Saptamina, 1981 (Anul 11, nr. 526-577)

1981-01-02 / nr. 526

la confluența a două cincinale Sărbătorim cea de a XXXIII-a aniversare a proclamării Republicii sub semnul marilor realizări, încheind cu numeroase succese un cincinal și pășind odată cu noul an intr-un nou cincinal, moment de semnificație deosebită în viața tuturor oamenilor muncii, a întregului nostru popor. Intrăm într-o nouă etapă a construcției socialiste, o etapă superioară și totodată hotăritoare pentru procesul de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate. La confluența a două cincinale, un bilanț rodnic atestă roadele muncii noastre și ne dă forța de a păși cu hotărîre în viitor spre mărețele perspective trasate de Congresul al XII-lea al Partidului Comunist Român. Alături de partid și de secretarul său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu, cel mai iubit și stimat fiu al națiunii, poporul nostru pășește hotărît în noul cincinal spre a promova cu consecvență binele și înflorirea pămîntului strămoșesc. La sfîrșit de cincinal se atestă dezvoltarea armonioasă și echilibrată a tuturor zonelor țării, fundamentată pe baza concepției profund științifice a secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, aplicarea cu consecvență a politicii de amplasare a forțelor de producție pe întreg teritoriul țării. Este suficient a exemplifica prin faptul că la sfirșitul acestui an economia națională dispune de peste 180 de mari platforme industriale cu profil complex, atît în județele cu tradiții industriale, cît și în județele mai puțin dezvoltate. Trebuie să subliniem că în cursul acestui cincinal pe baza dezvoltării forțelor de producție, a industriei, a agriculturii, a celorlalte sectoare economic, produsul social a crescut anual cu peste 7 la sută, iar venitul național cu 8 la sută. Și toate acestea le-a realizat și le va realiza harnicul popor al României socialiste, care aplică consecvent politica partidului său comunist. »»In conformitate cu hotărîrile Congresului al XII-lea al partidului — arăta șul Nicolae Ceaușescu — obiectivul tovarăfundamental al cincinalului 1981—1985 este continuarea pe un plan superior a îndeplinirii Programului partidului, creșterea și modernizarea forțelor de producție, pe baza afirmării cu putere a revoluției tehnico-științifice în toate ramurile, realizarea unei noi calități în toate domeniile de activitate“. Astfel, urmînd neabătut politica Partidului Comunist Român — forța conducătoare a societății noastre — unite în Frontul Democrației , și Unității Socialiste, toate organizațiile componente, inclusiv Organizația Democrației și Unității Socialiste vor realiza prin rolul lor mobilizator dezideratul democratic de participare directă a fiecărui cetățean al României la transpunerea în faptă a mărețelor perspective care ne fac să privim cu încredere viitorul, începem un nou cincinal care pe drept cuvînt a fost numit cincinalul revoluției tehnico-științifice și al noii calități. Pentru a realiza pe deplin obiectivele acestui nou cincinal oamenii muncii din toate domeniile s-au pregătit temeinic. Un nou exemplu ni se oferă chiar în aceste zile cind a fost dat publicității Proiectul tezelor Consiliului Național al Agriculturii pentru al II-lea Congres al consiliilor de conducere ale unităților agricole socialiste, al întregii țărănimi. Una din direcțiile de bază ale viitorului cincinal, stabilită la cel de al XII-lea Congres al Partidului Comunist Român, fiind înfăptuirea unei revoluții agrare, care să cuprindă atît baza tehnicomaterială, cit și organizarea producției, accentuarea procesului de dezvoltare modernă, intensivă a agriculturii. Intrăm într-un nou an și într-un nou cincinal cu încredere neabătută în viitorul liber și fericit, în ascensiunea continuă și viguroasă pe treptele progresului și civilizației, marcată mai ales în ultimii 15 ani de patria noastră socialistă, ce a ajuns să ocupe un loc de frunte în concertul civilizației și progresului. Desigur această ascensiune se datorează muncii fără preget a fiecăruia dintre noi, pentru că fiecare dintre noi a înțeles în mod revoluționar cum trebuie să urmeze la modul imperativ al faptei politica înțeleaptă a partidului nostru, emanație a gîndirii clarvăzătoare, inconfundabile a scretarului general al partidului, președintele Republicii — tovarășul Nicolae Ceaușescu, fiul cel mai iubit al poporului nostru, către care se îndreaptă la această cumpănă a anilor și cincinalelor cel mai curat gînd al nostru. ..săptâmba DIMITRIE GAVRILEAN : „SĂRBĂTOARE“ (DETALIU) poem pentru republică Menirea mea e cintecul, o știu. Doar un pămînt mi-a fost și-mi este țară, pămînt urcînd în spicul auriu, pămînt în care inima coboară. Pămîntul meu, îl simt un suflet iar cum mă-ncălzește și mă luminează, cum toarnă în cuvîntu-acesta har, cind versurile-n strofe se așază... Menirea mea e cintecul, o știu, un cîntec despre neam și despre țară. Doar unei țări i-am fost și fi-voi fiu, — lumina ei în sufletu-mi coboară. dan rotam sensul major al culturii Factor esențial în modelarea conștiinței colective, cultura ocupă, mai ales după cel de-al IX-lea Congres al partidului, un loc de primă mâre în ridicarea continuă a nivelului general al cunoașterii din România socialistă. Teatrul, filmul, cartea, p ctura, sculptura, muzica, presa exprimă cu majuscule și întruchipează cele mai înalte idealuri ale prezentului nostru, idealuri ce-și au rădăcină în milenara istorie eroică a poporului român. în eonul nostru socialist, cultura s-a dovedit și se dovedește în continuare a fi un catalizator al întregii vieți sociale, un factor simulator al capacității creatoare a poporului care, de-a lungul veacurilor, a înzestrat cultura universală cu un veritabil tezaur de valori perene. Masele de oameni ai muncii au acces la cultură, deci la cunoaștere, iată o realitate ce nu mai are nevoe de nici o demonstrație. Mai ales în ultimii 15 ani de lumină efervescența culturii noastre românești se manifestă în rezultate de cîntărit în bine și foarte bine, exprimînd o extraordinară amploare în stare să egaleze visurile cele mai îndrăznețe ale înaintașilor, ale vizionarilor poporului nostru, întreg registrul culturii și artei noastre stă sub semnul roșu al conștiinței comuniste care, pusă în ecuație artistică, exprimă plenar geniul nostru creator, orientarea sa majoră. Desigur, pe întreg parcursul istoriei sale, minunatul nostru popor nu a spectat nici o clipă să creeze, satele și ora Î*ele sale fiind în timp și pentru eternitate vetre de naștere a unor frumuseți pe care antologiile noastre de suflet — amintirile noastre, le țin la dispoziția degustătorului de artă. Dar, s-o spunem cu mîndrie îndreptățită, pe plaiul Mioriței se exprimă mai ales în ultimii 15 ani un potențial de artă și cultură, de meditație elevată cu totul extraordinar. Paleta de expresie a artei, evantaiul de direcții și date ale culturii noastre socialiste în genere se situează, mai cu seamă în ultimul deceniu și jumătate, la parametri calitativi fără îndoială considerabili. Lucrurile stau astfel deoarece s-a probat cu pregnanță vigoarea artistică și culturală de o varietate incomparabilă a spațiului nostru de suflet și creație. S-au descătușat, cu o energie fără precedent, toate forțele creatoare, din toate zonele de expresie culturală, marcându-se distinct evoluție spirituală fără echivalență în etapele anterioare ale culturii românești. Acest lucru a fost posibil pentru că, cu precădere în ultimii ani, la baza creșterii și diversificării culturii noastre socialiste au stat o concepție și o stare de spirit absolut favorabile desfășurărilor de forțe științifice și artistice, încît dincolo de bilanțuri, de calcule cifrice putem descifra cu satisfacție un proces adînc și revelator, un semn irecuzabil de progres, generat de însuși cadrul politico-social al României de astăzi, singurul în măsură să germineze producții culturale de o valoare indiscutabilă. Cultura noastră socialistă a atins mari profunzimi, revendicîndu-și un statut solid în armonie cu dialectica însăși a dezvoltării neîntrerupte a cunoștințelor individuale și colective. Epoca Ceaușescu a însemnat și înseamnă o sărbătoare continuă a spiritului românesc concretizată în 15 ani de lumină, 15 ani de istorie nouă, 15 ani de cultură nouă. Cultura, cunoașterea în patria noastră de azi, exprimă o veritabilă emulație a bucuriei, a muncii, a optimismului lucid. Valențele creatoare ale unei întregi țări, departe de a risca să fie în vreun fel secătuite, se dovedesc în sporire, întru edificarea unei culturi socialiste ample, cu largi rezonanțe în sufletul nostru ca și în conștiința culturală universală. Epocă a revitalizării, a redimensionării și revigorării spirituale a României socialiste, prezentul nostru consemnează, cu responsabilitate și în același timp cu romantism activ, ascendența factorului spiritual in climatul nostru social- Ctitori de țară nouă, oamenii noștri de gînd sînt și ctitori de cultură nouă. alexandru bucur