, intre altele, pe traseul Arad — Satu Mare — Sighet — Cluj-Napoca — Alba lulia — Deva — Arad (excursie de 4 zile, autocar — 437 lei). 0 Trei văi de rîuri (Alures, Olt şi Jiu) în excursia Arad — Deva — Hunedoara — Petroşani — Tg. Jiu — Rm. Vâlcea — Sibiu — Mediaş — Sighişoara — Tg. Mureş — Turda — Alba lulia — Deva — Arad. (autocar, 3 zile — 340 lei). 0 Concedii de odihnă şi tratament in toate staţiunile balneoclimaterice din ţară. 0 Excursii individuale, cu serviciile asigurate, în toate ţările socialiste. Călătoriile, inclusiv cele combinate, cu durata de la 7 la 30 de zile, un preţ mediu de 280 lei pe zi. # O masă care a costat 8 800 de franci de căciulă (cam peste 26 000 lei) i-a avut ca eroi pe Craig Clairborne, cronicarul gastronomic de la ziarul «New York Times» şi pe un prieten al său. S-a mîncat ca-n «O mie şi una de nopţi»: icre negre, tarte cu pate de ficat, trufe şi ciuperci, homari la grătar, o mîncărică de prepeliţe, alta de canar sălbatic, fazan cu alune, ficat de gîscă în aspic, stridii, sufle de prepeliţe — toate astea ca aperitive la un meniu care — culmea culmilor — a exclus cu desăvîrșire brînzeturile. De băut, s-a băut doar cite o Madera 1835, o șampanie Chateaulatour 1918, un Mouton — Rothschild 1929, un Petrus 1961, un Romance-Conti 1929... Istoria s-a petrecut la celebrul restaurant parizian «Chez Denis» și a durat de la ora 19,30 la 1 noaptea. Și cînd te gindești că runda asta gastronomică — a cărei notă de plată echivalează cu bugetul unei familii franceze cu trei copii pe un an întreg — a fost cîștigată ca premiu la o tombolă de binefacere. In folosul săracilor adică. Atît! • A apărut, sub îngrijirea Editurii Sportturism şi a Editurii Zimermans din Göteborg, volumul «România l— ţara izvoarelor de sănătate». Pentru scrierea ei, dar şi pentru bucuria sa, autorul, cunoscutul scriitor Per Olof Ekström a călătorit prin ţara noastră mult mai mult decît o... vară. O.J.T. COVASNA ORGANIZEAZĂ PENTRU TURIŞTII VENIŢI IN STAŢIUNEA COVASNA. 0 Turul judeţului — se vizitează oraşele Tg. Secuiesc, Sf. Gheorghe, staţiunea Balvanios, Lacul Sfinta Ana (o jumătate de zi, autocare 40 lei). 0 Excursii de o jumătate de zi la Poiana Braşov, la Tuşnad şi pe ruta Braşov — Bran (autocar — 40 lei). 0 Excursii de cite o zi la Slănic Moldova şi la Sinaia (autocar — 63 lei). 0 Turul oraşelor medievale din Transilvania şi o excursie pe traseul Lacul Roşu — Bicaz — Piatra Nemţ (2 zile, autocar — 170 lei). • Accidentele de pe şosele fac obiectul ultimului număr al revistei «Sănătatea lumii», editată de Organizaţia Mondială a Sănătăţii. In fiecare an, arată statisticile, îşi pierd astfel viaţa 250 000 de persoane şi sunt accidentate alte aproape 2 000 000. Accidentele rutiere, adevărate «epidemii evitabile», sunt cauza a peste 30% din decesele survenite la vîrsta între 15—25 de ani. Totuşi, anul 1974 a fost cotat cu «un mare moment în istoria securităţii rutiere», înregistrînd pentru prima oară cel mai scăzut număr de accidente. Explicaţia este pusă pe seama creşterii preţurilor la benzină, a taxelor de circulaţie, a amenzilor grele pentru depăşire de viteză ca şi întăririi veghei poliţiştilor. «Este acesta — se întreabă un comentator — începutul înţelepciunii»? # O furtună violentă a smuls antebraţul drept al lui Cristos din faimoasa operă sculptată de Sanvino în 1502, aflată la Baptisteriul din Florenţa. Unii turişti stîngători s-au şi grăbit să ia cîte ceva din rămăşiţe, ceea ce va îngreuna mult — arată specialiştii operaţia de reconstituire. O.J.T. MUREŞ: 0 Sâptăminal, marţea şi joia, excursii la Cluj-Napoca (o zi, autocar — 50 lei). 0 Pentru cei care vor să schieze d in fiecare duminică excursii cu autobuzele la muntele Bucin (47 lei). 0 La cerere, săptăminal, excursii pentru elevi la Nâsăud și in satul Coşbuc, cu vizitarea casei memoriale a poetului (autocar — 60 lei). 0 Pentru 1 200 de elevi O.J.T. B.T.T. Brăila au organizat, în cadrul excursiilor tematice pe care le practica sistematic, excursii la Iaşi şi Focşani pe un traseu ce are drept obiective de vizitare momente ale marelui act al Unirii. Tot la serviciile O.J.T. Brăila au apelat numeroşi locuitori din judeţ care şi-au petrecut revelionul la Eforie Nord, Balvanios, Călimăneşti, Borsec, Lacul Roşu. • Pentru ţara noastră statisticile indică un ritm anual de creştere a turismului internaţional de 7,5%. în 1970 găzduiam 2 289 000 turişti — pentru 1980 se prevede un număr de 4 500 000 • Slavomir Popovici şi Ion Bîrsan au intenţia să realizeze un ciclu de filme documentare despre valorile artei medievale în ţara noastră. Primul dintre ele este gata: «Despina Doamna şi floarea lui Toma». O.N.T. CARPAŢI-Bucureşti, Agenţia de excursii cu turişti români în străinătate, recomandă: 0 Excursii de 6—7 zile in R.P. Ungaria, la Budapesta şi pe ruta Budapesta — Eger (cu tren şi autocar; preţuri între 1 500—2 000 lei). 0 Excursii combinate in R.P. Chineză — R.P.D. Coreeană— R.P.Mongolia, cu vizitarea oraşelor Pekin, Sanhai, Nankin, Canton, Hanceu, Senjon, Phenian, Nampho, Ulan Bator (25 de zile, circa 15 000 lei). 0 12 tipuri de excursii în U.R.S.S. pe trasee ce cuprind oraşele Moscova, Leningrad, Kiev, Kişinău, Odesa, Lvov, Tbilisi, Erevan, Baku, Vilnius, Riga, Talin, Samarkand, Buhara, Ashabad (durata — 4—22 de zile; preţuri d intre 1 200—7 000 lei). Richard Burton i-a dăruit veşnic adoratei Liz Taylor un diamant în valoare de un milion de dolari. Actriţa l-a refuzat exprimîndu-şi dorinţa ca suma să fie folosită pentru construirea unui spital la Kazane, în Africa de Sud • în premieră la I.T.H.R. Bucureşti — Din două în două săptamini, incepînd din a doua jumătate a lunii ianuarie, excursii cu trenul in munţii făgăraş, la cabana Bîlea-Lac (3 zile — cca. 170 lei). Din luna februarie, vacanţe de cite 8—10 zile pentru amatorii de schi, în Maramureş, la complexul turistic Borşa. (tren — cca. 800 lei). A fost inaugurată cabana CUCA a Clubului de drumeţie montana «România pitorească» din Piteşti. Aflată la 4 km în amonte de cabana Voina (C.J.T. Argeş), la poalele Grădişteanului, pe cel mai accesibil drum spre Iezer-Păpuşa, CUCA nouă (a existat o cabană forestieră părăsită cu mulţi ani în urmă) este dovada cea mai concludentă a ceea ce pot realiza nişte entuziaşti, autentici iubitori şi ocrotitorii muntelui. • Marea rămîne la orizontul vacanţelor... si mai ales al concediilor pentru tratament. Găsim pe litoral peste 7 000 locuri de cazare in hoteluri cu încălzire centrală: La Mamaia (Parc), Eforie Nord (Delfin,Meduza, Steaua de mare, Bran, Brad, Bega, Europa), Neptun (Neptun, Doina, Caraiman, Sulina, Delta, Dobrogea), Saturn (Gama, Beta), Mangalia (Scala, Mangalia). «Autopsie pe viu» numesc specialiştii noul procedeu de explorare a corpului omenesc pentru care inginerul electronist englez George Hounsfield şi neurologul american William Oldendorf au primit premiul Albert Lasker, cea mai înaltă distincţie dup£ Premiul Nobel. Denumit pe scurt «scanner», procedeul constă în explorarea organismului cu ajutorul unui fascicul fin de raze X. Datele obţinute, interpretate de ordinator, permit reconstituirea în aproximativ trei minute a impulsurilor organismului uman. Crescătorii noştri de albine au sărbătorit şi ei «Săptămîna internaţională a apicultorului». Se zice că lăptişorul de matcă e bun şi la ascensiunile pe munte... 30 DE ZILE IANUARIE L 5121926 M 6132027 M 7142128 J 1 8152229 V2 9162330 S 310172431 D4111825 ROMANIA PITOREASCĂ urează cititorilor săi LA MULȚI ANI!