Rondul, octombrie 2001 (Anul 9, nr. 2540-2566)

2001-10-01 / nr. 2540

luni, 1 octombrie 2001 - pag. 2 1 Timp de o săptămână, Românii și ungurii "restaurează" împreună Complexul Național Muzeal "Astra” va organiza, în perioada 1- 7 octombrie 2001, un curs intensiv de perfecționare în domeniul conservării și restaurării obiectelor care au ca suport fibrele textile sau pielea. Cursul face parte dintr-un program internațional, inițiat în 1997, de Laboratorul zonal de conservare-restaurare “Astra”, care are ca scop corelarea și armonizarea, din punct de vedere științific și tehnic, a activității muzeului Astra cu instituțiile din vestul Europei. în acest an, la curs participă profesori specialiști restauratori de la Muzeul Național Ungar din Budapesta, delegația ungară fiind condusă de dr. András Morgos. Cursanții, în număr de 35, sunt restauratori și provin de la instituții de profil din țară. Pe parcursul săptămânii, “învățăceii” vor avea cursuri practice și teoretice, sub atenta îndrumare a profesorilor din Ungaria. Vor fi mediate, pe perioada schimburi cursului, de idei dintre restauratorii din Ungaria și tinerii conservatori ai Universității “Lucian Blaga”, în vederea unei viitoare colaborări mutuale. Datorită lipsei de fonduri. Consolidarea imobilelor, din zona centrală, rămâne la stadiul de expertiză Ministerul Lucrărilor Publice a plătit parte din suma necesară pentru lucrările de expertiză care trebuie întocmite pentru patru dintre imobilele din zona centrală a orașului. In ultimul trimestru al anului trecut. Ministerul Lucrărilor Publice a acordat suma de 60 de milioane de lei Consiliului Județean, această sumă “constituind doar o parte din plata lucrărilor de expertiză, lucrări executate de inginerul Pavel Alexe, din Cluj”, după cum ne-a declarat arhitectul Emil Crișan, din cadrul Direcției pentru Urbanism, Sistematizare și Amenajarea Teritoriului. Contractul de expertiză a fost semnat de Consiliul Județean, inginerul Pavel Alexe și Direcția pentru Sistematizare. în acest contract, au fost  aculo vizate imobilele situate în Piața Mică, la nr. 27, în Piața Aurarilor, la nr. 7, nr. 9 și pe strada Ocnei, la nr. 22. Lucrările de expertiză, la cele patru construcții, sunt evaluate pe metru pătrat, la valoarea de 30.937 lei, la care se adaugă taxa pe valoarea adăugată, pe metrul de suprafață desfășurată, în total, cele patru imobile acoperă o suprafață de 2.100 metri pătrați. Arhitectul Crișan susține că “deocamdată, lucrările de consolidare propriu-zisă a locuințelor nu se pot realiza, deoarece acestea costă foarte mult, majoritatea locuințelor sunt proprietăți particulare, iar suma necesară pentru o astfel de lucrare trebuie plătită de proprietar. Conform ordonanței nr. 20, pe anul 1994, numai lucrările de expertiză sunt suportate de Ministerul Lucrărilor Publice, în cazul acestor imobile, cele pentru proiect și consolidare revin proprietarului. Ordonanța 20/94 îi dă proprietarului dreptul să împrumute bani din bancă, pentru consolidare, dar trebuie să gireze cu casa. Miercurea Sibiului Copiii au scăpat de grădinițele "capcană" Copiii din Miercurea Sibiului au scăpat de coșmarul numit grădinițe, după ce primăria a investit o sumă considerabilă în amenajarea a două săli, în care micuții pot sta, fără ca pericolele să-i pândească la tot pasul. Este vorba despre o grădiniță cu program prelungit, care funcționează în incinta Școlii generale nr. 2, din comună. Sălile au fost renovate și utilate cu tot ce era nevoie într-o astfel de instituție. Primarul Ioan Pavel spune că lucrările au fost demarate la începutul verii, iar, de atunci și până în prezent, grădinița a fost adusă la standardele cele mai moderne. “Celelalte două grădi neriu*. Sirje nițe existente erau sub orice critică și nu puteam să facem investiții în ele, pentru că nu aparțineau primăriei, ci bisericii și cealaltă IAS-ului. Cele două clădiri erau întro stare avansată de degradare și nu se mai putea continua activitatea acolo, copiii fiind expuși pericolului, pereții putând cădea oricând peste ei.” susține primarul Ioan Pavel. Dotările au fost primite din Austria, țară care a mai adus, în comună, în mai multe rânduri, ajutoare și chiar fonduri. Doar la începutul noului an școlar, s-au primit 7000 de caiete, ce au fost împărție celor 800 de elevi din Miercurea Sibiului. Suma totală la care s-au ridicat cheltuielile cu amenajarea noii grădinițe a fost de peste 500 de milioane lei, din care s-au plătit circa 200 de milioane de lei, restul putând fi achitat, în urma rectificării bugetului, care a avut loc în cadrul ultimei ședințe a Consiliului Județean. mmmmmmmmmmmmmmm Rondul Tera Impex o calculatoare P75, P100, P133, P166, P200 de la 2.500; 6.400.000 lei (cu monitor color inel.); vă oferă: □ Pil 266 MHz (64Mb, 2.4 Gb, monit. 17”) - 9.300.000 lei; monitoare color 14”17” de la 800.000; imprimante □ cu ace A3, A4, de la 600.000; □ laser HP, Brother, de la 1.600.000 lei; copiatoare o A3, A4 Sharp, Panasonic. Tel. 069/24.46.56; 094-70.39.66. ^țCablnet psihologic* • Consiliere psihologică E • Psihoterapie de cuplu S • Terapie prin hipnoză S • Terapie pe probleme sexuale • Autocunoaștere « Avize psihologice auto, angajare 100% Discreție tel. 069/22.74.02 sau 095/69,72.92 Vând mere de consum și pentru industrie, calitate excepțională, orice cantitate. Preț negociabil Tel. 069/56.11.15. Zboruri zilnice*din SIBIU prin Timișoara spre: Bergamo ■ [UNK] luni; marți; miercuri; vineri Bologna mm marți; joi; sâmbâta mm luni; miercuri; joi; vineri Treviso Verona H Carpatair * mai puțin duminica ■ luni; miercuri; vineri; sâmbăta — marți; joi; sâmbâta Pentru informații: Sibiu: +40 69 229 161 Milano: +39 02 667 100 79 . Atât de absurd Radu Scurea u fost destul de frecvente, în România, vocile care exprimau o oarecare satisfacție pentru că “au încasat-o” și americanii o dată, că prea făceau pe nebunii în lume, pentru că au omorât, și ei, atâția oameni nevinovați. Genul acesta de atitudine nu este dominantă și poate fi generalizată. Românii au înțeles și au simțit drama teribilă pe care a trăit-o America și întreaga lume, dar a fost destul de persistentă o ușoară “aprobare” pentru sfidarea căreia i-a căzut victimă cea mai puternică națiune de pe glob. Poate fi descoperită, aici, mult mai vechea frustrare românească, provocată de faptul că “n-au venit americanii”. Intr-adevăr, înțelegerea de la laita, care a aruncat România și celelalte țări din Estul Europei în brațele comunismului, a rănit o mulțime de români și a provocat suferințe teribile. Pentru toți cei care consideră că întreaga responsabilitate, în legătură cu împărțirea lumii, revine americanilor, trebuie precizat, însă, faptul că o asemenea abordare este nedreaptă, în mod normal, românii ar trebui să fie mult mai supărați pe ruși, pentru metodele prin care au impus comunismul în România, pentru persecuțiile cărora le-au căzut victime zeci, chiar sute de mii de persoane, care s-au opus ideologiei marxist leniniste și dictaturii partidului unic. Mai mult decât atât, până la perestroika lui Gorbaciov, tot rușii ne-au băgat pe gât mărețele realizări ale sovietelor, pactul de la Varșovia și izolarea completă de lumea civilizată, fără forță și fără intervenția armatei, cu toate consecințele dezastruoase pe care le-a avut acest gen de politică. Mai departe, trebuie spus faptul că n-ar trebui să fie exclus din această ecuație faptul că anumite evenimente nu sunt doar consecința unor decizii complet independente de noi și că românii au avut o parte de contribuție la toate acestea, prin atitudinea conducătorilor, prin complicitatea unor lideri de opinie, prin pasivitatea elitelor, prin excesul de zel al clasei muncitoare, prin imoralitatea unor clerici și prin frică, de ce să nu recunoaștem. Sau, poate, printr-o predispoziție pentru esența comunismului, egalitarismul. Iar dacă este așa, nu ar trebui să se mai mire pentru consecințe. Revenind la atacurile de la World Trade Center, mai trebuie menționat faptul că nu are nici o importanță faptul că au fost atacați americanii. Atât prin prisma faptului că Anglia are peste 300 de morți, în urma acestui act terorist, și că doliul a atins zone întinse de pe glob, cât și din cauza modului în care s-a produs acesta, împotriva regulilor referitoare la conflicte, acceptate de întreaga lume. Teroriști necunoscuți nu au nici un motiv să atace România, dar să ne imaginăm că ar deturna un avion plin cu pasageri și ar lovi o biserică ortodoxă în noaptea de înviere, ca semn de protest împotriva creștinismului și în numele islamismului fundamentalist, care nu acceptă nici o altă religie. Absurd, nu?