Rondul, februarie 1997 (Anul 5, nr. 1126-1149)

1997-02-01 / nr. 1126

DREPTUL PERSOANEI DE A AVEA ACCES LA ORICE INFORMAȚIE DE INTERES PUBLIC NU POATE FI ÎNGRĂDIT". CONSTITUȚIA ROMÂNIEI națiunii, Victor Ciorbea a vorbit șansa Dorin TEODORESCU Joi seara, premierul Victor Ciorbea a susținut o conferință de presă ieșită din tiparele cunoscute, până acum, de ziariști, în primul rând, datorită mesajului extrem de dramatic, pe care l-a conținut discursul primului ministru, relativ la situația economică a României și, în al doilea rând, datorită prezenței, alături de premier și guvernatorul Mugur Isărescu, a doi reprezentanți ai forurilor financiare internaționale. Participarea lui Francois Ettori (Banca Mondială) și a d-nei Karen Fogg (Comisia Europeană a Uniunii Europene) au adus girul acestor foruri, în privința adevărurilor conținute în mesajul lui Victor Ciorbea. “Reforma trebuie făcută cu orice preț politic, iar acest guvern este gata să-l plătească. (...) Este vorba despre ultima șansă a României”, a declarat primul ministru al României, Victor Ciorbea. (în pag. 5, puteți citi întregul discurs al premierului). Din 3 februarie, RAPCL taie apa caldă și căldură, la restantieri Radu ANDRONE si decuplate, luni, 3 februarie, de la rețeaua de termoficare. Măsura va fi continuată, în 10 februarie, cu asociațiile de locatari care nu șiau achitat facturile de plată, în valoare de peste 355 milioane lei, pentru agentul termic consumat în noiembrie 1996. “Decizia de anulare a deconectării va fi emisă doar pentru asociațiile care și-au achitat datoriile”, a subliniat directorul Grădinara. Peste 50 la sută din asociațiile de locatari de pe raza municipiului Sbiu pot rămâne fără apă caldă și căldură, datorită restanțelor pe care le înregistrează la plata agentului termic. Directorul Agenției Centrale Termice, dl Ilie Grădinaru, ne-a declarat, ieri, că 11 asociații de locatari, a căror datorie acumulată, până în octombrie 1996 depășește 117 milioane lei, vor La COVTEX Cisnădie, în anii trimestru, 600 de salariați trimisi in somaj Cost Conducerea societății COVTEX SA Cisnădie ne-a confirmat, printr-un fax semnat de doamna Florentina Bendea, director tehnic în cadrul societății, faptul că circa 600 de salariați, vor fi disponibilizați, în primul trimestru al anului 1997. "Măsura de trecere în șomaj a acestor salariați a fost impusă de faptul că ea este stipulată de prevederile Programului de Restructurare și Redresare Financiară, în care se află societatea”, se arată, în comunicatul primit la redacție din partea COVTEX, unde se precizează “necesitatea reducerii numărului de personal la nivelul capacități de producție utilizate efectiv”. După cum ne-a declarat și dl Eugen Niculescu, director adjunct în cadrul DMPS, se pare că această disponibilizare masivă ar putea fi definitivă și nu temporară, cum s-a mai întâmplat, până acum. Mi5. 99 J Telefonul fără fir întrebări adresate lui Nicolae Nan, președinte al Comisiei de Cercetare a Abuzurilor și Corupției Sâmbătă, 1 februarie 1997 .____Anul V. 8 pagini. 500 lei Varianta în limba română pe INTERNET http://verena. roknet. ro/rondul CEC majorează dobânzile la depozitele populației începând de astăzi. CEC majorează dobânzile anuale acordate la depozitele persoanelor fizice și juridice, precum și la creditele pentru locuințe, bunuri și autoturisme. Creșterea înregistrează circa 10-13 procente la dobânda anuală, atât la depozite, cât și la credite, ceea ce situează, de la 1 februarie, dobânda la creditele subvenționate, pentru locuințe, la 59 la sută pe an(față de 47 la sută). M.P. (Amănunte, în numărul viitor) --------------------------------------------------------------------- întâmpinarea Domnului După legea mozaică (Levitic 12, 8), o femeie care năștea un copil de sex bărbătesc era necurată timp de 40 de zile, iar dacă năștea o fetiță era necurată 80 de zile. După terminarea timpului respectiv, mama trebuia să meargă la templu și să aducă jertfă de curățire, un miel sau două turturele. O altă dispoziție a legii mozaice obliga pe părinți ca fiecare nou-născut să fie închinat slujirii lui Dumnezeu și să fie răscumpărat 40 de zile după naștere. Sf. Fecioară Maria s-a supus acestor dispoziții ale legii vechi și, cu acest prilej pruncul Iisus a fost întâmpinat la templu de bătrânul și dreptul Simeon și de proorocița Ana care au recunoscut în El pe Mesia cel profețit, ei înșiși proorocind despre El. (Lc. 2, 22-40). (2, 22-40). Acest eveniment al întâlnirii Mântuitorului cu cei ce năzuiesc spre mântuire a rămas fixat ca sărbătoare peste timpuri. Cuvântările rostite de marii ierarhi Ioan Gură de Aur, Grigorie de Nissa și alții sunt mărturii peste veacuri a vechimii acestei sărbători. Sărbătorirea întâmpinării Domnului s-a generalizat însă în lumea creștină abia în veacul al VI-lea în urma întâmplări miraculoase, în timpul împăratului Iustinian I a izbucnit o epidemie cumplită în Constantinopol și în împrejurimi, boală care secera, zilnic, mii de vieți. Acestei nenorociri i s-a adăugat și un graznic cutremur de pământ. Necazurile se țineau lanț. Poporul era îngrozit. Dar pronia divină s-a făcut văzută. Dumnezeu s-a revelat unor bărbați pioși, descoperindu-le că totul va înceta dacă vor așeza sărbătoarea întâmpinării Domnului. La 2 februarie 544, s-a făcut priveghere și procesiune în rugăciune și post. Nenorocirile au încetat de îndată, în timp, ca slavă și recunoștință pentru grija revărsată din cei celor ce se aflau în grea neputință, Roman și Cosma Melodul, ca și Andrei Criteanul au compus imne de laudă pentru cinstirea acestei sărbători. Prin instituirea acestei sărbători, Biserica îndeamnă pe credincioși să urmeze pilda Sf. Fecioară Maria și să-și închine copiii lui Dumnezeu. în Biserica Ortodoxă s-a păstrat până astăzi cutuma de a aduce copilul la 40 de zile după naștere la Biserică, pentru ca, mai apoi, trecându-i prin Taina și apă Botezului să i faci să devină membru al Bisericii lui Hristos, împlinind porunca “De nu se va naște cineva din apă și din Duh, nu va intra în împărăția cerurilor” (Ioan, 3,5). Pr. Liviu MOISIU Pentru realizarea dicționarului personalităților Biblioteca “ASTRA” solicită sprijinul sibienilor în anul în care Biblioteca ASTRA din Sibiu a aniversat 135 de ani de existență, s-a făcut primul pas înspre realizarea unei lucrări exhaustive privind “personalitățile care s-au născut, au trăit și au creat ori au avut legături cu meleagurile sibiene”. Sub titlul “Mic dicționar al personalităților din satele și unele orașe sibiene”, Mircea Oprișiu, Ion Mariș și Mircea Avram, au grupat, pe localități, numele a peste 200 de personalități. Un alt fascicul ce cuprinde 200 de personalități, grupate alfabetic și completate cu un indice de nume, literele A-B. Deoarece autorii caracterizează lucrarea drept o provocare, în atragerea de cercetători consacrați, ori tineri dornici de afirmare, directorul Bibliotecii ASTRA, Ion Mariș, lansează apelul următor: “Pentru continuarea «Micului dicționar» cu personalități care s-au născut, au trăit și au creat, ori au avut legături cu meleagurile sibiene, rugăm pe toți cei care dețin date și documente referitoare la cele mai sus menționate, să contacteze de urgență Biblioteca ASTRA, din str. G. Barițiu, nr. 5. tel. 069/ 21.57.75.” M.G.