România Viitoare, 1949. ianuarie-martie (Anul 6, nr. 1-74)

1949-01-01 / nr. 1

Amil StI. — Hr. 1 <1117) Preţul 4 Lei lîau 9o«e«)i la oameni eootorn> 1 r • I»» PTI Nt MS1/1MS Cont cec. 63.S4S Hisare sub direcţia u»»i comitet Populaţia Sibiului a sărbătorit cu entuziasm prima aniversare a Republicii Populare Române Parada militera din Piaţa Republicii — Aspecte. Asistenţa. Ordinul «le ZI Af,li at «Hui Ministru al Apărării Jraţi«»nale. Defilare« — încă din ziua de 29 Decemvrie 1945, străzile oraşului primeau aspect de sărbătoare. Sediile instituţiilor publice şi ale întreprinderilor, vitri- felele magazinelor de stat şi casele particulare au fost frumos pavoazate, reliefându-se şi în felul acesta importanţa însemnatului eveniment. Aniversarea Proclamării Republicii Populare Romane. In cursul aceleiaşi zile la toate Sindicatele au avut loc adunări, în care conferenţiarii au arătat realizările şi reformele revoluţionare din primul an de republică populară şi sarcinile ce revin clasei muncitoare, îndrumate de Partidul ce se vargară în adrul Planului General Economic pe anul 1949, pentru ca astfel să se desăvârşească bazele pentru construirea socialismului la noi în ţară. ASPECTE De dimineaţă, pe străzile oraşului, împodobite în haină de sărbătoare, coloanele unităţilor militare din garnizoană în frunte cu muzica, şiruri compacte ale delegaţiilor sindicatelor etc, , având în frunte steaguri, portrete şi lozinci, se îndreptau spre Piaţa Republicii pentru a lua parte la Parada militară prilejuită de prima »laveraars a woii forme de stat Pe tribuna oficială, frumos ornamentată ca Impelo tricolore şi roşii, stema Republicii şi amblema Partidului, portretele Generalisimului Stalin, prof. O. Parhon, prim-ministru dr. Petre Groza şi a membrilor secretariatului CC al PMR, au luat loc reprezentanţii autorităţilor militare şi civile, ai organizaţiilor politice şi de masă, etc. Piaţa Republicii s-a transformat întră mare de capete, distingându-se în mod deosebit impunătorul careu al şcolilor şi unităţilor militare şi al ostaşilor Republicii Populare Române — fii de muncitori şi ţărani — scutul de apărare al cuceririlor clasei muncitoare, precum şi masa de muncitori veniţi spre a-şi arăta sentimentele curate faţă de Republică, Guvern, Partid şi Uniunea Sovietică. Ca un flux puternic, ca nişte valuri imense, se înfăţişa Piaţa unde poporul muncitor, înfrăţit cu armata sa, a găsit nimerit să-şi manifeste bucuria nestăvilită de a sărbători un an de la proclamarea Republicii noastre Populare. Lozincile scandate, puternic şi continuu, au demonstrat că oamenii muncii din oraşul nostru sunt conştienţi că odată cu sărbătorirea acestui eveniment, fac bilanţul unui lung şir de reforme şi realizări menite să aducă bunăstarea şi să netrească calea spre socialm. Totodată populaţia Sibiului şi-a dovedit unitatea şi hotărîrea ei de a lupta alăuri de întreaga clasă muncitoare din ţară, în frunte cu Partidul Muncitoresc Român, în cadrul frontui democratic antiimperialist al cărui stegar de frunte este Uniunea Sovietică. PARADA MILITARĂ Parada unitară este deschisă prin trecerea în revist a trupei de către d. Gen. Gh. Marinescu,mandantul Garnizoanei şi d. dr. Aurel Mocanu, prefectul judeţului Sibiu. A urmat apoi intonarea imnului RPR şi URSS de către muzica militară, după care d. General Marinescu a dat cetire Ordinului de Zi Nr. 9 din 30 Decemvrie. Ordinul «ie Zi Nr. 9 «lin 30 Decemvrie al «lini diiamtrii ai A|u&rării Nul ouăle „Ostaşi, subofiţeri, ofiţeri şi generali, subofiţeri şi ofiţeri politiei. Prima avcreare a instaurării Republicii Populare Române, poporul nostru muncitor a întâmpinat-o cu înfăptuiri însemnate pe calea desvoltării ţării noastre spre socialism. Prin înlăturarea monarhiei la 30 Decemvrie 1947, întreaga putere politica in stat, a trecut în mâna poporului muncitor. S’a înfăptuit unitatea politică, ideologică şi organizatorică a clasei muncitoare. Prin aceasta s’a întărit considerabil rolul conducător al clasei muncitoare în stat, rolul ei de hegemon în lupta pentru desvoltarea democraţiei populare spre socialism. Partidul Muncitoriu Român, forţa conducătoare a democraţiei noastre populare, îndrumează acum întreaga vieaţă politică, economică şi culturală a ţării. Votul milioanelor de oameni ai muncii, în alegerile pentru Marea Adunare Naţională, şi-au găsit expresia în Constituţia Republicii Populare Române, prima constituţie cu adevărat democra- tică a Ţării. Dar cea mai importantă cucerire în acest an, ■ a fost naţionalizarea întreprinderilor industriale, bancare, de asigurări, miniere şi de transporturi. Prin aceasta, principalele mijloace de producţie au fost smulse din mâna burgheziei şi trecute în propietatea comună a poporului muncitor. Reforma învăţământului a însemnat un pas înainte pe vorumul revoluţiei culturale în ţara noastră. Printr-o altă reformă însemnată, justiţia este pusă în slujba poporului muncitor. In condiţiunile ascuţirii luptei de clasă, în perioada de trecere dela capitalism la socialism, s’a întărit alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănimea muncitoare, sub conducerea clasei muncitoare (Continuare în pagina a 4-a) 226g 5*. Sâmbătă, 1 Ianuarie 1949 REDACŢIA: Sibiu, A. Iancu 10, TeL 2810, 2156 ADMINISTRAŢIA: Pţa Republicii 1, TeL 2174 Noi cunoaştem o singură direcţie: înainte — Discursul dini prim ministru Dr. Petre Gr««» cu ocazia festivîtăţii dela Ateneul Român — BUCUREŞTI, 31. — Cu prilejul aniversării unui an dela proclamarea Republicii Populare Române, a avut loc o festivitate la Ateneul Român, in cadrul căreia a luat cuvântul d. prim-ministru Dr. Petre Groza. D-sa a declarat că însemnătatea celor înfăptuite în ţara noastră în ultimul an arată cât de mare a fost piedeca pe care o reprezenta monarhia în calea desvoltării poporului nostru. Actul de la 23 August este nu numai o încununare a succeselor pe care le-am realizat cu ajutorul glorioasei Armate Sovietice, dar şi un punct de plecare pentru noui succese. In cursul ultimului an au fost create noui condirii favorabile de către clasa muncitoare, în alianţă cu ţărănimea muncitoare, sub conducerea Partidului Muncitoresc Român. Noua Constituţie a fost votată în Martie de opt milioane cetăţeni. Ea a consfinţit adevărul, că în Republica Populară Română întreaga putere de stat emană de la popor şi aparţine poporului. Succesele obţinute în domeiniul politic au permis înfăptuirea actului revoluţionar al naţionalizării Întreprinderilor industriale, bancare, de asigurări şi transporturi, la 11 iunie, act care constitue baza regimului de democraţie populară, dând o lovitură grea exploatatorilor. După reconstrucţia economică şi lichidarea stării industriale înapoiate, a devenit posibilă ridicarea producţiei, prin noua atitudine faţă de muncă a putut fi redresată industria şi ridicat nivelul de trai al muncitorimii. Prin comerţul de stat s’au adus uşurări în aprovizionarea muncitorimii, valoarea monedei noastre s’a consolidat. Au fost desvoltate fermele de stat şi staţiunile de maşini agricole. Luând exemplu dela muncitorii din uzine, ţărănimea muncitoare a terminat campania de însămânţări mai de vreme decât s’a programat. S’au făcut unele regretabile greşeli, prin faptul că nu s’a ţinut seama de condiţiile specifice ale regiunilor, dar în general campania agricolă a reuşit. Statul a sprijinit şi va sprijini ţărănimea săracă în lupta împotriva chiaburilor. Lucrările mari, de interes naţional, înfăptuite prin muncă voluntară la Agnita- Botorca, Lunca Prutului şi Salva-Vişeu, arată cât de mult s’a adâncit conştiinţa obştească a poporului nostru sub conducerea Partidului Muncitoresc Român. A- ceastă conştiinţă obştească s’a evidenţiat şi cu prilejul campaniei sanitare, care constitue un pas înainte spre ridicarea nivelului sanitar al poporului. Planul General Economic pentru anul 1949 are între obiectivele principale consolidarea realizărilor obţinute până acum, asigurarea condiţiilor necesare pentru construirea socialismului în ţara noastră, desvoltarea industriei grele, îmbunătăţirea condiţiilor de trai a celor ce muncesc. Primul Plan Economic General a necesitat o nouă structură a bugetului. Bugetul a fost alcătuit în vederea punerii bazelor socialismului, a ridicării nivelului de trai al poporului, a salvgardării intereselor naţionale, a independenţei ţării. Reforme însemnate, iniţiate de Partidul Muncitoresc Român, însuşite de guvern, au adâncit şi mai mult reformele care asigură mersul spre socialism. Deosebit de mult s-a făcut în domeniul culturii. Setea de cultură a maselor a crescut, mii de biblioteci au fost înfiinţate la sate şi răspândesc cartea în Republica Populară Română. Echipele artistice difuzează cultura în masele tot mai mari. Naţionalizarea cinematografelor, succesul expoziţiei de stat a artelor plastice, arată cât de adânci sunt preocupările în acest domeniu. Mergând pe linia egalităţii perfecte în ceea ce priveşte situaţia naţionalităţilor conlocuitoare, Statul asigură drepturi egale pentru cetăţenii români de altă naţionalitate cu cele ale cetăţenilor de naţie(Continuare în pagina a 4-a) Lucrările Marei Adunări Naţionale — Telegrama trimisă, Prezidiului Sovietului Suprem al URSS — BUCUREŞTI, 31. — In şedinţa de ieri a sesiunii Marei Adunări Naţionale, s’au discutat ultimele legi financiare. Apoi, d. Mihail Sadoveanu a propus şi Marea Adunare Naţională a aprobat în unanimitate textul următoarei telegrame de felicitări cu ocazia Anului Nou, adresate Prezidiului Sovietului Suprem al URSS. Excelenţei Sale Domnului Al. M. SVERNIK Preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al URSS Cu prilejul Anului Nou, Marea Adunare Naţională a Republicii Populare Române trimite Prezidiului Sovietului Suprem al URSS calde felicitări şi transmite popoarelor sovietice urări de noui victorii în grandioasa operă a consolidat păcii şi construirii comunismului. In numele poporului muncitor din Republica Populară Română, ne exprimăm dragostea şi recunoştinţa faţă de învăţătorul genial al omenirii progresiste, Generalissimul Iosif Visarionovici Stalin.  Noul chestor al Poliţiei Muniepiului Sibiu Zilele acestea a fost numit în poetul de chestor cu delegaţie de a conduce Chestura Poliţiei Municipiului Sibiu, tânărul muncitor ceferist de Axente Muscă. Urăm noului chestor succes în munca pe care o va duce în slujba poporului. »5 Hotărârile şedinţei plenare a C.C. al P.M.R. privitoare la stimularea activităţii ştiinţfice, literare şi artistice din R.P.R. BUCUREŞTI. 31. Dat fiind că dezvoltarea operei de constituire a temeliilor socialismului necesită condiţii şi prielnice pentru stimularea activităţii ştiinţifice, artistice şi literale, a Republicii Populare Române, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român a hotărît să propună guvernului instituirea a 15 premii anuale în valoare de câte 200.000 lei pentru opere în domeniul fizicei, matematicei, chimiei, geologiei, ştiinţei biologice, ştiinţei agricole, tehnicei, medicinii, istoriei, filozofiei dreptului, poeziei, publicisticei, artei dramatice, artei plastic®, etc. Premiile vor purta numele luptătorilor proeminenţi pentru progres. Ţinând seama de importanţa luării de măsuri pentru îmbunătăţirea situaţiei materiale a membrilor Academiei Republicii Populare Române, se recomandă guvernului să ia măsuri în vederea asigurării materiale a membrilor Academiei şi a familiilor acestora. De asemenea, se recomandă guvernului de a fonda pe lângă Casa Scriitorilor o instituţie denumită Fondul Literar al Scriitorilor din RPR, în vederea creerii condiţiilor favorabile pentru munca creativă a scriitorilor. Acest fond va fi alimentat din sumele speciale prevăzute în bugetele anuale şi din veniturile editurilor. De asemenea, se recomandă guvernului de a prevedea în bugetele viitoare un fond de stat de creaţie a artelor plastice. Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român cheamă pe toţi oamenii de ştiinţă şi toţi artişti să-şi depună toată puterea de muncă şi talentele în folosul poporului, în vederea construirii socialismului.