Rondul, martie 1999 (Anul 7, nr. 1757-1783)

1999-03-01 / nr. 1757

Moartea unui sibian la Păltiniș O ȘANSA RATATA DIN VINA ADMINISTRAȚIEI LOCALE ! Un bărbat de 50 de ani, din Sibiu, plecat cui apropiați la Păltiniș, să se distreze, a mut, sâmbătă seara, pe terasa cabanei “Casa Tuștilor”, în timp ce se distra, Ioan Canciu a mut durere în zona inimii și a rugat un prten să-l însoțească afară, la aer curat. Ambulața pompierilor, alertată telefonic de la repția cabanei, a avut nevoie de mai mult de o oră pentru a ajunge la fața locului. Chiar dacă infarctul miocardic suferit de inginerul Ioan Canciu a fost masiv, așa cum bănuiesc medicii, existența unui dispensar medical în stațiune ar fi oferit victimei, cel puțin teoretic, o șansă pentru supraviețuire, întâmplarea tragică a scos în evidență, mai mult ca oricând, încă o carență a administratorului - Primăria Sibiu - aceea de a nu asigura asistența medicală, mai ales în perioada de iarnă, când stațiunea este plină de turiști, în special schiori. îndată ce a aflat că stațiunea nu are dispensar medical, o turistă, cardiacă, impresionată de moartea ing. Canciu, a solicitat echipajului Ambulanței pompierilor, ca la întoarcere să o ducă și pe ea la Sibiu. Radu ANDRONE Dan Voiculescu, președintele PUR: “PRIVATIZAREA SE FACE DOAR DE DRAGUL EI” O delegație a Partidului Umanist din România, condusă de domnul profesor universitar dr. Dan Voiculescu, președinte fondator, a participat la Sibiu, sâmbătă, la “Conferința anuală a filialelor județene EU.R. din Ardeal”. Situația actuală a țării a fost principalul subiect al discuțiilor, unul dintre punctele principale fiind privatizarea. Din punctul de vedere al președintelui Voiculescu, privatizarea a fost făcută “doar de dragul de ei”, pentru că guvernele au tratat această problemă cu superficialitate. Liderul partidului, împreună cu reprezentanții filialelor județene, au analizat platforma EU.R., care a fost lansată în ianuarie 1999, aceasta fiind elaborată pe baza unei analize complexe a situației economico-politice și sociale din România celor nouă ani de tranziție. Elemente definitorii ale platformei sunt agricultura, finanțe-credit, relansarea procesului investițional, învățământ, cultură, sănătate, politica externă. în ce privește pregătirea viitoarelor alegeri, din 2000, Dan Voiculescu a declarat că, la alegerile locale, FUR va merge singur, iar la alegerile parlamentare, probabil, va face coaliție, nefiind excluse variantele de coalizare cu principalele formațiuni politice, ED.S.R. sau C.D.R. Adrian TIVADARU 1ȚIȘORUL OBICEI ROMÂNESC titul carpatic, tradiția dui datează de milenii, parabilă de tradiția Bahia. Deși, astăzi, prin z”, se înțelege obiectul, prins cu un șnur împlecit roșu, care se dăruiește și femeilor, acest termen ,că, în realitate, doar șnucare se prinde o amuletă, ,c putător de noroc (trifoi, vă, 13). Tradiția “mărțișo(denumirea populară a martie), este, în fapt, a sec. unui scenariu ritual de întimpului și anului, primă, nașterea și moartea simi Dochiei. După unele traiul mărțișorului, funie de a 366 de zile, ar fi fost tors la Dochia în timp ce urca la munte. Asemănător Ur>r, care torc firul vieții ceia naștere, Dochia toarce ului primăvara, la “naștenpului calendaristic, de Martie este considerată rochiei” și străvechiul îne an agrar.rrrvio La sfârșitul secolului al XIX- lea, mărțișorul era primit de copii, fete și băieți, în dimineața zilei de 1 martie, înainte de răsăritul soarelui. De mărțișor se agăța un bănuț de argint sau de aur, care se purta legat la mână. Mărțișorul era scos, în funcție de zona etnografică, la o anumită sărbătoare a primăverii (Măcinici, Florii, Paște, Armindeni) sau la înflorirea unor arbuști și pomi fructiferi (măceș, trandafir, păducel, vișin, zarzăr, cireș) și agățat pe ramurile înflorite. Se credea că purtătorii mărțișorului nu vor fi pârliți de soare pe timpul verii, că vor fi sănătoși, plăcuți și drăgăstoși, bogați și norocoși, feriți de boli și de deochi. Părinții, când îl puneau, se fereau să fie văzuți de o femeie însărcinată, deoarece exista credința că astfel se pătează copiii pe ochi. Obiceiul mărțișorului - atestat în toate teritoriile locuite de români și aromâni - a fost preluat și de alte popoare din centrul și sud-estul Europei. Alexandra MIHU LOTO 6/49 PGA Computer este marcă înregistrată SOWAH România SOWAH SIBIU, șos. Alba lulia nr. 1. tel./fax: 217093 5103363 ©(€) Q Q0 LUNI 1 martie 1999 Anul VII, 12 pagini, 900 lei Varianta în limba română , pe INTERNET: http://rondul.verena.net e-mail: rondul@ verena.net Noile preturi la carburanți începând cu 2 martie, ora 0*00, la benzina Fremium cu plumb, acciza va crește de la 3.032.440 lei/tonă la 5.200.000 lei/tonă; la benzina Fremium fără plumb, de la 2.967.920 lei/tonă la 5.000.000 lei/tonă; la motorină, de la 1.329.112 lei/tonă la 2.250.000 lei/tonă. Prețul benzinei s-ar putea cifra între 8.000 și 8.200 lei/1, iar cel al motorinei să depășească 4.800 lei/1. MEDIAFAX Sibiu’89 Col. Aurel Dragomir nu are cunoștință de, finalizarea dosarului “Sibiu’89 ’, de către generalul Dan Voinea. “Nu știu nimic. Diversiunea continuă”, a declarat, aseară, pentru RONDUL, col. Dragomir. Reamintim că, săptămâna trecută, TVR1 a anunțat finalizarea dosarului, în vederea trimiterii în judecată a patru persoane, dintre care, la vremea respectivă, trei erau cadre ale Armatei, iar unul civil. Fostul ofițer Francisc Tobă, cercetat în dosar, alături de col. Dragomir, a declarat, în reportajul de pe TVR1, că “totul este o înscenare” și o “încercare de a denigra Armata”. D.T. Politica și dreapta credință ■.Preotul unit Gheorghe Bogdan spunea, în BL predica pe care a ținuto, ieri, în fața credincioșilor, în impunătoarea biserică Sfinta Ursula, din Sibiu, că așteptata vizită a Papei Ioan Paul al II-lea va contribui la creșterea prestigiului nostru național. Spusa înțeleptului părinte sibian s-a legat, cu sau fără voia domniei sale, de cea a premierului Radu Vasile, adresată, cu o zi înainte, membrilor conducerii superioare a Partidului Național Țărănesc- Creștin Democrat. Numai că, spre deosebire de preotul sibian, premierul Vasile s-a predicat în fața unor enoriași pregătiți să primească mesajul de suflet, într-un sălaș al reculegerii și înțelepțirii. Șeful guvernului a amintit de viitoarea vizită a Papei, pe un ton la limita respectului cuvenit forului de conducere al celui mai important partid aflat la putere. Din păcate, relatările televizate au fost cam zgârcite și prea puține au fost datele relevante, despre felul în care a decurs ședința de sâmbătă, a țărăniștilor, la București. N-a scăpat însă vorba apăsată a premierului, gata, parcă, să rupă legământul tăcerii. Nici n-ar fi de mirare, dacă, într-o bună zi, Radu Vasile s-ar hotărî să vorbească. Cine nu știe de criza de fond din sânul coaliției? Sau din interiorul partidului țărănesc, criză determinată de ambiția iritantă a liderilor de vârsta a patra de a ține morțiș să încheie veacul în fruntea bucatelor și nu la “masa venerabililor”. continuare în pag.8 0