Rondul, septembrie 1996 (Anul 4, nr. 1022-1041)

1996-09-03 / nr. 1022

Puterea împotriva Animsa și Radu SCUTER Vom afla de acum, după lansarea majorității candidaților în cursa pentru președinție, cât de gravă este situația în care ne aflăm, de ce și cine este de vină. Primele declarații arată că președintele Iliescu a avut numai adversari și critici în ultimii patru ani ai “mandatelor” sale și că PDSR a guvernat singur deși nu avea majoritatea de voturi necesară pentru promovarea propriilor legi. Mass-media a remarcat, deja, că “cel mai înverșunat critic al regimului Iliescu este Ion Iliescu” Debutul campaniei electorale anunță, deci, faptul că politicienii aflați acum la putere se vor zburli serios la ce a fost, pentru a dovedi că realegerea lor ar fi cea mai potrivită schimbare. Nu numai logica la care se apelează este descurajantă la actualii exponenți ai Puterii, ci și insistența lor de a se considera, în ciuda oricăror evidențe, providențiali, unici și de neînlocuit. Cine a făcut, însă, toate relele, deoarece rechizitoriile cele mai dure vin tocmai din partea liderilor formațiunilor care au făcut legea în țara asta, în ultimii ani? Protagoniștii o spun “de-a dreptul”: Puterea, mafia, guvernările, corupția și alte, alte generalități. Concepte, stări de spirit și personaje colective sunt responsabile de tot răul care ne înconjoară, care face tranziția tot mai greu de suportat. Ascultându-i pe toți acești oameni, care au pornit la luptă pentru șefia României, pare că țara nu a fost condusă, până acum, de personaje reale, cu buletin și carnet de membru al uneia sau alteia dintre formațiunile care s-au perindat sau au sprijinit guvernul Văcăroiu. Situația este absolut explicabilă. Cum să dea nume, cum să fie concreți toți acești politicieni, când ar trebui să vorbească despre ei înșiși, în cei mai duri termeni, când ar trebui să se incrimineze și să se pălmuiască singuri, când ar trebui să fie primii care să nu se mai voteze? Nu sunt, însă, șanse să se instaureze, tocmai acum, domnia bunului simț, la cel mai înalt nivel, pentru că agoniselile trebuie consolidate, apărările trebuie să fie “beton”, adică, riscul ca normalitatea să afecteze sofisticatele imperii ale minciunii și hoției din tranziție să fie minim. PDSR a blocat, până acum, controlul averii demnitarilor în luna iunie, un proiect de lege pe aceeași temă a fost amânat la Camera Deputaților Andreea PASCU Graba cu care parlamentarii majorității intenționează să abordeze, la începutul sesiunii de toamnă, Legea controlului averii demnitarilor are un puternic vaz electoral, ne-a declarat deputatul PNȚCD Emil Popescu. El reamintește că legislativul are, de mai bine de un an, un asemenea proiect, pe agenda sa; în luna iunie, proiectul - inițiat de deputatul Angelo Florian - fusese finalizat în comisiile de specialitate și urma să înceapă discutarea sa în plen. Cei care s-au opus, atunci, au fost reprezentanții PDSR, care au cerut amânarea discuției, până ce guvernul va înainta și el un proiect propriu. “Președintele Comisiei juridice, Aurel Știrbu (PDSR) a propus atunci ca, măcar două-trei săptămâni să mai așteptăm varianta promisă de guvern, după care să trecem, în sfârșit, la discutarea celor trei proiecte deja depuse de PNȚCD, PD sau PL’93. Ironia soartei a fost că, după trei săptămâni, sesiunea de vară a Parlamentului se încheiase, practic, în felul acesta, Legea controlului averilor a mai pierdut o jumătate de an. Acum, ea figurează în capul listei priorităților electorale ale PDSR, dar zelul cu care este adusă în față nu mai înșală pe nimeni.” La fel de nesinceră - consideră interlocutorul nostru - este invocarea Statutului funcționarilor publici, ca o prioritate electorală de căpătâi. După ce proiectul acestuia - de data asta chiar un proiect guvernamental - a fost depus la Senat... în 29 ianuarie 1993, printr-o hotărâre semnată de premierul Văcăroiu. Cum poate să devină, peste noapte, urgentă, o lege care așteaptă de trei ani și jumătate în sertarele senatorilor? I marți, 3 septembrie 1996 pag. P olitică Parlamentul va adopta zece legi importante în doar cinci săptămâni? Ultima sesiune va fi cea mai scurtă, dar și cea mai productivă Andreea PASCU Grupurile parlamentare din arcul guvernamental și cele din Opoziție au sprijinit, ieri dimineață, ideea scurtării sesiunii de toamnă, la doar cinci săptămâni, pentru a da posibilitatea staff-urilor de partide să se concentreze asupra campaniei electorale 3 noiembrie. Nu același consens a existat, însă, în jurul priorităților legislative ale finalului de legislatură. PDSR insistă pentru adoptarea urgentă a legilor cerute de președintele Iliescu, în propria sa campanie electorală, dar unele din aceste legi nici nu au fost depuse de guvern. Este vorba de Legea răspunderii ministeriale, pentru care există, în momentul de față, doar două propuneri legislative, ale PD și PL ’93. Alte legi, caracterizate, peste noapte, ca “urgente” - precum Legea pentru controlul averii demnitarilor, Statutul funcționarilor publici sau Legea privind Avocatul Poporului - se află abia în stadiu preliminar, la una din Camere, în ipoteza fericită că ele ar fi adoptate în primele două săptămâni de sesiune, cealaltă Cameră a Parlamentului va trebui să le discute în comisiile de specialitate și în plen în următoarele două săptămâni, pentru a lăsa timpul necesar medierilor, până la finalul de sesiune. Lista completă a priorităților PDSR numără nu mai puțin de zece legi, între care Legea pentru privatizarea unor societăți bancare, Legea pentru transformarea FPP-urilor în societăți de investiții, Legea locuinței, Legea asigurărilor sociale de sănătate. Adrian Năstase le-a cerut parlamentarilor PDSR să-și încheie “cu demnitate” mandatul Aproape jumătate din ei nu vor mai candida, la 3 noiembrie Mihai POP întoarcerea din vacanță a deputaților și senatorilor nu e un motiv de bucurie pentru toți. Aproape jumătate din ei se află la sfârșitul carierei de parlamentar. Nu numai pe băncile actualei majorități, dar și la celelalte partide, se simte nevoia unei înnoiri efectivului. Nici publicul , și nici măcar ziariștii acreditați la Parlament nu le vor observa lipsa, pentru că mulți parlamentari, de care partidele lor se dispensează la final de mandat, au fost figuranți timp de patru ani. Ei nu au luat cuvântul nici măcar o dată în plenul Legislativului. Asta nu înseamnă, însă, că despărțirea de privilegii va fi ușoară. Liderii PDSR se tem chiar de pierderea controlului asupra celor care pleacă și care ar putea să voteze alături de Opoziție, în ultimele săptămâni. La întâlnirea de ieri cu grupul parlamentar PDSR, prședintele executiv Adrian Năstase le-a adresat colegilor căzuți în dizgrație, apelul de a “lichida cu demnitate acest mandat”. Prima probă a fidelității față de partid era așteptată chiar în ședința de ieri seară, când parlamentarii au ales noul Birou Permanent. Prin seminarul organizat la Sibiu Specialiști olandezi sprijină campania electorală a USD Marius GHEORGHIU Din partea partidelor democrate din Olanda, domnii Jan Hamming și Gregor Nielsen au condus lucrările unui seminar privind planificarea și realizarea strategiei electorale a Uniunii Social Democrate. Lucrările s-au desfășurat în zilele de 31 august și 1 septembrie, în sala de ședințe a Consiliului Județean și au reunit reprezentanți ai USD, din 20 de județe ale țării . Participanții au avut ocazia să cunoască îndeaproape modul de organizare a unei campanii electorale eficiente și moderne, precum și de a se implica în exerciții practice, în acest sens.