România Viitoare, 1946. octombrie-decembrie (Anul 3, nr. 222-295)

1946-12-01 / nr. 274

ANUL III — Nr. 274 (581) „ROMANIA VIITOARE“ Transformarea unor catedre şi conferinţe din învăţământul superior BUCUREŞTI, (Agerpres). — Monitorul Oficial de azi publică un decretlege prin care se înfiinţează şi se transformă următoarele catedre şi conferinţe din învăţământul superior, se înfiinţează o catedră de istorie a civilizaţiei şi culturii engleze la facultatea de filosofie şi litere dinBucureşti. Catedra de catehetică şi omletică de la facultatea de teologie din Bucureşti, se transformă în catedră de cateheticăConferinţa de catehetică şi omletică de la facultatea de teologie din Bucureşti, se transformă în catedră de omletică şi exerciţii de predică, se înfiinţează la facultatea de teologie din Bucureşti şi conferinţa de omletică patristică. Controale în pieţele din Capitală BUCUREŞTI, 30 (Agerpres). Peste o sută de controlori, aparţinând Comisariatului Preţurilor au efectuat astăzi dimineaţă o inspecţie generală în pieţele Capitalei. Au fost cercetate pieţele: Obor, Naţiunii, Regina Maria, Rahova, Matache Măcelaru, Amzei, Filantropia şi Domenii. Comercianţii din hale au fost siliţi să-şi desfacă produsele la preţuri oficiale, publicul consumator putând cumpăra astfel carne la 9000 lei kg, iar mezelurile la 27.000 lei. Au fost făcute numeroase procese de sabotaj. Controalele din pieţele Capitalei vor continua ce regularitate. PRIMARIA COMUNEI MOHU Jud. Sibiu PUBLICAŢIUNE Nr. 1429 Se publică vânzarea prin licitaţie publică, a 110 arbori, în pădurea „Valea lui Ivan“ în ziua de 9 Decembrie anul 1946, la orele 10, pentru a treia oară. Vânzarea se va face la faţa locului în pădure, fie toţi arborii vânzându-se odată, fie fiecare arbore în parte. . Doritorii, se vor prezenta în ziua şi ora indicată mai sus, la locul de cumpărarevânzare, cu banii cuveniţi pentru achitare cu garanţia legală înainte de licitaţie. Comuna Mohu, jud. Sibiu, la 18 Noemvrie anul 1946. Primar, ss Ioan Dănilă Notar, ss Gh. Cotovitchii MP-4372 Mercredi, 4 décembre N à 18 heures Cours : Comment on parle en français Entrée libre Se majorează pensiile publice cu 40 la sută BUCUREȘTI, 1 (Agerpres). — Monitorul Oficial de azi publică un decretlege prin care actualele pensii publice de serviciu plătite din bugetul Casei Generale de Pensii se majorează cu începere dela 1 Octomvrie 1946, cu un procent de 40%, calculat la cuantumul lor brut actual. Majorarea de 40 la sută se va plăti până la data de 31 Martie 1947, dată, după care pensionarii respectivi au drept la pensiile recalculate pe baza nouilor salarii corespunzătoare, stabilite în condiţiunile prevăzute de statutele de funcţionari publici, apărute după data de 6 Martie 1945 şi de legea generală de pensii. De această majorare beneficiază şi actualele pensii viagere, sau cu caracter de recompensă naţională plătite de Casa Generală de Pensii. Activitatea C. C. pentru ajutorarea Moldovei Darea de seama a d-lui Dr. Menzicescu BUCUREŞTI, 30 (Agerpres). — La sediul Comitetului Central pentru ajutorarea regiunilor lovite de seceta, s’a ţinut o importantă şedinţă a comitetului plenar pentru ajutorarea regiunilor lovite de secetă. D. dr. Mezincescu a făcut o dare de seamă din care se constată că în prezent peste 330 de cantine funcţionează in regiunile secetoase, hrănind peste 80.000 de oameni. De la început până în prezent CARS-ul a transportat în regiunile lovite de secetă peste 5000 copii, însemnate cantităţi de cereale au fost colectate şi transportate în regiunile bântuite de secetă. D-sa a anunţat că Crucea Roşie Americană va trimite efecte de îmbrăcăminte cu care se vor putea îmbrăca 100.000 copii. Societatea Suedeză , „Salvarea copilului“ s-a angajat să hrănească și să aducă îmbrăcăminte pentru 20.000 copii timp de 6 luni începând din Decemvrie. Comunicatul Biroului Executiv al Partidului Naţional Popular BUCUREŞTI, (Agerpres). — Biroul executiv al Partidului Naţional Popular a dat publicităţii următorul comunicat: Biroul executiv al Partidului Naţional Popular, îrn urma tratativelor duse pentru constituirea noului guvern, considerând că situaţia ce i s-ar fi creat nu corespunde forţei şi poziţiei partidului în viaţa politică a ţării, a hotărît să nu participe la constituirea noului guvern. Partidul Naţional Popular, rămâne în cadrul Blocului Partidelor Democrate credincios angajamentelor luate pe baza platformei-program, înţelegând că în parlament să ducă lupta pentru aplicarea acestei platforme, rezervându-şi dreptul de critică şi control a actelor guvernului. Partidul Naţional Popular, dă deslegare d-nei Florica Bagdazar, de a participa ca tehnician în noul guvern, fără a angaja politicește partidul. Importante centitele de tieftun şi ţigări destinate bursei negre descoperite de poliţie In urma cercetărilor întreprinse de po- liţia oraşului nostru, d. comisar Costescu, şeful biroului judiciar, ajutat fiind de or- I ganele d-sale subalterne, a reuşit să prin- dă în urma unor minuţioase perchiziţii în- treprinse la diferiţi debitanţi. CAM — despre care se ştie că fac comerţ negru cu produsele CAM, — o importantă canti-tate din aceste fabricate,olosită. In felul acesta au fost descoperiţi indivizii: Tipuriţa Eugen din str. Mitropoliei Nr. 3 şi Filk Wilhelmina din str. 10 Mai Nr. 1. In urma faptei lor, speculanții au fost arestaţi, pentru a fi înaintaţi forurilor juridice, iar marfa lor a fost confiscată. Vacanţă de odihnă — Continuare — — Ei, şi au sărit pompierii.... — De unde, domne Iulică !.... Morţi cu toţii, şi îngropaţi în cergi!— După vreo câteva minute, numai că auzim pompierul de jumă, din vârful foişorului. ... Care moaşe-ta eşti mă, de dat ţignal şi nu laşi lumea să doarmă ?! — Că acum mă dau jos la tine, și te cotonogesc cu crucea dela saca ! — — Nu mai spune !.... — Așa mi s’a întâmplat, domne Iulică!— Rușine a dracului, de nu știu cum să-mi mai spăl obrazul ! — — Să-l dai afară din serviciu !.... — Asta vreau să te rog și eu!■ •.. Să-l dai afară din serviciu... • Eu personal n’o pot face, fiindcă mă pun rău cu domnu prefect . •.. Dar la matale este treabă lesne__ — A, cu mine nu merge!— Fă-mi raport, și imediat îl destitui. — Un beţiv, care mi-a stricat pompierii!---- Arde cazarma pe ei şi nu se urnește unul ! •... Păcat de pompă că de PAUL CONSTANT este nouă, și a încăput pe mâna netrebnicului ăsta! — — Nene Iordache, vei fi satisfăcut! — Deocamdată pune mâna pe păhăruţul ăsta şi dă-l pe gât.... — La mulţi ani, domne Iulică!.... — La mulţi ani— Obosit să asculte astfel de chestiuni mărunte şi ridicule, Iulian nu ştia cum să-i scurteze vizita şi să poată deveni din nou slobod. Vremea mesei se apropia, şi din moment în moment trebuia să-i pice invitaţii, neamuri după nevastă. In cameră, de alăturea se auzea ciocănitul tacâmurilor. Semn că ai casei pregăteau prânzul. -l- Cred, nene Iordache, că pentru prânz trebue să ai miel la tavă și drob cald— Parcă le văd aburind pe masă— Să nu ţi se răcească... — Este drept că mi-a gătit nevasta miel la tavă și drob, insă la noi se servesc reci.... — Zău?.... — Da.... Reci sunt mai bune, și pot să aștepte — — Bună idee---— Bună.... Că, vorba aia.. .. Mai întârziezi la primărie, mai pe la vreo cârciumă, mai pe la un taifas cu cetăţenii, ca să-ţi poţi da seama ce se mai petrece prin târg.... — Bine, faci--- Un primar conştiincios trebue să păstreze contact strâns cu concetăţenii lui.... — Ehe, mie-mi spui?.... Eu îl păstrez al dracului, cu toate că pe chestia asta am neplăceri acasă!— Ba ţin şi miei notiţe, pe care ie înscriu la carneţel! — Aducând vorba despre carneţel, lordache, primarul, vârî mâna în buzunarul din dosul redingotului, trăgând afară un catastif în toată regula— Iulian căscă ochii speriat, temându-se să nu în- Ceapă să-i dea cetire.... — Am aei însemnate toate faptele mai importante, care privesc direct primăria. .. ■ — Lasă-1 focului, nene Iordache, nu te mai osteni ! — Că doar suntem la un păhăruţ de vin, nu la serviciu !... • Şi apoi, cu siguranţă că te aşteaptă şi pe dumneata acasă!..... Te rog să transmiţi doamnei omagiile mele!.... — Mersi— Insă când este vorba de interesele comunei, chestia cu întârzierea rămâne pe planul al doilea---- Și apoi, ce-o să fie?----Drobu rece, mie mal rece, vinul şi sifonul tot reci--— Dar doamna, nene Iordache ?.. — Hm.... Și ea este tot rece față de mine.... Numai câteodată se mai înfierbântă !.... — Și pune mâna pe măturoi?---— Gesturi femeești, domne Iulică!.... Uite, spre exemplu, câteva din întâmplările notate de mine.... După douăzeci de zile de secetă, am dovedit că talienii de fac cărămidă la marginea oraşului, au îngropat un măgar cu picioarele în sus, ca să lege ploile și să nu Ie ude cărămida.... — Nu mai spune!-... — Pe cinstea mea! — — Ei, și ce măsuri ai luat?--— Am pus de a desgropat măgarul, și l a aşezat pe burtă — — Și pe urmă a plouat? - •. ■ — Nu, n’a plouat— Fiindcă, după cum m’am informat personal, îngropaseră mai mulţi măgari, şi noi n’am putut descoperi decât pe unul singur — — 'Superstiţii, nene Iordache’..... (Va urma) RAfztNA 7 COMISIA LOCALA A SINDICATELOR UNITE DIN SIBIU CONVOCARE Membrii plenului Comisiei Locale a Sindicatelor Unite din Sibiu şi judeţ, sunt rugaţi să binevoiască a lua parte la şedinţa obişuită ce va avea loc Luni 2 Decemvrie 1946, orele 8 dimineaţa, la sediul din strada Honterus Nr. 2 a. La ordinea de zi sunt probleme economice şi administrative interesând întreaga mişcare sindicală din oraşul şi judeţul nostru. Rugăm prezenţa necondiţionat. Sibiu, la 28 Noemvrie 1946. BIROUL COMISIEI LOCALE lnM—m^— încadrarea salariaţilor publici potrivit nouilor norme de salarizare BUCUREŞTI, (Agerpres). — încadrarea salariaţilor publici potrivit normelor de salarizare prevăzută în statutul recent adoptat se continuă într’un ritm rapid. După indicaţiunile generale, lucrările vor fi terminate la cele mai multe din instituţii în cursul lunei Decemvrie, urmând ca statutul să intre în vigoare şi de fapt la începutul anului viitor. COOPERATIVA „PROGRESUL“ SIBIU Aduce la cunoştinţa membrilor săi, că cu data de Luni 2 Decemvrie 1946, se distribue de fiecare cartelă 1 litru ulei de floarea soarelui. Preşedinte: Aurel Bărbos Mp-4370 ADMINISTRATIA FINANCIARA SIBIU Serv. Indirecte Timbru Pentru toate actele juridice prezentate Rnr. de taxare de pe lângă Adm. Financiară, se vor depune trei copii dintre care una timbrată „în afară de originalul și copiile ce necesită părţile“ împreună cu una cerere din care să rezulte natura actului pentru care se cere taxarea. Administrația Financiară Sibiu Serv. Bir. Timbrului MP-4371 Reprezentanţe caută comerciant cunoscut în toată ţara, posedă magazin şi depozit în centrul capitalei Rudolf Morgensteir. Bucureşti str. Matei Millo 11 telef. 54718