Românul, ianuarie 1916 (Anul 6, nr. 21-23)

1916-01-28 / nr. 21

iloi, 10 Februarie 1916. știre, bătea și toba mare a culturei moderne religioasă, răutăcioasă, hrănitoare, distrugătoare, amețită de beția plăcerilor senzuale, cu idolii ei cari rânjeau asupra nenorocirilor din cari își împleteau coroana atotputerniciei lor închipuite, coroană de Dumnezeu pământului. Această răsturnare a ordinei morale este spelunca iadului pământesc, în care se împetresc florile vieții și se făurește răsboiul sufletelor din cari izbucnesc răsboaiele vremurilor. Aici sunt numai căderi de oameni și de neamuri. A plăcut însă acest vârtej demonic al vieții, pentru că era bun la mâncare, plăcut le vedere și ademenitor de înțelepciune ,întocmai cumpăra Evei fruptul pomului oprit. Țintuit sufletul la aceste bunuri materiale, plăceri lumești și mărirea înțelepciunei omenești, s’a răcit de către biserică cu moravurile ei severe, și-a închis sufletul dinaintea soarelui culturei creștine și și-a retras mâna ajutătoare dela așezămintele bisericești, de la școala întemeiată pentru luminarea creștinească a fiilor neamului nostru. A devenit o sarcină birul cultului din care se susțin școlile. Mâna aceea spartă care împrăștie banul pentru pântece și pentru desfătări lumești, aici, unde se cere pentru mântuirea sufletelor celor scumpe ale copiilor s’a strâns în pumni către cei ce îi cereau mica jertfă pentru cultivarea țarinei sufletelor, s’a detras semința bună de la holda sufletelor și a răsărit în ea mărăcinile din sămânța rea bătută de vânturi de pe marginile drumurilor. Cine samănă vânt, seceră vifor. Acum e secerișul mare al vânturilor culturei moderne ireligioase, sămănate în sufletele popoarelor. Sămânța atotputerniciei omenești, care vrea să schimbe legile firei popoarelor de a trăi după limba și legea lor, ordinea morală instituită de Dumnezeu în lume. Tu demoniile din Eden îmbrăcat acum în haina culturei moderne fără Dumnezeu ai tulburat de nou sufletele, pacea pe pământ și bunăvoința între oameni; tu ești vinovatul mare al acestui răsboiu. Ție îti zic: sângele nevinovat al fiilor noștri asupra capului tău. Iubiților creștini, III. Nu vă temeți. Hristos este în mijlocul nostru. Scuturați de pe ochii voștri solzii păgânei culturi moderne fără Dumnezeu, precum s’au scuturat solzii de pe ochii lui Saul, de s’a făcut din el Paul, apostolul limbilor. La Dumnezeu nimic nu este cu neputință. Și cu ochii limpeziți de acei solzi, lăsați să intre în sufletele voastre lumina cea cerească a lui Hristos care luminează tuturor. Faceți sufletul vostru așezământ luminei culturei creștinești, atunci va amuți goarna răsboiului și va suna trimbita îngerească a păcii și bunei voințe între oameni. Atunci vor fi fiii voștri binecuvântare dumnezeiască, de aproapele vostru frate întru Hristos, și toți fiii lui Dumnezeu sub un cap, Hristos, și într’o împărăție cerească, biserica lui Hristos. In această împărăție a sufletelor, vor trăi toate limbile după firea lor de a fi și pacea universală va arvona. Reînoiește-te, reînoiește-te, noule Ierusalime. ÎN ATENȚIUNEA INSTITUTELOR DE CREDIT ȘI ECONOMII. Din cauză că numărul personalului nostru tehnic — în urma înrolării la armată — s’a redus în mod foarte simțitor, rugăm institutele de credit și economii să binevoiască a trimite bilanțurile lor spre publicare în ziar cu cel puțin 4—5 zile înainte de termin, deoarece îndată după primirea lor nu le vom putea publica. Pentru tipărirea rapoartelor anuale asemenea se țin timp de cel puțin 16 zile. — Tipografia „Concordia” societate pe acțil. -Äöülflüff* J*.» Funeraliile mitropolitului loan Mețianu. La catafalcul mitropolitului loan Mețianu. — Doliul național, condoleanțe. — Convoiul. — Actul înmormântării. — Prohodul. — De la trimisul nostru special. — Sibiiu. 7 Februarie. O atmosferă de tristeță plutește peste Sibiiu. Multele stindarde negre cari tremură pe numeroase edificii publice fără deosebire de neam și lege, sunt dovada regretelor unanime pentru defunct și considerația de care se împărtășește biserica noastră îndoliată. Un ecou al acestei stări sufletești sunt și paginile duioase consacrate de presa străină patriarhului adormit Ioan Mețianu. Din cele mai îndepărtate unghiuri ale arhidiecezei sosesc zilnic reprezentanții clerului și poporului spre a asista la funerariile celui ce a fost aproape o jumătate de veac capul văzut al bisericei ortodoxe române din Transilvania și Ungaria. Duminecă seara au fost primiți membrii consistorilm din Caransebeș, iar Luni dimineața cei de la Oradea mare. Sibiiul freamătă de lume românească a cărei afluență crește necontenit. Aspectul orașului s’a schimbat cu desăvârșire. In strada Măcelarilor circulația e aproape întreruptă, din cauza mulțimei care roiește spre reședința mitropolitană. In lipsa de orientare sigură, toți se întreabă asupra dispozițiilor privitoare la prezentarea condoleanțelor. Programul prevede pe azi la ora 11 a. m. recepțiunile de condoleanțe in ordinea următoare: Representanții corporațiunilor streine, consistoarele din Arad, Caransebeș și Oradea-mare, apoi clerul și poporul credincios din arhidieceză. Fix la 11 ore sosește generalul Marranovic cu statul major, care condolează în numele întregei din Ardeal. Din partea consistorului a armate fost desenat cu primirea condoleanțelor arhimandritul Dr. Eusebiu Roșea, director seminarial. In liniștea mortuară care stăpânește vasta sală îndoliată, lângă superbul catafalc, acoperit de bogate cununi, se desface ca intr’o biserică plină de fumul tămâiei, glasul potolit al condolatorilor. Tuturora le răspunde arhimandritul Dr. Eusebiu Roșca, mulțumind și interpretând după putință în vorbe scurte sentimentul de adâncă jale care stăpânește astăzi în sufletele cernite ale credincioșilor bisericei ortodoxe române. Mi-am notat următorii: Comanda militară din loc, prin deputațiunea condusă de Excelenta Sa, generalul de divizie Martanovich. Comanda de corp din loc, prin deputatiunea condusă de domnul general de brigadă Quildbach, locțiitorul comandantului de corp. Biserica soră grecocatolică, prin delegațiunea compusă din domnul canonic dr. Vasile Suhcin, domnii protopopi dr. Elie Dăianu și Solomon, și directorul institutului pedagogic din Blaj Negruțiu. Biserica romano-catolică prin delegațiunea condusă de Alteța Sa, principele Egon Hohenlohe, preposit. Consistorul regnicolar evangelic, reprezentat ,prin Hustritatea Sa, d. episcop Teutsch și secretarul Fritsch. Hustritatea Sa, d. comite suprem Walbaum, însoțit de d. vice-comite al comitatului Sibiiu Tabriezius. Excelenta, Sadna Kövess de Köveshiza, #•tia comandantului de armată de pe câmpul de războiu Herman Kövess de Kövesháza. Dieceza Aradului, prin delegațiunea condusă de P. C. Sa, protosincelul Roman R. Ciorogarin. •Gonsistorul de la Oradea-mare, prin delegation este condusă de protopresbiterul Roxan. Comitetul central al „Asociațiunii”, condus de d. dr. Octavian Rusu. Protopresbiterul tractului și preoțimea gr.-ort. română, prin delegațiunea condusă de protoprasboiterul dr. loan Stroia. Comitatul Făgărașului, reprezentat prin domnul vice-comite Alexandru Belle. Comitetul partidului national român, reprezentat prin dnai Roman R. Ciorogariu, protosincel și dr. Nicolae Vecerdea. In numele orașului Sibiiu a controsat domnul Primar Dörr, însoțit de d. șef de poliție Simonis. Tribunalul regesc și judecătoria cercuală din loc, prin deputațiunea condusă de Hustritatea Sa, d. president de tribunal și jude de curte Kemény. Hustritatea Sa, d. dr. Carol Wolff, director de bancă, membru al casei magnaților. Direcțiunea finaciară din lac, prin delegațiunea condusă de d. director WaMher. Oficiul de poștă și telegraf din Sibiiu, prin delegațiunea condusă de d. inspector de poștă ToHert. " " Seminarul bisericei regnicolare prin delegațiunea condusă de Schullerus, Presbiterul evangelic mișcoalele săsești din loc prin delegațiunea condusă de d. dr. SteliuBerus, Protopresbiteratul gr.-catolic român din Sibiiu, prin deputațiunea condusă de d. protopop Nicolae Togan. A controsat notarul public Zágonyi Gábor, în numele propriu și al mai multor corporațiuni maghiare, precum și notarul public Svatits. Biserica reformată, prin deputatiunea condusă de protopopul Nagy; Școala civilă de fete a statului, prin directorul ei. Șeful poliției de stat, d. Alesandru Pitsch, însoțit de un funcționar. Fondul școlar grăniceresc, prin domnul secretar Arseniu Bunea, protopop onorar. D. prodirector și inspector suprem al școalelor medii dr. Walter. Corpul profesoral al seminarului „Andreian” sub conducerea drd dr. Vasile Stan. Corpul profesoral și devii de la gimnaziul de stat din Sibiiu, prin d. director Szentimrei. Reuniunea femeilor române din Sibiiu, reprezentată prin o numeroasă deputațiune, condusă de d. dr. Vaisile Bologa își dna văduvă Ana dr. Marienescu,vicepresidentă. Școala civilă de fete a „Asociațiunii” prin d. director dr. Vasile Bologa. Reuniunea învățătorilor din dieceza Aradului, prin preșidentul Iosif Moldovan. Funcționarii institutului de bani „Albina”, condușii de d. director Lisai. Institutul de bani „Lumina”, prin d. delegația condusă de d. Dem. Coroșa, profesor seminarial pens. .