Rondul, ianuarie 2003 (Anul 11, nr. 2909-2930)

2003-01-07 / nr. 2909

«nm www.rondul.net_______________Anul XI, nr. 2909_________________marți, 7 ianuarie 2003____________________16 pagini_______________________3000 lei Lumina este mai scumpă Traian Deleanu Sibienii plătesc cu până la 2,3 procente mai scump energia electrică, după ce, din 28 decembrie 2002, au intrat în vigoare noile linfe. Directorul filialei sibiene a societățiiectrica, Mircea Grigoruț, precizează că valoarea facturii de energie electrică, pentru insumatorii casnici, cu un consum de 40 kilowați la tarif social, este de 54.480 de , față de vechiul preț, de 53.240 de lei. Cu un consum de 90 de kilowați, la tarif ratdard, sibienii plătesc 224.690 de lei, cu 980 de lei mai mult decât anul trecut în cazul consumatorilor casnici care beeficiază de tariful social, cu o tranșă de doi ilowați zilnic, creșterea este de 2,3 la sută, astfel că un kilowat ajunge la 1.362 de lei, pe la 1.331, cât era până pe 27 decembrie. Cei care au o tranșă de peste doi kilowați pe plătesc 5.856 de lei, față de 5.724, prețul “chi, în cazul tarifului monom standard, labonamentul de 1.038 de lei. Electrica a editat o mărire de 2,1 procente, astfel că omamentul a urcat la 1.060 de lei pe zi, cu 141 de lei pe kilowat Tariful monom tariu are aceeași mărire a abonamentului, prețul unui kilowat este de 2.604 lei mp ce noaptea, acesta costă 1.690 de m. în cazul tarifului monom fără abonant, un kilowat costă 2888 de lei, față de chiul tarif, de 2.823 de lei Agenții economici care beneficiază de orgie electrică de joasă tensiune plătesc 426 de lei pentru un kilowat, fără TVA. Majorarea tarifelor energiei electrice livrate insumatorilor sibieni vine în urma noilor erori, stabilite de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei ■ fr* ti _ - - 1 ... ■ v . . . ’4 ... . ■ . . *1 * ...?«1 vmm 1. i.» ---- 0 zi de România costă 100 de euro Cetățenii străini care solicită vize de scurtă ședere pe teritoriul . ... nâniei voi trebui să dețină 100 euro pe zi sau echivalentul la valută penibilă, pentru întreaga perioadă de ședere, conform Ordonanței de frBață a Guvernului privind regimul străinilor, adoptată la decembrie, aceste persoane sunt obligate să aibă un bilet de călătorie, valabil până în fie, sau permis de conducere, șî să dovedească faptul că au asigurare ulă și că și-au asigurată cazarea. Vor fi acceptate ca dovadă a mijloacelor ntreținere sumele la valută convertibilă, cecuri de călătorie, cărți de crez cu extrasul de cont emis cu cel mult două zile laaintea solicitării vizei Cetățenii din statele cunoscute cu potențial migrator ridicat pot primi viză de scurtă ședere, cu una sau mai multe călătorii, dacă prezintă misiunilor diplomatice o invitație scrisă din partea unei persoane fizice sau juridice din România, cuprinzând dovada asigurării condițiilor de cazare posibilităților de întreținere a străinului invitat, precum și cazierul. Viza de scurtă ședere permite străinilor să intre la România pentru una sau mai multe șederi, cu o durată totală de până la 90 de zile, la decurs de șase luni de la data primei intrări. In cazul străinilor care călătoresc frecvent la România, viza de scurtă ședere, cu intrări multiple, poate fi acordată pe un an. Durata șederii nu poate depăși 90 de zile, la șase luni. Vizele acordate pe bază de invitație permit șederea pe o perioadă de până la 90 de zile. Viza poate fi acordată fără invitație pentru străinii căsătoria cu cetățeni români posesorii unui pemis de ședere, valabil la statele UE, străinilor cu vize ale statelor membre UE, valabile cel puțin trei luni de la data solicitării sau altor persoane, invitate de instituții din România. Persoanele care solicită viză de lungă ședere la România și sunt sau urmează să devină acționari sau asociați ai unor societăți, cu atribuții de conducere, trebuie să dețină cel puțin 100.000 euro și un plan de afaceri. Activitatea notarială este blocată Activitatea notarială este blocată de lipsa unui act normativ care să reglementeze modul de încasare a taxelor, sumele fiind modificate ca urmare a unei hotărâri a Guvernului care a decis ca taxele notariale și judiciare de timbru să devină venituri la bugetele locale. De la 1 ianuarie, taxele notariale de timbru s-au majorat, la unele cazuri, cu 500 la sută, iar taxele judiciare de timbru au crescut cu 10-15 la sută. Guvernul a adoptat, pe 13 noiembrie, HG nr. 1278/2002 privind normele metodologice de aplicare a Ordonanței 36/2002 referitoare la impozitele și taxele locale. Conform ordonanței sumele din taxele notariale și judiciare de timbru - care intrau la bugetul Ministerului Justiției - au devenit venituri la bugetele locale. HG 1278/2002 schimbă și valoarea bunurilor imobile, tranzacționate sau moștenite, supuse taxelor notariale, majorându-le de cinci ori sau mai mult. Motivația este “actualizarea”. De exemplu, un imobil cu o valoare între 50 și 100 milioane lei are, de la 1 ianuarie, o valoare de 257-513 milioane. Piața Mare intră în renovare La mai bine de 50 de ani de când a suferit transfomâri majore, edilii s-au gândit că ar fi cazul să schimbe “decorul” din Piața Mare. Nu neapărat să redea același aspect din perioada interbelică, ci să renunțe la betoane și să împrospăteze peisajul cu “ceva" verdeață. Cum, mai nou, nimic nu se poate face fără un proiect, acesta este gata, iar în vistieria Primăriei există aproximativ 15,6 miliarde de lei bani necesari pentru demararea lucrărilor. Reabilitarea Pieței Mari face parte dintr-un proiect mai amplu, care presupune reabilitarea centrului istoric al orașului. _________________________pag. 3 Florin Tudosie Biblioteca Astra are căutare în Europa Cititori și cercetători din țările europene trimit, în fiecare zi scrisori de felicitare sau de solicitare a reroxării unor documente, aflate în arhiva bibliotecii sibiene. PSD și-a luat gândul de la anticipare Conducerea PSD consideră că, la acest moment, alegerile anticipate nu reprezintă o prioritate politică pentru partid. Prioritățile sunt creșterea nivelului de trai, reducerea șomajului reforma fiscală și a sistemului de pensii, declarat secretarul general al a PSD, Cozmin Gușă. Hotelurile din Italia angajează 350 de români Peste 300 de români vor putea lucra pe litoralul italian, la următorul sezon estival, dacă vor trece examenul de preselecție, organizat, peste o săptămână, de Oficiul pentru Migrația Forței de Muncă. 14 Impozitele pentru locuințe ar putea să scadă Sibienii ar putea plăti, la anul care a început, impozite pentru locuințe cu 30 de procente mai mici. Scăderea cuantumului taxelor se datorează unui nou sistem de impozitare, intrat la vigoare de la 1 ianuarie 2003. Internetul tău e mai sigur! Romania Data System lansează o nouă campanie. Abonează-te acum și beneficiezi de cel mai puternic antivirus. ________ Pag. 21