Saptamina, 1983 (Anul 13, nr. 1-52)

1983-01-07 / nr. 1

PROLETARI DIN TOATE TĂR/LE, UNIȚI-VA I SERIE NOUĂ, NR. 1 (630), vineri 7 ianuarie 1983—redactor șef EUGEN BARBU—8 pagini 2 lei REVISTĂ EDITATĂ DE COMITETUL PENTRU CULTURĂ ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI un AN NOU DE MUNCĂ ȘI ÎMPLINIRI " Așa cum arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Republicii Socialiste România, în Mesajul de Anul Nou, am Încheiat anul 1982 cu numeroase succese importante in dezvoltarea economico-socială a patriei noastre socialiste. In sporirea avuției ei materiale și spirituale. După cum se știe. In lume s-a accentuat criza economică și totuși. In ciuda acestui fapt de evidență, Industria românească a continuat să se dezvolte și, în același timp, s-au obținut rezultate deosebite în creșterea producției agricole. Privind In urmă cu satisfacție putem spune că în anul 1932 s-au Înfăptuit In chip neabătut toate măsurile privind autoconducerea și autoaprovizionarea în direcția ridicării bunăstării poporului nostru. In acest an, In care am sărbătorit cu mindrie cea de a 33-a aniversare a proclamării Republicii, s-a demonstrat cu putere, încă o dată, justețea exemplară a politicii partidului nostru ce reprezintă forța creatoare a clasei noastre muncitoare, a țărănimii, a intelectualității, a Întregului nostru popor. 1382 a fost, o spunem cu satisfacție, un an de muncă eroică, plin de dăruire In sensul progresului și propășirii patriei in care clasa noastră muncitoare, țărănimea, intelectualitatea, toți oamenii muncii fără deosebire de naționalitate și-au adus aportul la măreața operă de făurire a societății noastre socialiste multilateral dezvoltate și de Înaintare a României spre comunism. Așa cum arăta cu luciditate revoluționare și spirit vizionar tovarășul Nicolae Ceaușescu, Intrăm În noul an cu un program limpede de muncă, program ce vizează dezvoltarea armonioasă economicosociială a țării, pentru a se Înfăptui In mod neabătut hotărârile Congresului al XXI-lea al P.C.R., precum și programele și hotăririle Conferinței Naționale a partidului nostru. In anul In care am pășit se va trece un nou stadiu de dezvoltare a patriei noastre, de realizare a unei noi calități a muncii și a vieții în toate domeniile. După cum se știe, planul anic de dezvoltare economico-socială a României socialiste prevede Înflorirea producției Industriale intr-un ritm mult mai Înalt decit In primai doi ani al actualului plan cincinal, precum și creșterea tot mai puternică a producției agricole și realizarea programului privind autoconducerea și autoaprovizionarea, ridicindu-se pe această bază nivelul de trai material spiritual al poporului român spre a se Îndeplini țelul suprem al politicii partidului nostru, spre a se realiza esența societății noastre multilateral dezvoltate. In and ca a venit vom acționa pentru perfecționarea continuă a cadrului democratic al societății noastre socialiste spria a asigura participarea tot mai activă a tuturor oamenilor muncii, a Întregului popor, la conducerea întregii societăți. Avem în față un program de continuă înflorire a patriei noastre socialiste, așa Incit suntem datori să organizăm cu mai bine munca noastră, să Întărim ordinea și disciplina și si creștem răspunderea la Îndeplinirea sarcinilor In toate domeniile. Urmează să punem pa prim plan realizarea programelor privind dezvoltarea cit mai puternică a bazei energetice si de materii prime, recuperarea si refolosirea materialelor, reducerea cheltuielilor de producție, spre a sa obțină o creștere tot mai puternică a productivității muncii, ridicarea nivelului tehnic al calității produselor, perfecționarea mecanismului economic. Totodată, la anul 1983, dacă o altă atenția na va acorda o tintetecondțământului și culturii, pregătirii politica pentru formarea omului nou. In nod an, an pe oara ni-1 dorim plin da sucoesa si satisfacții tot mai mari, na va reafirma fără Îndoială, hotărirea României socialista da a dezvolta relații da prietenia si tatra atutorare cu toate țările fără deosebire da orînduira socială, pentru a na realiza visul tuturor popoarelor, o lume mai dreaptă și mai bună pe planeta noastră. Căci stă In puterea unită a tuturor forțelor progresista să se dea un nou fi pozitiv curs evenimentelor mondiale, spre destindere, sprra Întărirea Independenței naționale, spre asigurarea păcii si colaborarii. Fără Îndoială, că 1981 va fi un nou an de muncă și luptă pentru dezvoltarea economici a patriei, pentru pace, pentru libertate. Independență și măreția scumpei noastre patrii. „sâfltâmba“ V ianuarie de sarbatoare ( /&lJUtr ) Ianuarie ne regăsește mai buni și mai uniți sub soare începe Anul Nou să-și țeasă urzeala scumpă pe pământ pe tot cuprinsul de legendă al României milenare purifică zăpada totul și griul încolțește sfînt Pe munții noștri se pogoară o pace binecuvântată par stelele făclii aprinse la cina vechilor martiri trec turmele de capre negre și turnicele ne desfată împodobiți sunt brazii veșnici ca-n pragul unei mari nuntiri Intîia noastră sărbătoare la Început de an ne este aniversarea unei fiice pe care astăzi o cinstim și nu putea să-nceapă anul cu o mai lăudată veste și nu erau auguri mai tineri pe crugul timpului sublim Această zi de dor și slavă înscrisă e în calendare de flori de liliac și aur precum un trainic legământ pentru întreaga Românie aceasta este ziua-n care •% poporul a născut o fiică_fără pereche pe pămintul înmugurit simbol și floare în arborele viu al țării vlăstar al clasei muncitoare și al descendenței țărănești încă ".In primii ani de viață ea a răspuns, luptînd, chemării de a sluji fără de preget stindardul ființei românești Elena Ceaușescu — omul ce-ntruchipează pe vecie — femeile acestei nații atit de pline de virtuți mindune, cinste, frumusețe și un monument de hărnicie / pentru acestea toate, Iat, îți vine dreapta să-l Săruți ! <. E mamă plină de iubire și om politic cu renume ! jTe, savantul pentru care nici o’îz laîndă nu e grea ea duce înima științei noastre și-a țării în întreaga lume iar patria o preaslăvește și se mindrește azi cu ea Această nobilă plămadă e un destin și o conștiință tovarășă fie de viață Eroului Național iar existenților de luptă e-o glorioasă biruințăpe drumul răscolit de patimi, sub Arcul țării triumfal în tot ce face ea aduce un spor de cinste și candoare un suflu înțelept și nict fluviu de omenie are-n glas ^pecetea ei de puritate se simte-n fiece lucrare „ pe unde calcă cresc izvoare si maciut înfloresc sub pas Acum. In zi aniversară, noi II dorim sa aibă parte de-o viață plină de lumină, de sănătate și belșug slujind cu întreaga ei ființă acest popor fără de moarte— și flamurile Tricolore, și steagul roșu ca un rug Putere, pace, bucurie azi , urează tot poporul așa cum e lăsat prin datini de la strămoși daco-romani alături de alesul țării să-i strălucească viitorul noroc, și multă fericire, și un fierbinte „La mulți ani !“ cornelia vădim tudi știința în românia contemporană Societatea românească de astăzi dispună de o politică de stat programatică în domeniul cercetării științifice, dezvoltării tehnologica și Introducerii progresului tehnic, de o concepție bine fundamentată a contribuției științei și tehnicii la opera de edificare a societății socialiste multiflateral dezvoltate. Obiectivele actuale și de perspectivă a da științei și tehnicii In țara noastră af sunt definite cu Claritate și fermitate de Programul-directivă de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și de introducere a progresului tehnic pe perioada 1981—1990 și direcțiile principale pînă În anul 2000. Program aprobat și adoptat de către Congresul al Xl-lea al Partidului Comunist Român. In cuvîntul rostit In cadrul l Fierăriilor Congresului al XX-lea al Partidului Comunist Român, tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu a făcut — după cum bine cunoaștem fiecare — o complexă și profundă analiză a procesului de afirmare a revoluției tehnico-științifice în toate resorturile de activitate, de creștere a rolului științei și modernizarea economiei naționale, a întregii vieți sociale, a legăturii tot mai strânse a cercetării cu producția și a accentuării accelerate a contribuției creației științifice românești la progresul multilateral și dinamic al României socialiste: „O atenție deosebită se acordă cercetării ca factor determinant al făuririi socialismului și comunismului, stabilindu-se că deceniul următor trebuie să devină deceniul afirmării științei, al unei noi revoluții tehnico-științifice în România. Aceasta deschide perspective pentru știința și tehnica românească, asigură afirmarea plenară a gîndirii și capacității creatoare a tuturor celor care lucrează în acest domeniu. Tot ceea ce se va înfăptui în următorul cincinal — In industrie, agricultură și celelalte sectoare ale economiei naționale, în Întreaga viață socială — trebuie să se bazeze pe cele mai noi cuceriri științifice și tehnologice, ale cunoașterii umane în general“. Aceste convingeri, verificate în însăși practica științifică, privind rolul deosebit al științei și tehnicii în opera de "edificare a unei economii naționale eficiente, de făurire a unei civilizații socialiste superioare, au fost dezvoltate și aprofundate și la Conferința Națională a partidului nostru care a avut loc cu puțin timp în urmă. întreaga politică de creștere a rolului științei și tehnologiei, de dezvoltare prioritară a acestora în epoca prezentă este indisolubil legată de gândirea și activitatea practică, de exemplul personal al tovarășei academician doctor inginer Elena Ceaușescu, președintele Consiliului Național pentru Știință și Tehnologie. Astfel, sub îndrumarea de înaltă competență a tovarășei Elena Ceaușescu, activitatea de creație științifică s-a dovedit hotărîtoare pentru dezvoltarea în ritm înalt a uneia dintre ramurile de vîrf ale industriei — chimia. Semnificativ în acest sens este faptul că peste 95 la sută din cele 570 de capacități de produse puse în funcțiune în cincinalul precedent au la bază tehnologii elaborate în unitățile Institutului Central de Chimie. Contribuții de valoare deosebită, hotărîtoare și-a adus tovarășa academician doctor inginer Elena Ceaușescu în domeniul chimiei macromoleculare, în special în domeniul polimerizării și copolimerizării, sintezei poliesterilor cu utilizări importante în chimia poliuretanilor și a plastifierii PVC, precum și în alte domenii, fiind astfel un exemplu personal pilduitor pentru cercetătorii din România. Referindu-se la întreaga activitate de cercetare științifică din țara noastră, tovarășa Elena Ceaușescu sublinia cu profunzime analitică : „Este necesar să asigurăm devansarea cercetării cu cel puțin doi-trei ani pentru a asigura astfel realizarea întregii dezvoltări pe baza celor mai avansate cuceriri ale științei și tehnologiei proprii". Astfel, se va ajunge ca în perioada 1981—1985 să fie abordate 3 000 de obiective principale de cercetare științifică și dezvoltare tehnologică, din care 2 600 se vor încheia și aplica în practică pînă la sfîrșitul cincinalului ; se vor aplica 770 de tehnologii noi, din care peste 98 la sută vor fi elaborate pe bază de concepție proprie și se vor extinde 180 de tehnologii avansate ; vor fi asimilate noi produse și materiale, astfel ca în ramurile prelucrătoare ale industriei republicane producțiamarfă să fie realizată în anul 1983 în proporție de 45 la sută pe baza produselor noi și modernizate. Capătă astfel viață idealul înalt de zidire a unui timp nou, revoluționar și prosper în țara care a înfruntat istoria unui drum greu și anevoios, dar care printr-un efort uriaș s-a preschimbat într-un drum luminos. gheorghe daragiu