Rondul, noiembrie 2003 (Anul 11, nr. 3159-3183)

2003-11-01 / nr. 3159

www.ziarulrondul.ro Prețul d> recuperării trecutului Sibiul este acum un șantier dezolant, mai ales în zona centrală, dar acest disconfort estetic și urbanistic este prețul care trebuie plătit pentru ceea ce poate deveni vechiul burg. Excavatoarele și buldozerele mușcă adânc din centrul istoric, dar cum altfel s-ar fi puutut obține vreo schimbare sau o îmbunătățire a condițiilor de locuit din vechile palate ale nobililor sași? Liniștea din inima Sibiului a fost sacrifcată, temporar, pe altarul reînvierii trecutului, dar nu se putea altfel. Sunt, probabil, destule greșeli, dar proiectarea intervenției ideale, cu sărăcăciosul buget local sau central, ar fi fost o utopie. Chiar și greșelile sunt utile, în acest context, în plus, a apărut această inițiativă de colaborare româno-germană, mai mult germană, e drept, care aduce la Sibiu o parte din experiența reabilitării unor importante orașe est-germane. Proiectul de colaborare româno-germnan pentru reabilitarea centrului istoric al Sibiului este un model la nivel național, nu atât pentru serviciile de consultanță și finanțările pe care le acordă, cât pentru latura socială și administrativă a activității. Fondurile atrase până acum în proiect depășesc, oricum, resursele de care ar fi dispus municipalitatea în acest domeniu și, probabil, vor crește. Banii n-ar fi însemnat, însă, mare lucru, fără o pregătire a comunității în vederea unor intervenții adecvate, corecte asupra întregului patrimoniu arhitectonic din centrul istoric. Concretizarea întregului proiect ar asigura Sibiului o recuperare semnificativă a substanței sale istorice, favorizată de faptul că majoritatea fațadelor din oraș s-au păstrat, de-a lungul timpului, raduscutea@directnet.ro s«Vikin ''Ek Radu Scutea CRITICI PESTE CRITICI Johannis vrea mai mult de la guvern Florin TUDOSIE Relațiile primarului Klaus Johannis (foto) cu reprezentanții guvernului nu sunt întotdeauna numai “lapte și miere”. De această dată, edilul șef a reproșat Ministerului Industriilor și Resurselor lipsa implicării în proiectele pe care administrația sibiană le demarează sau le are în vedere. “Așteptăm ministerul să ne sprijine și cu fapte, nu doar cu vorbe, în proiectele noastre”, a spus Klaus Johannis, în fața ministrului secretar de stat în MIE, Andrei Grigorescu, cu ocazia inaugurării șantierului german Continental. Criticile primarului nu s-au oprit doar la actuala “putere”. Johannis a ținut să reamintească opoziției că, în momentul în care a preluat, în 2000, administrația locală, Sibiul era doar un târguleț prăfuit, fără prea multe perspective. “Am readus la viață industria din municipiu, după destul de multe eforturi. Totuși, am reușit să demonstrăm că Sibiul este un centru economic puternic, cu potențial pentru investitori, chiar dacă situația nu era extraordinară, acum trei ani”, apreciază primarul Johannis. Aciditatea acestuia și dorința de a “evidenția” rezultatele obținute de municipalitate au fost temperate de prefectul Mircea Silvestru Lup. Reprezentantul guvernului în teritoriu consideră că municipiul nu era “foarte prăfuit”, cu toate că recunoaște lipsa unei implicări concrete în dezvoltarea orașului, până cu trei ani în urmă. Aceasta e cea de-a treia ieșire de acest gen, în care Johannis a urecheat Executivul sau a avut ceva de criticat la adresa contribuției acestuia. Prima dată, primarul le-a reamintit miniștrilor că meritul pentru locuințele ANL nu le aparține în întregime, iar a doua oară, edilul șef s-a plâns că banii vin cu țârâția și târziu, deși sunt necesari. • Primarul vrea mai multe fapte din partea Guvernului, în privința ajutorului acordat administrației locale • Sibiul era un “târguleț prăfuit”, până în momentul în care Johannis a ajuns primar . Anul acesta, este a treia oară când edilul șef critică Guvernul Năstase Octombrie, lună neagră pentru leu Moneda națională a pierdut, în octombrie, aproape 1.000 de unități față de dolar și euro, consemnând cel mai sever declin lunar, de la începutul acestui an. în ultima ședință a lunii, moneda americană a avansat cu peste 200 de unități, în timp ce euro s-a menținut relativ constant, influențat și de evoluția mai puțin spectaculoasă din piețele internaționale. Creșterile semnificative ale cursurilor de schimb din ultima săptămână au fost cauzate de intervențiile repetate ale băncii centrale, care a cumpărat valută prin intermediul unor bănci: în octombrie, moneda europeană a câștigat 2,57 la sută, în timp ce dolarul s-a apreciat cu 2,8 procente față de leu. De la începutul anului, leul s-a depreciat cu 8,4 la sută față de coșul valutar, format din 40 la sută dolar și 60 procente euro. Tentația zilei Femeile sunt frumoase, frumosul e făcut pentru a fi privit și, mai ales, nu ține cont de temperatura de afară. Chiar dacă anotimpul călduros a trecut, femeile frumoase din Sibiu continuă să bucure privirea trecătorilor. Mereu cu aparatul de fotografiat pregătit, Rondul de Sibiu va continua să surprindă, zilnic, “divele” acestui oraș. La sfârșitul fiecărei luni, cea mai frumoasă dintre ele, aleasă de “specialiștii" redacției, va fi premiată cu 500.000 de lei. sâmbătă, 1 noiembrie 2003 mu Limba rusă, oficială în Moldova Parlamentul de la Chișinău a aprobat, ieri, un set de amendamente, care vizează utilizarea limbii ruse în instituțiile publice. Moldovenii pot utiliza, oral și în scris, limba moldovenească sau rusă, urmând să primească răspuns în limba în care au adresat întrebarea. Apa se scumpește cu 85 la sută Sibienii vor plăti cu 85 de procente mai mult pentru apa potabilă și pentru serviciile de canalizare prestate de municipalitate. Florin TUDOSIE Decizia a fost aprobată în ultima ședință a Consiliului Local și intră în vigoare de astăzi. Pentru un metru cub de apă potabilă, consumatorii vor plăti 7.244 de lei, valoare ce include și TVA, față de 2.956 de lei plătiți până acum. Serviciile de canalizare și epurare vor costa 3258 de lei metrul cub, față de 1329 de lei, pentru aceeași cantitate. Municipalitatea motivează scumpirea, prin faptul că Uniunea Europeană a impus condiția pentru a acorda o finanțare în valoare de 37 de milioane de euro, necesară reabilitării rețelelor de apă. Anul XI, nr. 3159, 12 pagini, 4.500 lei Terenuri cu măsură Numărul tinerilor care vor obține o parcelă de pământ, în perioada următoare, va fi limitat, din cauza suprafețelor mici de care dispune Primăria Sibiu. Asistență medicală la domiciliu Sibienii cu diferite probleme de sănătate, care preferă să fie tratați la domiciliu, pot apela la serviciile Fundației Crucea Alb-Galbenă, filiala Sibiu. 3 Societățile de investiții financiare intră în declin Trei din cele cinci societăți de investiții financiare din România au înregistrat rate mai mici de profitabilitate. 8 Persoanele cu handicap vor toți banii Liderii persoanelor cu handicap vor intra greva foamei, dacă nu primesc cele 13 miliarde de lei.