Scînteia Tineretului, mai 1963 (Anul 19, nr. 4342-4366)

1963-05-03 / nr. 4342

1 Mai 1963. O sărbătoare la care, chemaţi parcă de inima fierbinte a poporului, au ţinut să ia parte soarele, cu fireturile lui de aur, cerul, într-o impecabilă mantie albastră, arborii, gătiţi de marele artist decorator — Primăvara. Natura a căutat astfel să se pună în acord cu oamenii care, ei cei dinţii, au dăruit sărbătorii muncii şi a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc cadrul frumuseţii ce i se cuvine. Tradiţionalul loc de întîlnire al bucureştenilor la marile sărbători — Piaţa Aviatorilor —, unde are loc marea demonstraţie cu prilejul zilei solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii de pretutindeni, este împodobită festiv. Deasupra tribunei principale se află un mare glob pămîntesc, înconjurat de un brîu purpuriu, pe care este înscrisă chemarea„Proletari din toate ţările uniţi-vă“. Portretele genialilor dascăli ai proletariatului mondial — Marx, Engels, Lenin — domină piaţa. Deasupra tribunelor, străjuite de steaguri roşii şi tricolore, sunt înscrise chemări închinate acestei măreţe sărbători: „Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni", „Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, Republica Populară Romînă“, „Slavă Partidului Muncitoresc Român, conducătorul încercat al poporului, inspiratorul şi organizatorul tuturor victoriilor noastre”, „Trăiască şi să se întărească în veci prietenia şi colaborarea frăţească intre poporul român şi popoarele ţărilor socialiste”, „Trăiască unitatea şi coeziunea mişcării comimiste şi muncitoreşti internaţionale”, „Trăiască pacea şi prietenia între popoare”. Ora 9. Miile de oameni ai muncii bucureşteni, prezenţi în piaţă pentru a participa la mitingul consacrat zilei de 1 Mai, întîmpină cu aplauze îndelungi şi urale pe conducătorii partidului şi statului. In tribuna oficială iau loc tovarăşii : Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Emil Bodnăraş, Petre Borilă, Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Ion Gheorghe Maurer, Alexandru Moghioroş, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Gh. Gaston Marin, membri ai Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, ai Consiliului de Stat şi ai Guvernului. In tribune sunt prezenţi numeroşi invitaţi : conducători ai instituţiilor centrale de stat şi ai organizaţiilor de masă, reprezentanţi ai întreprinderilor şi instituţiilor Capitalei, fruntaşi în întrecerea socialistă, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali şi ofiţeri superiori, ziarişti. Sunt prezenţi, de asemenea, un mare număr de oaspeţi de peste hotare. In tribuna rezervată corpului diplomatic se află şefii misiunilor diplomatice acreditaţi în R. P. Romînă şi alţi membri ai corpului diplomatic. Fanfara militară aflată în piaţă intonează Imnul de stat al Republicii Populare Române. Mitingul este deschis de tovarăşul Florian Dănălache, membru al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului orăşenesc Bucureşti al P.M.R. Ia cuvîntul tovarăşul Emil Bodnăraş, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri al R. P. Române. Cuvîntarea este subliniată de urale şi ovaţii puternice. Participanţii la miting manifestează îndelung pentru unitatea şi coeziunea marei comunităţi a popoarelor din ţările socialiste, pentru clasa muncitoare internaţională şi unitatea de luptă a mişcării comuniste mondiale, pentru înflorirea patriei noastre, pentru Partidul Muncitoresc Romín, Comitetul său Central şi Guvernul R. P. Romíne. (Continuare în pag. 2 a) Dragi tovarăşi şi prieteni, Stimaţi oaspeţi de peste hotare, Poporul român sărbătoreşte astăzi, împreună cu oamenii muncii din întreaga lume, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua luptei unite a clasei muncitoare de pretutindeni pentru pace, democraţie şi socialism. Cu acest prilej, Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, Consiliul de Stat şi guvernul Republicii Populare Romíne transmit clasei muncitoare, ţărănimii colectiviste, intelectualităţii, întregului nostru popor un fierbinte salut şi felicitări pentru succesele dobîndite în dezvoltarea economiei şi a culturii, în lupta pentru desăvîrşirea construcţiei socialismului. Salutăm din inimă pe oaspeţii noştri, reprezentanţi ai oamenilor muncii din alte ţări, care împreună cu noi iau parte la această mare sărbătoare. Poporul român cinsteşte ziua de 1 Mai cu noi succese obţinute în realizarea sarcinilor trasate de Congresul al II-lea al Partidului. Economia noastră naţională creşte rapid şi în mod proporţional. Se înfăptuieşte industrializarea ţării şi dezvoltarea multilaterală a agriculturii. Creşte sistematic nivelul de trai al poporului. Muncitorii, inginerii şi tehnicienii noştri, muncind cu avînt şi pricepere, au îndeplinit cu succes planul de stat pe primul trimestru al acestui an. Producţia industrială obţinută în primele trei luni ale anului 1963 depăşeşte cu aproape 10 la sută producţia trimestrului corespunzător al anului trecut şi este de mai bine de o dată şi jumătate de ori mai mare decit întreaga producţie industrială a Romîniei pe anul 1938. Ţărănimea noastră colectivistă, harnică şi pricepută, desfăşoară cu forţe sporite şi însufleţire munca ei rodnică pentru a întări şi dezvolta gospodăriile colective şi a mări producţia agricolă vegetală şi animală. Zeci de mii de tractoare şi maşini de tot felul însoţesc munca milioanelor de braţe neobosite, în efectuarea la timp şi în bune condiţii a lucrărilor agricole, pentru asigurarea unei recolte bogate. Intelectualitatea ţării noastre, slujind cu credinţă poporul, aduce prin talentul, priceperea şi entuziasmul ei o valoroasă contribuţie la dezvoltarea economiei naţionale, la educarea tinerei generaţii, la înflorirea ştiinţei şi a culturii. Rezultatele obţinute de oamenii muncii de la oraşe şi sate în desăvîrşirea orînduirii noastre socialiste le întăresc încrederea în forţele lor proprii, le sporesc dragostea şi ataşamentul faţă de încercatul lor conducător — Partidul Muncitoresc Român. Dragi tovarăşi şi prieteni, Forţele socialismului, ale progresului şi ale păcii din întreaga lume sărbătoresc ziua de 1 Mai prin unirea mai strînsă a rîndurilor lor, printr-un nou avînt de luptă împotriva forţelor reacţiunii, ale imperialismului. Pentru primii demonstranţi de 1 Mai de acum peste trei sferturi de secol, socialismul era un ţel îndepărtat. In zilele noastre, el este întruchipat intr-un puternic sistem mondial, începuturile căruia au fost puse de Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie, creatoare a primului stat socialist din lume. Sub conducerea gloriosului Partid Comunist al Uniunii Sovietice, întemeiat de marele Lenin, poporul sovietic înfăptuieşte cu succes programul construirii comunismului şi obţine în această măreaţă operă victorii remarcabile. Succese de seamă dobîndesc popoarele din celelalte ţări socialiste. Sistemul mondial socialist cîştigă noi poziţii în întrecerea economică paşnică cu capitalismul şi exercită o influenţă tot mai însemnată asupra dezvoltării întregii societăţi umane. Relaţiile de tip nou dintre statele socialiste, bazate pe deplina egalitate în drepturi, pe respectarea strictă a suveranităţii naţionale, pe colaborare şi întrajutorare tovărăşească, în scopul întăririi fiecărei ţări în parte şi a sistemului mondial socialist în ansamblu, au o mare putere de înrâurire asupra tuturor popoarelor lumii. Transmitem salutul nostru de prietenie frăţească popoarelor din ţările socialiste, urîndu-le numeroase şi însemnate realizări în făurirea noii orinduiri sociale. în lumea capitalistă, masele populare, în frunte cu clasa muncitoare, se ridică cu tot mai multă vigoare împotriva jugului monopolurilor capitaliste şi a exploatării. Ele luptă cu dîrzenie împotriva restrîngerii drepturilor democratice şi a încălcării independenţei şi a suveranităţii naţionale, împotriva pregătirilor de război, pentru apărarea intereselor lor vitale, pentru democraţie, pace şi progres social. Adresăm, în această zi de 1 Mai, oamenilor muncii din ţările capitaliste, încercatelor lor partide comuniste şi muncitoreşti, tuturor luptătorilor pentru progres, care înfruntă eroic teroarea burgheziei, un călduros mesaj de solidaritate frăţească şi de simpatie. Poporul nostru este solidar cu lupta popoarelor din Asia, Africa şi America Latină pentru lichidarea colonialismului şi a dominaţiei imperialiste, sub orice formă s-ar prezenta ele. El sprijină noile state suverane în dobîndirea independenţei lor economice, în opera de renaştere naţională şi dezvoltare pe calea progresului. Chezăşia tuturor victoriilor dobîndite de sistemul mondial socialist, de mişcarea comunistă internaţională o constituie coeziunea lor indestructibilă sub steagul marxism-leninismului şi al internaţionalismului proletar. Chemarea lansată de Marx şi Engels — „Proletari din toate ţările, uniţi-vă!” — răsună şi azi cu putere neslăbită. Credincioase acestei istorice chemări, partidele comuniste şi muncitoreşti se călăuzesc după linia elaborată în comun la Consfătuirile din 1957 şi 1960, unindu-şi eforturile în lupta împotriva exploatării, a reacţiunii şi a forţelor agresive ale imperialismului, pentru victoria cauzei păcii şi a socialismului. Astăzi, sute de milioane de oameni din toate ţările, avînd convingeri politice, sociale şi religioase diferite, îşi exprimă hotărîrea de a apăra pacea, de a împiedica imperialismul agresiv ca, prin război, să dezlănţuie o catastrofă termonucleară. Oamenii muncii de pretutindeni îşi manifestă încrederea că războiul poate fi preîntîmpinat, deoarece forţele păcii şi ale socialismului precumpănesc asupra forţelor războiului, ale imperialismului. Ţara noastră, împreună cu celelalte state socialiste, exprimînd interesele vitale ale poporului, promovează cu consecvenţă, în politica externă, principiile leniniste ale coexistenţei paşnice a statelor cu sisteme sociale diferite. Acţionînd neobosit pentru rezolvarea prin tratative a problemelor internaţionale litigioase, împotriva planurilor şi manevrelor cercurilor imperialiste agresive, România militează pentru lichidarea rămăşiţelor celui de-al doilea război mondial, pentru înfăptuirea dezarmării generale şi totale — cale sigură de instaurare a unei păci trainice. Dragi tovarăşi şi prieteni, Succesele în desăvîrşirea Construcţiei socialismului constituie principalul aport al poporului nostru la victoria cauzei păcii şi a socialismului în lumea întreagă. Partidul şi guvernul ţării noastre cheamă oamenii muncii să-şi înzecească eforturile, să muncească cu şi mai multă abnegaţie pentru a înfăptui măreţele sarcini ale planului nostru de 6 ani, politica partidului de dezvoltare continuă a economiei naţionale şi de creştere a bunăstării celor ce muncesc, pentru a întări necontenit patria noastră — Republica Populară Romină. Trăiască 1 Mai — Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc! Trăiască unitatea şi coeziunea marii comunităţi a popoarelor din ţările socialiste! Trăiască clasa muncitoare internaţională şi unitatea de luptă a mişcării comuniste mondiale! Trăiască şi înflorească patria noastră! Trăiască minunatul ei popor, vrednic şi talentat constructor al vieţii noi, socialiste! Trăiască Partidul Muncitoresc Romín, Comitetul său Central şi guvernul Republicii Populare Romíne! Trăiască pacea în întreaga 1 Mai în Capitală şi în întreaga ţară O măreaţă demonstraţie populară Cuvîntarea tovarăşului Emil Bodnăraş lume! Tribuna centrală In timpul demonstraţiei oamenilor muncii din Capitalii. Foto : GH. VINTILĂ Tinerii din întreaga ţară au sărbătorit ieri cu o deosebită însufleţire „ZIUA TINERETULUI DIN R.P.R.". In oraşele şi satele ţării, la casele de cultură, la cluburi, la căminele culturale, în pieţele publice, în parcuri, pe stadioane au avut loc mari manifestări cultural-artistice şi sportive. Citiţi în pagina a III-a reportajul nostru: NU-S ANII CA O FLOARE, PRIMĂVARA (Fotó : I.CU CU) Proletari din toate țările, unitară! Anul XIX, seria II nr. 4342 4 PAGINI — 20 BANI Vineri 3 mai 1963 Tineretul din patria noastră a sărbătorit cu entuziasm ziua de 1 Mai şi ziua de 2 Mai, „Ziua tineretului din R. P. Romînă", manifestîndu-şi bucuria pentru viaţa minunată pe care, mulţumită partidului, o trăieşte în anii noştri