Rondul, iulie 2005 (Anul 13, nr. 3600-3620)

2005-07-01 / nr. 3600

2 Rondul EDITORIAL Ceilalți să plătească odată cu Băsescu Datoriile pe care le are la fisc familia președintelui Băsescu ridică o problemă de economie și de etică în afaceri. Teoretic, Băsescu este unul dintre garanții respectării legii în România, este obligat de statutul său să aibă un comportament ireproșabil, să-și respecte întocmai obligațiile legale, ca să poată cere același lucru celorlalți români; în rezumat, nu are voie să aibă datorii la stat. Nici ceilalți români nu au voie, dar unii și-au luat libertatea de a ignora constant acest lucru. în același timp, însă, în calitate de investitor, de coproprietar al unei afaceri, pe care nu o conduce direct, are dreptul moral să-și apere și să-și promoveze interesele economice. Ori, dacă majoritatea firmelor de înghețată au avut și au datorii la stat, o firmă care și-a plătit toate dările are un handicap pe piață. Are costuri mai mari pe unitatea de produs, pentru că trebuie să-și acopere și cheltuielile bugetare, pe care ceilalți concurenți își permit să le ignore, are mai puțini bani la dispoziție pentru aprovizionare pentru că o parte din încasări ajung, așa cum este normal, la bugetul statului, oferă pentru distribuitori termene mai scurte de plată, deoarece are nevoie de un ritm mai susținut de încasări decât un evazionist care folosește și banii statului. Dar, pentru că evaziunea este o practică frecventă în economia românească, cei care administrează afacerea președintelui nu pot rezista pe piață daca au un comportament corect. Sau, rezistă cu mare greutate și cu profit minim.Situația este, deci, complexă și confuză, dar are o singură rezolvare: firma președintelui să-și plătească integral datoriile, iar acesta să-și folosească autoritatea legală astfel încât, atât concurenții săi direcți, cât și ceilalți agenți economici din România să nu mai poată obține avantaje economice pe banii statului, ai contribuabililor onești. raduscutea @ directnet. ro Peste 300 de studenți gata să prindă un loc de muncă Marian CRĂCIUN Aglomerație mare, ieri, la Facultatea de Inginerie. Câteva sute de studenți și nu numai au luat cu asalt angajatorii care și-au întins mesele pentru a primi CV-urile și pentru a lua interviuri celor care se aflau în căutarea unui loc de muncă. Timp de patru ore, ofertanții de slujbe au avut de unde alege. Conducerea Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sibiu s-a declarat mulțumită atât de interesul studenților, cât și de prezența numeroasă a angajatorilor. "Cei peste 900 studenți care au participat la Bursă au avut de ales dintr-un număr de 450 locuri de muncă puse la dispoziție de către 33 de agenți economici. Dintre persoanele intervievate, 340 au fost selectate în vederea încadrării, iar alte 20 au fost încadrate pe loc în meserii ca inginer mecanic și economist. Bursa pentru studenți a fost organizată în colaborare cu Facultatea de Inginerie "Hermann Oberth”, precizează Ovidiu Ogrean, purtător de cuvânt al AJOFM Sibiu. La deschiderea oficială a bursei au participat membrii Consiliului Consultativ al AJOFM Sibiu, reprezentanți ai prefecturii, ai Universității Lucian Blaga, ai serviciilor publice deconcentrate, ai sindicatelor și patronatelor. Pe lângă oferirea de locuri de muncă, bursa a mai avut ca scop și familiarizarea studenților cu modalitățile de căutare a unui loc de muncă și cu tehnicile de prezentare la interviul de angajare. în plus, organizatorii au urmărit și determinarea angajatorilor de a selecta tineri pe care să-i formeze profesional, astfel încât la finalizarea studiilor să-i încadreze în muncă. LOCAL www.ziarulrondul.ro VINERI 1 IULIE 2005 Trei milioane de euro pentru 150 de locuințe Primarul Klaus Johannis a cerut, ieri, consilierilor locali să aprobe un proiect prin care municipalitatea va contracta un credit de 33 milioane de euro. Toți banii vor fi folosiți pentru ridicarea a cel puțin 150 de locuințe. Și asta, din cauză că Sibiul nu mai dispune în acest moment de nici un spațiu locativ, în timp ce cererile pentru o locuință vin pe bandă rulantă. Marian CRĂCIUN Municipalitatea a ajuns la fundul satului cu locuințele, în acest moment nu mai există spații locative pentru cei cu situații deosebite. Edilul șef susține că în cadrul comisiei sociale au fost înregistrate multe cereri privind acordarea de locuințe, iar majoritatea solicitărilor vin de la persoane ale căror imobile au fost restituite în natură foștilor proprietari. "Se știe că situația locativă din fondurile municipalității este puțin mai specială. Nu mai avem locuințe libere pentru cei care solicită acest lucru. Toate încercările pentru a găsi soluții alternative au rămas nesatisfăcătoare. La numărul deja existent de cereri au apărut alte câteva zeci de situații disperate, iar Comisia Socială nu are de unde să mai dea case celor care le cer. Soluția este simplă. Contractăm un împrumut și construim locuințe. Avem câteva spații unde viabilizarea nu ar fi atât de costisitoare și nu am plăti, în acest caz, decât constructorul", este de părere Klaus Johannis. Acesta a cerut consilierilor locali să dea un vot favorabil proiectului suplimentar introdus pe ordinea de zi, iar aceștia nu au avut nici o ezitare când au votat. Toată "afacerea" va costa în jur de 33 milioane de euro, bani din care se vor ridica 150 de locuințe cu o cameră sau două. Johannis s-a gândit și că Reșița 2 ar fi cea mai potrivtă zonă, unde pot fi construite casele. "Am cerut sfatul specialiștilor din Primărie și așa am ajuns la concluzia că vom putea contracta în jur de trei milioane de euro. Vom încerca să ridicăm cel puțin 150 de locuințe, dar nu vor fi locuințe de lux. Vom face garsoniere sau apartamente cu două camere în care vor sta familiile care au rămas fără spațiu locativ. Cred că locația cea mai bună este Reșița 2, unde au fost demarate proiecte cu ANL, dar unde s-a oprit lucrul", a mai spus primarul. Johannis susține că a ales această locație, pentru că în momentul de față ANL este în impas, în plus, primarul a discutat problema cu oficialii de la București, iar în cazul în care conducerea ANL-ului va dori să colaboreze, din nou, cu municipalitatea sibiană, edilii se obligă să găsească alte locații pentru locuințe. mm "Nu mai avem locuințe libere pentru cei care solicită acest lucru. Soluția este simplă. Contractăm un împrumut și construim. Avem câteva spații unde viabilizarea nu ar fi atât de costisitoare și nu am plăti, în acest caz, decât constructorul" Cele 3,3 milioane de euro împrumutate ar ajunge să fie construite 150 de locuințe cu o cameră sau două. PRIMĂRIA lA UITAT? Sibienii din Viile Sibiului se cred excluși din municipiu Peste 140 de familii din Viile Sibiului cer municipalității să rezolve o serie de probleme vitale pentru comunitatea din zonă. Cele 300 de persoane care fac parte din Asociația de locatari susțin ca atat apa potabilă, drumurile bleme stringente, de care edilii cât și rețeaua electrică sunt preau uitat. Marian CRĂCIUN_________ într-o scrisoare înaintată Primăriei, sibienii din strada Viile Sibiului spun că apa potabilă necesară la peste 140 de familii este asigurată de o singură pompă ce aparține fostului LAS Dealul Ocnei, falimentat în 2003 și cumpărat de mai mulți proprietari; în plus, pompa are o uzură de peste 50 la sută, presiunea este foarte mică și, astfel, mai multe familii nu au apă deloc. "Intervențiile primarului Johannis și a specialiștilor din primărie au rezolvat doar parțial problema apei, de aceea rugăm a analiza posibilitatea racordării la rețeau Sibiului în cel mai scurt timp, altfel vom rămâne fără apă cât de curând. Și asta din cauză că debitul de apă nu mai poate satisface cerințele locatarilor nici măcar în proporție de 30 la sută, pentru că în zonă au apărut și consumatori industriali care preiau apa", se arată în scrisoarea semnată de Nicolae Almășan, președintele asociației de locatari. O altă problemă pe care cei din Viile Sibiului susțin că edilii trebuie să o rezolve este drumul de acces, pe unde circulă autobuzul 7, care a fost betonat în 1960, iar de atunci a fost doar cârpit și plombat de mai multe ori. "Strada Viile Sibiului face parte integrantă din municipiu și de aceea vă rugăm să dispuneți reașezarea panoului indicativ Sibiu-Hermanstadt, în vechiul loc, la intersecția strada Viile Sibiului cu drumul spre atelierul mecanic, aproape de panta ce duce spre Șura Mare. Noi suntem în evidența municipiului, începând din 1950, deci suntem sibieni și vrem să fim taxați ca atare. Spre exemplu, la transport, taxi, etc.", solicită cei din zona respectivă. Aceștia se mai plâng primarului și de faptul că lucrările la rețeaua electrică și iluminatul stradal ar trebui să continue și nu să stea pe loc. Ei cer numirea unui consilier din Primărie care să ia legtura cu asociația de locatari pentru a rezolva aceste neajunsuri. Astral Card P—■ [UNK] [UNK] Iumea! Când poți să vorbești mai mult... OÓ Astral O-xTA i Tf:Y.V>r,X!i; kvww.asIrftl.i’O ...cu cei dragi, oriunde în lumea asta. Pentru că de acum primești gratuit până la 25 de minute de convorbiri internaționale, iar tariful local este plătit de către noi. Să tot vorbești cu lumea toată! Cârdul Astral poate fi găsit In orice casierie Astral și la dealerii autorizați, îl puteți cumpăra și on-line. Detalii la www.card.ro. Rondul. www.2iamlrondul.ro Redactor-șef adjunct: Ileana ILIE Publicist comentator: Radu SCUTEA Nicolae Bălcescu, nr.12 Tel. 0269-218133, 0269-210464 Marketing: 0269-218160 Fax: 0269-210102 e-mail: ronduierdelink.ro, rondul @ directnet.ro Publicație editată de SC “NOBLESSE" SRL Reporteri: Tehnoredactare: Secretariat redacție: Corectură: Crina RODEAN; Marian CRĂCIUN; loana-Elida CREMENE; Teodora GHEORGHIU; Iulia NAGY; Adina ALEONTE; Ion GÂRNOD Paul MUSCĂ; Lucian MARCUȘ; Andrei BUNACIU loan RODEAN; Liviu PIETRARU Steluța POP; loan ROMAN Ziarul -nordul d. Sibiunul uUUzMui pentru documentar, știrile agențiilor de presă “Mediafax" ți “Rompre»”, precum ți serviciile de Internet, furnizate de firma “DIRECTnet" Responsabilitatea asupra veridicității articolelor aparține în exclusivitate autorilor.