Rondul, decembrie 1993 (Anul 1, nr. 241-266)

1993-12-01 / nr. 241

Amu I, nr. 241 pag. 3 O veste tristă La vremea posomorită de-afară și la grijile pe care ni le aduce apropierea sărbătorilor s-a adăugat aseară o veste care m-a întristat peste măsură, a murit Ioan Luchian Mihalea, cel care a fost sufletul corului Song și al grupului Minisong. Știrea seacă, difuzată în emisiunea radio, nu a pomenit nimic despre Oantă — cum ii spuneau prietenii —, cel care ne-a însemnat anii studenției cu spontaneitatea lui formidabilă. A fost unul dintre frumoșii nebuni ai anilor în care lucrurile se stricaseră și cenzura se înăsprise, ani în care naturalețea devenise o formă de dizidență. A trecut l 7?mbltor prin toate neriile, lăsînd mereun strop de lumile veselie în nenumăratele tabere, turnee și spectacole studențești, mai ales in cela in care a fost împreună cu cel de la „Divertis”, de la gada ASE-ului, de Brila „Celelalte cuvinte” și Cu alții care sunt acum nume mari In arta românească. A fost o întruchipare perfectă a spiritului studențesc, a rezistenței fără fasoane și fără pretențe politice. Plecarea lui, în pragul acestei ierni friguroase și sărace, face lumea mai tristă și mai neguroasă și ne răpește o rază de speranță. Florin PAȘNIC U re scum,esc telefoanele De astăzi, prețul impulsului telefonic a crescut de la 7 la 10 lei R.A. Romtelecom a hotărât majorarea lui telefonic abonamentuindividual, de la 505 lei la 1000 de lei, iar al celui ,posturile cuplate de pentru la 603 la 600 de lei. Minutul de convorbire Interurbană costă de astăzi 60 de lei (pentru convorbiri pe o rază mai mică de 100 km), 80 lei (pentru distanțe situate intre 101 și 200 km) 90 de lei (pentru convorbibiri pe distanțe mai mari de 200 km). Pentru convorbirile internaționale, costul unul minut a ajuns la 705 lei Germania, Franța, pentru gia, Spania și 1713 Bellei pentru SUA. Duminica și intre orele 16 și 8 dimineața tariful convorbirilor telefonice va fi redus cu 50 la sută. Odată cu majorarea acestor tarife, instalarea unui post telefonic costă 19 965 de lei, față de cei 44 573 de lei care trebuiau plătiți până acum. „În ciuda acestor scumpiri dictate de saltul tuturor prețurilor la materialele de telecomunicații, energie, combustibil, și chiar indexări salariale, telefoanele vor funcționa în public e mare cu monedele conține 20,50 și 100 de lei8, ne-a declarat directorul Direcției de Telecomunicații Sibiu, dl Dumitru Hanea Radu ANDRONE Decont întîrzîat Firmele „ACCENT“ SRL, „Hermannstadt“ SRL și „MALVINA" SRL, au fost amendate și penalizate de către inspectorii Administrației Financiare Sibiu, datorită întirzierii depunerii decontului de TVA încă din luna august, ne-a declarat dl. Mircea Radu, șef oficiu TVA. (M.P.). EVENIMENT - '**'*%****► * Telefonul fără fir mă oferim răspunsurile la întrebările puse d-lui Nicolae Roșoga, inginer șef la Distribuția de Gaze Naturale Tirgu Mureș, Exploatarea Sibiu 1) Dl. loan Cantemir din Mediaș: Cu gaz metan indigen exploatăm și cît imortăm? Ce zăcăminte marxistă In România, și de Ce nu se exploatează dacă există? 1) Din necesarul de consum la nivel național, 65% este gaz Indigen și 35% se importă. Pentru relații suplimentare se poate adresa la Romgaz — Mediaș. 2) Dl. Ion Tomiță, din Sibiu: La ce prețuri credeți că va ajunge gazul metan In 1994? 2) Prețul actual pentru 1000 m cubl de gaz pe plan mondial este de 110 dolari S.U.A. Tendința actuală este de a se ajunge la prețul pieții mondiale, transformat în lei la cursul oficial. 3) Aurel Suciu, din Sibiu: Nu avem gaz suficient pentru a putea da drumul să funcționeze centrala de la Simerom. Oamenii din cartier au devenit foarte vehemenți din cauză că nu au căldură. 3) Pentru populație hu sunt restricții la gaz. G.T. aparține Simerom-ului, iar Simerom-ul are obligația S să ceară repartiție de gaz eficientă forului tutelar, acțiunea de suplimentare repartițiilor este desfriorată de prefectură. 4) Mariana Lepădatu, Sibiu: Suntem 27 de familii pe același contor de gaz. Este posibilă separarea fiecărei familii, sau poate grupuri de douătrei? 4) Relații legate de separarea consumului la abonații gazului metan se pot lua in orice moment de la serviciul tehnic, exploatarea Sibiu, str. Buselorului nr. 40. Precizăm că nu se fac separări la consumul bucătăriilor din cvartalele de blocuri. 5) Mai multe societăți comerciale ne-au sesizat că au primit din partea dumneavoastră contracte foarte complicate. Suntem întrebați: cei care au doar două-trei sobe de teracotă, de ce încheie astfel de contracte, ca și cînd ar fi combinatul chimic de la Năvodari?! În plus, conform contractului, trebuie deschis un acreditiv, iar cînd a fost contactată banca, reprezentanții acesteia ne-au comunicat că nu se obișnuiește să Se deschidă un acreditiv pentru așa ceva. 5. Legat de Informămi agenții acreditive. economici că este o măsură de plată pentru accelerarea încasărilor la gaz metan și pentru a evita situațiile critice în care agenții economici devin falimentari, cînd recuperarea contravalorii gazelor livrate trebuie să se facă prin acționare în judecată. 6) Un locuitor din satul Mohu: Cit costă contoarele de gaz metan și de unde ne putem aproviziona cu aceste aparate? Care sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinească? 6) Conform ordonanței nr. 20/1992 a Biroului Român de Metrologie Legală, toate contoarele, indiferent de proveniența lor, pentru a fi montate în Instalația de utilizare, trebuie să posede aprobare de model. Două incendii cu aceeași cauză Două dintre cele trei incendii care au avut loc duminică, 28 noiembrie, au avut aceeași cauză: un rest de țigară aruncat la întîmplare. Primul incendiu a fost semnalat la Grădinița nr. 17, de pe str. h. Rebreanu. Pompierii au fost anunțați la ora 10,05, iar la ora 10,16 incendiul a fost lichidat. Au ars un covor, o ușă și o jumătate de metru pătrat de parchet, dar pagubele puteau fi mult mai mari dacă compania de pompieri Sibiu nu ar fi reușit să localizeze și să stingă incendiul în timp util. „Cazul se află deocamdată în poliției“, nea cercetare a declarat d-na Maria Costeiu, directoarea grădiniței. Al doilea incendiu s-a produs în jurul orelor 19,30—20 la gospodăria cetățeanului Nicolae Topîrceanu din Alămor. „La ora 19,54 cînd au fost anunțați, ardea o șură (20 mp) de paie și fin, cu posibilități de propagare la șura și casa proprietarului. Incendiul fost lichidat la ora 21,30 , de către formațiile civile de pompieri din Alămor și Ocna Sibiului, acționarea companiei de pompieri Sibiu care s-a deplasat la fața locului nemaifiind necesară“, ne-a declarat dl. Ioan Faur, căpitan la grupul de pompieri Sibiu. Ciprian SAVA Licitațiile au fost sistate R.A.G.C.L. așteaptă răspuns la cîteva propuneri care vizează mecanismul de închiriere și de încheiere a contractelor ft.A.G.G.L. a înaintat Primăriei o propunere prin care se cere ca termenul de întocmire a contractelor de licitație, între instituție și adjudecător, să fie de șapte zile calendaristice de la data licitației. In același context, s-a propus un nou sistem de calcul al chiriei pentru terasele spațiilor închiriate, precum și al chiriei pentru încăperi fără depozit. In așteptarea răspunsurilor, R.A.G.G.L.-U1 a hotărît stoparea licitației, pînă la începutul anului 1994, cînd se așteaptă rezultatul. Pînă atunci, avînd în vedere că există multe societăți cu acțiuni în instanță împotriva regiei, se așteaptă soluționarea cauzelor. In ceea ce privește dreptul acestor societăți comerciale de a contesta licitația (RESIR, COMETEX, AROMA etc), dl. Ioan Mărie, directorul A.F.L. din cadrul R A.G.G.h., ne-a declarat: „Ele încearcă să se opună, cu orice mijloace unei privatizări care este iminentă. Consider că licitațiile s-au desfășurat în cadru legal și nu este cazul să fie contestate*. Mire!» PH» * u crescut prețul băieților . Ieri, în Piața Obor, cel mai bine s-au vîndut baloții de paie, toată lumea înghesuindu-se să cumpere cîte doi-trei pentru a-și putea pîrli porcul în ajunul Crăciunului. Cu toate că prețul a mai crescut — 1 800 lei, față de 1 600 cît era săptămîna trecută — cei care au venit cu cîte o căruță de baloți, în cîteva ore au plecat fericiți acasă cu banii în buzunar. In rest, prețurile se mențin cam aceleași: 2 600—2 700 lei/ feldera de griu, 2 800 lei/ feldera de porumb, 9 000 —10 000 feldera de fasole boabe și 1 200 lei feldera de tărîță. Piața porcilor a fost din nou foarte bogată. Se ofereau porci de toate mărimile la cele mai diferite prețuri. Astfel, purceii de 10—12 săptămîni s-au vîndut cu 17—19 mii lei bucata, iar porcii mari (peste 60 de kg) se vindeau la vin cu 1400— 1500 lei/kg. Bineînțeles, din tîrg nu lipseau „meseriașii“ de la alba-neagra, care strigau în gum mare că au aprobare da la primar, așa că nimeni nu are ce să le facă. Oare, chiar așa să fini' •