Sălăjeanul, ianuarie 2011 (Anul 8, nr. 1725-1743)

2011-01-17 / nr. 1733

Luni, 17 ianuarie 2011_____________ ______________________ SĂNĂTATE Sălăjeanul . Investiții de milioane la Spitalul Județean ÎN 2010, ÎN SPITALUL JUDEȚEAN DE URGENȚĂ ZALĂU S-AU INVESTIT 2,7 MILIOANE DE LEI, bani proveniți fie de la Ministerul Sănătății, fie de la Consiliul Județean Sălaj. Totuși, neglijența de care a dat dovadă conducerea celei mai mari unități sanitare din județ în gestionarea acestor fonduri i-a costat aproximativ 1 milion de lei, sumă alocată de MS, dar care nu a fost cheltuită în timp util. Bianca BAICAN Anul 2010 nu a fost rău din punct de vedere financiar pentru Spitalul Județean de Urgență Zalău. Atât Ministerul Sănătății, cât și Consiliul Județean Sălaj s-au întrecut în a-i aloca celei mai mari unități sanitare din județ diverse sume de bani, fie pentru investiții, fie pentru diverse lucrări de reparații capitale. Din păcate însă, conducerea Spitalului Județean nu s-a dat peste cap pentru a cheltui aceste sume. Altfel nu ar fi pierdut 1 milion din cele 2,7 primite de la Minister. Totuși, managerul Ioan Mureșan se declară optimist și speră că finanțarea va continua și în acest an. Bani pierduți Anul trecut, Spitalul Județean de Urgență Zalău a primit de la Ministerul Sănătății 2,7 milioane de lei - 1 milion pentru aparatură și alte 1,7 milioane pentru reparații capitale, însă nu toți banii au fost cheltuiți, așa că o parte din ei nu au mai putut ajunge în Sălaj. Motivul? Sumele nu au fost cheltuite la timp. „Am realizat investiții în valoare de 70 de mii de lei, pe care ni le-a achitat Ministerul Sănătății, însă nu trebuie să înapoiem niciun leu, pentru că am primit fonduri doar pentru investițiile făcute”, ne declara managerul Ioan Mureșan la începutul acestei luni. Ceea ce a omis șeful Spitalului Județean să ne spună a fost că Ministerul Sănătății decontat doar lucrările a făcute, urmând ca pe măsură ce existau documente de plată să fie deblocate și alte sume, însă cum reprezentanții celei mai mari unități sanitare sălăjene au reușit să cheltuiască doar 70 de mii de lei din cele 1,7 milioane având ca destinație reparațiile capitale, diferența de 1 milion a fost pierdută: „într-adevăr, Ministerul Sănătății a alocat Spitalului Județean 2,7 milioane de lei pentru cheltuieli de capital - 1 milion pentru dotarea cu aparatură și 1,7 milioane pentru reparații capitale. Cum lucrările de investiții realizate până la finele anului au valorat doar 70 de mii de lei, milionul rămas necheltuit a fost pierdut”, ne-a declarat Gabriel Nae, directorul Direcției de Sănătate Publică Sălaj. De aceeași părere este și prefectul Vogh Alexandru, care a și primit o situație în acest sens, întocmită chiar de către managerul Ioan Mureșan. „Potrivit informațiilor primite de la managerul Spitalului Județean de Urgență Zalău, o parte din banii alocați de Ministerul Sănătății nu au fost cheltuiți. Nu caut vinovați și nici nu mă intresează motivele care au dus la o astfel de situație, ci doar faptul că deși sistemul de sănătate are nevoie de fonduri, nici când acestea există nu sunt cheltuite... și păcat”, a fost de părere e prefectul județului Sălaj. Proiectantul e de vină.. Managerul Ioan Mureșan spune că o parte din fonduri a rămas necheltuită din cauza proiectantului, care a obținut extrem de târziu autorizația de începere a lucrărilor... undeva pe la finele lunii decembrie, după cum au declarat unele surse din lumea medicală. Astfel că Unitatea de Primiri Urgențe și Secția de Pneumologie mai trebuie să aștepte până să beneficieze de reparații capitale, așa cum era programat. „Aceste două investiții nu au putut fi finalizate în cursul anului 2010 datorită faptului că proiectantul a obținut extrem de târziu autorizația de începere a lucrărilor de construcție, din cauza complexității lor. Mai precis, au fost necesare expertize tehnice și avize de la Comisia de Administrare a Monumentelor Istorice. A Insă acestea urmează a fi finalizate în 2011, pentru că avem promisiuni că finanțarea lor va continua și în acest an”, a declarat Mureșan. „Să nu uităm că în aprecierea realizării investițiilor în spital trebuie avut în vedere specificul activității prestate de către spital, ce presupune realizarea lor în paralel cu desfășurarea activității medicale”, a adăugat managerul Spitalului Județean de Urgență Zalău. Investiții Și totuși, de ce investiții a beneficiat în 2010 Spitalul Județean de Urgență Zalău? Potrivit informațiilor primite de la purtătorul de cuvânt Codruța Pușcaș, achizițiile și lucrările capitale au fost în valoare de 2.745.000 de lei. Mai exact, cu 1 milion de lei primiți de la Consiliul Județean, a fost decontată plata unor lucrări capitale, dar și facturi către furnizorii de utilități. Cu un alt milion de lei provenit de la Ministerul Sănătății a fost achiziționată aparatură medicală, iar cu 745 de mii de lei, fonduri alocate tot de către MS, au fost realizate unele lucrări de reparații capitale. „Anul trecut au fost realizate obiective importante pentru Spitalul Județean”, ne-a declarat managerul Ioan Mureșan. „Din fondurile primite de la Consiliul Județean, în valoare de 1 milion de lei, au fost finalizate reparațiile capitale la clădirea Secției de Reumatologie, s-au făcut reparații capitale la rețelele exterioare de apă, canal, încălzire, iluminat public la spitalul vechi, investiție ce face posibilă continuarea celorlalte lucrări de reparații capitale la clădirile de la spitalul vechi și desfășurarea în bune condiții a activității medicale din aceste locații”, a adăugat șeful celui mai mare spital din Sălaj, în plus, din banii primiți de la Ministerul Sănătății - 745 de mii de lei, pentru că doar aceștia au fost cheltuiți, a fost modernizat Blocul Alimentar, au fost realizate reparații capitale la Laboratorul de analize medicale și la Secția de Psihiatrie. Și chiar dacă în grafic mai erau prevăzute reparații capitale la Unitatea de Primiri Urgențe, etapa a doua și la Secția de Pneumologie, acestea nu au mai putut fi realizate pentru că procedurile de demarare a acestora nu au fost făcute în timp util. Aparatură Totuși, în 2010 s-a reușit și achiziționarea de aparatură medicală din fonduri ale Ministerului Sănătății, sponsorizări, dar și venituri proprii, spun reprezentanții celei mai mari unități sanitare din Sălaj. „Acest lucru s-a realizat în baza solicitărilor făcute de către medici, întreaga aparatură fiind achiziționată în baza legislației în vigoare”, ne-a declarat Ioan Mureșan. Șeful de la Spitalul Județean ne-a asigurat că toată aparatura cumpărată este nouă și de ultimă generație, utilizarea ei ridicând nivelul de calitate al serviciilor medicale acordate paciențiilor sălăjeni. Astfel, începând cu acest an, Secția de Gastroenterologie are videogastroscop și colonscop, Secția de Oftalmologie s-a dotat cu un perimetru computerizat și un phacoemulsificator, iar pentru Secția de Urologie a fost cumpărată o trusă de urologie. Și Secția de Terapie Intensivă s-a bucurat de noi achiziții - un aparat de anestezie și un monitor, tot de anestezie, iar pentru Secția ORL a fost cumpărat un endoscop și un audiometru. Secția TBC este, din acest an, mai dotată, aici fiind achiziționat un videobronhoscop. Secția de Dermatologie are și ea un videodermatoscop, iar pentru Blocul Operator, conducerea Spitalului Județean a achiziționat două mese de operație, două lămpi, tot de operație, dar și un lavoar aseptic. Nu e rău, ați putea spune, însă dacă ne gândim că au existat bani care nu au fost cheltuiți într-un sistem de sănătate care din cauza subfinanțării se zbate între viață și moarte, nu putem să nu ne întrebăm de ce nu s-au făcut mai multe eforturi pentru ca toate aceste lucrări să fie și finalizate... > PUBLICITATE