Sălăjeanul, octombrie 2012 (Anul 9, nr. 2158-2180)

2012-10-17 / nr. 2169-2170

n Miercuri, 17 octombrie 2012 INVATAMANH Sălăjeanul 7 Oaspeți din 10 țari europene la Școala „Mihai Eminescu" ZalăU ȘCOALA GIMNAZIALĂ„MIHAI EMINESCU” ZALĂU VA FI, TIMP DE O SĂPTĂMÂNĂ, GAZDA UNEI DELEGAȚII FORMATĂ DIN PROFESORI ȘI ELEVI DIN 10 ȚĂRI EUROPENE. SIMa PROPAN O delegație formată din 22 de profesori și 11 elevi au sosit luni la Zalău, la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, unde are loc prima reuniune internațională a proiectului Comenius „Voi sunteți viitorul, copiii mei!”. în proiect sunt implicate 11 țări din Europa, printre care și România, tema fiind descoperirea valorilor umane prin povestiri cu tâlc. „Toate țările participante au eroii lor tradiționali, basme populare sau culte care au influențat viața, istoria și societatea fiecărui popor. Ne dorim ca prin proiectul nostru să facem cunoscute aceste valori culturale și, mai mult, să le punem în comun”, a declarat Tatiana Contraș, coordonatorul proiectului. La întâlnire au participat viceprimarul municipiului Zalău, Daniela Coța, inspectorul școlar general Gheorghe Bancea, directorul Școlii „Mihai Eminescu” Mariana Meleg, inspectori școlari, echipa de proiect și elevi, care au dorit să le ureze bun venit oaspeților. „Suntem onorați să primim o delegație atât de numeroasă din aproape toate punctele cardinale ale Europei. Nu suntem un oraș foarte mare, avem mai puțin de 70 de mii de locuitori, însă avem oameni foarte primitori și vă invit să cunoașteți acest oraș cu tradiția și istoria lui. Vă doresc să vă simțiți bine la noi și deoarece sunt un mare susținător al proiectelor Comenius sunt convinsă că veți avea parte de un schimb de bune practici real”, a declarat viceprimarul municipiului Zalău, Daniela Coța. „Școala la care vă veți desfășura activitatea este una dintre școlile de elită ale județului Sălaj. Sunt convins că prin participarea dumneavoastră la proiectul Comenius veți beneficia de o pregătire mai bună în ceea ce privește activitatea la clasă în școlile în care vă desfășurați activitatea și, de asemenea, veți împărtăși din valorile și tradițiile românești”, a spus inspectorul școlar general Gheorghe Bancea. Lecții demonstrative și excursii După întâlnire oaspeții au vizitat școala, urmând ca în perioada șederii la Zalău să fie angrenați într-o serie de activități. Este vorba despre lecții demonstrative, activități literare, dezbateri privind valorile umane pe care le descoperă copiii prin studiul poveștilor și activități trans-curriculare. De asemenea, au fost cuprinse în program și două excursii - una la Mănăstirea Bic și una în Cluj. Proiectul se va desfășura pe o perioadă de doi ani 2012-2014, țările implicate în proiect fiind România, care este și coordonatorul general, Marea Britanie, Spania, Polonia, Turcia, Portugalia, Italia, Belgia, Danemarca, Cehia și Slovenia. Următoarea reuniune de proiect va avea loc anul viitor, în luna martie, în Marea Britanie. La final, cei implicați în proiect vor realiza o carte cu povești create de copii, albume și filme. Apă caldă din energie solară pentru liceul Teoretic Gheorghe Șincai” și La căminul Liceului Teoretic „Gheorghe Șincai” din Zalău a fost inaugurată, luni, instalația de încălzire a apei menajere cu ajutorul energiei solare. Acest lucru a fost posibil datorită premiului de 3.000 de euro câștigat în cadrul competiției „ecoprovocarea” și oferit de Tenaris Silcotub, donația sub forma a 5 colectoare solare oferită de Viitor Plus - asociația pentru dezvoltare durabilă și o finanțare oferită de Primăria Municipiului Zalău. De precizat ar fi și faptul că cele 5 colectoare solare nu răspund doar nevoii de a proteja mediul prin utilizarea energiei din surse regenerabile, ci și unor nevoi specifice ale beneficiarilor, în cazul de față cei 120 de elevi ce stau în căminul Liceului Teoretic „Gheorghe Șincai” din Zalău. Reamintim că Liceul Teoretic „Gheorghe Șincai” a fost marele câștigător al ediției I a competiției „ecoprovocarea”, desfășurată în anul școlar 2010-2011. (C.P.) Elevi din Ungaria in vizită la Pericei 26 de elevi și șase cadre didactice din Ungaria s-au aflat, la finalul săptămânii trecute, în vizită la Pericei. Vizita oaspeților din Ungaria a fost posibilă datorită unui parteneriat internațional pe care Școala Gimnazială nr. 1 Pericei îl are cu Școala Gimnazială Kunszentmarton din Ungaria. Pe parcursul vizitei în Sălaj, oaspeții au participat la o serie de activități. Astfel, în cursul zilei de sâmbătă, elevii din Ungaria, alături de cei de la Școala Gimnazială nr. 1 Pericei, au vizitat Cetatea Báthory, Biserica Romano - Catolică, Biserica Reformată, precum și ruinele Cetății Dacidava de pe Măgura Șimleului, explicațiile despre aceste obiective fiindu-le oferite de către profesorul de istorie Joskus Attila. De asemenea, sub îndrumarea directorului Școlii din Pericei, Augustin Dănilă, elevii de la cele două școli au participat la câteva activități sportive, după care au avut posibilitatea să participe la o mulțime de momente distractiv-recreative pregătite de coordonatorii proiectului, Feher Eva și Bakai Maria. Maria Borz, consilier de imagine al Școlii din Pericei, a declarat că tot cu această ocazie, elevii și cadrele didactice din Ungaria au vizitat și localitatea Pericei, prilej cu care acestora li s-a adus la cunoștință și faptul că localitatea a intrat în Cartea Recordurilor prin împletirea unei cununi de ceapă de 5 km. (C.P.)