Scânteia Tineretului, mai 1952 (Anul 7, nr. 943-967)

1952-05-03 / nr. 943

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! Seria ll-a Anul IV Nr. 943 4 PAGINI — 20 BANI Sâmbătă 3 Mai 1952 muncii din ţările prietene, invitate la sărbătorirea zilei de 1 Mai în ţara noastră, în frunte cu delegaţia sovietică, condusă de Evgheni Cerednicenco, preşedintele Comitetului Central al sindicatului muncitorilor din transporturile feroviare din U.R.S.S. T. +V.UMIMA, diu ijiatului meroşi invitaţi: stahanovişti şi fruntaşi în producţie, oameni ai artei şi culturii, oameni de ştiinţă activişti de partid şi ai organizaţiilor de massă, cadre conducătoare din aparatul de stat, militari, etc. Marea fanfară militară a intonat Imnul R.P.R. şi Imnul Uniunii Sovietice. A luat cuvântul tov. Gh. Apostol, membru în Biroul Politic al C.C. al P.M.R., preşedintele Confederaţiei Generate a Muncii. Tov. Anton Tatu Jianu, preşedintele Comitetului Executiv al Sfatului Popular al Capitalei, a propus ca oamenii muncii din Capitală să trimită, în această zi de mare sărbătoare a clasei muncitoare internaţionale, o telegramă de omagiu genialului conducător al oamenirii muncitoare , stegarul luptei pentru pace din întreaga lume, tovarăşul Stalin. Citirea textului telegramei a etârnat ovaţii şi urale. A început apoi marea demonstraţie a oamenilor muncii din Capitală. In timp ce fanfara intona cântecul „Sub steagul partidului“, primele coloane s’au pus în mişcare. Ele purtau în frunte un minunat menanon cu piir"*“ făuritori ai Revoluţiei Socialiste din Octombrie, Lenin şi Stalin. Printre sutele de drapele roşii şi tricolore se înălţa portretele conducătorilor iubiţi ai Partidului, portretele conducătorilor Partidului Comunist Bolşevic al U.R.S.S., portretele conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti frăţeşti. In sunetele Marşului Partizanilor au defilat apoi, cu pas hotărît, gărzile muncitoreşti. In primele rânduri păşesc muncitorii, care sub conducerea partidului, au apărat Capitala la 23 August 1944 de furia hoardelor fasciste. Defilarea gărzilor muncitoreşti a fost o impunătoare manifestare a voinţei neînduplecate a clasei noastre muncitoare de a apăra cuceririle ei împotriva oricăror duşmani dinlăuntru sau din afară. Pionierii— primăvara Republicii noastre Privit de la înălţime, bulevardul generalissimul Stalin, între Statuia Aviatorilor şi tribună, îţi pare acum o nesfârşită grădină cu flori care-şi deschid petalele sub razele soarelui primăvăratec. Sunt florile vieţii noastre din ce în ce mai fericite, pionierii. Spre tribună se îndreaptă prima coloană. Ca la un semn cei 600 de pionieri, purtând buchete mari de flori, pornesc în fugă spre tribună într’un iureş nestăvilit. Piaţa Stalin este stăpânită câteva minute de un „Ura“ furtunos, prelungit, pornit din piepturile a sute de pionieri. Ei se opresc în faţa tribunei şi în câteva clipe formează un cerc. Privirile tuturor sunt aţintite spre conducătorii partidului, spre tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Câţiva pionieri, abia stăpânindu-şi emoţiile urcă în fugă la tribună şi oferă flori conducătorilor iubiţi ai partidului. Urmează apoi, împodobit cu flori, un mare portret al celui mai iubit prieten al copiilor, tovarăşul Stalin. Coloana pionierilor este formată din grupuri mari, cuprinzând fiecare sute de pionieri. Fiecare grup prezintă ceva nou, deosebit. Trec fete cu coroniţe de flori. Simbolizând munca obştească de interes patriotic, pe care o depun pionierii, un alt grup poartă târnăcoape, sape, stropitori, etc. Carul alegoric al Palatului pionierilor, lucrat cu măestrie, povesteşte fără cuvinte despre munca pe care o depun pionierii în cercurile de specialităţi de la palat. Un alt grup de pionieri poartă insigna U.T.M. Ei îşi exprimă dragostea faţă de Uniunea Tineretului Muncitor, faţă de utemişti, fraţii lor mai mari, care îi ajută să se formeze, să devină cadre de nădejde ale patriei. In faţa tribunei, din mâinile pionierilor îşi iau sborul zeci de porumbei. Pace ! Mai multă hotărâre de a apăra pacea, viitorul fericit al copiilor — îţi inspiră defilarea tinerelor vlăstare ale patriei noastre. Aplauzele nesfârşite ale oamenilor muncii din tribune, a subliniat dragostea poporului nostru muncitor pentru pionierii patriei noastre. Sărbătorirea zilei de 1 Mai în ţara noastră a prilejuit o grandioasă manifestare a solidarităţii frăţeşti a poporului nostru cu oamenii muncii din lumea întreaga Oamenii muncii din patria noastră au sărbătorit tradiţionala zi de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, în condiţiile avântului puternic al construirii socialismului în ţara noastră, al creşterii şi întăririi forţelor păcii, în condiţiile ofensivei tot mai intense apocriminale ale aţâţătorilor la război. Alături de cei ce muncesc din lumea întreagă, poporul muncltor din ţara noastră preţueşte şi iubeşte această sărbătoare scumpă ca pe o zi a trecerii în revistă a forţelor păcii şi socialismului, ca o zi în care se afirmă cu deosebită tărie frăţia de nesdruncinat care leagă oamenii muncii din întreaga lume, care îi însufleţeşte în lupta pentru doborîrea asupririi şi a silniciei imperialiste şi pentru construirea unei lumi noi şi fericite, lumea socialismului şi comunismului. Oamenii muncii din Capitală nu au precupeţit niciun efort pentru a da un caracter cât mai sărbătoresc oraşului de frunteal ţării. Dimineaţa oraşului a început cu raze prevestitoare de zi însorită, cu voioşie şi cântece. Pentru sărbătoarea primăverii, oraşul a fost înveşmântat cu tot ce-i mai frumos: verdeaţa stufoasă a copacilor, lozinci, portrete şi steaguri roşii. Abia zorii au prins temei şi pe străzi forfota e’n toi. Oamenii muncii din Capitala patriei se îndreaptă către fabricile şi uzinele, către instituţiile şi şcolile lor. De atei, coloane nesfârşite pornesc, imens şuvoi, pe creasta căruia tălăzuesc drapele, chemări scrise pe fond roşu, portrete, flori, către locul unde conducătorii partidului şi ai întregului nostru popor muncitor, primesc raportul luptătorilor pentru pace şi socialism din patria noastră. ★ Sărbătorirea zilei de 1 Mai a început printr’un mare meeting ce a avut loc la ora 9 dimineaţa în piaţa dominată de statuia marelui Stalin, scăldată în razele soarelui primăvăratec. Deasupra tribunei centrale se înalţă un frumos tablou înfăţişând pe marii dascăli ai proletariatului mondial, Marx, Engels, Benin, Stalin. De cealaltă parte a pieţii, erau portretele tovarăşilor Gh. Gheorghiu-Dej, Ana Pauker, Vasile Luca, Teohari Georgescu, Lotar Rădăceanu, I. Chişinevschi, Al. Moghioroş, Gh. Apostol, general de armată Emil Bodnăraş, Miron Constantinescu, Chivu Stoica, precum şi portretele acad. prof. dr. C. I. Parhon şi dr. Petru Groza. Sosirea în tribună a conducătorilor Partidului, Guvernului şi Prezidiului Marii Adunări Naţionale, a reprezentanţilor diplomatici ai marii Uniuni Sovietice şi ţărilor de democraţie populară, a delegaţiilor oamenilor muncii de peste hotare, a stârnit aclamaţii prelungite. Ovaţii puternice au întâmpinat apariţia în tribună a iubitului conducător al poporului nostru muncitor, tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej. In tribuna centrală au luat loc tovarăşii acad. prof. dr. C. I. Parhon, dr. Petru Groza, Gh. Gheorghiu-Dej, Ana Pauker, Vasile Luca, Teohari Georgescu, Lotar Rădăceanu, I. Chişinevschi, Al. Moghioroş, Gh. Apostol, general de armată Emil Bodnăraş, Miron Constantinescu, Chivu Stoica, şi alţi membri ai C.C. al P.M.R., ai Guvernului şi ai Prezidiului Marii Adunări Naţionale. Au participat: S. I. Kavtaradze, ambasadorul Uniunii Sovietice, I. A. Korolev, prim consilier al Ambasadei Uniunii Sovietice, S. S. Spandarian și S. A. Pivovarov, consilieri ai Ambasadei Uniunii Sovietice, general It. K. S. Melnik, atașat militar al Uniunii Sovietice, Liu Tin-tui, însărcinat cu afaceri ad-intcerim al R. P. Chineze, Wojciech Wrzosek, ambasadorul R. Polone, Robert Schmaltz, ambasadorul R. Cehoslovace, D. K. Grekov, ambasadorul R. P. Bulgaria, Ko Bon Ghi, ambasadorul R. P. D. Coreene, L. Pataki, ministrul R. P. Ungare, H. Göck, însărcinat cu afaceri ad-interim al R. D. Germane, S. Kumbaro, însărcinat cu afaceri ad-interim al R. P. Albania, şi alţi membri ai corpului diplomatic. A fost de faţă M. B. Mirun, membru al Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S. Au participat delegaţiile de oameni ai Tribuna oficială în timpul demonstraţiei. Rezervele de muncă O puternică fanfară deschide coloana elevilor şcolilor profesionale ale Direcţiei Generale a Rezervelor de Muncă. Apoi, coloanele perfect aliniate ale elevilor şcolilor profesionale intră pe rând în Piaţa Stalin. Nu se poate ca privindu-i, văzând disciplina, ţinuta lor exemplară, mândria cu care poartă minunatele lor uniforme albastre, entuziasmul lor, să nu simţi cum te cuprinde mândria . Iată schimbul de mâine al clasei noastre muncitoare, viitorii constructori ai socialismului şi comunismului în patria noastră. Un grup de elevi poartă portretul celui mai bun şi mai iubit prieten şi părinte al tineretului, tovarăşul Stalin. Acesta este numai unul din sutele de portrete ale marelui conducător de popoare, portrete purtate cu grijă şi care sunt o mărturie a dragostei fierbinţi pe care poporul nostru o poartă celui care i-a redat libertatea, care i-a deschis drumul şi-i călăuzeşte paşii spre zorile minunate ale socialismului. îmbrăcaţi în frumoasele lor uniforme, elevii şcolilor profesionale raportează partidului că, în cinstea măreţei zile a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, au obţinut noi succese în pregătirea lor teoretică şi practică. Aceste victorii, ca şi uralele nesfârşite, ovaţiile în faţa tribunelor, toate acestea vorbesc despre recunoştinţa lor adâncă, faţă de partidul nostru iubit, faţă de tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, pentru grija şi dragostea părintească ce le-o poartă. Acum, pe băncile şcolii ei luptă pentru însuşirea meseriei, iar mâine îşi vor pune în slujba patriei, a triumfului planurilor noastre cincinale, toate forţele şi energia lor creatoare. Elevii şcolilor profesionale au trecut. Piața, rămasă goală o clipă, simte curând un freamăt, începea defilarea oamenilor muncii. Noile noastre victorii pe frontul industrializării socialiste Coloanele nesfârşite ale demonstranţilor poartă cu dragoste portretele conducătorilor partidelor comuniste şi muncitoreşti din celelalte ţări de democraţie populară, semn al solidarităţii frăţeşti cu popoarele din toate ţările prietene : Mátyás Rákosi, Boleslaw Bierut, Clement Gottwald, Valco Cervenkov, Enver Hodja. O primă parte dintre metalurgiştii uzinelor 23 August au trecut prin faţa tibunelor şi piaţa a rămas goală pentru câteva minute. Numai câteva minute. Apoi, un tunet de aplauze izbucneşte. Oamenii îşi întorc privirile veseli către cunoscuţi şi se privesc mândri, emoţionaţi. Răbufnind ritmic din plămânii de oţel, sguduind pământul, prin faţa tribunelor trece un uriaş tractor pe şenile. El e darul celor de la 23 August pentru sărbătoarea de astăzi. E prototipul de tractor de 120 cai putere construit pentru prima dată în țară. In ajun de 1 Mai, monterii i-au fixat (Continuare in pag. III-a) Cu prilejul zilei de 1 Mai, oamenii muncii din întreaga ţara şi-au manifestat voinţa lor Hotarita de pace, solidaritatea cu toate popoarele iubitoare de pace şi libertate, dragostea lor avântată pentru Uniunea Sovietică şi pentru marele Stalin. Poporul nostru muncitor s’a angajat în faţa conducătorilor iubiţi ai partidului, în frunte cu tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, să nu precupeţească niciun efort în lupta pentru construirea socialismului şi apărarea păcii. Tovarăşului IOSIF VISSARIONOVICH STALIN Oamenii muncii din Capitala Republicii Populare Române întruniţi în marea demonstraţie cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Mai, vă trimit, scumpe Iosif Vissarionovici, iubit prieten al poporului nostru şi marele conducător al popoarelor în lupta pentru pace şi socialism un fierbinte salut de dragoste şi recunoştinţă. Cu prilejul acestei mari sărbători, oamenii muncii din Capitala Republicii noastre îşi trec în revistă măreţele realizări în lupta pentru construirea socialismului în patria noastră, realizări obţinute cu ajutorul frăţesc al marii Uniuni Sovietice şi sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, în această măreaţă zi de sărbătoare a solidarităţii şi frăţiei muncitoreşti internaţionale, oamenii muncii de pe întreg cuprinsul patriei noastre îşi manifestă solidaritatea cu oamenii muncii din toate ţările lumii, în lupta comună împotriva agresorilor imperialişti americani şi englezi şi a lacheilor lor, pentru apărarea păcii şi a colaborării frăţeşti între popoare. Moscova-Kremlin In rândurile frontului mondial al păcii, în frunte cu invincibila Uniune Sovietică, poporul nostru muncitor ia parte cu hotărîre la lupta pentru apărarea păcii. Sub steagul lui Marx, Engels, Lenin, Stalin păşim cu încredere în viitor şi suntem convinşi de izbânda cauzei păcii în lume, pentru că în fruntea acestei măreţe lupte se află conducătorul comunismului mondial, Iosif Vissarionovici Stalin. Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc ! Trăiască lupta popoarelor pentru pace, democraţie şi socialism ! Trăiască bastionul păcii şi independenţei popoarelor, marea Uniune Sovietică ! Slavă celui mai iubit prieten al poporului român, genialul învăţător şi conducător al oamenilor muncii din întreaga lume, Iosif Vissarionovici Stalin ! Cuvântarea tovarăşului Gh. Anostol Dragi tovarăşi şi tovarăşe, scumpi oaspeţi veniţi în ţara noastră pentru sărbătorirea lui 1 Mai. Din însărcinarea şi în numele Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, vă salut şi vă felicit cu prilejul zilei solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor din toate ţările, ziua de 1 Mai. Oamenii muncii din oraşele şi satele Republicii noastre Populare sărbătoresc ziua de 1 Mai a acestui an cu un sentiment de mare bucurie. Sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, clasa muncitoare, aliată cu ţărănimea muncitoare, obţine succese însemnate în lupta pentru înfăptuirea primului nostru cincinal, pentru construirea bazei economice a socialismului în scumpa noastră patrie. In anul acesta, sub conducerea partidului nostru, poporul muncitor a obţinut o nouă şi însemnată victorie. A fost realizată cu succes reforma bănească , însoţită de reducerile de preţuri, ceea ce a avut ca rezultat creşterea puterii de cumpărare a leului şi a salariului real al celor ce muncesc, ridicarea bunei stări a oamenilor muncii şi mărirea consumului articolelor de primă necesitate. Răspunzând chemărilor Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi guvernului Republicii Populare Române, muncitorii, ţăranii muncitori, tineretul nostru şi intelectualii devotaţi cauzei clasei muncitoare şi socialismului nu-şi precupeţesc forţele şi munca lor creatoare pentru a da viaţă sarcinilor de consolidare a succesului reformei băneşti. In toate întreprinderile socialiste, muncitorii, inginerii, tehnicienii şi funcţionarii muncesc cu avânt sporit pentru realizarea planului celui de al doilea an al cincinalului înainte de termen, pe toţi indicii, pe toate sortimentele. Normele îmbunătăţite de timp şi de producţie au deschis largi posibilităţi întreprinderilor noastre din toate ramurile industriale de a obţine succese însemnate în lupta pentru sporirea continuă a productivităţii muncii, pentru realizarea unui regim sever de economii, pentru reducerea preţului de cost al produselor şi pentru extinderea largă a metodelor înaintate de muncă ale stahanoviştilor sovietici şi ale propriilor noştri stahanovişti şi fruntaşi în producţie, întrecerea socialistă a cuprins în cinstea zilei de 1 Mai peste două treimi din numărul muncitorilor şi funcţionarilor. Angajamentele luate de oamenii muncii în cinstea zilei de 1 Mai au fost îndeplinite cu succes. Planul trimestrial al producţiei globale a fost îndeplinit pe ansamblu în industrie, în proporţie de 102,4 la sută, iar sute de întreprinderi lucrează în contul celei de a doua decade a lunii Mai. Ţăranii mici şi mijlocaşi care s-au unit în gospodăriile agricole colective şi în întovărăşiri (T.O.Z.) pentru a scăpa de mizerie, sărăcie şi exploatarea câinească a chiaburilor, muncitorii din S.M.T. şi gospodăriile agricole de stat, ţărănimea muncitoare în genere, obţin succese însemnate în munca lor pentru a asigura industriei noastre materiile prime necesare şi populaţiei muncitoare de la oraşe produsele agrare alimentare de care are nevoie. Planul însămânţărilor de primăvară a fost îndeplinit. Tovarăşi şi tovarăşe, 1 Mai din acest an este sărbătorit de popoarele sovietice în condiţiunile înfăptuirii cu succes a programului stalinist de construire a comunismului. Marile construcţii ale comunismului sunt o dovadă vie a politicii de pace a Uniunii Sovietice şi arată lumii întregi calea spre viitorul luminos al păcii, democraţiei şi socialismului. Popoarele ţărilor de democraţie populară, eliberate decătre invincibila Armată Sovietică, sărbătoresc acest 1 Mai prin noi şi remarcabile succese pe frontul construcţiei socialiste. Marele popor chinez trece în revistă în acest 1 Mai succesele sale istorice pe care le-a obţinut, sub conducerea gloriosului Partid Comunist Chinez, înconstruirea Chinei democrat-populare. Eroicul popor coreean, sprijinit cu fermitate de vitejii voluntari chinezi, duce o luptă eroică împotriva imperialismului american şi a sateliţilor săi, demonstrând că imperialiştii nu mai pot să cotropească şi să înrobească popoarele, dacă aceste popoare luptă hotărît pentru independenţa lor naţională. In lumea întreagă, toţi oamenii cinstiţi sunt profund revoltaţi de monstruoasele crime săvârşite în Coreea şi China de Nord-Est de către agresorii americani care folosesc arma bacteriologică pentru exterminarea în massă a oamenilor paşnici, înspăimântaţi de valul mereu crescând al forţelor păcii, democraţiei şi socialismului, lagărul imperialist, în frunte cu imperialiştii americani, continuă cu turbare politica de pregătire a unui nou război mondial. întreaga povară a acestor nebuneşti pregătiri de război este suportată de massele largi populare. Dar oamenii muncii se ridică tot mai ferm la luptă împotriva exploatării capitaliste, împotriva jugului imperialist şi politicii de provocare a unui nourăzboi mondial. Aceasta o dovedeşte întărirea mişcării muncitoreşti şi creşterea acţiunilor greviste în ţările capitaliste, desvoltarea luptei pentru eliberarea naţională a popoarelor din ţările coloniale şi dependente. Creşte şi se întăreşte viguroasa mişcare a popoarelor, în frunte cu marea şi invincibila Uniune Sovietică, pentru menţinerea şi consolidarea păcii, împotriva aţâţătorilor la un nou război mondial — agresorii americano-englezi. Tovarăşi şi tovarăşe, In această zi de 1 Mai, ziua luminoasă a frăţiei muncitorilor din toate ţările, gândurile şi privirile pline de recunoştinţă şi devotament nemărginit ale întregului nostru popor muncitor se îndreaptă către eliberatorul şi sprijinitorul luptei noastre pentru construirea unei noi vieţi, socialiste, către conducătorul proletariatului internaţional, slăvitul stegar al luptei pentru menţinerea şi consolidarea păcii — marele Stalin. Salutul fierbinte şi entuziast al clasei noastre muncitoare, al ţărănimii muncitoare, al tuturor oamenilor muncii din Republica Populară Română, se îndreaptă către conducătorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre obţinute în drum spre socialism, către Partidul Muncitoresc Român şi Comitetul său Central, în frunte cu tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Salutul cald al dragostei şi prieteniei veşnice îl adresează poporul nostru muncitor marelui şi gloriosului popor sovietic, dorindu-i noi victorii, în lupta sa pentru înfăptuirea planului stalinist de construirea comunismului şi pentru apărarea păcii în lume. Cu multă dragoste şi prietenie poporul nostru muncitor transmite salutul său frăţesc marelui popor chinez, a cărui prietenie cu eroicul popor sovietic constitue chezăşia trainică a păcii şi securităţii în Extremul Orient, dorindu-i noi succese pentru crearea condiţiilor de trecere la construirea socialismului în China democrat-populară. Oamenii muncii din ţara noastră transmit tuturor popoarelor din ţările de eterna (Contnuare in pag. IlI-a)