România - Capitala, august 1939 (Anul 2, nr. 421-435)

1939-08-12 / nr. 432

CEA MAI 12. Vin. 1939 ROMANIA No- 232 INTERESANTA DESCOPERIRE IN ULEIULUI IN ULTIMII 75 DOMENIUL ANI. RAFINĂRII Tubrifiant pur din ţiţei ales românesc Procedeul nou epocal Crea%osc€ care face posibilă fabricarea unui ulei de automobil cu calităţi neatinse până acum. Aceasta nu este o exagerare, ci un fapt dovedit în mod ştiinţific, un eveniment care va interesa pe orice automobilist. Fiecare picătură de ulei mineral conţine în mod natural anumite părticele cleioase, gudronoase, precum şi alte părticele, care împiedecă ungerea, favorizează formarea de rezidiuri în motor şi cari sunt cauza diferitelor defecte. Prin noul procedeu , S’a reuşit a se libera complet uleiul de aceste impurităţi. MARCA INREGISTRATA —&1Й1оЦ—Romanesc gUSS MobiloilA merican ^авЕВве1ВНПМ1НшитмавВ22!мвм11анаммам11аи л.^*.*.***...^ ~-----—-т-•щшяи,пт»г •- т»--- ууирижим аяваввяянняяявяяв1в<эиаыяяаа1ь..«10ы.£м1гьйвяяяя!Ш£:23Е;.£.2а£ Cercetaţii francezi la Pietroşiţa Potrivit înţelegerii dintre „Straja Ţării" şi organizaţiunile tinerelui altor popoare, pentru strângerea legăturilor de prietenie, s’au organizat şi anul acesta pe bază de reciprocitate, schimburi de detaşamente cu Polonia, Italia, Franţa şi alte ţări. Urmând acestei înţelegeri, Direcţiunea generală C. F. R. a trimis în Franţa o unitate de străjeri elevi-meseriaşi c.f.r. în schimbul unui detaşament de cercetaşi ai căilor ferate franceze, care după ce au vizitat litoralul Mării Negre şi alte localităţi, au sosit ori la Pietroşita pentru a sta câteva zile în tabăra străjerilor ucenici c. f. r. instalată într’o poiană, pe dealul Runcu. In gara Pietroşita, frumos pavoazată cu stindardele celor două ţări amice, detaşamentul de cercetaşi francezi însoţit de d-nii comandanţi C. Rarinca, Leoveanu şi Constantinopol de la Reg. Aut. C. F. R., a fost primit în gară de către autorităţile comunale în frunte cu primarul, care a rostit în limba franceză un cuvânt de bun sosit, delegaţii Străjii Ţării d-nii Gh. Enescu-Poenandre inspector la străjerii c.f.r. şi Florin Găluşcă, două centurii de străjeri şi public venit în frumoase costume naţionale. In timpul primirii, străjerii c.f.r. au intonat imnul naţional francez. In uralele localnicilor, detaşamentul de cercetaşi şi străjeri c.f.r. au pornit apoi încolonaţi străbătând fruntaşa comună Pietroşiţa pe sub arcurile de verdeaţă presărate de-a lungul drumului spre tabără, unde au fost primiţi ,în sunetele fanfarei, de către d. Vambru comandantul taberii. Tot eri au sosit în Capitală, dintr-o excursie de pe valea Bistriţei 50 cercetaşi francezi, sub conducerea d-ului opt. Maximovici. In Gara de Nord, au fost primiţi de o delegaţie a falangei străjerilor apoi au fost conduşi şi găzduiţi la liceul „Mihai Viteazu". După ce au vizitat Capitala însoţiţi fiind de d-nii: secretar al Ambasadei Franţei, opt. Maximovici, delegat al Străjii Ţării pe lângă acest detaşament, prof. Rădulescu din partea Legiunei, prof. C. Morţun din partea falangei, prof. Puşcaşu, comandantul cohortei II Negru şi alţii au depus o coroană pe mormântul Soldatului Necunoscut. Data Asociaţia „Făuritori României Mari“ Asoc. „Făuritorii României Mari“, centrala Bucureşti şi filialele din întreaga ţară vor sărbători în ziua de 15 August, intrarea României în războiul pentru întregirea neamului. Comemorarea acestei zile se va face printr’un Tedeum la Catedrala foştilor luptători din război. Membrii şi membrele sunt invitaţi a lua parte la solemnitate. Adunarea la sediul str. Isvor Nr. 3, la orele 9 dimineaţa. Tot, în această zi, la orele 17 se va ţine la sediu o şedinţă solemnă şi va avea loc şi adunarea generală a Femeilor voluntare de război F. R. M. Seara la orele 20 va fi masa camaraderească în grădina ..Select din piața Cogălmiceanui. яниивявяииннявннннивинянннняяняиияинаяяиииияяянаяйн Un nou transport de evrei prin portul Sulina SULINA. 10. — Deunăzi au sosit în portul nostru vasele „Erzsébet Királyné sub pavilion ungar, cu 519 emigranţi evrei şi „Tar Duşan“ iugoslav, cu 364 emigranţi evrei, venind din Ungaria. Poliţia portului a luat măsuri ca vasele să acosteze în avantport, până astăzi, când a sosit în rada portului vasul „Noémi Júlia", sub pavilion englez, navlosit în scopul transportării acestor emigranţi, spre o destinaţie necunoscută. Acesta este al doilea transport de emigranţi evrei care se face anul acesta, vin voitul nostru. Facultatea de medicină din Cluj face intense pregătiri pentru a participa la congresul internaţional de eugenie din Bucureşti CLUJ. 10. — In zilele de 25—30 Septembrie a. c., se va ţine la Bucureşti congresul internaţional al Federaţiei Latine a societăţilor de eugenie, sub preşedinţia unui comitet de oameni de ştiinţă ai Franţei, Italiei şi României. Cum la desbaterile acestui congres a fost invitat să participe şi Clujul, care se poate mândri cu una din cele mai puternice societăţi de eugenie din ţara noastră, lucrările ei fiind mult apreciate peste hotare, Facultatea de medicină a Universităţii „Regele Ferdinand I” din localitate, face intense pregătiri, pentru o cât mai reuşită prezentare ştiinţifică. Astfel atât d. prof. dr. Iuliu Moldovanu, directorul Institutului de Igienă, cât şi colaboratorii săi, lucrează actualmente la întocmirea mai multor rapoarte, cărora li se vor da citire în cadrul desbaterilor congresului din Capitală, asigurând şi pe mai departe prestigiul academic al Cetăţii Universitare a Daciei Superioare. După cum arată secretarul congresului internaţional al Federaţiei Latine a societăţilor de eugenie în numărul recent apărut al preţioasei reviste „Archives de Médicine des enfants”, din Paris, şi-au anunţat până în prezent participarea, cu prezentare de rapoarte, următorii oameni de ştiinţă din Franţa, Italia şi România : Dr. E. Apert: „Dezastrele şi binefacerile căsătoriilor sangvine”. Dr. Rousseau: „Ereditatea caracterului psihopatie”. Dr. Champy: „Ereditatea sensibilităţii la hormoni şi mutaţiile acestei sensibilităţi”. G. Heuyer: „Influenţa sifilisului în irgaţiunile şi tarele ereditare". Raoul Husson: „Fecunditatea perechilor după vârsta combinată a celor doi soţi”. Prof la Vier: „Influenţa rasei şi a eredităţii asupra infecţiunilor parazitare”. Prof. E. Letard: „Despre songvenitate”. Raoul Husson: „Separaţiunea teoretică a diferiţilor factori influenţând simultan asupra natalităţii unei populaţiuni şi a măsurii efectelor lor”. Bî, Ж Eéha : „PaESgega, iedului grav familiar a noului născut”. Prof Poyer: „Ereditatea şi aptitudinileintelectuale”. Prof. Turpin şi M. Tisserand: „Epofizitele gemenilor”. Raoul Husson: „Analiza experimentală şi matematico-statistice a aptitudinilor intelectuale şi cercetarea modalităţii transmisiunii lor ereditare”. Prof. R. Turpin şi A. Caraţchi: „Despre ereditarea aptitudinilor intelectuale”. Prof. H. Vignes: „Problema consagvinităţii”. Prof. M. Barbara: „Ereditatea tuberculozei”. Prof. T. Bonadonna: „Fecundaţia artificială”. Prof. C. Gini: „Valoarea comparativă a diferitelor mobile de creştere a populaţiei”. Docent dr. Liviu Câmpeanu (Braşov) : „Rolul biotopologiei în „Straja Ţării”. Prof. dr. G. K. Constantinescu : „Influenţa medicului ca corector al relelor inclinaţiuni”. Docent dr. Axente Iancu (Cluj): „Evoluţia şi felul de comportare al unor perechi de gemeni în colectivitate”. Dr Marius Georgescu: „Stilizarea şi avortul eugenic ca mijloc de profilaxie a bolilor ereditare”. D. G. Stroiescu: „Ereditatea sifilisului”. Importante proiecte de lucrări de drumuri aprobate de Comisia superioară a drumurilor Comisia superioară a drumurilor, prezidată de d. prof. Gh. Nicolau, preşedintele Consiliului technic superior, a examinat în ultima şedinţă şi a aprobat proiectele următoarelor importante lucrări de drumuri in diferite regiuni ale ţarei. Pavarea drumului Tighina-Chiţcani de pe dr. jud. Tighina-Cioburciu, km. 7+050—8+400 (2.600.000 lei). Impietruirea dr. jud. Teleneşti- Zăbratcani-Sărăţeni, km. 4—6+500 (1.500.000 lei). Pavarea dr. jud. Olteniţa-Mănăstirea, jud. Ilfov, km. 0+829—7, km. 10—21 și 25—28 (70 milioane lei). Completarea, consolidarea, împietruirea, cilindrarea și amenajarea dr. jud. Hârșova-Cernavoda, km. 0— 50 (6.700.000 lei). Construirea dr. сот. Dorobanțu- Medgidia, km. 0—17 (5.400.000 lei). Construirea dr. сот. Palatul Mare-Poarta Albă-Valea Dacilor, km. 0—25 (4.500.000 lei). Reprofilarea și impietruirea drumului Predeal-Râșnov, km. 4+720— 8+050 (2.050.000 lei). Executarea pereului uscat și zidit cu piatră de granit la talazul terasamentelor, pe partea dreaptă dinspre Dunăre, a drumului naţional în construcţie Brăila-Galaţi, de la km. 3+ 851—7+413 (4 milioane lei). Aprovizionarea cu piatră spartă dură din cariera Domnişoara, pentru reprofilarea dr. naţ. Iaşi-Tg. Frumos km. 3+664—18 şi executarea unei îmbrăcăminţi de macadam asfaltic pe porţiunea dintre km. 3+664—8 + 400 (13.700.000 lei). Modernizarea drumului Deta-Ciavaş, km. 6+800—7+211 şi km. 7+ 486—7 + 541, cum şi a dr. jud. Ofseniţa-Banloc-Partoş, km. 4+183—4 + 217 (1.600.000 iei). 'няяяяянянняяянняаянннянняяпвшряяяпвяя^янявяянннняше 0 Duminică in Bucureşti este o zi pierdută Bucureştenii legaţi de ocupaţii şi liberi numai Dumineca, au răspuns entuziast invitaţiei la Sinaia a Companiei Wagons-Lits//Cook. Prima excursie colectivă a avut o reuşită deplină. A doua excursiune care se va face Duminecă 13 August, va întruni desigur un număr şi mai mare de vizitatori. Luând exemplul agenţiilor de voiaj din metropolele occidentale, care înlesnesc în fiecare Duminecă voiajul spre staţiuni de recreaţie pentru zeci de mii de oameni, Compania Wagons-Lits//Cook, a înţeles singură să introducă şi la noi metoda. Cu asigurarea însă că voiajul să fie făcut în ambianţă de confort şi ordine, orele de plecare şi înapoiere să coincidă cu dorinţa călătorilor şi preţul să fie accesibil tuturor pungilor. Toate aceste condiţiuni au fost îndeplinite Dumineca trecută. Toată lumea a fost mulţumită. Compania Wagons-Lits//Cook, care girează cu reputaţia sa mondială astfel de voiajuri, vă invită să nu rataţi Duminecile în canicula Capitalei. Evadaţi spre aer şi răcoare cu excursia sa de Duminecă 13 AugHgaţi ' - ------ " N Sosirea grupului de studenţi germani la Constanţa CONSTANŢA, 10 (Prin telefon). Cu trenul de 10:30 a sosit în localitate grupul de studenţi germani, venind din Capitală. In gară, studenţii germani au fost întâmpinaţi de membrii coloniei germane în frunte cu consulul german din localitate. De la gară, grupul de studenți a fost condus spre port, unde a vizitat instalațiunile portului. Apoi s’a îmbarcat pe o pilotină a C. P. N. cu care au făcut o excursie in largul mării. FIXAREA ORELOR DE RELIGIE IN ŞCOLI In anul şcolar trecut fixându-se în orariile tip ale şcolilor primare din ţară ore de predarea religiei şi în zilele de Sâmbătă, când preoţii au diferite servicii în parohii, s’a creiat o situaţie cu totul nepotrivită, care a făcut ca preoţii, reţinuţi de serviciile obligatorii în parohie în zilele de Sâmbătă, să nu-şi poată îndeplini şi îndatoririle faţă de şcoală, fiind siliţi să absenteze deja aceste ore. Sau în cazul când şi-au îndeplinit îndatoririle lor către şcoală, au trebuit să-şi neglijeze serviciile bisericeşti din parohie, dând astfel prilej de nemulţumire credincioşilor. Spre a se evita această situaţie şi a se da putinţă preoţilor să-şi, îndeplinească în mod conştiincios îndatoririle lor către şcoală şi biserică, ministerul Educaţiei a dispus să se ia măsuri pentru ca orele de religie, rânduite prin orariile şcolilor primare Sâmbăta, să fie trecute într’o altă zi a săptămânei. De altfel însăşi programa prevede această putinţă de schimbare, iar şcolile care o fac, trebue să antunţe autorităţile şcolare,. + ■ ]