Scînteia Tineretului, noiembrie 1964 (Anul 20, nr. 4809-4833)

1964-11-01 / nr. 4809

Pînă la rigla de calcul... și bilele pot face minuni ! Conferinţe pe teme de producţie In aproape 80 de cluburi din regiunea Ploieşti au fost ţinute anul acesta conferinţe pe teme ca: „Forajul cu turbina — metodă modernă de săpare rapidă şi economică a sondelor", „Măsuri pentru reducerea impurităţilor din ţiţeiul livrat rafinăriilor", „Valorificarea tonei de ţiţei in condiţii superioare" etc., care au fost audiate de zeci de mii de muncitori, tehnicieni şi ingineri. In ultimele luni au fost organizate tribune ale fruntaşilor, s-au amenajat expoziţii tehnice, schimburi de experienţă între brigăzile fruntaşe ale petroliştilor şi metalurgiştilor. (Agerpres) Proletari cf în toate tarile, uniți-vir Anul XX, Seria II, nr 4809 4 PAGINI — 20 BANI Duminică 1 noiembrie 1964 Pe marile trasee ale întrecerii socialiste Succesele se scriu cu şarje mai mult mai bune • Ce ne-au declarat Ştefan Tripşa şi tovarăşii săi • Solutui pentru sporirea indicilor de utilizare a cuptoarelor • Şarjele Hunedoarei depind şi de Braşov fiecare cuptor. Uneori acest lucru se face o dată la săptămînă, dar se ajunge ca el să fie schimbat chiar şi după cîteva zile. In respectarea acestui grafic un bun exemplu îl constituie maistrul Ion Crişan, care, la cuptoarele 1, 2 şi 3, a eliminat întârzierile de alimentare şi golire , prim-topitorul Opriş Avram sau maistrul C. Dumitru de la hala de turnare care asigură ritmicitatea trenului de turnare , inginerul Maxim Bun care conduce cu competenţă schimbul „C“ şi alţii. O altă măsură aplicată pentru sporirea indicilor de utilizare este stabilirea regimului termic în funcţie de durata de ex-loatare a cuptorului şi pentru fiecare fază de şarje. Se pare a prima vedere că acesta este un lucru costisitor, dar nici un efort nu este de prisos atunci cînd el înseamnă mii de tone de oţel peste plan Se poate şi mai mult In secţie, în faţa flăcărilor cuptoarelor am întîlnit pe cîţiva dintre cei amintiţi de şeful secţiei. Urmărind acel du-te-vino al manevrei echipei de oţelari în timpul ajustării cu dolomită a cuptorului 7, am sesizat un lucru nou. La unul dintre cuptoare se aruncase în vatră o cantitate foarte mică de dolomită. Oare numai de atîta să fie nevoie? Discuţiile cu maiştrii şi oţelarii ne-au lămurit. Problema menţinerii profilului normal al cuptoarelor a căpătat un aspect nou. Se luptă acum pentru un profil care să permită obţinerea şarjelor numai la capacitatea proiectată. După punerea în funcţiune, cuptoarele 7 şi 8 erau încărcate cu circa 400 tone fontă, fier vechi etc. Dar din 400 de tone încărcătură metalică nu se puteau scoate 400 tone de oţel lichid. Ce era de făcut? Iată ce spune maistrul Ştefan Tripşa despre rezolvarea acestei probleme : — Oţelarii ştiu că în timpul operaţiei de ajustare trebuie să întărească cu dolomită spatele, faţa şi capetele cuptorului mai ales în părţile înclinate. Ei aruncau dolomită în cantităţi mari zicînd că astfel se asigură un coeficient mare de siguranţă. In realitate, în unele cazuri nu este nevoie decît de puţină dolomită, iar aruncarea ei peste măsură în cuptor nu face decît să reducă suprafaţa de încărcare şi astfel să nu putem trece de cele 400 tone încărcătură. Am început atunci operaţiile de ajustare numai după studierea atentă a vetrei. Aşa se face că acum se aruncă dolomită numai atît cît este necesar, iar vatra cuptorului are un spaţiu mai mare de încărcare. De la 400 tone încărcătură metalică am ajuns la 435 tone. Ceea ce înseamnă o şarjă de oţel lichid în jur de 400 tone. Problema nu este însă rezolvată definitiv; cred că se poate şi mai bine. Cei mai tineri oţelari, cei veniţi de curînd din armată Vasile Ionescu, Emil Bighiu, Ion Bogdan, sunt ajutaţi de noi, maiştrii, pentru a deprinde cu uşurinţă care este forma optimă a cuptorului şi cum trebuie ajustată vatra pentru a nu-i micşora suprafaţa de încărcare. Dar aici avem 8 cuptoare şi există şi oţelari cu experienţă mai bogată care nu reuşesc să menţină o formă optimă a cuptorului. Poate că această problemă ar trebui dezbătută la cursurile de ridicare a calificării. VICTOR CONSTANTINESCU (Continuare in pag. a 111-a) Vedere parţială a Uzinei cocsochimice de la Hunedoara CRONICA ACTUALITĂŢII Insămînţările de toamnă se a-ropie de sfîrşit. Semănatul grîuui s-a terminat în regiunile Dobrogea, Galaţi, Bucureşti şi Ploieşti. In celelalte regiuni există posibilităţi ca prin utilizarea mai Lucrările judicioasă a mijloacelor existente în S.M.T. şi gospodării să se însămînţeze în cîteva zile întreaga suprafaţă prevăzută Mecanizatorii şi colectiviştii continuă acum cu majoritatea mijloacelor mecanizate arăturile şi fertilizarea terenurilor ce vor fi însămînţate în primăvară. Au fost arate pînă la 29 octombrie, după cum reiese din datele Consiliului Superior al Agriculturii, agricole 1 800 000 hectare. O dată cu arăturile au fost încorporate în sol însemnate cantităţi de îngrăşăminte naturale şi chimice. Vremea menţinîndu-se încă prielnică, este necesar să se continue cu toată capacitatea tractoarelor arăturile şi fertilizarea terenurilor pe întreaga suprafaţa prevăzuta. Aceste lucrări de bază pentru obţinerea unor recolte sporite în anul viitor trebuie să se facă potrivit îndrumărilor consiliilor agricole şi recomandărilor staţiunilor experimentale. Concomitent cu aceste lucrări, consiliile agricole şi conducerile unităţilor socialiste să organizeze în aşa fel munca încît să se termine cît mai repede stingerea şi depozitarea recoltei culturilor Urzii în toate regiunile, să se execute la vreme pregătirea terenului şi plantarea pomilor, desfundările pentru noile plantaţii de vii, pregătirea şi însămînţarea în sere şi răsadniţe. (Agerpres) de toamnă „Eroul" reportajului nostru — tînărul Ştefan Rotaru, la cîteva zile după apariţia In ziar a primului articol. Se vede că oglindirea propriilor fapte l-a pus pe rînduri. Numeroase sînt întrebările pe care şi Ie pun tinerii. De alegerea drumului pe care-l urmează fiecare în viaţă, de seriozitatea acestei alegeri, de profunzimea cu care sînt trăite și gîndite faptele de către fiecare, depind in foarte mare măsură succesele viitoare. Se întîmplă însă — cum s-a întîmplat in cazul tinărului Ștefan Rotaru, citat în unul dintre reportajele noastre recente — ca această alegere să nu fie cea mai bună. Urmările sunt cunoscute. Propunlndu-ne o dezbatere asupra cauzelor lor, vă invitămi să CHITI IN PAGINILE 2-3 REPORTAJUL: Ce oferă viaţa, cu adevărat interesant, unui tînăr? Tatăl lui Rotaru. Este întristat de ceea ce a făcut fiul său. Şi El este Alexandru Creţan. Prietenul de altădată al lui Rotaru cum ar putea să fie ?. Altfel îşi viseazăel băiatul,„ şi al „prietenilor" acestuia. A devenit el un om serios ? A SEARĂ, LA IAŞI Cu ocazia Centenarului Conservatonui de muzică din Iaşi, formaţiile acestui aşezămînt de artă, au prezentat sîmbătă seara un concert la Casa tineretului şi studenţilor din localitate. Programul a cuprins fragmente de operă, muzică de cameră şi muzică simfonică. Concertul a fost dirijat de George Vintilă, director al Filarmonicii de Stat „Moldova“. (Agerpres) • reportajul „Le Hunedoara !n 300 zile de întrecere“ apărut acum cîteva zile în ziarul nostru, se vorbea despre jurnalişti, despre rezultatele obţinute de ei în întrecerea socialistă, de-a lungul a 300 de zile, pentru a produce mai multă fontă şi de calitate. Astăzi, vom relata despre vecinii lor — oţelarii de la secţia nr. 2. Mai întîi — bilanţul întrecerii pe 10 luni: 66 000 de tone oţel peste plan. Cum şi prin ce căi a fost obţinut acest succes ? Izvoarele oţelului Despre realizarea indicilor de utilizare, care au însemnat oţel peste plan, ne-a vorbit mai întîi şeful secţiei, inginerul Nicolae Sîntimbreanu : „Pînă la sfîrşitul lunii octombrie indicele de utilizare a crescut continuu ajungînd la circa 300 kg oţel pe metru de vatră şi zi calendaristică peste plan. Iar această cifră sperăm să o îmbunătăţim pînă la sfîrşitul anului. Voi începe prin a arăta că această problemă a sporirii indicilor de utilizare constituie preocuparea întregului nostru colectiv. Astfel a crescut timpul de funcţionare a cuptoarelor între reparaţiile mijlocii şi s-a scurtat timpul afectat reparaţiilor la cald. Faţă de 3 la sută timpul planificat pentru reparaţiile de vatră s-a realizat un timp de 1,78 la sută“. O reducere cu 1,22 la sută. Dar acest procent şi cele 22 sutimi i-au adus Hunedoarei în această perioadă 10 000 tone de oţel peste plan. I-au adus însă şi o preţioasă experienţă pe care vestitele echipe conduse de maiştrii Ştefan Tripşa, Aurel Stanciu o îmbogăţesc în fiecare zi. Foarte important pentru obţinerea unor indici superiori de utilizare a cuptoarelor este şi respectarea graficului de lucru al oţelăriei. Să-l ascultăm din nou pe şeful secţiei. „Noi avem 8 cuptoare pe aceeaşi platformă. Lipsa unui decalaj precis între ele, suprapunerea unor operaţii de alimentare cu fontă sau fier vechi, ar produce perturbări al căror efect ar fi prelungirea duratei şarjelor şi, în consecinţă, un indice scăzut. De aceea, în funcţie de condiţiile de lucru (de pildă, un cuptor este oprit pentru o reparaţie la rece), de condiţiile de alimentare (cantitatea de fontă sau fier este mai mică sau mai mare pentru o perioadă), noi stabilim graficul tuturor operaţiilor la TRASAJUL OPTIC Constructorii de nave de la Galaţi fac în prezent pregătiri pentru Introducerea unei metode noi de trasare a corpului navelor — trasajul optic. O parte din utilajele necesare aplicării ei, printre care aparatura de proiecţie, maşina de tăiat cu celulă fotoelectrică, maşina de tăiere cu arzătoare automate etc., au şi fost instalate. Concomitent se pregătesc şi muncitorii care vor mînui aceste agregate moderne. Pentru el a fost amenajat un atelier special de lucru cu mese de trasat şi instrumente de înaltă precizie (lupe, microscoape etc.), unde aceştia îşi desfăşoară activitatea practică. La orele de curs, viitorii trasatori îşi însuşesc cunoştinţe legate de funcţionarea aparatelor şi exploatarea lor, execută probe de lucrări după condiţiile cerute de programul de producţie şi tehnologia primelor nave ce se vor construi după această metodă. (Agerpres) TELEGRAMĂ Excelenţei sale Domnului AHMED BEN BELLA Preşedintele Republicii Algeriene Democratice şi Populare Alger Cu ocazia sărbătorii naţionale a Republicii Algeriene Democratice şi Populare, a X-a aniversare a începerii revoluţiei algeriene, în numele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romíne, al guvernului şi poporului român, precum şi personal, adresez Excelenţei Voastre, guvernului şi poporului algerian prieten cele mai călduroase felicitări şi sincere urări de fericire, prosperitate şi progres. Folosesc acest prilej pentru a-mi exprima convingerea că prietenia şi colaborarea dintre ţările noastre se vor întări şi dezvolta continuu în interesul ambelor popoare, al păcii şi cooperării internaţionale. Cu înaltă consideraţie GHEORGHE GHEORGHIU-DEJ Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Populare Romine -----------| In repertoriul Operei Alături de opera „Pelléas şi Mélisande “ de Debussy, prezentată în premieră în cadrul recentului Festival internaţional „George Enescu", în repertoriul Teatrului de Operă şi Balet , al R. P. Româno, mai figurează pentru actuala stagiune „Lohengrin" de Wagner şi „Don Juan" de Mozart, precum şi opera oratoriu „Prometeu" de Doru Popovici, după tragedia cu acelaşi nume a lui Victor Eftimiu şi „Galileo Galilei" de Cornel Cezar, după piesa lui Brecht. In cadrul unui recent turneu întreprins peste hotare, corpul de balet al teatrului a prezentat în premieră baletul „Amorul vrăjitor" de De Falia. Acelaşi colectiv mai are în repertoriu premierele baletelor „Întoarcerea din adîncuri" de Mihail Jora, „Petrușka" de Stravinski şi „Frumoasa din pădurea adormită" de Ceaikovski. •-----•----- Concert Richard Strauss Filarmonica de Stat „George Enescu“ a prezentat sîmbătă seara la Ateneul R. P. Româno, un concert închinat lui Richard Strauss, cu prilejul împlinirii a 100 de ani de la nașterea compozitorului. Concertul va fi repetat duminică, 1 noiembrie orele 11:00. (Agerpres)