Saptamina, 1988 (Anul 18, nr. 1-52)

1988-01-08 / nr. 1

r PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VĂ ! CULTURALA A CAPITALEI ____________ SERIE NOUĂ, NR. 1 (890), VINERI 8 IANUARIE 1988 — 8 PAGINI, 2 LEI REVISTĂ EDITATĂ DE COMITETUL PENTRU CULTURĂ ȘI EDUCAȚIE SOCIALISTĂ AL MUNICIPIULUI BUCUREȘTI V fermitate . ^ ft G 4 ÎMI ft «$| - I ftâ^-a^r St-as%*is?sw.t • 9 revoluționară Sunt proaspete în memoria fiecăruia emoționantele îndemnuri și chemări, încărcate de un vibrant patriotism, cuprinse in tradiționalul Mesaj de Anul Nou, adresat întregului popor de tovarășul Nicolae Ceaușescu — strategul dezvoltării României moderne, strălucitul conducător al partidului și statului nostru, care in această lună de început de an împlinește 70 de ani de viață și peste 55 de ani de glorioasă activitate revoluționară, omul a cărui muncă și viață se identifică, plenar, cu cele mai înalte idealuri ale poporului și a cărui prezență in fruntea partidului și a țării reprezintă garanția înfăptuirii neabătute Programului partidului de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate și de înaintare a României spre comunism, a istoricelor hotărâri adoptate de Conferința Națională a partidului. „Sunt bine cunoscute de toți oamenii muncii, de întregul popor obiectivele noului an. Acum, hotăritor este — ne îndeamnă secretarul general al partidului — și trecem cu fermitate la buna organizare a activității in toate sectoarele, să perfecționăm conducerea și să acționăm cu cea mai înaltă răspundere revoluționară, să întărim ordinea, disciplina, să facem astfel ca fiecare la locul său de muncă, să facă totul pentru înfăptuirea neabătută a tuturor planurilor și programelor care asigură dezvoltarea generală a patriei, ridicarea nivelului de trai material și spiritual al întregii națiuni — țelul suprem al politicii partidului, esența societății socialiste multilateral dezvoltate.“ Iată sintetizate, intr-un îndemn cald, fierbinte, cerințele pe care secretarul general al partidului le pune în noul an în fața noastră, a tuturor. Sub semnul hotărîrii unanime de a transpune neabătut în viață însuflețitoarele îndemnuri, sarcinile și orientările cuprinse în magistrala cuvintare rostită de tovarășul Nicolae Ceaușescu de la înalta tribună a Conferinței Naționale a partidului, precum și în Mesajul de Anul Nou, oamenii de pe întreg cuprinsul patriei, ferm deciși să nu precupețească nici un efort pentru îndeplinirea exemplară a obiectivelor celui de-al treilea an al cincinalului 1986—1990, raportează, încă din primele ore ale noului an, însemnate succese in producție, înfățișind realizările importante in dezvoltarea economică și socială a țării, obținute in anul celei de-a 40-a aniversări a Republicii, în condiții internaționale grele, subliniind hotărîrea de care este animat întregul nostru popor de a nu precupeti nici un efort pentru transpunerea in fapt a obiectivelor și programelor stabilite de Congresul al XIII-lea și de recenta Conferință Națională a P.C.R., secretarul general al partidului, președintele Republicii, a făcut, totodată, in Mesajul său ca și în Cuvintarea rostită cu prilejul primirii șefilor misiunilor diplomatice acreditați, la București, o analiză aprofundată a principalelor evenimente petrecute în viața internațională în 1987, a tendințelor ce se desprind pentru viitorul imediat și mai îndepărtat. In același timp, au fost puternic reafirmate pozițiile consecvente ale României în ce privește căile și modalitățile de soluționare a problemelor majore ce confruntă omenirea la acest sfirșit de mileniu, hotărârea țării noastre de a milita, cu aceeași fermitate ca și pînă acum, in strinsă conlucrare cu celelalte state și popoare, pentru un curs politic nou pe arena mondială, in conformitate cu interesele dezvoltării pașnice ale tuturor popoarelor. Din cuvintele calde și Îndemnurile de profundă simțire comuniști ce ne-au fost adresate de tovarășul Nicolae Ceaușescu in noaptea Anului Nou, să reținem că înnoirile revoluționare ne implică pe fiecare și că de felul în care ne desfășurăm activitatea, de dăruirea și abnegația noastră depinde grăbirea ascensiunii României socialiste în rândul celor mai avansate națiuni ale lumii. Aceasta este esența însăși a înflăcăratei chemări pe care, la început de an, ne-a adresat-o marele fiu și conducător al partidului și poporului. „sâptâmina" întregul nostru partid și popor dau o deosebită și unanimă apreciere activității Dumneavoastră de militant de frunte al partidului și statului și eminent om de știință, contribuției determinante ce o aduceți — ca membru al Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim viceprimministru al guvernului și președinte al Consiliului Național al Științei și învățămintului — la fundamentarea și punerea in aplicare a mărețelor planuri de dezvoltare economico-socială a țării, a importantelor programe de organizare și modernizare a producției, de creștere a productivității muncii și a eficienței economice, la realizarea obiectivelor noii revoluții tehnico-științifice și noii revoluții agrare, la infăptuirea neabătută a Programului de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate și înaintarea României spre comunism. Imbinind armonios vocația muncii de creație științifică cu patosul activității revoluționare. Dumneavoastră oferiți membrilor partidului, întregului popor un luminos și înalt exemplu de savantcetățean și om politic multilateral, de fermitate și principialitate comunistă, de o mare și profundă omenie. Prin Întreaga viață și activitate consacrată Înfăptuirii nobilelor țeluri ale socialismului și comunismului, slujirii neabătute, cu devotament nemărginit și abnegație a partidului comunist și patriei socialiste, prin spiritul creator și militant, prin sentimentul răspunderii angajate in elaborarea și înfăptuirea grandioaselor programe de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate. Dumneavoastră, mult stimată tovarășă Elena Ceaușescu, ilustrați in mod fericit cele mai nobile calități și virtuți ale poporului român. (Din Scrisoarea Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român adresata tovarășei ELENA CEAUȘESCU) MARM]tin Sub semnul acestui ianuarie aniversar cind țara Întreagă omagiază activitatea laborioasă și personalitatea tovarășei academician doctor Inginer Elena ceaușescu, eminent om politic și de stat, savant de renume mondial sentimentul trăirii intr-o epocă de fundamentale prefaceri revoluționare și de impresionante realizări ale poporului român dobândește noi valențe și dimensiuni. Este o realitate faptul că știința și invățământul. In condițiile revoluției tehnico-științifice actuale, ale „exploziei“ Informaționale din toate domeniile cunoașterii umane se obiectivează In componente esențiale, inseparabile ale dezvoltării economico-sociale, progresului rapid și multidimensional al unei societăți. Nivelul avansului lor, rapiditatea cu care se corelează cursului alert al mutațiilor ce au loc pe plan mondial — reflex obiectiv al schimbărilor în orizont societal — condiționează și, deopotrivă, stimulează ritmurile dezvoltării economice, cu precădere în sfera producției, și influențează funcționarea mecanismului celorlalte nivele de activitate. Semnificațiile actinei ale acestor adevăruri, tulburătoare prin sensurile care le conferă creației umane, își găsesc în societatea românească de astăzi o deplină și impresionantă confirmare. Pentru a se ajunge. Insă, la o astfel de situație, care concură la configurarea unei societăți cu un ridicat potențial productiv, fundamentat pe cele mai noi cuceriri ale științei și tehnicii, a fost necesar să se depășească multe și dureroase handicapuri, să se desfășoare uriașe energii de masă, să se depună o stăruitoare și tenace muncă constructivă. Știința și invățămintul nu soluționează, desigur, automat, complexele probleme ale dezvoltării, chiar dacă li se acordă atenția cuvenită și li se oferă mijloacele adecvate pentru progresul lor. Se impune ca acestea sa se implementeze organic In demersurile societății și să participe efectiv la promovarea progresului, să se coreleze cu cerințele de moment si da perspectivă ale evoluției țării, sa se desfășoare coordonat, într-o strinsă conexiune cu stringențele planului național unic. Dimensiunea nouă, calitativ superioară și revoluționară conferită Învătământului științei din țara noastră de către Congreslsul al Ix.lea al partidului proiectează aprecierea pe care o acordă statul și Partidul Comunist Român acestor domenii de activitate și relevă Înțelegerea profundă a rolului lor In dinamizarea creației colective a maselor. încă de la acest istoric congres, secretarul general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, tn temeiul analizei evoluției general-umane contemporane, al avansului rapid al științei, sublinia marele rol al acesteia in desfășurarea producției. In asigurarea unui ritm înalt al dezvoltării, in redimensionarea universului social al oamenilor. Aplicarea in practică a acestei concepții novatoare și de mare relevanță științifică In întreaga perioadă care a urmat Congresului al Ix-lea s-a constituit un fundamentul de proeminentă al marilor realizări obținute de poporul român. Noua concepție, care a revoluționat modul de a glndi și promova știința și învățâmîntul în soțietatea românească, a devenit suportul stategiei noastre economice și factorul de bază în elaborarea planurilor și programelor dezvoltării economico-sociale a României socialiste. Exprimînd sintetic coordonatele acestei strategii, Nicolae Ceaușescu, in amplul și tovarășul mobilizatorul program de muncă revoluționară, prezentat la a V-a Conferință Națională a partidului, sublinia : „Trebuie să acționăm cu toată hotărirea In direcția intensificării activității de cercetare, pentru legarea și mai strânsă a cercetării cu producția și Învățămintea, soluționarea într-un termen scurt a problemelor multiple și complexe ale progresului tehnic, ale introducerii rapide în producție, în toate sectoarele, a noilor realizări ale științei și tehnicii“. Aplicarea ca consecvență a acestei strategii de către Partidul Comunist Român s-a materializat in statornica sa preocupare de a conferi cercetării științifice și învățământului condiții optime de manifestare, de a le directiona eforturile spre susținerea hotărâtă a domeniilor prioritare ale dezvoltării multilaterale a patriei, de a le integra organic în demersurile generale ale societății românești. Au o deosebită valoare metodologică și practică în orientarea evoluției științei și Învățămintului românesc tezele și ideile tovarășului Nicolae Ceaușescu, președintele României socialiste, cuprinse în cuvintările la marea adunare populară din municipiul Cluj-Napoca, prilejuită de deschiderea anului de invățământ, la al IIX-lea Congres al Educației Politice și Culturii Socialiste, la Plenara Consiliului Suprem Ilorian Tanasescu (Continuare In pag. 3)