Sălăjeanul, octombrie-decembrie 2013 (Anul 10, nr. 2403-2463)

2013-11-13 / nr. 2433-2434

Sălăjeanul www.salajeanul.ro Miercuri, 13 noiembrie 2013 INVĂȚĂMÂNT/CULTURA Festival 41 de trupe,înscrise la Festivalul Județean de Teatru pentru Elevi 41 de trupe de elevi din județ s-au înscris la cea de-a treia ediție a Festivalului Județean de Teatru pentru Elevi ce va avea loc în Sala „Dialoguri europene” a Centrului de Cultură și Artă al Județului Sălaj, în perioada 15-17 noiembrie. Cristina PUIE Concursul își propune educarea tinerilor pentru formarea unui comportament adecvat în sălile de spectacole, atât în calitate de spectator, consumator al actului cultural, cât și în postura de creator al acestuia; descoperirea de noi talente în domeniul artei interpretative și favorizarea de opțiuni profesionale în rândul elevilor, precum și păstrarea portului popular și a obiceiurilor populare. Concursul se adresează tuturor elevilor din școlile gimnaziale și liceele/grupurile școlare din județul Sălaj. Potrivit organizatorilor, festivalul se va desfășura pe mai multe secțiuni, respectiv: Secțiunea teatru popular în limba română, Secțiunea teatru dramatic în limba maghiară și Secțiunea teatru dramatic în limba română. De precizat ar fi și faptul că la festival s-au înscris 41 de trupe, formate din elevi din întreg județul Sălaj. Astfel, la teatru popular s-au înscris 11 trupe, la teatru dramatic școli gimnaziale în limba română vor concura 16 trupe, la teatru dramatic în limba maghiară și-au anunțat participarea 7 trupe, iar la teatru dramatic licee în limba română vor intra în concurs 7 trupe. în total, la festival vor participa peste 400 de elevi, alături de profesorii îndrumători și însoțitori. Organizatorii festivalului sunt Centrul de Cultură și Artă al Județului Sălaj, Inspectoratul Școlar Județean și Tenaris Silcotub. Ecoprovocarea Elevii Școlii „Mihai Eminescu” împăduresc Sălajul Elevii Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” din Zalău au desfășurat o nouă activitate în cadrul proiectului „Ecoprovocarea”. De data aceasta, ecoambasadorii, alături de profesorii coordonatori și de voluntari au plantat două mii de puieți de salcâm la Valcău de Jos. Activitatea s-a realizat prin intermediul Fundației Agapia și Primăriei Valcău de Jos, cu participarea Școlilor Gimnaziale „Mihai Eminescu” și „Simion Bărnuțiu" din Zalău. La activitatea de sâmbătă s-a reușit ca pe un teren degradat și afectat de alunecări din Valcău de Jos să fie plantați 2.000 de puieți de salcâm. Din cadrul Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” au participat la această acțiune 22 de reprezentanți, profesori, ecoambasadori și voluntari, toți implicați în proiectul „Ecoprovocarea”. Elevii implicați, ecoambasadori și voluntari, au pus cu adevărat umărul la plantarea celor două mii de puieți și sau arătat încântați de faptul că în acest mod au reușit să contribuie la conservarea și păstrarea bunăstării naturii, în contextul în care defrișările se înmulțesc de la o zi la alta. Faptul că au reușit, prin plantarea de puieți, să stabilizeze un teren aflat într-o stare majoră de degradare a fost punctul care le-a adus satisfacție. Acțiunile organizate de ecoambasadorii Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu” în cadrul proiectului Ecoprovocarea nu sunt primele din acest an școlar - în data de 6 noiembrie a fost organizată în școală o campanie de conștientizare a elevilor cu privire la importanța reciclării hârtiei. (CPOP) „Învățăm să dăruim!” în perioada 28 octombrie -1 noiembrie 2013 s-a desfășurat în unitățile școlare Campania umanitară „Săptămâna fructelor și a legumelor donate”, în care fiecare copil susținut de părinți putea să aducă fructe și legume, urmând să fie donate unor familii nevoiașe. Acest lucru s-a realizat și la unitățile școlare unde îmi desfășor activitatea ca și consilier școlar: Grădinița cu P.P. „Ion Creangă” Zalău, Grădinița cu P.N. Nr. 8 Zalău, Școala Gimnazială Nr. 1 Hereclean, școala cu cls. I-IV Badon, Grădinița Badon. Prin această campanie susținută de părinți, de cadrele didactice și de directorii din unitățile școlare, copiii au descoperit și o față mai tristă a societății, în care numeroase familii se află în dificultate. Astfel, sensibilizați, copiii au adus fructe și legume după putință, iar toate au fost donate unor familii cu situații materiale diferite, dar cu aceeași grijă, „ziua de mâine”, familie model care are în grijă mulți copii, o fetiță orfană de tată, o un copil din familie cu stare materială precară, o persoană adultă cu dizabilități motorii. Ajutorarea acestor familii a adus zâmbete și mulțumire ambelor părți, a ajutat la dezvoltarea unei laturi sensibile a copiilor, la dezvoltarea abilităților sociale de solidaritate și umanitate. învățându-i să dăruiască îi învățăm să fie mai înțelegători, mai buni, mai răbdători, empatici, îi ajutăm să simtă emoția specială de mulțumire atunci când ajuți pe cineva. Consilier școlar Strîmbu lulia 5 Proiect Activități împotriva rasismului și discriminării la CT „API” în perioada 15-29 octombrie 2013, la Colegiul Tehnic Alesandru Papiu Ilarian din Zalău, în cadrul campaniei europene ,,Fare Football People Action Weeks 2013 against Racism and Discrimination”, s-a derulat proiectul „Săptămâna de acțiune împotriva rasismului și discriminării”, organizat în parteneriat cu Liceul Teoretic „Emil Racoviță” și Clubul Sportiv „Supersport” din Baia Mare. Scopul principal îl constituie combaterea discriminării în rândul elevilor. Grupul țintă, format din 30 de elevi selectați în urma aplicării unui chestionar, a participat pe parcursul unei săptămâni la diferite activități desfășurate pe tema proiectului. Aceștia au realizat afișe și desene cu mesaje împotriva discriminării și rasismului în cadrul unui atelier de creație. Au avut loc dezbateri, realizări de materiale PPP, eseuri, iar lucrările finale au fost expuse. Acțiunea a cuprins și organizarea unui meci de fotbal, iar echipele formate din grupul țintă au jucat legați la mâini, ca o modalitate de manifestare anti-discriminatorie. Acțiunile au fost coordonate de profesor Daniela Gozman în colaborare cu prof. Aniela Lung, Alina Cotoi, Alina Cozac și Claudiu Crișan. Daniela GOZMAN, profesor Colegiul Tehnic „API” Zalău Solicitare Vacanța de iarnă s-ar putea prelungi Mai mulți profesori vor ca ziua de 6 ianuarie 2014 să fie liberă. Aceștia au postat pe un site o petiție prin care solicită Ministerului Educației să prelungească vacanța de iarnă a elevilor. Inițiatorii petiției spun că în 6 ianuarie creștinii sărbătoresc Botezul Domnului Iisus Hristos și că se cuvine ca și elevii să fie liberi. Potrivit Ministerului Educației, „inspectoratele școlare pot aproba, la cererea conducerii unităților de învățământ, modificări ale structurii anului școlar". Cristina POP