Saptamina, 1980 (Anul 10, nr. 474-524)

1980-01-04 / nr. 474

SERIE NOUA, Nr. 474, vineri 4 ianuarie 1980— redactor șef EUGEN BARBU - 8 pagini 1 leu REVISTĂ EDITATA DE COMITETUL PENTRU CULTURĂ ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ AL MUNICIPIULUI BUCurîeȘT augurii lui ’80 Astronomic vorbind, nașterea unui nou prunc al zeului Chronos este normală, previzibilă și riguros calculată prin logica aștrilor. Insă, din punct de vedere uman și poetic, sosirea unui An Nou poartă cu sine emoțiile ivirii unei noi galaxii, ale unui început de drum și epocă, ale unei frumoase ceremonii care fascinează și tulbură. La noi, la români, prin forța geografică a lucrurilor, prin varietatea veșnică a celor patru anotimpuri cu frăgezimi vivaldiene. Anul cel Nou prinde viață aproape de mijlocul iernii. Așa a venit și tînărul 1980 — cu hlamida voievodală a zăpezii pe umeri, cu belșug și colinde ale juventuții, atit de asemănătoare cu vechile obiceiuri de sfirșit de an ale strămoșilor noștri, romanii Saturnaliile, Calendele și Dies natalis Solis in vieți. Pretutindeni, în sate și orașe, în colectivități de muncă și cinstite gospodării au luminat pomii de iarnă, au răsunat laicele colinde ale purtătorilor plugușorului, ale vorniceilor și junilor buni. Iar cind aceste evenimente ,care țin, la prima vedere, de o perpetuare a tradiției, de dispoziții ludice și elan artistic, sînt judecate la scară națională, cristalizînd imaginea unui popor neclintit din datinile lui străvechi, liber și iluminat de forța geniului creator, atunci se poate vorbi și de un aspect social și politic al serbărilor de sfirșit de an. Un asemenea eveniment de pură esență politică, ce a încununat un chip fericit alaiul tonic și optimist al milioanelor de colindători de pe tot cuprinsul României, a fost prilejuit de urările de pace, fericire și viață lungă adresate tovarășului Nicolae Ceaușescu și tovarășei Elena Ceaușescu, celorlalți tovarăși din conducerea de partid și de stat de către reprezentanți ai tinerei generații. Manifestarea, devenită tradițională, s-a desfășurat în fața Comitetului Central al partidului și a prilejuit reafirmarea puternicelor simțăminte de dragoste și prețuire statornicite între secretarul general și tineretul patriei, realitate emblematică a contemporaneității românești, din incandescența căreia iau naștere valori de neprețuit — așa cum a subliniat și tovarășul Nicolae Ceaușescu în emoționanta cuvîntare rostită ca răspuns la urările colindătorilor. In rîndul evenimentelor politice ale răsplatiei dintre ani un loc de seamă îl ocupă primirea de către tovarășul Nicolae Ceaușescu a memelor corpului diplomatic care au adres șefului statului român Mesajul de Anul Nou. In cuvintul de răspuns, președintele României, a apreciat eforturile pe care diplomații străini și țările pe care le reprezintă le fac pentru strîngerea relațiilor cu țara noastră, pentru mai buna cunoaștere reciprocă, reafirmînd cu tărie principiile de independență, unitate, progres, cooperare și pace în lume după care se guvernează doctrina politicii interne și exterme a României. Toate aceste principii, ca și o seamă de remarcabile considerații cu privire la anul care s-a încheiat și la cel în care am intrat și-au găsit dealtfel cea mai înaltă expresie în cuprinsul tradiționalului Mesaj către popor adresat de către tovarășul Nicolae Ceaușescu la posturile de radio și televiziune. Rostit într-un moment istoric de mare însemnătate pentru existența națiunii, cînd toți fiii patriei sînt angajați plenar în opera de edificare a unei civilizații superioare, în înfăptuirea cu succes a sarcinilor ultimului an al cincinalului și în procesul laborios de transpunere în viață a obiectivelor celui de-al XX-lea Congres al partidului, Mesajul Conducătorului nostru a avut darul, prin simplitatea, omenia și înțelepciunea pe care le-a degajat să pătrundă adinc în inimile și conștiințele tuturor cetățenilor țării. Apreciind în mod deosebit, rezultatele bogate ale anului care s-a încheiat, tovarășul Nicolae Ceaușescu ne-a adresat tuturor îndemnul de a munci și pe mai departe lucid și angajat, cu o mare dăruire revoluționară, pentru înfăptuirea idealurilor sacre ale națiunii! Pe sub simbolicul Arc de Triumf descris un timp și spațiu de acest luminos Mesaj, am pășit, așadar în anul 1980. Ce ne va aduce el? Ei, bine, numai de noi depinde ca viitorul să fie pregătit, sufletește și fizic, în cele mai intime articulații ale sale, ca o epocă de liniște și prosperitate, în care chiar dacă mai sînt greutăți imprevizibile, să avem simțămîntul datoriei împlinite și să știm că am făcut totul pentru ridicarea condiției umane pe noi culmi, pentru fericirea și libertatea patriei. Anul cel Nou are, așa după cum se vede cu ochiul liber, semne și auguri cît se poate de bur l. Fie deci bine venit și să aducă poporului român numai roade bogate și bucurie, fericire și milenii de pace ! corneliu vădim tudor „PENTRU PACE“ — SCULPTURA DE ILIE BERINDEI patria Presimt că voi rămine fără respirație cînd se va crăpa de ziuă Dulce este trezirea în lumină căzînd cu mii de suliți deasupra ținelin capul spre flori și spre tine iubite Slăvind acest pămint al bătăilor mele de inimă al piscurilor carpatine cu zăpezi sărbătorești și limpezi izvoare ca trupul de mireasă Și dacă va rămine un răgaz să-mi potolesc emoția aeriana mea inimă plină de strigăte Să o trec în arini, un purpură în spuma mării nu va fi decit pentru a exclama M-aș face fluture să-i mai văd o dată grădinile încă o dată, încă o dată Din blinda înălțime a cerului albastru pe unde adierile se trezesc cîntînd. henri zalis viitorul - conștiința noastră de sine Sunt primele zile ale lui ’80 și stăruie încă în noi omeneasca stare de meditație la trecerea hotarului către Timpul Viitor. Mă furișez în camera copiilor, mirosul de brad al pomului de iarnă se insinuează ca o fărâmă de munte coborâtă în casele oamenilor, urmăresc somnul fetițelor mele, le-aș Îmbrățișa visele și le-aș purta mereu în ființa mea ca pe o mirabilă povară. Mă gindesc ce repede cresc copiii, parcă ierii o așteptau, cu ochii mari, în care strălucea, ca niște universuri de taină, toată candoarea virstei pe Moș Gerilă... Le urmăresc somnul adinc și limpede, numai cine este părinte poate înțelege această bucurie simplă și unică de a ne oglindi in somnul copiilor. Ce repede cresc copiii noștri — și totuși ce tineri vor fi încă in pragul mileniului trei. Sigur, e un prag convențional și la urma urmei — iertat să-mi fie truismul — timpul este Infinit dar, nu rareori, gândurile oamenilor s-au îndreptat către anul 2009 ca spre un an-simbol, văzut adesea prin ocheanul fanteziei unui Jules Verne drept o nelimitată imgrămădire de facilități tehnice, drept o viață dirijată efectiv prin butoane. Mai aproape de noi, în destule țări ale lumii, inclusiv din cele mai dezvoltate, spre anul 2000, în general spre viitor, se lansează prognoze îmbibate de pesimism, prognoze care au în vedere realități sociale dure — șo maj, inflație recesiune, stagnare..." Copiii sunt oglinda viitorului. Ați văzut cum își înfățișează copiii noștri, copiii României socialiste, antul. 2000 ? Ei pornesc instinctiv tot de la realitățile vieții, ale vieții lor de fiecare zi. Orașele desenate de ei, satele desenate de ei sunt solare, casele au o arhitectură caldă și pură, au înălțime și prestanță, indiferent că închipuie o vatră de silop de oraș.Oamenii au o întânzare demnă, iar mașinile, de la roboți la rachete, de la combine panouri de comandă au simnt totuși închila puite ca strivind personalitatea umană. Oamenii le dirijează, omul este nelipsit din aceste reprezentar ale viitorului. Pentru că aici la noi nu mai este ..bietul om sub vreme“, pentru că viitorul il gindesc oamenii, făuresc oamenii prinși pentru oameni. 1980 este, sub acest aspect fundamental, un an-punte, un capăt de cincinal , către un început de cincinal, obiectivele Congresului al XII-lea al partidului luminînd departe, cu rigoare și înțeleaptă clarviziune, viitorii națiunii. Nu e un viitor ipotetic și nici nu cuprinde dorințe utopice, e un viitor care se bazează pe certitudini, dimensionata scara reală a posibilităților și ambițiior noastre Este emanația de gând și de voință a întregului popor. L-am chibzuit împreună, ii vom înfăptui împreună. Această unitate de cuget, de țeluri, de fapte, unitate a tuturor fiilor patriei în jurul partidului al secretarului său general, este mai puternică decît oricine. Chiar în această primă lună a noului an va avea loc Congresul Frontului Unității Socialiste, organism larg reprezentativ al democrației noastre socialiste, care unește în jurul partidului forțele creatoare ale întregului popor. Prin aplicarea în viață a măsurilor inițiate de tovarășul Nicolae Ceaușescu s-a lărgit considerabil cadrul de participare a tuturor cetățenilor la conducerea societății, la elaborarea și înfăptuirea tuturor obiectivelor privind dezvoltarea economico-socială a României. Viitorul este, gîndit de toți cei ce-l clădesc, are suportul invincibil al conștiinței de sine a națiunii. Este al nostru. ’...Urmăresc somnul adine și limpede al copiilor în odaia lor cu miros de Carpați. Ce repede cresc copiii noștri. - Nicolae gârceag