Rondul, mai 1999 (Anul 7, nr. 1808-1833)

1999-05-01 / nr. 1808

RONDUL Sâmbătă, 1 mai 1999 pag. 3 Nu pericolele externe, ci administrațiile defectuoase țin în loc România . "După ce au uitat de legea răspunderii ministeriale vreme de 8 ani, era normal să nu-i mai știe scopul"  Interviu cu senatorul PNȚCD. Corneliu Turianu - Au contestat, la Curtea Constiuțională, o lege inițiată de partenerii de guvernare. Este un semnal al răcirii relațiilor din coaliție sau un apel la rigoare legislativă?  Ca jurist, mă interesează cu deosebire rigoarea ofertei legislative a coaliției. Nu era nevoie de studii savante, pentru a vedea că legea propusă de ministrul Justiției nu răspunde obiectului ei, fixat deja încă din decembrie 1990, în textul Constituției. O lege a răspunderii ministeriale, se spunea acolo, va defini obligațiile și pedepsele penale pentru încălcarea acestor obligații de către miniștri. Mi se pare explicabil că, după ce a fost uitată, vreme de 8 ani, să existe riscul de a se pierde pe drum scopul acestei legi. - Nu luați în calcul și o firească solidaritate a membrilor actualului cabinet cu acei miniștri care ar putea “călca pe bec”, acum sau în legislaturile următoare? - Nu putem lua în calcul o asemenea ipoteză, pentru că atunci ne-am pierde încrederea în supremația legii. Un mecanism democratic este acela care previne asemenea complicități printr-o cenzură politică a opoziției asupra puterii și prin posibilitatea de a sesiza o instanță constituțională, așa cum am făcut noi. -Ați evocat o lege mai veche, din 1879, care ar defini mai bine obligațiile și răspunderile miniștrilor. Aveți în vedere actualizarea limbajului juridic al acelei legi sau preluarea ei aidoma? - Ar trebui, cred, să publicăm în presă textul din 1879, pentru a vedea că nu este deloc deășit. Pe vremea aceea, nu se descoperiseră improvințiile legislative cu care am fost noi obișnuiți, după 1990. Sindicatele au fost chiar mai severe decât dumneavoastră, cerând, în urmă cu o săptămână demiterea ministrului Justiției, pentru această lege. Credeți că aveau dreptate? O lege înapoiată Parlamentului de Curtea Constituțională este un vot de blam pentru inițiatorii ei. Să așteptăm, însă, decizia Curții. Andreea PASCU Protocolul CDR - piatra de încercare a Alianței ■ “Țărăniștii se singularizează ca fracțiunea conservatoare a Alianței” 5 . 3 - Interviu cu președintele UFD, Adrian Sorgulescu - PUNR a părăsit, în 1996, coaliția guvernamentală, cu puține luni înaintea alegerilor. Cererile PNL par să anunțe o intenție asemănătoare? Nu se pot face asemănări între situația PUNR în “patrulaterul roșu” și relațiile din Convenția Democratică. Practic, PNȚCD nu are ponderea pe care o avea PDSR, la vremea când era liderul majorității guvernamentale.Prin consecință, și pierderile PNȚCD ar putea fi mai mari, dacă liberalii ar părăsi alianța. Credeți că asta vor, realmente, liderii PNL? Eu nu cred că vor doar o negociere a numărului de locuri pe listele electorale comune. PNL a trăit o dată experiența plecării din Convenție și nu cred că este pregătit să o repete. Uniunea Forțelor de Dreapta ar găsi, însă, în PNL un partener de dialog mai receptiv decât țărăniștii ? Nu am avut această impresie până acum; îmi amintesc, însă, că senatorul Viorel Cataramă a criticat, în ultimii ani, în mod deschis “stângăcismul” multora din opțiunile economice ale partidului din care face parte. Este și unul din motivele pentru care noi am simțit nevoia să refacem autoritatea ideilor politice ale unei drepte liberale în România. Incapacitatea guvernanților de a susține reforma poate fi depășită prin noi sciziuni? - Repet, nu cred că asta doresc liderii PNL. Dar poate că este nevoie de o asemenea presiune asupra fracțiunii conservatoare a CDR. Mihai POP ! Mesaj de 1 Mai Conducerile Județeană și Municipală Sibiu ale Partidului Socialist urează membrilor și simpatizanților, tuturor celor care îmbrățișează idealurile muncii și solidarității, cu prilejul zilei de 1 Mai, multă sănătate și putere de a îndura greutățile cotidiene ale acestei tranziții nesfârșite, sperând împreună spre zile mai senine. • Nu trebuie să perpetuăm o administrație defectuoasă” f - Interviu cu senatorul PDSR, Ion Predescu, fost ministru al Justiției. - Credeți că actuala clasă politică are nevoie de legi care să o “apere” de controlul democratic al societății? Coaliția de centrudreapta este mai temătoare pentru viitorul ei, decât a fost PDSR?  Lucrurile stau în felul următor: guvernarea PDSR a fost cenzurată de o opoziție gălăgioasă, dar și de o anume suspiciune întreținută de presă și de asociații civice. Riscul “derapării” în măsuri nedemocratice a fost mult mai mic decât după 1997, pe fondul entuziasmului necritic al aceleiași părți a presei și a societății civile care fuseseră excesiv de bănuitoare cu PDSR. Așa s-a ajuns ca actualii guvernanți să-și propună și să adopte legi de protecție și de “imunitate” ministerială. Nu au lipsit acuzațiile de corupție sau de eludare a legii, nici în timpul guvernării PDSR. Se poate vorbi de o slăbiciune a începutului statului de drept?  Ceea ce a propus actualul ministru al Justiției nu mai este eludarea legii, ci croirea unor legi care să separe guvernanții de restul societății. Este un pericol mult mai grav și nici o organizație internațională nu ne-ar aplauda pentru asta. Vreau să spun că așa-zisele “pericole externe”, pe care le agită actuala majoritate, pentru a cerși indulgență de la FMI și Uniunea Europeană, sunt o nimica toată, pe lângă pericolul unei administrații incapabile și protejată de legi strâmbe. CDR a vorbit de o reformă administrativă, doar pentru a-i înlocui pe funcționarii publici instalați de fosta putere? Există acest risc și amânarea legii privind statutul funcționarului public spre sfârșitul actualei legislaturi nu este străină de dorința de a introduce prevederi care să-i permanențieze pe nepoții liderilor CDR în fotoliile administrației de stat. Mariana STOICIU i/■ v M PDSR, la ceas aniversar.. PDSR susține că va realiza “adevărata schimbare în bine a României” și că este “principala formațiune politică a țării, un partid social democrat modern, cu o profundă vocație națională și europeană”, reprezentînd “unica alternativă pentru scoaterea țării din impas”, se arată într-o declarație a Biroului Executiv Central al PDSR difuzată la aniversarea a șapte ani de la înființarea partidului. în declarație, PDSR reafirmă necesitatea integrării României în NATO, dar apreciază că realizarea intereselor fundamentale ale țării “nu se obține nici pe cedări necondiționate, nici prin decizii pripite”. PDSR consideră, în acest context, că președintele României și actuala putere “au reușit performanța să îndepărteze țara de îndeplinirea obiectivelor fundamentale - aderarea la UE și NATO”. De la 1 mai marife noi la energia electrică Noile prețuri ale energiei electrice vor intra în vigoare, cel mai probabil, de la 1 mai, dar pînă la emiterea acestora vor exista câteva zile de întîrziere, deoarece Guvernul încă nu a luat în discuție modificarea tarifelor, a declarat, vineri, Jean Constantinescu, președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE). Conform legii,indicele de ajustare a tarifelor la electricitate este stabilit de Guvern, urmînd ca emiterea acestora să se realizeze de către ANRE, cu avizul Oficiului Concurenței, a precizat Constantinescu. Noile tarife la electricitate ar fi trebuit să fie discutate în ședința de joi a Executivului, dar aprobarea acestora a fost amînată pentru ședința de săptămîna viitoare. ANRE a definitivat un set de tarife, la fundamentarea acestora merg induse mai mult pe costuri și mai puțin pe influența cursului de schimb leu/dolar. “In final, va putea fi constatată o reducere semnificativă a tarifelor dacă s-ar exprima în dolari”, a spus președintele ANRE. Vizita Papei în România Cheltuieli de 4 miliarde lei Guvernul a aprobat, în ședința de joi, alocarea a 4 miliarde de lei pentru acoperirea cheltuielilor necesare unei bune desfășurări a vizitei Papei Ioan Paul al II-lea în România, a informat, vineri, secretarul de stat pentru Culte, Gheorghe Anghelescu. Fondurile vor fi alocate, în funcție de necesități, Președinției României, Ministerului Apărării Naționale, Ministerului de Interne, Serviciului de Protecție și Pază, Secretariatului de Stat pentru Culte, Patriarhiei Române și Arhiepiscopiei Romano-Catolice de București. Papa Ioan Paul al II-lea va sosi în România pe 7 mai ac., într-o vizită ecumenică de trei zile, la invitația autorităților statului și a reprezentanților religioși ortodocși și catolici, aceasta fiind prima vizită a unui Suveran Pontif într-o țară majoritar ortodoxă. Peste trei mii de polițiști vor asigura ordinea Peste trei mii de polițiști vor asigura ordinea publică în timpul vizitei Papei Ioan Paul al II-lea în România, care se va desfășura în perioada 7-9 mai a.c., a declarat, vineri, într-o conferință de presă, colonelul Vasile Popa, șeful Direcției de Ordine Publică. Colonelul Popa a precizat că, pentru reușita acestei misiuni, la acțiune vor participa 1.300 de polițiști îmbrăcați în ținută militară, peste 1.500 în ținută civilă, echipaje ale Poliției Rutiere formate din peste 300 de polițiști și 110 autoturisme, 160 de autovehicule de la Ordine Publică și 80 de autospeciale. Zonele centrale ale Bucureștiului vor fi supravegheate permament atât de către polițiști și alți membri ai serviciilor de pază și ordine, cât și de camere de filmat. Filtre ale poliției și jandarmeriei vor fi instalate pe toate arterele centrale, pe timpul participării Papei la adunări publice. “Aceste filtre nu au scopul de a-i opri pe cetățeni, ci persoanele aflate în stare de ebrietate, violente, pe cele care dau semne de boală psihică, precum și orice alt individ care reprezintă un pericol pentru siguranța publică”, a afirmat colonelul Vasile Popa. De asemenea, polițiști îmbrăcați în uniformă și în civil vor fi instalați în toate imobilele de pe traseu, pe acoperișurile unora dintre acestea urmând să se afle cadre ale Serviciului de Protecție și Pază. Traseele pe care se va deplasa Suveranul Pontif vor fi închise circulației rutiere, cu două ore înainte de sosirea acestuia; în jur de o sută de polițiști de la Brigada de Poliție Rutieră au început să distribuie fluturași și alte materiale prin care îi înștiințează pe proprietarii autoturismelor din zonele centrale să nu își parcheze mașinile pe trotuarele aflate pe traseul oficial. Polițiștii au discutat și cu acei copii ai străzii, care locuiesc în canalele din centrul Bucureștiului, încercând să-i convingă să părăsească zona, măcar pe timpul vizitei Papei. Cei mai mulți dintre acești copii au părăsit canalele, dar polițiștii încearcă să găsească o soluție, împreună cu Primăria Capitalei, pentru ca ei să nu se mai întoarcă să locuiască în subteran, ci în unități specializate de îngrijire. Ca măsură de siguranță, spitalele nu vor externa, în preajma vizitei Papei, bolnavii psihici care pot fi deveni periculoși, iar cei care sunt îngrijiți la domiciliu vor fi puși sub supraveghere. Poliția Criminală și Judiciară a realizat o evidență a persoanelor care, în situații asemănătoare vizitei Papei, pot constitui o amenințare la adresa ordinii și siguranței publice, polțiștii recomandându-le să evite zonele centrale ale orașului și să nu încalce regulile impuse pentru perioada următoare, în privința posesorilor legali de arme, domiciliați în zonele centrale, poliția a luat măsura verificării lor, recomandându-le să ia măsuri suplimentare de siguranță, pentru ca armele să nu le fie furate ori să fie folosite abuziv, de către alte persoane. Vânzarea hățurilor alcoolice în centrul Bucureștiului va fi interzisă, pe durata vizitei, ca urmare a solicitării făcute de Poliție. Polițiștii vor verifica dacă agenții economici, care vând, de obicei, băuturi alcoolice, respectă ordinul pe care Primăria Capitalei îl va da, în acest sens. Polițiștii care vor participa la acestă acțiune au fost selecționați cu două luni în urmă și au început, deja, pregătirile de trei săptămîni, alături de reprezentanții altor arme și instituții cu atribuții în asigurarea pazei și protecției (Jandarmerie, Pompieri, Direcția de Informație Internă). “Poliția nu va face pauză în munca de prindere a hoților. Va fi o perioadă în care vom face suprize neplăcute infractorilor”, a mai afirmat colonelul Popa. MEDIAFAX