Românul, februarie 1915 (Anul 5, nr. 6-8)

1915-02-08 / nr. 6

Duminecă, 21 Februarie 1915, dreptul să o scufunde dacă ar prinde o a douaoară, și o navă neutrală care violează blocujul, dacă a fost atacată fără rezultat de submarin, are tot dreptul să scufunde submarinul. Din toate condițiunile blocărei Germania nu va putea împlini nici una. Orice încercare din partea Germanilor de a ataca un vas neutral în virtutea blocărei anunțată numai pe hârtie, va constitui o ostilitate. Scufundarea năvilor neutre cu pasageri și echipagii ar fi o atrocitate care ar îndreptății pe acele state neutrale să declare răsboiu Germaniei. In aceeaș chestiune ziarul „Tribuna” scrie: Steagul nu este de ajuns pentru a dovedi naționalitatea; naționalitatea se probează printr-o vizită. Dar tocmai pentru acest motiv Germania poate fi sigură că statele neutrale vor protesta contra principiului a se asemui navigațiunea „pacifică” cu aceea a statelor beligerante; după cum vor protesta din răsputeri de câte ori vre-o navă engleză va naviga sub pavilionul vreunui stat neutral. Pentru a pune în aplicare dreptul său de a afunda o navă până a se convinge dacă este neutrală sau nu, Germania invoacă violarea declarațiunei din Londra, de către chiar năvile engleze, care au sequestrat pe bordul vaselor neutre adeseori numeroși Germani. Dar față de o încălcare a unui drept nu se poate răspunde cu un atentat la viața omenească. Statele beligerante au toate drepturile în afară de acela de a atenta la viața supușilor statelor neutrale. „ROMÂNUL_ ____________________________Pag. g. Răsboiul. Telegrame oficiale. Biroul telegrafic ungar ne trimite spre publicare următoarele telegrame oficiale: Budapesta. — De la cartierul principal se anunță: In Polonia rusească și în Galiția situația generală nu s’a schimbat, au avut loc numai lupte de artilerie. Pe frontul din Carpați se dau lupte violente. Atacurile Rușilor, repetite ziua și noaptea în mai multe rânduri împotriva pozițiunilor aliaților, le-am respins cauzând dușmanului mari perderi și am făcut prizonieri 400 Ruși. In Bucovina operațiunile se desfășoară favorabil. Am trecut peste linia Siretului, respingându-i pe Ruși în lupte neîntrerupte spre Prut. Spre sud de la Kolomea s’au desfășurat lupte mai mari. Aci am făcut prisonieri ieri 500 Ruși. Berlin. — Dela cartierul principal german se anunță: Pe câmpul de răsboiu din apus am respins atacurile dușmane făcute împotriva tranșeelor engleze cucerite de noi la St. Eloi. Alt eveniment mai însemnat nu mai e de raportat. Pe câmpul de răsboiu din est, luptele de urmărire dealungul graniței Prusiei orientale și dincolo de aceste granițe, au un curs foarte favorabil pentru noi. In Polonia spre nord dela Vistula am ocupat, după scurte lupte, localitățile Biesk și Plock. Am făcut cam la 1000 prisonieri. Spre sud dela Vistula n’a avut loc nici un eveniment mai însemnat. Pressa din străinătate publică cele mai fanteziste știri despre luptele, ce au avut loc la începutul lui Februarie spre est dela Bolymow, în care Germanii ar fi avut perderi enorme. Constatăm că perderile Germanilor în raport cu succesele câștigate la aceste atacuri, au fost minimale. Pericolul vapoarelor neutrale. Haga. Sosind la guvernul olandez nota Germaniei privitor la blocarea Angliei, în ministerul de externe olandez a avut loc ieri dimineață o conferință, la care au luat parte afară de ministrul de externe și ministrul de răsboiu, reprezentanții societăților de navigație maritimă. Rezultatul conferenței nu e cunoscut. După cum scrie „Handesbladet” în conferență s-ar fi hotărât ca vapoarele comerciale imediat ce vor observa vreun submarin sau alt vas german să se oprească. Tot acest ziar anunță că societatea de navigație reg olandeză a sistat deocamdată mersul vapoarelor sale la Havre. (A. T. U.) Transporturile de răsboiu ale Statelor Unite. Berlin. — Din Boston se anunță: Din cei 20.000 de cai, cari au fost cumpărați pentru antantă în America, 600 — primul transport — au fost porniți cu vaporul Iberia din Boston la Manchester. Pe vapor se mai găsea afară de acești cai și 16 vagoane cu automobile mai mici, cari au fost comandate de armata engleză. După datele oficiale din Washington în luna Noemvrie au fost exportate din Statele Unite pentru Franța, Anglia, Canada, Japonia și Rusia puști în valoare de 1,194.510 dolari, cartușe în valoare de 1,231.235 dolari și 93.640 fanți praf de pușcă. Operațiunile franceze la granițele Elveției. Viena. „Neues Wiener Tagblatt” anunță din Zürich: „Züricher Tagesanzeiger” scrie: Operațiunile Francezilor la granița Elveției sunt provocătoare. Bateriile franceze, care bombardează pozițiile germane sunt în unele puncte numai la 1 kilometri de granița Elveției. Procedura aceasta ne reamintește numai că Francezii și-au așezat bateriile îndrăptul catedralei din Rheims. Luptă aeriană. Copenhaga. După o știre din Londra un pilot belgian a sburat ieri deasupra Colognei și a aruncat bombe asupra taberei militare. S-a împușcat asupra aeroplanului dușman din turnul catedralei, pilotul belgian a scăpat însă cu aparatul său neatins. 50.000 Ruși apără Cernăuțul. București. — Rușii au în Cernăuț numai 50.000 de oameni. Suburbiul Poșa a fost fortificat înaintarea spre Cernăuți. Budapesta. — De la cartierul pressei se anunță: Situația pe întreg frontul e favorabilă, înaintăm încet, dar neîntrerupt și fără ca să putem fi opriți. In strâmtoarea Duela unde Rușii au încercat cu forțe de tot mari să ne rupă frontul, am câștigat superioritate deplină. Aci se dau acum numai lupte de pozițiuni și rolul principal îl are acum artileria, ca și la Nida și Dunaeț. In Bucovina ne găsim pe linia Siretului la două zile depărtare de Cernăuți. Peste Siret încă n’am trecut cu forțe mai mari, detașamentele noastre de recunoaștere au ajuns însă până la Cernăuț, înaintarea mai repede o împiedecă pe terenul greu din Bucovina și schimbarea vremii. Vremea moale a înmuiat pământul și așa drumurile sunt greu de umblat. De altă parte însă chiar în urma acestei împrejurări, trupele au acum puțină odihnă. Din toate acestea se vede că știrile despre luptele mari ce s’ar fi dat în strâmtoarea de la Dubla și în regiunea Cernăuțului nu sunt adevărate. Un refugiat bucovinean despre atrocitățile Rușilor. București. Cunoscutul scriitor român Mihail Sadoveanu publică în „Universul” onorările unui refugiat bucovinean, care pe un viscol cu zăpadă fugind din Bucovina, l-a rugat să-l primească în casă. „Alaltăeri dimineața — a spus refugiatul — cazacii mi-au incediat casa. In rândul trecut, când s’au dus în munți, n’a rămas nimic cruțat de ei, ci au dus cu ei tot ce le-a căzut în cale, și nu au cruțat chiar nici femeile. Acum, când s’au întors bătuți și urmăriți, le-am cunoscut toată sălbătăcia. Au venit în grupuri și cu o furie sălbatecă au cerut fân și ovăi pentru caii lor, iar pentru ei de ale mâncărei. La poruncă au dat foc apoi la casa primarului, iar pe cârciumarul, care era evreu, un cazac l’a străpuns cu lancea. Un alt cazac, făcându-i-se milă l’a împușcat în cap pe evreu, ca să-i curme chinurile. Ai noștri se rugau ca să le cruțe casele, dar cazacii i-au străpuns și pe aceștia cu lancele sau i-a lovit în cap. Era îngrozitor. In cârciuma evreului omorât, cazacii se îmbătară de rachiu și umblau din casă în casă, chefuind. Au venit și la mine, nu mai știu câți erau, și în fața mea mi-au necinstit fetița, iar în fața copiilor mei și nevasta. Pe mine m’au legat și m’au aruncat sub cuptor, ca să fiu martor la necinstirea casei mele. In sfârșit au dat foc și casei mele. Femeile s’au refugiat în toate părțile, ca să nu le omoară. In sfârșit după ce ne-a ars tot, ni s’a prefăcut în cenușă toată roada vieții noastre, am plecat în lume și așa am sosit de la ușa casei sale, pe acest viscol”. Se pregătesc evenimente mari pe frontul din est. Stockholm. — „Aftonbladet” anunță: Actualmente în Carpați și în Polonia sunt în curgere lupte foarte îndârjite. Poate chiar acum se pornește o nouă mare luptă. Rușii dau zilnic rapoarte, despre atacurile puternice ale Germanilor. Germanii însă spun că situația așa zicând nu sa schimbat. In Carpați, — după cum spun Rușii — ei ar fi înaintat, Bucovina însă— după cum spun Austriacă — ar fi curățită de jumătate de Ruși, cari se retrag acum într’o fugă nebună. La Suceava și în jur de alte localități — se pare —nu mai e vorba de lupte în tranșee, ci de înnaintări de 2—3 mile pe zi. Lupta mare din Polonia a fost împedecată în cursul lui Ianuarie de topirea zăpezii. In cele două săptămâni din urmă însă a înghețat. Probabil că în Ianuarie s’au făcut noui pregătiri și la granița Prusiei orientale. In curând — se pare — vom auzi despre o nouă luptă, cum a fost la începutul lui Decemvrie, cea de la Lodz. Năvala Albanezilor în Serbia. Sofia. — Biroul de presă din Niș anunță: Albanezii au trecut ieri în număr mare granițele Serbiei. In guvernamentul Prizrend trupele și autoritățile sârbești, fiind dușmanul în număr covârșitor s-au retras în interiorul țării. Albanezii înaintează din mai multe părți. Dușmanul a stricat sârmele de telefon și telegrafie. Sofia. Din Niș se anunță: Atacul Albanezilor ia o întindere tot mai mare. Ei au ocupat până acum 6 localități. Cu prilejul retragerii noastre 100 de soldați au fost făcuți de partea noastră incapabili de luptă. Până acum nu a sosit nici o știre despre garnizoana din Djur, care nu s-a putut retrage la vreme. Rușii fac atacuri violente împotriva Przemyslului. Berlin. — „Mittauszeitung” anunță din Milano. Magrini, corespondentul ziarului „Seccolo” scrie din Petrograd: In zilele din urmă artileria rusească a pornit o canonadă violentă împotriva Przemyslului, dar fără nici un rezultat. Cracovia. O cartă noștală sosită din Przemysl anunță între altele: O baterie grea de a noastră a avut un succes mare. Cu patru împușcături a distrus 7 tunuri și 2 mitraliere dușmane, omorând totodată și toți soldații de la acestea. Biruință decisivă la lacurile mazuriene. Berlin. Agenția Wolff anunță: Trupele germane au reportat la lacurile mazuriene o biruință decisivă asupra armatei a X-a rusească, care se compunea din 11 divizii de infanterie și mai multe divizii de cavalerie. Armata rusească a fost împresurată de Germani și a fost aproape total nimicită. Numărul prizonierilor se urcă peste 50.000 oameni. Germanii au capturat 40 tunuri, 60 mitraliere și o mare cantitate de material de răsboiu. împăratul a fost de față la luptă. Operațiunile au fost conduse de Hindenburg. Diferite. — Guvernul român a aprobat ca în scopul recvizării articolelor de alimentare a populațiunii, capitala să ia un împrumut de 3 milioane franci. 1— Se anunță din Berlin. La lupta ce s’a dat la Lick, lângă lacurile mazuriene a fost de față împăratul Wilhelm. După luptă soldații adunându-se în jurul împăratului au cântat imnul imperial. Regele Belgiei a dat o proclamație, în care îi provoacă pe toți Belgienii de la 20 până la 30 de ani să se înroleze în armată. In caz dacă proclamația nu ar avea rezultatul dorit,