Scânteia Tineretului, decembrie 1952 (Anul 7, nr. 1123-1149)

1952-12-01 / nr. 1123

Din toată inima Ziua de eri a fost o sărbătoare măreaţă a întregului nostru popor muncitor. Alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională, care au avut loc eri, s’au transformat pe întreg cuprinsul patriei noastre dragi într’o puternică demonstraţie a forţei şi unităţii politice a poporului nostru, a dragostei fierbinţi şi a încrederii ferme în partidul clasei muncitoare în frunte cu conducătorul său, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Ora 6 dimineaţa. Sutele de mii de tineri din patria noastră şi-au respectat angajamentul : acela de a fi printre primii care votează, care îşi spun cuvântul pentru întărirea şi desvoltarea neîncetată a regimului nostru democrat-popular, pentru înfăptuirile măreţe ale viitorului. Fiecare buletin de vot pe care cu atâta emoţie şi mândrie l-au introdus ori în urne tinerii constructori ai socialismului din patria noastră, cuprinde în el înflăcărată dragoste şi nesdruncinata încredere în partidul nostru drag, sub al cărui steag desfăşurăm marea bătălie pentru construirea socialismului, în conducătorul său încercat, tovarăşul Gh. Gheorghiu- Dej , fiecare buletin de vot al tinerilor constructori cuprinde o părticică din însemnatele realizări, puse în slujba unei vieţi fericite, care, s’au înfăptuit în ţara noastră, hotărîrea nestrămutată de a cuceri noi victorii, de a înălţa viaţa poporului pe culmile însorite ale socialismului şi comunismului. Un elan şi un entuziasm nestăvilit a domnit ori la secţiile de votare din circumscripţia electorală „Griviţa Roşie”. Oamenii muncii din această circumscripţie electorală şi-au dat votul lor celui mai iubit fiu al poporului nostru, conducătorul partidului, tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej. — Am trăit cele mai înălţătoare clipe din viaţa mea când pe buletinul de vot am văzut scris numele tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej, spune utemista Eufrosina Teodorescu. Eu am votat acum întâia oară şi sunt nespus de fericită că primul vot din viaţa mea l-am dat primului candidat al poporului, care în fruntea partidului ne conduce cu mâna sigură spre viitorul luminos. Mulţi dintre muncitorii Complexului „Griviţa Roşie“ care locuesc în această circumscripţie şi-au dat ori votul lor primului candidat al poporului, tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej. Ei au venit la vot cu realizări de seamă. Angajamentul luat în cinstea zilei de 30 Noembrie a fost îndeplinit. Muncitorii Complexului lucrează în contul anului 1953. Cu nespusă încredere şi-au dat oamenii muncii din patria noastră votul lor tovarăşilor Iosif Chişinevschi, Alexandru Moghioroş, Miron Constantinescu, Gheorghe Apostol, conducători ai partidului nostru, tovarăşi apropiaţi de luptă ai tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cu încredere şi-au dat oamenii muncii votul lor muncitorilor care se află în primele rânduri ale luptei pentru creşterea neîncetată a producţiei, stahanoviştilor Kopetin Geza, Matei Paraschiva, Nicolae Vasu şi alţii. Programul de luptă al partidului iubit, înflăcărează astăzi milioanele de oameni ai muncii în lupta pentru construirea socialismului. Partidul, a creat cele mai largi posibilităţi de desvoltare tineretului nostru în toate domeniile de activitate, i-a dat deplină încredere în forţele sale, i-a înaripat visurile, i-a dat garanţia înfăptuirii lor. Partidul a încredinţat tineretului nostru lucrări importante în opera de construire a socialismului ca uzina Cocsochimică de la Hunedoara, şantiere de la Canalul Dunăre-Marea Neagră, de la hidrocentrala „V. I. Lenin“ şi altele. Aliniat sub steagul de luptă al partidului tineretul munceşte cu toate forţele sale pentru a răspunde cu înfăptuiri de seamă cinstei înalte care i s-a făcut. Pe şantierele hidrocentralei „V. I. Lenin“, măreaţa construcţie a socialismului din patria noastră, mii de tineri au trecut plini de fericire şi mândrie patriotică prin faţa urnelor, votând pentru construcţia pe care o înalţă în fiecare zi, pentru izbânda vieţii fericite, pentru propriul lor viitor; pretutindeni, tineri din zeci de brigăzi utemiste fruntaşe şi stahanoviste de pe şantierele uzinei Cocsochimice din Hunedoara, din Valea Jiului şi de la Combinatul Baia Mare, tineri ţărani muncitori şi colectivişti, tineri intelectuali, şi-au dat cu nemărginită încredere votul lor de constructori ai viitorului fericit al patriei candidaţilor F.D.P., cei mai iubiţi fii ai poporului nostru. Ori, când tinerii din patria noastră au votat pentru pace şi socialism s’au gândit la iubitul nostru partid şi conducătorul său, tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, şi-au exprimat hotărîrea de a lupta şi pe mai departe sub conducerea partidului Conducătorul'nţelept, condu-ne î Noi zi de zi trăim câte-o minune. Vijelios noi te urmăm şi cu uimire Spre noua şi frăţeasca rânduire. (A. Toma a Partidului) Oamenii muncii ai minorităţilor naţionale din ţara noastră şi-au spus liberi cuvântul lor în conducerea statului nostru democrat-popular. ’ Cu nespusă dragoste şi încrederi »au prezentat în faţa urnelor oamenii muncii din Regiunea Autonomă Maghiară. In Tg. Mureş, la ora 15 votaseră 3/4 din numărul total al alegătorilor. Prezentându-se încă din primele ore ale dimineţii la secţiile de votare, oamenii muncii de naţionalitate sârbă şi-au manifestat dragostea adâncă faţă de patrie, ataşamentul pentru regimul democratpopular, ura de moarte faţă de clica fascistă a lui Tito Rankovici care unelteşte împotriva independenţei şi suveranităţii ţării noastre. La Sânmartinul sârbesc şi în alte sate locuite de oamenii muncii de naţionalitate sârbă, până la 9,30 dimineaţa votaseră 90%, din alegători. Ziua de eri a fost pentru toţi oamenii muncii din patria noastră o zi a bucuriei, a fericirii. Spre secţiile de votare, încă înainte de revărsatul zorilor, s’au îndreptat oamenii muncii cântând, fluturând steaguri roşii, purtând portrete ale conducătorilor partidului nostru. Ţărani muncitori din satul Lărguţa, circumscripţia electorală „Gh. Doja“ s-au dus la secţia de votare în grupuri, cu fanfara în frunte. Până la ora 8, toţi ţăranii muncitori din acest sat votaseră, îşi îndepliniseră înalta datorie patriotică. Ei şi-au dat votul lor pentru o viaţă îmbelşugată, pentru gospodăria colectivă pe care o vor înfiinţa în curând, pentru fericire. Elevii şcolilor şi studenţii s-au îndreptat spre secţiile de votare cu orchestre, au încins hore, au cântat cântece despre minunata noastră viaţă. Oprindu-se în faţa urnelor de vot, tinerii constructori ai socialismului din patria noastră au rostit: Din toată inima ! Un vot dat din toată inima aleşilor poporului ! Votând candidaţii F.D.P., oamenii muncii din patria noastră au votat pentru pace şi socialism. Poporul nostru a înfăptuit în anii regimului democrat-popular realizări de seamă. Dar acestea constitue doar începutul măreţei bătălii. In cuvântarea sa, rostită la adunarea alegătorilor din circumscripţia electorală „Griviţa Roşie” tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej arată că „S’au creat condiţiile pentru ca în anul 1953 să se atingă nivelul de creştere a producţiei industriale prevăzut pe anul 1954. Aceasta constitue o bază trainică pentru desfăşurarea luptei muncitorilor, inginerilor, tehnicienilor şi funcţionarilor din întreprinderile noastre în vederea îndeplinirii prevederilor planului cincinal în 4 ani“. Tineretul patriei noastre, alături de toţi oamenii muncii va porni cu şi mai mare avânt bătălia pentru îndeplinirea în 4 ani a prevederilor planului cincinal. El va lua totodată parte activă la punerea în practică a hotărîrilor partidului şi guvernului cu privire la construcţia şi reconstrucţia oraşelor. Votând pentru candidaţii Frontului Democraţiei Populare, oamenii muncii din patria noastră, au votat pentru nesdruncinata prietenie cu Marea Uniune Sovietică, care construeşte comunismul, chezăşia tuturor victoriilor noastre în drum spre socialism. Gândul înflăcărat al constructorilor socialismului s’a îndreptat cu vie recunoştinţă şi încredere spre cârmaciul înţelept al omenirii muncitoare în lupta pentru pace şi un viitor fericit, spre acela a cărei neînvinsă oștire a adus libertatea și fericirea poporului nostru, spre marele Stalin. Un vot pentru viitorul celor 8 copii Secţia de votare nr. 6 din circumscripţia electorală Bucureştii-Noi a fost instalată la şcoala elementară „Vasile Roaătă“, construită în anii puterii populare. Aci a venit să voteze printre alţi cetăţeni şi Maria Mamaş, mamă a opt copii. A intrat emoţionată în curtea şcolii şi s-a îndreptat apoi spre secţia de votare. Văzând-o cu copilul în braţe, cetăţenii i-au făcut loc să o treacă înainte. Când Maria Mariaş intră în secţie, o femeie, vecină de casă cu ea, spuse în glumă: — ,L-a adus de pe acum la şcoală pe Gheorghiţă. Când se va face mare să ştie singur unde să vină’ . Maria Manaş a primit buletinul de vot. De mult aşteaptă ea ziua aceasta care este o adevărată sărbătoare în viaţa ei. Maria Manaş a votat pentru viitorul copiilor ei, pentru fericirea patriei noastre. Nică, băiatul cel mai mare a absolvit şcoala profesională şi acum esteajustor la fabrica „Tehnometal“. Mircea şi Constantin sunt în şcolile rezervelor de muncă. Amândoi sunt bursieri şi poartă frumoasa uniformă cu epoleţi albaştri. Ovidiu şi Elena sunt pionieri şi învaţă chiar la şcoala aceasta nouă unde a venit ea să voteze. Pentru Gheorghiţă, Maria Manaş primeşte ajutor familial de la stat. Introducând în urnă buletinul de vot cu numele tovarăşului Ştefan Ţone, mecanic de locomotivă, candidatul circumscripţiei electorale Bucureştii-Noi, Maria Manaş a zâmbit mulţumită că şi-a îndeplinit o înaltă îndatorire cetăţenească. Iar când a eşit afară i s’a părut că zeci de ochi o privesc şi toţi cei adunaţi acolo parcă îi spuneau: ,,Ai votat pentru viitorul luminos al lui Gheorghiţă $1 .M tuturor copiilor tăi, tovarăşă Manaş“4/ Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI MUNCITOR Seria !!-a Anu! !V Nr. 1123 4 PAGINI — 20 BAN! Luni 1 Decembrie 1952 Ca nestăvilit avânt patriotic oamenii muncii şi-au dat votul celor mai buni fii ai poporului muncitor, candidaţilor Frontului Democraţiei Populare, in frunte cu iubitul nostru conducător, tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej. Dragostea noastră fierbinte partidului drag Tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, secretarul general al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român şi Preşedintele Consiliului de Miniştri, votând în secţia de votare nr. 3 a circumscripţiei electorale „6 Martie“. Sărbătoarea alegerilor în Valea Crişului Stelele mai străluceau pe cer, când primele căruţe ale gospodăriei agricole colective „Drumul lui Lenin" din satul Câlnie s’au oprit în faţa sfatului popular al comunei Valea Crişului din raionul Sf Gheorghe, Regiunea Autonomă Maghiară. Când ceasul din turnul bisericii a bătut de şase ori, primii votanţi au intrat în sala împodobită sărbătoreşte. Ţăranii muncitori din Valea Crişului au dat întâietate tovarăşilor lor din Câlnic. Colectivistele Inon Balint, Clara Pulgov, Ana David, şi-au îndeplinit dorinţa. Vroiau să fie primele care votează. De aceea s-au sculat cu noaptea în cap. „Am votat-o pe Tereza noastră“, au spus ieşind din cabina de vot. Bucuria li se citea pe faţă. Ţăranii din Câlnic şi Valea Crişului o cunosc cu toţii pe candidata lor, stahanovista Tereza Szöcs, de la uzinele textile „Gheorghe Doja" din Sf. Gheorghe. Au aflat cu mare bucurie că viitoarea lor deputată a trecut să lucreze la zece războaie simple în cinstea zilei alegerilor. Colectiviştii din Câlnic au realizat multe în gospodăria lor. De curând au construit o magazie de seminţe largă de 40 m., o remiză pentru căruţe de 115 m, trei magazii de grâne, un cuptor de var, o carieră de piatră şi una de nisip. Recolta pe care au realizat-o în acest an, a fost deosebit de bogată. In viitor, vor să construiască şi mai mult, să contribue cu toate forţele la propăşirea patriei. Ţăranii din Câlnic nu au terminat încă să voteze cu toţii, când au început să vină grupuri, grupuri de cetăţeni din Valea Crişului. Peste 90 la sută din locuitorii acestei comune sunt membri ai gospodăriei colective „Brazdă Nouă“ deţinătoarea steagului în întrecerea dintre gospodăriile colective din raion. Preşedintele gospodăriei, tov. Ioszef Marhat, e printre primii care votează. Astă vară a fost în Uniunea Sovietică cu o delegaţie de ţărani muncitori. „Mi-am îndeplinit toate angajamentele luate în cinstea alegerilor — spune el plin de mândrie — am terminat la timp strângerea recoltei, am construit un grajd pentru cei 130 porci ai gospodăriei noastre, am isprăvit predarea cotelor, am construit un dig şi am electrificait gospodăria noastră“. Şirul votanţilor nu se mai isprăveşte. Vin pe rând ţărani colectivişti, muncitori ai fabricii, de spirt „Spicul“ din comună, muncitori din fabricile localităţilor din împrejurimi, care îşi au domiciliul în Câlnic şi Valea Crişului. Şirul votanţilor se apropie de sfârşit încă înainte de amiază. Dar sărbătoarea alegerilor nu s-a terminat încă în comuna Valea Crişului. După îndeplinirea datoriei lor cetăţeneşti, cei care au votat se îndreaptă spre căminul cultural, unde de dimineaţă de la ora şapte şi până seara târziu se desfăşoară un bogat program cultural-artistic. Oamenii muncii secui din Valea Crişului şi Câlnic, ascultă cu bucurie frumoasele cântece şi poezii care vorbesc în limba lor maternă despre viaţa nouă ce înfloreşte astăzi în Republica Populară Română. Griviţa Roşie a votat pentru primul candidat al poporului nostru Dimineaţa încă nu mijise şi doar stelele care păreau vesteau că zorii sunt aproape. La ora aceasta, în zilele de lucru, sirenele sună lung şi puternic, iar oamenii Griviţei Roşii se îndreaptă către Ateliere, după glasul sirenelor. Sunt orele din preajma dimineţii unei zile de sărbătoare. La 5:30 dimineaţa, Staţia de Radioamplificare „Steaua“ îşi descinde emisiunea: „ Trăiască victoria în alegeri a Frontului Democraţiei Populare. Apoi în toatedifuzoarele, în casele cu lumini la geamuri şi pe străzi. Marşul ceferiştilor răsună ca’n fiecare din dimineţile noi ale Griviţei Roşii. — Dragi tovarăşi ! Cetăţenii care locuiesc pe străzile Acceleratului, Expresului, Comuna din Paris, Kiev şi Partizanilor, votează la secţia de votare... In faţa secţiilor de votare s’au şi adunat grupuri compacte de alegători. Griviţa Roşie votează azi pentru primul candidat al întregului nostru popor, pentru iubitul nostru tovarăş Gheorghe Gheorghiu-Dej. La ora 6 dimineaţa, preşedinţii secţiilor de votare felicită alegătorii cu prilejul marelui eveniment şi-i invită să-şi facă datoria lor cetăţenească. Votarea a început .In urne sunt introduse primele buletine. Printre primii care votează la secţia nr. 4 a circumscripţiei electorale „Griviţa Roşie", este stahanovistul Nicolae L. Nicolae. De 32 de ani lucrează bătrânul montator,Nicolae L. Nicolae în atelierele C.F.R. „Griviţa Roşie“, întreaga sa viaţă este legată de Ateliere. Mii de locomotive i-au trecut lui prin mână. In 1933 el a fost în rândurile greviştilor, după cuvântul partidului comunist, după îndemnul tovarăşului Gheorghiu-Dej. — Este o mare fericire — spune el — să votezi pentru fiul cel mai iubit al poporului nostru, conducătorul nostru încercat. Şi votul său are greutate. Secţia stahanovistului Nicolae L. Nicolae îşi depăşeşte cu mult sarcinile de plan. In uniformele lor de sărbătoare, mulţi purtându-şi cu mândrie ordinele şi medaliile cu care au fost distinşi, ceferiştii din Griviţa Roşie votează pentru viaţă, pentru viitor, pentru pace. Cântecele răsună azi peste tot în, oraşul nostru, slăvindu-l pe dascălul şi părintele nostru, marele Stalin, slăvind patria iubită, partidul comuniştilor şi bucuria adevărată a zilelor noastre. La secţia de vot nr. 7 votează acum o întreagă familie : Ştefănescu Petre, montator la Griviţa vagoane, soţia sa, tatăl său de 80 de ani, fost strungar în Atelierele Griviţa şi fiul său, Dumitru în vârstă de 18 ani, electrician la Depoul B.C. Ca şi ei, multe familii din vechea cetate de luptă a feroviarilor, au venit din primele ore ale dimineţii să-şi dea votul candidatului Frontului Democraţiei Populare, tovarăşului Gheorghiu-Dej, Ţone Alexandrina, soţia cunoscutului mecanic cincisutist, a venit împreună cu cei 5 copii ai ei. Numai fiica ei mai mare, Emilia, instructoare de pionieri, car© a împlinit de curând 18 ani, are dreptul la vot. Cei mai mici dintre copii îşi felicită mama şi sora şi le mulţumesc pentru că au votat. Mulţi dintre vechii oameni ai Griviţei Roşii au plecat, în anii puterii populare, în diferite munci de răspundere, în alte părţi. Dar în zilele marilor sărbători ei se întorc totdeauna între tovarăşii lor, revin în rândurile feroviarilor. Iată-i, veniţi să voteze, pe fostul cazangiu Baba Aurel, acum inspector general în M.I.A., pe fostul strungar Calciu Gheorghe, acum inspector în Ministerul Transporturilor, pe Btănilă Ecaterina, deputată în Sfatul Popular al Capitalei, pe fostul maistru electrician Negrea Constantin, acum director în Direcţia Generală a Navigaţiei Civile. Şi’n urnele drapate cu pânză roşie, sunt puse noi şi noi buletine pe către-i scris numele candidatului întregului nostru popor. Iar buletinele acestea sunt mărturia încrederii şi a hotărîrii, mărturia dragostei fierbinţi. Dar câte prietenii nu s'au legat chiar aici, în preajma secţiei de votare. Despre marea prietenie a oamenilor noştri, despre unitatea lor de neclintit, merită să vorbeşti. Popa Ana e o bătrână de 64 de ani. Iar Vătăşelu Maria să tot aibă 35—40 de ani Popa Ana a avuti un singur fiu. L-a crescut cu trudă, l-a crescut în amaruri. A avut un fiu bun, era coleg şi prieten cu Vasile Roaită. După greva din 1933, săptămâni dearândul a umblat mama pe la închisori să-l ducă feciorului de mâncare. Iar Gheorghe al ei, ieşit de la „cercetări", a intrat iar în ateliere şi iar munca de rob a vremilor acelea. In 1944, la 4 Aprilie, montatorul Gheorghe Popa a fost ucis de o bombă americană. Şi azi îl plânge bătrâna şi-s grele durerile, la anii ei. Au intrat cam în acelaş timp la vot, Popa Ana, şi apoi Vătăşelu Maria. Pe pieptul tovarăşei Vătăşelu este prinsă Medalia Maternităţii. Ea are şase copii şi povesteşte despre el: — Maria nu știu încă ce va fi. Dar de Costică sunt sigură. Va fi constructor la metrou, aud inginer. El singur a hotărit asta, și n’am de ce să nu fiu de acord. Când ascultă asemenea lucruri, tovarășei Ana Popa i se umezesc, ochii. Poate de bucurie, poate de durere. La unii care au suferit mult, durerea mai e încă vie. Au votat două simple femei din Griviţa Roşie. — Să ştie tovarăşul Gheorgi din net ră-î Iubim şi ne mândrim să-l votăm. Acestea le-a spus Popa Ana. La orele 1 şi 30 de minute, la secţia de votare nr. 7 a circumscripţiei electorale „Griviţa Roşie", sosesc membrii Biroului Politic al C.C. al P.M.R., tovarăşii Iosif Chişinevschi, Alexandru Moghioroş, Miiron Constantnescu, Gheorghe Apostol, Chivu Stoica, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Constantin Pârvuiescu împreună cu tov. Gh. Stoica, prim secretar al Comitetului Orăşenesc Bucureşti al P. M. R. pentru a-şi îndeplini îndatorirea de alegători. Ei sunt întâmpinaţi cu urale de mii de oameni ai muncii. După ce au salutat pe alegători, membrii Biroului Politic al C.C. al P.M.R. au păşit în faţa comisiei de votare,unde au primit buletinele de vot. Alături de conducătorii partidului şi guvernului au votat stahanovistul Nicolae Popescu, cel care a propus la „Griviţa Roşie", drept candidat pe tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, textilista utemistă Ioana Şerban care votează pentru întâia oară, sudorul Vasile Gheorghe de la Depoul Griviţa Roşi© şi mulţi alţi muncitori. Şi în timp ce membrii Biroului Politic votează pentru conducătorul partidului şi al întregului nostru popor, mulţimea adunată în faţa secţiei scandează numele iubit al tovarăşului Gheorghe Gheorghiu-Dej şi numele apropiaţilor săi tovarăşi de muncă. Erau, în mulţimea aceasta şi instructoarea de pionieri Emilia Tone şi tânărul electrician Dumitru Ştefănescu şi bătrâna Popa Maria şi Maria Vătăşelu cu copiii ei. Despărţindu-s© de alegători, după ce au votat, conducătorii partidului şi guvernului le-au urat noi succese în munca pentru continua întărire a patriei. Ropote de aplauze îi însoţesc la eşirea din secţie. Uratele durează minute în şir. Apoi, ziua întreagă, mii şi mii de muncitori feroviari au votat pentru primul candidat al poporului nostru. Iar voturile acestea au fost date din toată inima, pentru tot ce am făurit noi, pentru căile, oraşele, uzinele pe care le vom mai clădi, pentru tinereţe, viaţă, pentru socialism, pentru ca niciodată să nu mai cadă bombe pe casele mamelor noastre, pe Uzinele, pe şcolile şi p© grădinile noastre. Până la orele 14, covârşitoarea majoritate a alegătorilor din circumscripţia electorală unde candidează tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, votaseră. La unele secţii de votare ca secţiile 1, 11, 12, aproape totalitatea alegătorilor votaseră până la orele 16. Iar când seaţa luminoasă de toamnă a cuprins orașul, Grivița Roşie își spusese cuvântul. In ziua marii sărbători Tânăra mamă este fericită. Ea votează şi pentru viitorul fiului ei care a văzut limba zilei astăzi, când milioanele de oameni ai muncii îşi spun cuvântul pentru fericirea patriei, pentru pace şi socialism. „ In faţa secţiilor de votare, In pieţe şi pe străzi, tineriii 119 patria noastră au In^ Ha® hoTe avântate, au cântat cântece despre jtejsa noastră nouă.