Sălăjeanul, iulie 2006 (Anul 3, nr. 563-588)

2006-07-01 / nr. 563

opmn Mai aproape de Europa...! Olimpia PAUL Eu sunt profesor și lucrez la catedră de aproape 30 de ani, de aceea îmi vine greu să accept că școala s-a schimbat mult (mai ales în ultimii 15 ani). Ea s-a schimbat nu atât din prictina reformelor, a modificărilor legislative, nu atât din pricin dascălilor - ea s-a schimbat din pricina elevilor. Elevii din școala de astăzi au alte aspirații, alte interese, alte oportunități. Societate în care trăim acum este una dinmică, cu multe variabile, greu de controlat, iar elevii au nevoie de competențe care să le faclizeze o opțiune școlară și profesională cât mai adecvată potențialului lor de dezvoltare. Ce fac în această situație? Se aliniază pentru a forma la acești tineri competențe adecvate lumii în care trăim, pentru că ei au nevoie de abilități practice atât de necesare la majoritatea locurilor de muncă. Formarea tinerilor pentru integrare socială înseamnă pregătirea nu numai pentru muncă ci, și pentru...viață. Școala are mult de lucru pentru cultivarea și valorizarea inteligențelor multiple, care configurează personalitatea fiecărui elev și, aceasta nu se poate face decât într-un context anume, ce nu poate fi decât larg, asemănător altor țări cu democrație reală, unde, acum știm cu toții că, există un proces didactic modern, cu confiinduri adecvate, cu forme eficiente, cu motivații ce se așteaptă căutate și promovate cu curaj și responsabilitate. Timpul trece și lasă în urmă amintirile... trece grăbit sau mai leneș, visător sau zgomotos, dar mereu trece... Ia cu el bucuriile și supărările, reușitele sau eșecurile, dar mereu ia ceva... Ajmt și din mintea noastră, emoțiile mult prea puternice și repeziciunea gândurilor, dar, a lăsat în sufletul meu o amintire de neuitat: întâlnirea Comenius. O săptămână în care am scris pe coperta unei cărți de metodică mai multe nume: Mireille, Anna, Barbara și Bruna, colege cu experiență din Franța, Italia, Spania și Danemarca, pe care le ascultam cu sfială, dar pe parcurs am avut curajul de a le privi în ochi, și astfel a devenit pentru mine un sfat, un zâmbet sau o mângâiere, o trăire și o mare apropiere. continuare în pagina 3 99 Zilele Romane 99 έntreg centrul orașului fierbea ieri din cauza pregătirilor pentru Festivalul „Zilele Romane” și a căldurii. Mese, scaune, umbrele și aprovizionarea fiecărei locații luată în chirie de la primărie de administratorii unor firme private au fost principalele preocupări pentru zilele de sărbătoare în Zalău. A doua ediție a festivalului înseamnă pentru unii voie bună și distracție, iar pentru alții grijă și multă muncă. Circulația autovehiculelor prin centrul orașului pe bulevardul Mihai Viteazul a fost blocată pentru trei zile, ceea ce pentru conducătorii auto din trafic, înseamnă nervi și înjurături, dublate de canicula ultimei zi de iunie. La fiecare locație existentă în centrul orașului: bar, pizzerie, restaurant, chioșc etc., administratorii și angajații erau în plină muncă. Instalarea corturilor, a meselor, scaunelor și vitrinelor frigorifice le-au luat o bună parte din zi. Extinderea activității înseamnă și o aprovizionare cu mult mai multă marfă a micului lor spațiu de afaceri. Berea, sucul, micii și țigările sunt baza vânzărilor pentru următoarele zile de sărbătoare. La acest eveniment au venit și comercianți din alte județe, care și-au instalat mese pe care și-au expus diferite produse pentru vânzare: jucării, gablonțuri, obiecte decorative etc. Pe platoul din fața Palatului Administrativ, foarte mulți comercianți au închiriat câțiva metrii pătrați de la Primăria Municipiului Zalău, unde și-au instalat și aprovizionat „taberele", sperând la o vânzare mult mai mare în aceste zile. Cu toate că seri a fost declarată în mod oficial prima zi a festivalului „Zilele Romane”, unii comercianți nu au reușit nici până la orele amiezii să își termine treaba cu instalarea și pregătirea corturilor, pentru cumpărători. Fiecare comerciant speră la o vânzare mult mai bună decât în restul zilelor și mai mult decât atât „sperăm ca vremea să fie frumoasă și să nu plouă”, este dorința exprimată de marea majoritate a micilor întreprinzători. Relaxare pentru unii înseamnă muncă pentru alții. La o bere și la un sac, în centrul orașului, au început să apară și curioșii. Au venit să vadă ce se întâmplă. Stând de vorbă puțin cu ei, am aflat că „sunt doar în trecere, deseară ies cu prietenii, pe răcoare la o bere”. ■ L P., 21 de ani Zalău: „Știu că o să fie diferite programe, abia aștept să înceapă. Deocamnadată beau un suc și aștept să vin mai târziu când nu va fi așa de cald”. ■ M. N., 43 de ani, Sibiu: „Am venit la niște rude și așa am aflat că este festivalul acesta la Zalău. Rămân mai mult, sper să îmi placă și să mai vin la astfel de programe în orașul vostru, îmi beau sucul și plec, ies mai târziu că este prea cald acum”. ■ T. E. 35 de ani: „Acum 10 minute mi-am terminat munca, îmi cumpăr o apă rece, plec acasă să las mașina și cred că ies mai târziu cu familia la o bere, să vedem și noi care e mișcarea. E cald... de te ia cu amețeli, mai bine ieșim după-amiază”. Augusta TEȘINSCHI Programul Festivalului „Zilele Romane” ■ 1 iulie, Zalău Lacapa I, scena Casei de Cultură a Sindicatelor 10.00 Dezbatere publică în stil roman 11.40 Prezentare soldați romani 12.00 Lupte cu gladiatori, Familia Gladiatoria Pannonica 1350 Dueluri, Ordinul Cavalerilor de Mediaș 15.00 Muzică populară, Ansamblurile Porolissum și Columna 2045 Dans roman, New Style 20.30 Concert medieval, Traverii 21.30 Parada costumelor 23.00 Muzică celtică, Blackbeers 23.40 Jonglerii cu foc, Crispus 24.00 Ritual de inițiere, Balance Power Locația II: grădina Colegiului Național SUvania 14,30 Deschiderea taberei militare 15,45 Lupte cu gladiatori, Familia Gladiatore Pannonica 16,50 Lupte cu cai, Legiunea XV Apollinaris 1730 Lupte cu gladiatori, Familia Gladiatoria Pannonica 1840 Turnburi, Ordinul Cavalerilor de Mediaș 1330 Dueluri, Ordinul Cavalerilor de Mediaș 20.00 închiderea taberei Locația III: Parcul Municipal 10.00 Concursuri sportive, CSS Zalău 12.00 Căsuța cu Povești, Studio 24 15.00 D’ale lui Păcală, Studko 24 1630 Muzică și dans, Șc. Simion Bărnuțiu 17.00 Teatru pentru copii, Teatrul din Baia Mare , Duminică, 2 iulie, Porolissum, Amfiteatru 13,40 Dans roman, New Style 14.00 Demonstrație de luptă romană, Legiunea XV Apollinaris 14.30 Dueluri, Ordinul Cavalerilor de Mediaș 1530 Lupte gladiatori, Familia Gladiatoria Pannonica 16,10 Lupte cu cai, Legiunea XV Apollinaris 16,50 Tumiuri, Ordinul Cavalerilor de Mediaș . 17.30 Lupte gladiatori, Famiié Gédétoré Pannonica * Preț 70 bani Qe scurt Magistrați ia concurs Potrivit site-ului Consiliului Superior al Magistraturii cei patru magistrați sălăjeni candidați la funcțiile de conducere la Tribunalul Sălaj au obținut note de trecere la susținerea proiectului referitor la exercitarea atribuțiilor specifice funcțiilor pentru care candideză, examen care a avut loc în data de 25 iunie. Prin urmare, judecătorii Balasz Arpad, Petronela Năsăudean, Viorel Pop și Patrițiu Dărăban vor susține mâine proba scrisă examenului.,Potrivit CSM testarea scrisă a va avea loc la Universitatea Politehnică București. Reamintim cititorilor noștri faptul că acest concurs constă în trei probe, la prima probă a concursului, cea de testare psihologică candidații obținând calificativul recomandabil. (C.P.) Bani pentru inundații în cadrul ultimei ședințe de Consiliu Județean, consilierii județeni au votat proiectul de hotărâre privind alocarea sumei de 78.000 de lei din fondul de rezervă bugetară al Consiliului Județean, pe anul 2006, pentru înlăturarea efectelor produse de inundațiile din luna iunie și finanțarea unor acțiuni de interes județean și comunal. Astfel, din fondul de rezervă bugetară al Consiliului Județean sa alocat suma de 18.000 de lei noi pentru Biblioteca Județeană Sălaj. Pentru drumuri și poduri a fost alocată suma de 40.000 de lei noi, pentru intervenții de urgență privind stoparea efectelor produse de inundațiile din luna iunie 2006. Din același fond a mai fost alocată și suma de 20.000 de lei, bani care vor fi folosiți pentru acordarea de ajutoare de urgență imediată consiliilor locale, în vederea înlăturării efectelor calamităților produse de inundațiile din luna iunie 2006, fiind incluse pentru finanțare 12 consilii locale. (S.P.) Minori incendiatori Mai mulți minori din localitatea Valea Pomilor, comuna Șamșud, au aprins gospodăria unui localnic în seara zilei de joi. Minorii se jucau cu chibriturile și au aprins un depozit de furaje, iar apoi focul s-a extins și la alte bunuri. Purtătorul de cuvânt al ISU Sălaj, lt. Sorin Mureșan, rea declarat că focul a făcut scrum un calculator, o combinat muzicala, mobilier si alte bunuri. La fața locului a intervenit un echipaj de pompieri din cadrul ISU, incendiul fiind stins in cateva minute. Au fost salvate bunuri in valoare de peste 600 de milioane de lei vechi. S-a stabilit că incendiul a fost cauzat de un scurt la instalația electrică a apartamentului. * (AJL) RADIO TRANSILVANIA ZALĂU 94,6 FM