Rondul, octombrie 1994 (Anul 2, nr. 495-520)

1994-10-01 / nr. 495

PAG. 3 Anul II, nr. 495 Războiul rozelor Discuțiile prelungite în cunoscutul, deja, stil al parlamentarilor noștri, asupra corupției, au atras atenția asupra unei laturi comportamentale ce s-a impus după decembrie 1989. Dacă la începuturile puterii feseniste totul se punea pe seama „proaspetei“ opoziții (ghilimelele vor să trimită la vârsta majorității opozanților de atunci), după scindarea, de acum exact trei ani, a celor care au preluat puterea din mâinile lui Ceaușescu, cei rămași în jurul președintelui Iliescu se străduiesc să-i învinuiască pe foștii camarazi de toate belelele căzute pe biata țară românească. Și care putea fi necazul cel mai mare pus în cârca „aripii" Roman?? Corupția, căci ea a erodat toate visurile și speranțele românilor, după entuziasmul decembrist. In loc de clarificări de ordin juridic, am ajuns să asistăm la dispute politice și de moralitate. Ar trebui să-i întrebăm pe parlamentarii noștri cu ce drept își „mănâncă“ mandatul încredințat de electoratul român în discuții sterile, care încurcă mai mult brațele caracatiței, în locul eficientizării măsurilor legislative. Am avut parte în această săptămână, urmărind disputele pe seama Raportului Venica, la o nouă desfășurare de forțe într-un război sui-generis „al rozelor“. Tabăra celor „trei trandafiri“ a înfierat actuala tabără de opoziție „unicului trandafir“. Ca și în alte dispute n-am a aflat nimic concret, nimic care să dea impresia că într-adevăr se dorește eradicarea corupției. Celebrele cazuri „Petromin" sau „Airbus“, puse pe seama guvernării Roman, nu și-au găsit vinovații. Unii au acuzat, susținând că dețin dovezi ale mituirii miniștrilor de atunci, alții s-au apărat priisind totul pe seama mobilului politic al acuzării lor, Parlamentul s-a transformat într-o curte de justiție neautorizată, devenind o aulă jalnică pentru un război inutil. Dorin TEODORESCU Agnita conduce în topul exportului în competiția câștigării piețelor internaționale, orașul Agnita conduce detașat în topul localităților, după ponderea exportului în totalul livrărilor de produse industriale, respectiv cu 46,1 la sută. Pe locul doi se află Mediașul, cu 26,4 la sută, Sibiul fiind doar pe locul trei cu modestul procent de 19,6 la sută, urmat de Gisnă*die, cu 18,2 la sută. Din totalul livrărilor de produse din industria sibiană prelucrătoare, 18,5 la sută a reprezentat exportul în luna august. Pe primele opt luni ale acestui an, aceeași industrie A exportat 18,3 la sută din livrările pe piață. Principalele ramuri exportatoare, în acest an, au fost confecțiile (87,2 la sută din livrări), produsele de mobilier (52,5 la sută), pielărie și încălțăminte (47,7 la sută). Dorin TEODORESCU EVENIMENT „Scandalul gunoaielor" a revenit în actualitate „Societatea „Cibinium H*P“ care asigură 90 la sută din municipiu pe linie de containere, va înceta activitatea de salubritate în cazul în care Getesib-ul nu reduce taxa lunară de 4 milioane pe care o percepe pentru prestațiile efectuate", a anunțat vineri, 30 septembrie în ședința primăriei dl Constantin Babeș, directorul sectorului „Salubritate“ din cadrul firmei. Firma „Cibinium“ nu a plătit până acum nici un leu din cele peste 40 de milioane de lei pe care le datorează începând din 1991, patronul firmei Emilian Pătru, nerrecunoscând proprietatea Getesib-ului asupra rampei. Deoarece d-l Nicolae Babeș susține că resursele financiare ale firmei „Cibinium“ sunt aproape inexistente, urmează să fie stabilită o întâlnire între cele două părți pentru a se încerca rambursarea datoriei prin mijloace fixe, în cazul în care dl Emilian Pătru își pune în aplicare amenințarea, peste noapte, șase cartiere vor rămâne fără containere pentru depozitarea gunoiului. Radu ANDRONE învățământul la piața Spre deosebire de alți ani, când învățământul era oarecum neadaptate realităților social-economice, în acest an școlar se pune accent în mod special pe adaptarea la cerințele pieței, în încercarea de a limita numărul de absolvenți a căror unică alternativă este șomajul. în acest sens Inspectoratul Școlar colaborează cu Direcția Muncii se adaptează muncii și Protecției Sociale care evaluează domeniile și meseriile cerute pe „piața muncii“, în alți ani erau ținuți „la loc de cinste“ lăcătușii și strungarii, piața fiind de ani de zile saturată de aceste meserii, în acest an școlar însă începe instruirea pentru meserii mult mai diverse: șoferi, zugravi, sculptori intarsie, vânzători. Manuela GEABOC S-a deschis Trezoreria finanțelor publice Sucursala Băncii Comerciale a predat ieri Serviciul Trezoreriei, Direcției Finanțelor Publice, împreună cu trei angajați, începând de luni, 3 octombrie aceasta va funcționa la sediul DGFPCFS Sibiu (Finanțe Publice și Administrație Financiară), unde instituțiile publice bugetare se vor adresa pentru operațiunile specifice Trezoreriei. Agenții economici cu capital de stat, pentru conturile de impozite și taxe, se vor prezenta tot aici și nu la bănci. (Mirela PUI) Boala „mâinilor murdare“ „Boala diareică acută severă este o boală infecțioasă, transmisibilă, caracterizată prin scauie frecvent apoase (în holeră sau aspectul de zeamă de orez), vărsături, cu sau fără febră, cu sau fără dureri abdominale, dureri musculare, deshidratare datorită pierderii, lichidelor prin scaune și vărsături“, se scria în comunicatul d-lui dr. Dorin Bardac, despre boala cunoscută și sub numele de boala „mâinilor murdare“. Cazul depistat cu asemenea diagnostic, de la Mediaș, este sub control medical, evoluția bolii fiind favorabilă. Faptul că boala poate debuta cu o formă ușoară, căreia bolnavul nu-i dă atenție, încercând să se autotrateze, este marele risc al necunoașterii cauzelor și formelor ei de manifestare, atât pentru cel în cauză, cât și pentru cei din jurul lui. Boala diareică acută severă poate fi transmisă prin apă, obiecte, lenjerie contaminată, muște etc. PREVENIREA ACESTOR ÎMBOLNĂVIRI SE REALIZEAZĂ PRIN ELEMENTARELE PRACTICI IGIENICE: • spălarea pe mâini înainte de masă, dar și după folosirea WC-ului • spălarea legumelor și fructelor • dezinfecția grupurilor sanitare și a recipienților de colectare a gunoaielor .• împiedicarea accesului muștelor și rozătoarelor • prezentarea imediată la medic, după sosirea din excursii în țările tn care boala a luat proporții (India, Turcia, Pakistan, Ucraina etc.). (D.T.) Inaugurarea Pieței agroalimentare din Vasile Aaron din Deoarece primarul SoȘerbu este plecat luni, 3 octombrie din localitate, Administrația Piețelor a hotărât ca panglica inaugurală a Pieței Agroalimentare din cartierul Vasile Aaron să fie tăiată marți, 4 octombrie la ora 9, ne-a declarat dl Ioan Beldeanu, director al Administrației Piețelor. (R.A.) Vama Sibiu a obținut terenul pentru sediu Consiliul local a revenit joi, 29 septembrie, asupra unei decizii luate la ședința precedentă concesionând terenul de aproximativ 14 000 m.p. situat pe șoseaua Alba Iulia, Văma Sibiu, la prețul de 468 milioane de lei. (R.A.) 1/ Cursurile de schimb cotate ferm ale celor Chill'S șase valute, rezultate în urma licitației din 30 g 1 septembrie la sucursalele sibiene ale băncilor’V Ö slllCl I* comerciale cu capital de stat, Banca Comercială, Banca Română de Dezvoltare și Banca Agricolă. Licitația a avut loc ieri, 30 septembrie, cu data valutei spot 4 octombrie, la BCR și BRD La Banca Agricolă, data spot este 30 septembrie. Banca Dolar MarcăI Liră sterlină 1 Franc francez/ Franc elvețian Lire italiene cump. 1 vânz. cump. 1 vânz. cump. 1 vânz.1 cump. 1 vânz. cump. 1 vânz. cump. ' vânz. Agricolă 1 738 1 774 [1124 | 1 146 12 688 1 2 854 | 822 1 342 11331 1 1 413 1,101 1,16 BRD1 1 745 1 1 762 till 1 1157 j2 717 1 2 8281 825 1 840 1 1 335 | 1 399 |1,10 1 1,14 Comercială 1 1 740 | 1 750 11 111 1 1 145 2 714| 2 797| 326 1 335 | 1 337 | 1378 1,10 1 1,15 Națională curs de referință 17561 135 8 771 332 1372 1,13