Rondul, noiembrie 2005 (Anul 13, nr. 3634-3637)

2005-11-04 / nr. 3634

2 I Ajutorul de handicap I Beza Victoria. Din ce cauză nu mai primesc ajutorul de handicap? De la Comisia de expertiză mi s-a spus că "nu mai primesc ajutorul întrucât nu mai fac obiectul Legii 519/2002". La ce se referă această lege și de ce, dintr-o dată, nu mi se mai acordă acest ajutor? Răspuns: "Direcția generală de asisitentă socială și protecția copilului Sibiu ne-a oferit următorul răspuns: "Doamna Beza Victoria a fost invitată la Comisia de Expertiză Medicală a persoanelor cu handicap adulte din Sibiu pentru a se reexpertiza certificatul de persoane cu handicap gradul I fără însoțitor emis în anul 1997 cu titlu permanent, în urma reexpertizării, comisia a decis că doamna nu face obiectul Legii 519/2002 și nu se mai încadrează în prevederile Ordinului Ministerului Sănătății și familiei nr. 726/2002 care cuprinde criteriile pe baza cărora se stabilește gradul de handicap pentru persoane adulte și i se aplică măsurile de protecție specială a acestora. Dacă doamna nu este de acord cu decizia comisiei o poate contesta în termen de 30 de zile de la emiterea deciziei la Comisia Superioară de Expertiză Medicală a Persoanelor cu Handicap Adulți. Contestația se poate depune la sediul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sibiu, camera 14". Drepturile persoanelor cu handicap Marinca Flonca. Care sunt drepturile de care beneficiază o persoană cu handicap? Răspuns: "Drepturile de care pot beneficia persoanele cu handicap sunt prevăzute în O.U.G. 102/1999, modificată și completată de Legea 519/2002, aprobată și modificată de Legea 343/2004. Pentru detalii privind informațiile cu privire la drepturile de care pot beneficia persoanele cu handicap, cetățenii se pot adresa Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sibiu din str. Mitropoliei, nr. 2, la Biroul de Relații cu Publicul, camera 14, de luni până joi între orele 07.30-16.00 și vineri între orele 07.30-13.30. I Când mă pot pensiona? ! Marcu lupșan: Vă rog să-mi spuneți I când am posibilitatea să mă pensionez I dacă am o vechime în muncă de 30 ani , la grupa a ll-a. I Răspuns. Conform datelor furnizate, I vă puteți pensiona la împlinirea vârstei I de 64 de ani și 5 luni. Pentru activitatea I desfășurată în grupa II, timp de 30 de ani se poate reduce vârsta de pensionare cu 7 ani, deci poate solicita pensionarea la împlinirea vârstei de 57 ani și 5 luni. t înmatricularea unei firme I Marcela Herdelan: Care sunt actele necesare pentru înmatricularea unei societăți comerciale? I Răspuns: Sunt necesare: actul constitutiv - un exemplar original; unicitate de firmă - original; foaie de vărsământ pentru capitalul social- originală; taxa timbru judiciar; timbre judiciare și fiscale; 1 buletine de identitate pentru asociați și administratori - original sau copie xerox; caziere judiciare sau declarații pe propia răspundere date în fața notarului. Extras I de Carte funciară pentru sediu (însoțită de declarații accept sediu din partea I coproprietarilor) - în original și nu mai vechi de 30 de zile, sau alte acte doveditoare pentru deținerea spațiului, după caz: contracte de închiriere, contract de comodat etc.). P r *J JCTCJ9JKT LOCAL www.ziarulrondul.ro Rondul COMISIONUL VALUTAR ȘI-A GĂSIT NAȘUL legea pune biciul pe țepar. Cel puțin 20 de sibieni se aleg, lunar, cu o gaură în buzunar la schimburi valutare. Practica comisionului a fost până acum umbrela legală sub care numeroase agenții de schimb valutar profitau de neatenția clienților în căutarea celui mai bun curs. O nouă lege va obliga casele valutare să includă comisionul în prețurile cursului de schimb. Iulia NRGY Ultimul păcălit a ieșit în pierdere cu 21 de milioane de lei vechi. Clientul a schimbat 6.000 de euro, iar când a numărat banii s-a trezit că a primit cu 21 de milioane mai puțin decât își făcuse calculele. Suma lipsă a reprezentat “onorariul” casei de schimb. Deoarece comisionul era afișat conform cerințelor legale, sibianul nu a putut să-și recupereze paguba, iar inspectorii de la Oficiul Județean de Protecție a Consumatorilor nu au avut ce să facă. Situații de genul acesta, deloc puține, nu vor mai fi posibile de la jumătatea acestei luni. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a propus modificarea legislației referitoare la informarea consumatorilor de către agenții economici care desfășoară activități de schimb valutar. Potrivit Ordinului președintelui ANPC nr. 484/2005, care va intra în vigoare în 17 noiembrie, cursurile de schimb valutar afișate vor include comisioanele practicate de casele de schimb. "Sibienii nu vor mai fi nevoiți să verifice dacă este practicat vreun comision. Practic, ei vor alege între cursurile diferitelor case de schimb valutar pe cel mai convenabil", explică inspectorul UPC, Nicolaie Ionaș, în Sibiu sunt șase case de schimb valutar care percep comisioane. Majoritatea se află în centrul istoric. Neatenția costă De la începutul anului, inspectorii de la OJPC au primit aproape 200 de reclamații. In toate cazurile, cei care au fost vinovați au fost chiar clienții neatenți. "Primul lucru la care ar trebui să se uite sibienii care vor să schimbe bani este comisionul. Mulți sunt tentați de cursurile mai bune cu 100 de lei vechi, adică 1 ban nou și nu se uită la comision. Zilele trecute a ajuns la noi un client care a schimbat 1500 de euro și s-a ales cu o pagubă de aproape 150 de euro, din cauza comisionului de 9 la sută. El a fost inițial bucuros că a negociat și la calculul acestuia ieșea cu 100.000 de lei (10 lei RON) mai bine decât la alte case de schimb."Până la urmă, reclamantul a pierdut mult mai mult. Noi nu putem face nimic pentru că practica comisionului este legală", explică Nicolae Ionaș, consilier OJFC. Unii reclamanți au sesizat faptul că unele agenții de schimb afișează comisionul practicat în locuri mai puțin vizibile. Astfel, oamenii care se lasă atrași de cursurile de schimb aparent avantajoase pot pierde până la zece la sută din suma tranzacțională. De cele mai multe ori, clienții văd aceste afișe abia după ce au pierdut banii. Reguli noi Potrivit noii legi, cursurile de schimb valutar, atât pentru operațiunile de vânzare, cât și pentru operațiunile de cumpărare de valută, vor fi înscrise pe același suport sau panou, într-o culoare contrastantă față de culoarea de fond a panoului, la exteriorul și în interiorul casei de schimb valutar. Culoarea de fond a panoului trebuie să fie monocromă, fără degradeuri ori alte însemne grafice sau culori. Aceleași reguli sunt aplicabile și pentru operațiunile efectuate cu valute uzate, rupte sau ieșite din uz, monede ori instrumente de plată exprimate în valută, de tipul voucherelor, cecurilor de călătorie. Cursurile de schimb valutar trebuie indicate într-un mod vizibil și într-o formă neechivocă, ușor de citit. Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril Sărbătoarea creștinească de la 8 noiembrie este închinată Sfinților îngeri. Această sărbătoare este cunoscută sub numele de: "Soborul mai marilor voievozi Mihail și Gavril și al tuturor puterilor cerești celor fără de trupuri". Dacă răsfoim paginile Sfintei Scripturi vedem cum sfinții îngeri își manifestă lucrarea lor în folosul omului. Cuvântul înger vine de la grecescul "angelos" și are înțelesul de sol, vestitor, crainic, adică vestitor al voii lui Dumnezeu. Au fost creați înaintea lumii văzute și au fost înzestrați cu libertate morală. O parte din ei s-au folosit bine de această libertate, ajungând să nu greșească, iar alții s-au răzvrătit împotriva lui Dumnezeu, fiind pedepsiți și alungați din cer. Aceștia au devenit diavoli. Mântuitorul nostru Iisus Hristos ne spune prin Sfântul Evanghelist Matei: "Vedeți să nu disprețuiți pe vreunul din acești miri, că zic vouă, că îngerii lor, în ceruri, pururea văd fața Tatălui Meu, care este în ceruri" (Matei 18, 10). Sfântul apostol Pavcl se întreabă: "îngerii care nu sunt toți duhuri slujitoare, trimiși ca să slujească pentru cei ce vor fi moștenitori mântuitori?" (Evrei 1,4). Sfânta Biserică ne învață că fiecare dintre noi are un îngeri păzitor, primit odată cu taina Sfântului Botez. Acest înger ne însoțește oricând și oriunde, în Sfânta Scriptură găsim foarte multe locuri în care Dumnezeu trimite pe îngerii buni la oameni, pe pământ pentru a-i ajuta. Deși nevăzuți, ei îmbracă uneori formă omenească, având misiuni deosebite. Astfel, Dumnezeu l-a trimis cu o misiune specială pe îngerul Gavril la Fecioara Maria, să-i vestească venirea Mântuitorului Iisus Hristos în lume. îngerul i-a dat buna-vestire spunândui: "Bucură-te ceea ce ești plină de har, Domnul este cu tine. Binecuvântată ești tu între femei... Și iată vei lua în pântece și vei naște fiu și vei chema numele lui Iisus" (Luca 1, 28-30). S-a arătat apoi preotului Zaharia, în templu, vestindu-i că soția sa Elisabeta va naște pe înaintemergătorul Domnului: "Nu te teme Zaharia, pentru că rugăciunea ta a fost ascultată și Elisabeta, femeia ta, îți va naște un fiu și-l vei numi Ioan... Eu sunt Gavril, cel ce stă înaintea lui Dumnezeu și sunt trimis să grăiesc către tine și săți binevestesc aceasta" (Lucal, 13-19). La Nașterea, învierea și înălțarea Domnului, îngerii au fost prezenți. Arhanghelul Mihail, cu o frumusețe deosebită, este cel ce s-a arătat patriarhului Avraam și lui Lot, la pierderea Sodomei și Gomorei, apoi îl vedem cum l-a oprit tot pe Avraam să aducă jertfă pe fiul său Isaac. Sinodul VII ecumenic de la Niceea, din anul 787, a stabilit alături de cinstirea sfinților și a icoanelor, venerarea sfinților ,îngeri și chemarea lor în rugăciune ca mijlocitori pentru noi în fața lui Dumnezeu, în țara noastră multe biserici au hramul Sfinților Arhangheli Mihail și Gavril, iar numele acestora sunt purtate de mulți creștini. Cu ocazia sfintei zile se dorim sănătate și "La mulți ani". Pr. Die Fleșer VINERI 4 NOIEMBRIE 2005 NOUTATE! Johannis. H-dul Bălcescu se poate traversa Sibienii pot circula în liniște pe Bulevardul Nicolae Bălcescu. Sau cel puțin așa susține primarul Klaus Johannis. Edilul șef a ridicat tonul la subordonații săi, a pocnit de două ori din bici și le-a cerut constructorilor să planifice lucrările în așa fel încât la căderea iernii să se poată circula pe Bălcescu. "Săptămâna următoare se va proceda la așternerea balastului stabilizat, astfel încât strada să fie circulabilă în condiții satisfăcătoare pe timpul iernii", a arătat primarul Johannis. Din fericire pentru cei obișnuți să parcurgă centrul în 20 de minute și să meargă cu crema de ghete în geantă, pe celelalte tronsoane ale străzii Bălcescu vor continuă lucrările în vederea "montării" cablurilor electrice ce vor alimenta iluminatul public și cel arhitectural. Toate vor fi puse la o adâncime de 80 de centimetri. LA MANSARDĂ! Gresie și faianță pentru baia lui Johannis Lucrările la sediul nou al Primăriei continuă, în prezent, constructorul se ocupă de amenjările interioare. Primarul Klaus Johannis spune că la mansardă este montată gresia și faianța în grupurile sanitare precum și parchetul în principalele încăperi. Totodată, la etajul II constructorul închide holurile cu pereți din ghips-carton, iar la T continuă lucrările la sistemul de ventilație. Mai mult, pentru ca totul să fie bine în noua casă a primarului, în curtea interioară se lucrează la închiderea sistemului de rezistență al luminatorului. în ceea ce privește lucrările la fațada clădirii, Johannis aproximează că în această săpătămână va fi gata și fațada dinspre Piața Mică. în plus, continuă lucrările la instalația electrică și cea de încălzire centrală. _____ _____ IMPLICAT ÎN INTEGRARE Un premiu împotriva supărării După ce, zilele trecute, s-a simțit atacat de remarcile rătăcioase ale liderului PSD, Mircea Geoană, primarul Klaus Johannis are motive de bucurie. Johannis a fost nominalizat de organizația Eurolink House of Europe la distincția "Personalitatea anului pentru o Românie europeană", distincție pe care această organizație o acordă în fiecare an pentru activități deosebite în sprijinul integrării europene a României. Pentru a-i mai trece din supărare, Johannis a acceptat distincția oferită comunicând organizatorilor că este încântat de faptul că eforturile Sibiului sunt vizibile: "Activitatea în această direcție este una foarte intensă, dar sunt bucuros să pot spune că este mult ușurată de faptul că reprezint un oraș cu adevărat european - orașul Sibiu. în ultimii ani, Sibiul a devenit o punte între România și UE, atât în domeniul politic, cât și în cel cultural. Sibiul a fost nominalizat anul trecut drept Capitală Culturală Europeană a anului 2007, deschizând astfel un drum de pionierat în procesul de integrare a României în UE”. Acordarea distincției a avut loc, joi, la București, în cadrul unei ceremonii găzduite de Centrul Internațional de Conferințe al Camerei de Comerț și Industrie a României. U /\*tt ytT Nicolae Bălcescu, nr.12 Reporteri: www.ziarulrondul.ro / Crina RODEAN; Marian CRĂCIUN: Ioana-Elida CREMENE: Tel. 0269-218133, 0269-210464 Teodora GHEORGHIU; Iulia NAGY; Adina ALEONTE; Ștefan MAREȘ ; Marketing: 0269-218160 Tehnoredactare: Paul MUSCĂ: Lucian MĂRCUȘ; Secretariat redacție: loan RODEAN; Corectură: Liviu PIETRARU; loan ROMAN ; Redactor-șef adjunct: Ileana ILIE Ziarul Rondul de Sibiu- mai utiiiaai pantru documantara filrii Responsabilitatea asupra vertii J Publicist comentator: Radu SCUTEA Publicație editată de SC • NOBLESSE" SRL agandilor da prsti "Madiala* «1 "Romprat", precum si autvlolia da citiții articolelor aparțin# in exclusivtarnet furnizate de Urma "DIRECTnat" «Mtat» autorilor. Fax. 0269-210102 e-mail: rondul@rdslink.ro, rondul@directnet.ro