România - Provincie, decembrie 1938 (Anul 1, nr. 183-197)

1938-12-01 / nr. 183

T se- 1 XII 1938 ROMÁNIA No. 183 RIUMFALA PRIMIRE A SUVERANULUI ŞI A MARELUI VOIVOD MIHAI pag. I-animare din S. S. Nicolae Colan, ministrul llm şi Artelor; Mihail Halea, litrul Muncii şi Ocrotirilor So medic general Nicolae Mariministrul Siinătății; general lae Ciupercă, m nistrul Apărării pnale; general adjutant losif lati, ministrul înzestrării Armatei; | Sidorovici, comandantul „Străilii". trpul dimplomatic: Pallaket, In Inaiul de Afaceri al Angliei; Со- 1 ministrul Greciei la București. |Sofa, ministrul Italiei la Bucu- Bardossy, ministrul Ungarieiîi, ministrul Bulgariei la Bucu şi Fabricius, ministrul Germanii Andrei A. Rădulescu, primedinte al înaltei tiurţi de Casaţie JStiţie; Mihail Măgureanu, subletar de stat, pe lângă Preşedin ■Consi liului de miniştri; P. Aitoae Popescu, subsecretar de I Pe lângă ministerul Cultelor şi llor, D. V. Toni, subsecretar de 1 Pe lângă ministerul Educăţiri fonale, general Gabriel Marinosubsecretar de stat pe lângă Isterul de Interne, prefectul Po Capitalei; Al. N Gane, rezident1 al Ţinutului Bucegi; Silviu Comir, comisar al guvernului Iru minorităţi; I. S. Nicolae Bălan, mitropolitul falului şi Banatului, P.S.S. Visa- Pain, mitroponti ! Bucovinei; P Efrem Enăceenu, locţiitor de fopolit..al Basarabiei. un i inspectori general de Arma |general Atanasescu; genera! ffiogeneral adjutard Ilasievici; ge |( 1 Gh. Mânu. -nii; general Stalon Ionescu, șef Marcim Stat Major- general Ion Jeesett, comandantul forțelor aere; amiral Bărbimeanu, comandtul Marinei Begaie; general Gh. Isseasiu, comandantul Corpului 11 flota; general David Popescu, șef de stat major al Manevrelor HC comandanții Diviziei IV itifihie. Divizia de Gardă. Corpul Gillorilor. Diviziei 111 cavalerie. Prep unităţilor şi serviciilor. -nii C. Rădulescu-Mbiru, preşentele Academiei Române; Ton M. Sarloveanu, preşedintele Soce- I scriitorilor; Ion Esnovie, primitrolor general al Corpului sune Ir de control; Consi. V Roreantt, 1curoг gineral la Curtea de Casa- Gh. Alţis şi a lui.., prim-preşedirte llnalta Curte lie"1 Conturi ; preşedL.secţiilor Curţii -J. R.asaţie d-ni.;ailrig Clfecdariu, Mcdas BădeSctt şi ori, N. G. Lupu, 4 Ion lonesculj, prim-preşedinte al Consiliului gislativ; general Victor Dembrowei, primar general al MutiicipiulUcureşti ; P. S. S. Nifon Uriveanu, iscop al Huşilor; dnii Const. Stoi- Eca, rectorul Universităţii; Nihăescu-Karpaa, rectorul Şcoalei Pochnice, preşedinţii de secţie la Imsiliul Legislativ dnii Vasile Ştenescu, Ion Setlacec, Ştefan Cîrbeş, Petra Răşcanu, procuror general Intaltei* Curţi de Conturi, presenţii secţiilor înaltei Curţi de Coni, d-nii" Mihail Seteanu, Flaviu pp. Zamfir Brătescu, general V. Can; d. Alexandru Licin, prim presente al Curţii de Apel; d. P. Antaescu, rectorul Academiei de Arhitură; prof. Cristache Musceleanu, rectorul Academiei de înalte Studii gronomice; I. Răducanu, rectorul cademiei de înalte Studii Cornerale; Mihail Vlahide, secretar gener 1 la Preşedinţia Consiliului; Achilisianu, ministru plenipotenţiar;urel Garcescu, secretar general lainisterul de Justiţie; Mihail Georgian, secretar general la ministeruluncii ; Theodor Marinescu, secretar eneral la ministerul de Interne; Dumitru Combiescu- secretar geneal la ministerul Sănătăţii; secretari generali ai ministerului de Finanţe: d-nii Gonst. Procopiu, Ştefan Hogdănescu şi prof. Ştefan C. Stănescu ; d-nii prof. Marin Crăcea, secretar general la Agricultură şi Domenii general de brigadă Constantin Nicu Iescu, secretar general la Apărarea Naţională; inginer Bunescu, secretar general la Comunicaţii, cum şi d-nii secretari generali Emil Marian; M. G. Leonte; Dumitru Iordan; prof. N. Daşcovici; Nicolae Davidescu; contraamiral Al. Gheorghiu, general de brigadă Paraschiv Dobre; Ştefan Olkovschi, secretar general la Senat; Ion Al. Brătescu-Voineşti, secretar general la Camera Deputaţilor; Titus D. Panu, procuror general al Curţii de Apel; Vasile Teodorescu, prim preşedinte al tribunalului 1-IfuV y, Radu Р^си^,йрга...,Щ)сиror al tribunalului Ilfov; general Mihail Ionos din preşedintele Consiliilui de Ajbâiâi.^f^de Hlt F. .Ba IOId N. Botez, prim-presedinte al Curţii Superioare Adminisrative; ingine Ion Macovei, director general C.F.R . Eugen Elans, director general al politiilor; Toma Dmdriescu, prefectul judeţului Ilfov; prof Ghl Nicolin. Trenul regal e in întârziere, marele hali al gării se formează cu discreţie grupuri-grupuri, schimbăndu-se impresii entuziaste în legătură cu succesul desăvârşit al călătoriei Suveranului: d. prof. Nicolae Iorga e înconjurat astfel de câţiva înalţi prelaţi, discutând apoi cu membrii corpului diplomatic; d. prof. Dim. Gusti, preşedintele Serviciului Social vorbeşte cu d. Teofil Sidorovici, comandantul „Străjii Ţării“, cu d. prof. Vâlcovici Şi d. Ioni, d. ministru Victor Iamandi schimbă câteva cuvinte cu d. Aurel Garcescu, secretar general la Justiţie şi Titus Panu, procuror general la Curtea de Apel; d. prof. Iorga trece apoi în grupul d-lor miniştri Mihail Ralea, Petrescu Comnen, general Marinescu şi Mihail Ghelmegeanu; d. mareşal Flondor vorbeşte cu d. Ion Marin Sadoveanu, vicepreşedintele soc. scriitorilor, cu d. Eugen Bianu, directorul general al Siguranţei statului; d. general Dombrowski se află împreună cu d-nii prof. Vasilescu-Carpen şi Daşcovici, etc. Peste tot o bună dispoziţie respectuoasă şi fermă, o bucurie a aşteptării care se citeşte în ochii tuturor, un val de mândrie, de încredere şi de siguranţă care luminează dinlăuntru atâtea figuri de conducători ai noştri şi de slujitori devotaţi ai Suveranului biruitor peste graniţe. Deasupra tuturor, din tabloul de Pe peretele din dreapta, se ridică statura puternică a Majestăţii preşedintele consiliului technic superior, inginer Constantin Buşilă, preşedintele consiluilui superior al Apelor; I. Gr. Perieţeanu, preşedintele Uniunii Avocaţilor din România ;^Ştefan Marinescu, decanul Duroului de Ilfov; Constantin Sescioreanu, preşedintele Virturii Camerelor de Agricultură^;prof. dr. N. Ogeţeanu, preşedintele Uniunii Camerelor de comerţ şi industrie; prof. N. Penescu, preşedintei Camerei de comerţ şi industrie; Emil Ciuciavu, director, consilier de presă. In Sale Regelui, imagină prezentă mereu în inimile tuturor, in mijlocul muncitorilor şi ţăranilor, înconjuraţi laolaltă de reprezentările simbolice ale bogăţiilor ţării. Soseşte trenul regal. Uralele isbucnesc spontan, de cum se iveşte locomotiva îmbrăcată în brad verde şi în culorile naţionale. Sprinten, primul care sare pe peron, este d. Armand Călinescu, ministrul de Interne, eşit în calea Majestăţii Sale Regelui. In aclamaţii furtunoase şi strigăte de ura, Suveranul, urmat de Măria Sa Marele Voevod, coboară pe peron cu zâmbetul pe buze. M. S. Regele şi Augustul Său Fiu sunt îmbrăcaţi civil, în sobre paltoane negre, cravată neagră, pălărie tare. Semnificativă prin înalta ei discreţie — ca o lecţie de modestie şi de rezervă din partea celor învăţaţi cu culmile succeselor şi al căror destin este să învingă şi să se înalţe mereu păstrănău şi insă intacte firescul, naturaleţea — această apariţie a Suveranului ţării, după strălucitorairele Sale biruinţe în străinătate, a produs o deosebită impresie. URAREA DE BUN SOSIT A D-LUI GEN. VICTOR DOMBROWSKI, PRIMARUL GENERAL AL CAPITALEI întâmpinat de I. P. S. S. Patriarhul Miron Cristea, preşedintele consiliului de miniştri, şi după ce trece în revistă pe iubiţii săi oşteni din gardă, Maiestatea Sa Regele este primită după vechea tradiţie cu pâine şi sare de d. general V. Dombrowski, primarul general al Capitalei, care rosteşte în numele populaţiei următoarele cuvinte de raie SOS^’ ac°P&rLte de îndelungit MAJESTATE: Cu deosebit respect şi cu profund devotatTient cetăţenii Capitalei vă zic din toată inima: BINE AŢI VENIT! Maiestatea Sa Regele, urmat de Marele Voevod Mihai şi de I. P. S. S. Patriarhul Miron Cristea pătrunde apoi în haliul gării unde e întâmpinat cu noui şi răsunătoare urate de d-nii consilieri regali, membrii guvernului, membrii corpului diploma Utilul gării regali, in freamătul aşteptării... tic cavalerii ordinului „Mihai Vimi-cerc sărbătoresc, teazul", înalţii prelaţi, membrii Inai I. p. s. S. Patriarhul adresează a tei curţi de casaţie, membrii Acade-pei Suveranului, în numele guverniei rectorii, etc., strânşi într’un se- mnului şi al ţării, următoarele cuvinte: se îndreaptă spre Şoseaua Kisselef, într’o ordine şi disciplină exemplară — grăbind fiecare să fie primul care să aclame şi să ureze bun sosit, Suveranului şi alesului vlăstar regal. Suntem în piaţa gării regale Mogoşoaia. Ora 11.30. De jur împrejur stolurile de străjeri şi străjeriţe sunt înşiruite într’o ordine care impresionează. Nici o mişcare. Un comandant străjer dă semnalul pentru intonarea Imnului străjeresc. Câteva clipe vor mai trece şi în împrejurimile gării regale va răsuna salutul străjerilor la primirea marelui străjer: „Toţi străjerii Maiestate vă urează sănătate”. In aşteptarea iubitului Suveran şi a Măriei Sale Marelui Voevod Mihai de Alba Iulia, stau înşiruite în faţa gării Mogoşoaia stolurile de străjeri şi străjeriţe cari se prelungesc până la Arcul de Triumf. Notăm stolurile: liceului „Regele Carol II" sub comanda d-lor: Păsat, I. Luşov, d-na Zotta şi Carabulea; Şc. comercială de fete „Rugina Elisabeta" sub comanda d-relor: Leontescu şi Stănescu; liceul ind. „Chitu" cu d-rele Matilda Dragoş, Eliza Ionesia, Marta Grigorescu, El. Gheorghu, Sofia Gheorghiu; liceul „S-ta Maria” cu d na Constanţa Centescu; liceul ind. de fete „Robescu" cu d-nele:lugureanu, Leu, Păunescu, Stoicescu şi Viorica Teodoru; liceul de fete „Pia Brătianu" cu d-nele: Ioana Ţigău, Nestor şi d-ra Buescu; liceul de fete „Brâncoveanu” cu rinele c-dante: Piperescu Marga, Buhoreanu şi Ruşală; liceul de fete „Aurel Vlaicu” cu d-nele: Aurelia Simionescu, Silvia Niţulescu, Stamatescu; liceul „Sft. Iosif" sub comanda d-lui Parascovici; liceul de fete ,,Eliade Rădulescu” cu d-nele: Eliza Dumitriu şi Olga Todirescu; şcoala „Argeş" cu d-na: Vlad; şcoala primară Nr. 39 cu prof. Costache; liceul industrial de băeţi cu d. dir. prof. Musceleanu; liceul „Carmen Sylva" cu d-na Georgescu Constanţa; liceul ,,Libros”; institutul „S-ta Maria" Pitar-Moş cu maica Celestina Schmiedt; străjeriţele liceului de fete „Eliade Rădulescu” cu d-nele Orăşanu, Niculescu şi Săndulescu; şcoala primară Nr. 45 cu d. înv. dir. Hangani; liceul comercial „Regina Elisabeta" cu d-na Angela Ciucă; liceul de fete „Regina Maria” cu d-na dir. Maria Zamfirescu; liceul de băeţi „Aurel Vlaicu" cu prof. Nanu, Frangescu şi Lungu; institutul de fete „Moteanu" cu d-rele: Teleanu şi Moldoveanu şi d-ra Şerban; institutul „Teodora Doamna” cu d-na Ghervescu; institutul „S-ta Elena" cu d-na Eliza Lambrior; institutul surorilor de caritate „Regina Elisabeta’” cu d-na Valentina Boteanu; gimnaziul comercial practic de fete „Argeş” cu d-rele Trifan şi Petrescu; străjeriţele şcoalei industriale „Robescu” cu d-na Ecat, Tomida; şcoala centrală „Maria Brâncoveanu" cu d-rele: Marinescu, Demetriad, Stănescu, Baliţă, Petrescu şi Slovenţ; liceul „Cantemir” cu d-nii: Marin Petrescu, Grigorcea; străjeriţele şcoalei „Pia Brătianu” cu d-na Lelia Petrescu; străjeriţele şcolii de menaj „Eraclide” cu comandantele: Genoveva Ionescu, Dumitraşcu Maria, Sandu Ecaterina; şcoala primară Nr. 45 cu d. Munteanu; liceul „Spiru Haret" cu prof. Şerban; elevele liceului comercial Nr. 3 cu d-nele: Şerbănescu şi Golea; şcoala normală de gospodine „Filipescu” cu cdt. Constantin şi Ioan; liceul „Titu Maiorescu” cu prof. Lascăr; colegiul „Sft. Sava” cud. dir. Antonescu; liceul „Sft. Iosif” cu prof. Gheorghiu, Parascovici; şcoala pr. Nr. 30 cu d. Petrescu; liceul „S-tul Gheorghe” cu comand. Popescu; liceul „Principele Carol” cu cdt. St. Niţu; liceul de fete „Domniţa Ileana" cu d-na Bogdănescu; liceul „Matei Basarab" cu d. Emil Stoenescu şi prof. Chiriac; străjerele şcoalei „Pitar-Moş" cu d-na Harabagiu; orfelinatul „Radu Vodă” cu d-na Dinulescu; inst. „Domniţa Alexandra” cu d-nele Nemţeanu şi Rucărescu; lie. comercial „Creţulescu" sub comanda d-nei Dem Rădulescu şi Dumitru Rădulescu; gimnaziul „Regele Ferdinand” cu prof. Al. Grigore; liceul „Mihai Viteazul” cu d. dir. Nic. Ioan; liceul evanghelic cu d. Bernard şi dr. Capesiue; şcoala „Profesorii Asociaţi” cu cdr. Virgil Popescu, liceul „Lazăr” cu d-nii prof. Creţu, d. s. dir. Marinescu şi prof Tănăsescu; liceul „S-tul Andrei” cu cdr. Gheorghiade; şcoala primară Nr. 55 cu d. Popescu; liceul de fete „Iulia Haşdeu” cu d-na Ghermănescu; şcoala normală cu d. dir. Bratu; seminarul „Nifon” cu părintele s. dir. Ilie Popescu; liceul de fete „Negoescu” cu cdr. Victorin Nicolescu, d-ra Nicolaescu şi d-na dir. d-na Rădulescu; şcoala „Avântul Cultural” cu d-na Lucreţia Stănescu; institutul anglican cu d-na Ortansa Nicolau; liceul comercial „Domniţa Bălaşa-Brâncoveanu” cu d-na Aglaia Gheorghiu-Friedman; liceul de fete „Zoe Râmniceanu” cu d-nele: Margareta Dumitrescu, Bengeanu şi Voiculescu; liceul „Gh. Şincai” cu prof. dir. Nedioglu şi prof. Chiriacescu; liceul de fete „Pompilianu" cu d-nele: Cupruli-Tănăsescu; liceul „Mihail Eminescu” cu prof. dir. Gh. Gheorghiu; Seminarul Central cu părintele Partenie; gimnaziul Comercial „Ecaterina Teodoroiu” cu prof. Andreescu şi Nicovici; şcoala normală „Elena Doamna” cu d. Mitro; şcoala „Visarion”; lic. ind. „Protopopul Tudor" cu d-na Con- SUVERANUL E ÎNTÂMPINAT CU PÂINE ŞI CU SARE Suveranul trece în revistă Garda de onoare Cuvântarea I. P. S. S. Miron Cristsa Patriarhul României şi preşedinţie consulor - miniştri MAIESTATE. Supuşii Maiestăţii Tale au urmărit cu cel mai viu interes, pas de pas, călătoria în Anglia, Franţa, Belgia şi Germania a Maiestăţii Tale, însoţit de Marele nostru Voevod Mihai. Cu adânc simţită bucurie şi chiar cu o legitimă mândrie naţionială am asistat cu toţii, sufleteşte, la călduroasele manifestaţii de simpatie, pe care îndeosebi marele popor englez ie-a arătat nu numai strănepoţilor puternicii Dinastii Britanice, iubitului nostru Hege, ci mai ales personalităţii pentru calităţile Sale superioare, prin care cucereşte pe toţi câţi au binevenita ocazie a le cunoaşte şi a le constata. Astfel, am devenit cel mai discuset Ambasador al Ţării. De aceea, Maiestate, Guvernul şi întreaga Ţară şi toţi supuşii Maiestăţi Tale îţi sunt adânc recunoscători pentru modul strălucit cum ai ştiut reprezintă şi ridica pretutindeni prestigiul Ţării, reîmprospătând deoparte vechile amiciţii, iar de altă parte câştigând noui şi bune legături pentru iubita noastră Românie, care nu urmăreşte alt ţel, decât a păstra şi a creea amicale legături cu toate statele cari respectă drepturile ei, conlucrând astfel şi slujind scopul final care este pacea generală între popoare. Fie, Maiestate, ca legăturile acestea vechi şi noui să contribue la propăşirea României şi la frăţietatea între popoare. Trăiască Maiestatea Sa Regele şi Măria Sa Marele Voevod Mihai I (Urale şi ovaţiiuni puternice). Răspunsul M. S. Regelui Inait Prea Sfinţia Ta, Mulţumesc din tot sufletul pentru caldele cuvinte de bun venit ce Mi le-aţi rostit în numele guvernului şi al mtrefei Tari. Nu am de spus decât un singur lucru: Sunt fericit că, prin călătoria pe care am făcut-o, am putut fi încă odată folositor Ţării Mele. (Urale şi aclamaţiuni prelungite au acoperit cuvintele M. S. Regelui.) După ce dă mâna cu toţi cei de faţă, cu zâmbetul înfloritor pe buze, M. S. Regele schimbă câteva cuvinte cu d. prof. Nicolae Iorga. Suveranul s’a întreţinut deasemenea cu I. P. S. S. Patriarhul, îndreptându-se apoi spre treptele de la ieșire. împrejurimile Mogoşoaiei sunt înţesate de tinerele vlăstare ale neamului Deşi sosirea Majestăţii Sale Regelui şi a Măriei Sale Marelui Voevod Mihai a fost anunţată pentru orele prânzului, încă dis de dimineaţă populaţia Capitalei se îndreaptă în pâlcuri, pâlcuri spre Piaţa Victoriei, prin cele două principale artere: Calea Victoriei şi B-dul Lascăr Catargiu, spre gara regală Mogoşoaia. Din celelalte unghiuri ale Capitalei, zeci de mii de cetăţeni se scurg prin Şoseaua Ştefan ce Mare şi B-dul Basarab, spre aceeaş ţintă. Stolurile de străjeri şi străjeriţe, tineri premitari în formaţie de marş, elevii şcoalelor primare şi ai liceelor, grupurile de studenţi, asociaţiile de foşti luptători, cu toţii Continuare in pag. 5 _ . J.