România - Capitala, februarie 1939 (Anul 2, nr. 242-256)

1939-02-01 / nr. 242

f WWWWWUWWWWWWWWW ASTRA IN SERVICIUL SOCIAL Venerabila asociaţie „Astra“, legată de toată viaţa culturală şi socială a românilor transilvăneni încă din vremile cele mai aspre şi neguroase, s-a încadrat în serviciul Social. Solemnitatea de la Sibiu, a luat proporţiile unui mare eveniment. Şi a însemnat într’adevăr un mare eveniment. A pecetluit în sfârşit acea unire spirituală, de mulţi dorită, dar şi de mulţi zădărnicită, care aproape douăzeci de ani se adumbrea sub semnul regionalismului speculat politiceşte, de câte ori mâinele se întindeau intre fraţi, de câte ori o punte se arcuiau între suflete de fraţi. Fără îndoială, aşezământul cel mai vechiu şi mai glorios al culturii din Transilvania, a fost cruţat de politică atât cât era omeneşte cu putinţă într’o vreme înveninată de politică. Apăsa pe umerii conducătorilor o sacră tradiţie. O grea răspundere. Moştenirea unui trecut de luptă şi de rezistenţă, care în loc să se mistuie în patetice explozii de patriotism, cu modestie şi tenacitate, cu un aprig simţ al realităţilor, purcedea dela organizarea periferică a spiritualităţii româneşti, delà celulă, dela familie şi de la sat, dela c®ntribuţia conducătorilor fireşti ai unui neam de ţărani: preoţi, dascăli, inimoşi cărturari, fiiume crescută şi formată în TM particularismului local. Mai este oare nevoie să recapitulam istoricul şi înfăptuirile Astrei ? Din Octombrie 1861, de când a luat fiinţă sub cârmuirea episcopului pe atunci, Andrei Şaguna, şi de la apariţia revistei „Transilvania" în 1868, prin şcoli, prin tipărituri, prin burse, prin premii, prin congrese, conferinţe, cursuri, biblioteci — prin despărţimintele de-o neostenită activitate — a întreţinut în toată suflarea românească din Transilvania şi Banat o conştiinţă naţională mereu de veghe la toate ameninţările. N’a fost un aşezământ de ofensivă. Nici de acţiune subversivă, atunci când politica de prigoană a guvernelor de la Festa se înverşuna să nimicească elementul românesc cu topuzul, cu desfiinţări de şcoli, cu înlăturarea limbei materne din învăţământ, cu tot ce se întorcea împotrivă-i. Organizând defensiva, Astra s-a mărginit să poarte grijă de tezaurele lăuntrice ale românismului, bastioane nevăzute şi tocmai de aceia inexpugnabile ca tot ce nu este material: datine, credinţă, port şi artă populară, graiu, legămintele sufleteşti. In timpul răsboiului şi îndată după răsboiu , pribegii Ardealului au întemeiat secţiuni ale Astrei în Basarabia şi pe alocuri în vechiul regat. Adaptându-se vremilor cu alte preocupări, aşezământul bătrânului Andrei Şaguna a dat o deosebită atenţiune biopoliticei, problemelor de natalitate şi eugenie, de sănătate şi de cultură activă, de investigaţie socială. Adică tot atâtea capitole din programul Serviciului Social, care se întregesc acum într-o viziune sintetică, împletind organic tradiţia şi inovaţia, particularul şi generalul, socialul şi naţionalul, afirmarea individului în serviciul statului, încă o biruinţă a cărturarului D. Gusti, care a scos sociologia din cavoul bibliotecilor şi din sterila atmosferă a savantelor controverse, aducând-o să militeze pe teren sub suflul marilor spaţii, în confruntare cu realităţile vii, încă o biruinţă şi o binemeritată recompensă a strădaniilor. CEZAR PETRESCU D. CHAMBERLAIN face astăzi la ora 3 declaraţiuni in Camera Comunelor despre voiajul său la Roma, situaţia din China, din Cehoslovacia, Spania, Palestina precum şi despre stadiul înarmărilor britanice LONDRA, 30. (Rador). — Numai Camera Comunelor va ţine şedinţă Marţi, deoarece Camera Lorzilor nu este convocată decât pentru săptămâna viitoare. Intre ora 15 şi 15 şi 45 minute, adica în ora rezervată întrebărilor, primul ministru, d. Neville Chamberlain va face declaraţii asupra călătoriei sale la Roma. Pe la ora 16, d. Atlee, şeful opoziţiei laburiste, va deschide Cehoslovacia, evenimentele din Spania, stadiul reînarmărilor britanice, problema Palestinei, problema agriculturei, etc. Intre altele, primul ministru va fi rugat să spună „dacă d. Hitler a dat vreun răspuns la apelul său pentru cooperare pacifică făcut la 19 Decembrie şi dacă noui negocieri sunt proectate între guvernul britanic şi guvernul german”, desbaterea asupra politicei externe, care va continua până la ora 23 şi 30. D. Chamberlain va interveni în desbatere probabil intre ora 17 şi 18. In afară de călătoria la Roma, chestiunile înscrise la ordinea de zi, care vor fi puse înainte de desbaterea de politică externă, privesc subiecte foarte numeroase şi variate, ca de pildă: situaţia din China, situaţia din DUCELE ŞI DUCESA DE WINDSOR LA PARIS După o şedere de mai multe săptămâni la Cruz, ducele şi ducesa de Windsor au plecat la Paris. Iată, — în fotografie, — pe ducele Windsor ajutând ducesei să coboare din vagon la sosirea lor în Paris. Schimburi de vederi intre Marea Britanie şi Soviete asupra problemelor internaţionale MOSCOVA, 30 (Rador). — Corespondentul Agenţiei Reuter transmite: Sir William Seeds, noul ambasador al Marei Britanii în Uniunea Sovietelor, a avut o foarte lungă şi foarte cordială conversaţie cu d-nii Kalinin şi Litvînov, cu prilejul prezentării scrisorilor sale de acreditare. In cercurile autorizate britanice se precizează că în cursul acestei conversaţii sir William a precizat din nou că guvernul britanic este dispus să procedeze la schimburi de vederi cu guvernul sovietic, asupra tuturor problemelor internaționale la ordiinea zilei. IN CORPI ZIARULUI Senzaţionala captură Politieia O bandă formată din ISO de spargători a dat peste 145 de spargeri furând într'o singură lovitura dată la Braşov 5 milioane lei. Capitalei im TELEFOANE : Direcţia: Str. Regală No. 1 — 5.57.85. Redacţia şi Secretariatul: Regală No. 1 şi Academiei 37 — 5.57.76, 5.57.83. Secretariat Provincie: str. Regală No. 1 5.57.77. Administraţia: Pasagiul Victoriei (fost Imobiliara) Scara 6. 5.57.61 şi 4.20.62. Publicitate - Abonamente - Diformațiuni; Str. Corast. Miile 9 — 4,89.05. CANCELARUL HITLER CERE COLONII Ş 1 DA ASIGURĂRI DE PACE „Poporul german nu nutreşte nici un sentiment de ură contra Angliei, Americei sau Franţei, ci doreşte pacea. -- Popoarele vor recunoaşte in curând că Germania naţional-socialistă nu vrea nici o vrăjmăşie cu alte popoare şi că toate afirmaţiile privitoare la planuri de agresiune sunt minciuni ce trebuie puse în seama unei isterii primejdioase sau spiritului de conservare egoist al câtorva politicieni,a spus cancelarul Hitler Textul integral al discursului rostit aseară de CANCELARUL HITLER în corpul ziarului Pasagii esenţiale din discurs Dificultăţile economice Cauza dificultăţilor noastre economice este suprapopularea Germaniei Poporul german cu o densitate de 135 de locuitori la km. pătrat trăeşte fără asistenţă străină şi fără rezerve acumulate mai dinainte. Jefuită timp de 15 ani de întreaga lume, strivită de o datorie astronomică, lipsită de coloniile sale, Germania se hrăneşte totuşi, poate să se îmbrace şi nu are şomeri. Cui li va mai reuşi asemenea minune? Nici o ameninţare de represalii capitaliste nu va putea să ne facă să renunţăm la activitatea noastră economică. Intre război şi pace Afirmaţia că Germania naţional-socialistă va ataca într’un viitor apropiat America de Nord sau de Sud, Australia, China sau Olanda, pentru că aceste ţări menţin alte regimuri, face parte din aceiaşi categorie cu proorocirea că imediat după aceia vom ocupa şi luna. Nu vedem nici un avantaj în exportarea ideii național-socialismului, nu avem nici un motiv să intrăm în război contra altor popoare pentru că sunt democrate. Amiciţia italo-germană Un război împotriva Italiei de astăzi indiferent din ce motive ar fi deslănţuit ar aduce Germania alături de prietena sa, Coloniile Cele 3.000.000 km. pătraţi de colonii germane, acaparate de Anglia şi Franţa şi refuzul de a recunoaşte egalitatea de drepturi Germaniei în domeniul politic şi militar, au cauzat Angliei o cheltuială de peste 20.000.000.000 mărci aur Poporul german are acelaş drept, ca şi celelalte popoare, de a lua parte le exploatarea lumii. Naţional socialismul şi biserica . Vom proteja totdeauna pe preot, slujitorul lui Dumnezeu, dar vom extermina pe preotul care vrea să fie inamicul politic al Reichului german. Problema evreiască Europa nu va mai putea să-şi găsească pacea înainte ca problema evreiască să fi fost rezolvată. Dacă evreimea internaţională din Europa şi de peste mare va reuşi vreodată să arunce popoarele într’un nou război, rezultatul acestui război nu vai fi bolşevizarea lumii și prin urmare triumfulevreimii ci nimicirea evreilor din Europa.! CANCELARUL HITLER PAPA PIUS se va pronunţa asupra relaţiilor dintre Sfântul Scaun şi guvernul fascist CETATEA VATICANULUI, 30. (Rador). — Corespondentul Agenţiei Havas transmite: Cercurile religioase italiene acordă o deosebită importanţă audienţei solemne pe care Papa o va acorda la 11 Februarie întregului episcopat italian. Se crede că înaltul Pontif va rosti cu acest prilej o cuvântare, în care va examina problemele care, de mai multe luni, dau un caracter delicat relaţiilor între Sfântul Scaun şi guvernul fascist. I