Scînteia Tineretului, iunie 1973 (Anul 29, nr. 7475-7500)

1973-06-01 / nr. 7475

„SCâNTEIA TINERETULUI" pag. 3 VINERI 1 IUNIE 1973 Vizita de lucru a tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU in unităţi comerciale şi obiective industriale din Capitală (Urmare din pag. I) In centrul dialogului de lucru cu gospodarii oraşului s-a aflat constatarea că pe pieţele Capitalei atît comerţul de stat, cit şi cel cooperatist precum şi producătorii individuali asigură o bună aprovizionare cu produse agro-alimentare, cu legume şi fructe de sezon. Ca într-o vastă vitrină a primăverii, la standuri şi tonete sunt etalate mărfuri proaspete, de bună calitate, care întrunesc aprecierile cumpărătorilor. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu discută cu numeroşi bucureşteni. „Sînteţi mulţumiţi de aprovizionare, găsiţi întotdeauna ce căutaţi ? Ce produse lipsesc ?“ — sunt întrebări pe care secretarul general al partidului le adresează în fiecare piaţă, în repetate rînduri, grupurilor de gospodine, de cetăţeni „Da, magazinul este bine aprovizionat“, răspunde Ana Ionescu, salariată la întreprinderea „Producţia“, aflată în acele momente în hala „Traian“. „Găsim de toate, tovarăşe secretar general“ , subliniază gospodina Rozalia Marinache în timpul vizitei în magazinele din piaţa „7 Noiembrie" Aceleaşi aprecieri le fac şi alţi bucureşteni, care precizează, totodată, că uneori lipsesc cartofii timpurii, unele legume de sezon, că unii vînzători nu respectă programul de funcţionare al magazinelor, că există un decalaj în aprovizionare între ceasurile dimineţii şi cele ale după-amiezii. . . Rafturile unităţilor de desfacere, ale centrelor de carne, lapte, pîine, tonetele fermelor, gospodăriilor de stat şi cooperativelor agricole de producţie, ale producătorilor individuali sunt pline de mărfuri. Astfel, numai la Piaţa „Rahova“ s-au adus, ca de altfel în fiecare zi, 4 fc 100 kg. carne, 1 600 kg. brânză, 200 000 de ouă, 13 000 kg. de legume şi multe alte, produse de sezon, mari cantităţi de făină, mălai, zahăr, ulei, conserve, precum şi semipreparate , mărfuri suficiente pentru aprovizionarea cotidiană a populaţiei din cartierele din jur, a muncitorilor de la „Vulcan“, „Electromagnetica“, fabricile de confecţii şi alte unităţi industriale din această zonă. Iar aprecierile cumpărătorilor vin să completeze impresia de abundenţă pe care ţi-o lasă întreaga piaţa. „Simt o adevărată plăcere să vin la piaţă , arată Mihalache Mircea, maistru la Uzinele „Electronica“, locuitor din acest cartier. Piaţa „Rahova“ este acum curată, bine aprovizionată. Se găsesc de toate şi in cantităţi îndestulătoare. Nu suferă comparaţie cu ceea ce a fost. După vizita dumneavoastră, gospodarii oraşului au luat măsuri pentru a realiza indicaţiile pe care le-aţi dat. Vă mulţumim din inimă, tovarăşe secretar general“. Ioana Petculescu, de la Fabrica „Aurora“, a ţinut, la rîndul ei, să sublinieze : „Daca vechea piaţă nu reuşea să aprovizioneze suficient populaţia, în prezent ea satisface nevoile şi exigenţele. Am tirguit în multe locuri dar cred că aceasta este cea mai bună piaţă“. Constantin Teodorescu relevă şi el buna aprovizionare. Cuvinte de apreciere au avut, de asemenea, gospodina Niţă Tudorina, din strada Grigoreanu Petre, şi pensionarul Ciobanu Gheorghe, din strada Dobra Nouă. Constatări asemănătoare şi în alte pieţe ale oraşului. Halele Obor sunt pline de cumpărători care găsesc tot ce au nevoie. In cartierul Pantelimon, supermagazinul de aici, amenajat după vizita anterioară, oferă perte 300 de sortimente de produse alimentare preambalate, mezeluri, conserve, legume şi fructe congelate. „Magazinul este totdeauna ireproşabil aprovizionat“ , declară muncitoarea Elisabeta Pavel. Sectoarele de desfacere a peştelui şi cărnii oferă, de asemenea, diferite produse. La unităţile de desfacere a legumelor şi fructelor au sosit în cursul nopţii 12 tone de varză, ceapă, cartofi, conopidă, salată, roşii. Interesîndu-se de calitatea şi varietatea produselor, de preţurile lor, secretarul general al partidului arată în discuţia cu conducerea Ministerului Comerţului Interior, cu primarul general al Capitalei că se impune prezenţa unui sortiment mai bogat, repartizat pe tot timpul zilei, îndeosebi la semipreparate din carne şi peşte. Se recomandă, totodată, diversificarea sortimentelor unor produse cu mare valoare nutritivă, cum ar fi pastele făinoase, fulgii de porumb, în general o mai inspirată preambalare, utilizarea mai bună, în acest sens, a capacităţilor de producţie existente. Reţine atenţia gama largă de legume deshidratate, care, o dată preparate, au acelaşi continut de vitamine ca şi celelalte, aceleaşi calităţi nutritive. Sunt tot atîtea argumente în favoarea extinderii standurilor cu astfel de produse, însoţite de reţete de preparare vizibil afişate. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu se opreşte în repetate rînduri în faţa standurilor de vinzare a produselor agro-alimentare, degustă unele produse, cercetează îndeaproape calitatea legumelor şi fructelor, cere opiniile cumpărătorilor, ale vînzătorilor. Se vădeşte o atentă preocupare pentru expunerea şi desfacerea mărfurilor, aspectul civilizat, atrăgător, al pieţelor, total schimbate în comparaţie cu cel avut la precedenta vizită a secretarului general al partidului, Apreciind că, Intr-adevăr, au existat unele greutăţi obiective In ce priveşte aprovizionarea cu unele soiuri de legume timpurii, cu fructe, dat fiind timpul nefavorabil pentru agriculturi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a subliniat, totodată, că sunt toate condiţiile pentru ca in următoarele două săptămini pieţele să primească din belşug ceea ce este necesar pentru a satisface cerinţele cumpărătorilor. Discuţia cu edilii oraşului abordează, de asemenea, problema modernizării în continuare a magazinelor şi pieţelor, înfăptuind sarcinile trasate de secretarul general cu prilejul altor vizite, consiliile populare ale municipiului şi sectoarelor oraşului au modernizat pieţele „Rahova“, „Pantelimon“, halele „Traian“ şi alte centre comerciale. Aici au fost create supermagazine înzestrate cu utilaje frigorifice şi alte instalaţii comerciale unde se practică autoservirea — formă de comerţ mult apreciată de cumpărători. Reţinind aceste realizări, tovarăşul Ceauşescu recomandă o amenajare mai corespunzătoare a halelor Obor, înfiinţarea de noi pieţe, mai ales în cartierele ridicate in ultimii anii, precum şi pe locul unor vaduri comerciale cu tradiţie. Se indică, totodată, ca să fie aplicate la scară mai largă metodele moderne de comerţ, să se înfiinţeze mici unităţi speciale pentru preparate de peşte şi semipreparate de bucătărie, in general necesitatea de a se pune mai bine in valoare suprafeţele comerciale ale oraşului, precum şi o prezenţă mai substanţială a unităţilor cooperaţiei meşteşugăreşti, în special cu produse de artizanat. De asemenea, secretarul general atrage atenţia asupra necesităţii aprovizionării ritmice, a organizării orarului de funcţionare a magazinelor, pe schimburi, pentru a se economisi timpul cetăţenilor. Marcînd, o dată in plus, interdependenţa dintre ridicarea nivelului de trai al oamenilor muncii şi rezultatele obţinute de ei in producţie, in dezvoltarea în ritm susţinut a industriei, bază trainică pentru progresul ţării, cea de-a doua parte a vizitei, consacrată activităţii unor importante Întreprinderi, a relevat atenţia permanentă acordată de conducerea partidului şi statului nostru problemelor Îndeplinirii planului cincinal Înainte de termen, creşterii, in acest scop, a eficienţei tuturor sectoarelor economice. Cadrul acestei analize l-a constituit însăşi munca unor harnice colective din unităţi economice bucureştene. După cum se ştie, comuniştii, oamenii muncii din Capitală’ sunt iniţiatorii înflăcărate chemări patriotice, adresată naţiunii Întregi, de a se îndeplini cincinalul în patru ani şi jumătate. De atunci au trecut peste zece luni, perioadă in care angajamentul oamenilor muncii bucureşteni prinde zi de zi viaţă pe temelia faptelor, a realizărilor, a abnegaţiei şi capacităţii lor creatoare. La faţa locului — Uzina mecanică de utilaj chimic din Berceni, întreprinderea de prefabricate „Progresul“ şi Fabrica de beton celular autoclavizat — au fost discutate aspecte de mare Interes pentru Întreaga economie privind folosirea mai raţională a spaţiilor şi utilajelor existente, organizarea ştiinţifică a fluxurilor tehnologice in vederea valorificării intense a potenţialului actual, îmbunătăţirea parametrilor tehnici şi modernizarea producţiei, reducerea consumurilor specifice şi cheltuielilor materiale, creşterea calităţii, folosirea raţională a cadrelor de muncitori şi ingineri. Vizita de lucru la unele obiective economice bucureştene a tovarăşului Nicolae Ceauşescu începe în zona industrială de sud a Capitalei. Aici, secretarul general al partidului este întîmpinat de Janos Fazekas, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, de Vasile Patilineţ, ministrul economiei forestiere şi materialelor de construcţii, Ioan Avram, ministrul Industriei construcţiilor de maşini grele, de numeroşi muncitori din uzinele şi fabricile din această zonă a oraşului. Specialişti din domeniul construcţiilor şi materialelor de construcţii prezintă tovarăşului Nicolae Ceauşescu un complex de pavilioane destinat muncitorilor nefamilişti. Sunt discutate, cu acest prilej, planurile mai multor variante a unor astfel de pavilioane realizate din beton celular autoclavizat, material nou, ale cărui proprietăţi permit realizarea intr-un timp scurt a lucrărilor de construcţie şi cu cheltuieli mult reduse. Analizind cu deosebită atenţie împreună cu specialiştii atît planurile, cit şi diferite faze de construcţie a pavilioanelor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă să se aducă unele modificări în ceea ce priveşte compartimentarea spaţiilor în vederea obţinerii unui confort îmbunătăţit. Apreciind timpul scurt de realizare a construcţiilor din beton celular autoclavizat, costul redus al acestora, precum şi simplitatea execuţiei, secretarul general Indică specialiştilor, primarului general al Capitalei, miniştrilor prezenţi să se folosească pe larg noul material la construcţia unor hale funcţionale pentru industria uşoară şi alte sectoare, a fermelor agrozootehnice, unităţilor comerciale, căminelor şi locuinţelor cu 1—2 etaje, creţelor, grădiniţelor, la amenajarea pereţilor interiori din apartamente. In mod deosebit, tovarăşul Nicolae Ceauşescu atrage atenţia proiectanţilor de a renunţa la sistemul halelor industriale monobloc. Trebuie să realizăm construcţii în care să pătrundă in voie lumina zilei ; altfel vor lucra şi muncitorii în aceste condiţii, iar preţul de cost va fi mult mai mic. In cadrul dialogului de lucru cu factorii de răspundere sânt analizate apoi posibilităţile de sporire a numărului de locuri In căminele muncitoreşti în concordanţă cu afluxul de tineri care vin să lucreze in întreprinderile industriale, pe şantierele de construcţii şi in alte sectoare productive ale economiei naţionale. Secretarul general al partidului este informat că pe baza unui studiu Întreprins recent, prin folosirea mai bună a spaţiului existent, se poate ajunge la o creştere de circa 35 000 locuri in căminele construite pentru tinerii muncitori. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu recomandă să fie analizată posibilitatea realizării unui număr sporit de spaţii de cazare şi pentru muncitorii navetişti, asigurind astfel o mai mare stabilitate a forţei de muncă, folosirea integrală a timpului de lucru. In continuare se vizitează cea mai nouă unitate a industriei constructoare de maşini a Capitalei — Uzinele mecanice de utilaj chimic. In numele tînărului colectiv care lucrează aici, inginerul Paul Florescu, directorul întreprinderii, mulţumeşte secretarului general al partidului pentru cinstea deosebită pe care le-o face de a fi din nou oaspetele lor. Gazdele informează pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu că în centrul atenţiei comuniştilor, a întregului colectiv de muncă au stat şi stau transpunerea în fapte a hotărârilor partidului, recomandările făcute cu prilejul vizitei din primăvara anului trecut, referitoare la specializarea producţiei, scurtarea termenului de intrare în funcţiune la parametrii proiectaţi a întregii uzine. Ca rezultat al mobilizării eforturilor comuniştilor, tuturor muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor, a aplicării unor soluţii constructive şi procedee tehnologice moderne in sectoarele de prelucrări mecanice, cazangerie şi montaj, a ridicării gradului de calificare şi specializare a tinerilor din uzină, precum şi a participării directe In producţie a unor ingineri, specialişti şi muncitori cu experienţă bogată, în urma aplicării hotărîrilor conducerii partidului şi statului, in prezent aici se execută o gamă variată de utilaje şi instalaţii complexe, in marea lor majoritate unicate, pentru industria noastră chimică şi petrochimică aflată in plină dezvoltare. Introducerea unor noi fluxuri tehnologice la cazangerie şi în alte sectoare de producţie ale întreprinderii concepute de specialiştii uzinei, împreună cu cei ai institutului de cercetări pentru construcţii de maşini, vor asigura o creştere a productivităţii muncii in acest an de circa 60 la sută faţă de 1971. In vederea livrării la termen a utilajelor, potrivit contractelor încheiate cu marile uzine chimice de la Craiova, Tulcea, Rm. Vâlcea, Piteşti şi din alte zone ale ţării, conducerea uzinei Împreună cu comitetul de partid au întocmit planuri de măsuri tehnice şi organizatorice astfel incit utilajele destinate obiectivelor cu termen de punere în funcţiune în trimestrul III să fie trimise beneficiarilor pînă la finele lunii iunie. Muncitorii de aici, a căror vîrstă medie nu depăşeşte 22 de ani, sunt ferm hotărîţi să-şi onoreze cu cinste angajamentul asumat de a îndeplini prevederile cincinalului în patru ani şi jumătate, de a îmbunătăţi continuu performanţele tehnice şi gama sortimentelor de utilaje şi instalaţii, de a livra înainte de termen comenzile pe care le au încheiate cu uzinele chimice. In continuare sunt vizitate principalele sectoare de producţie ale uzinei. In întimpinarea secretarului general vin numeroşi muncitori care li oferă garoafe roşii Însoţite de cuvinte de bun venit în Întreprinderea lor, de urări de sănătate şi putere de muncă in nobila activitate pe care o desfăşoară pentru binele clasei muncitoare, a întregului popor. Gazdele prezintă tovarăşului Nicolae Ceauşescu unele din produsele realizate aici intre care baterii de încălzire, reactoare, cazane de căldură, filtre decantoare şi alte utilaje şi instalaţii destinate echipării diferitelor obiective aflate în construcţie ale industriei chimice. Tovarăşul Nicolaa Ceauşescu apreciază eforturile colectivului, ale specialiştilor pentru aplicarea hotăririlor partidului, indicaţiilor date, adresează felicitări pentru realizările obţinute pînă în prezent. Totodată, secretarul general al partidului cere conducerii Întreprinderii, centralei ministerului de resort să întreprindă acţiuni In vederea utilizării mai bune a halelor, Intrucît la ora actuală între maşini şi utilaje există mari spatii nevalorificate productiv. In acest context se recomandă integrarea In circuitul productiv a actualei săli de cantină, urmînd ca pentru această destinaţie să fie realizată din prefabricate de beton celular autoclavizat o construcţie adecvată ; aceeaşi soluţie este avansată pentru viitorul pavilion administrativ. In acest scop se indică primarului general al Capitalei să ia măsuri în vederea întocmirii de proiecte-tip de astfel de construcţii uşoare pentru cantine şi săli de şedinţă. In acelaşi timp, observaţiile sale vizează unele îmbunătăţiri constructive, in condiţii economice, care să asigure o mai bună iluminare a halelor. De asemenea, solicită conducerii ministerului de resort şi uzinei să întreprindă cele mai eficiente măsuri, astfel ca pînă la sfîrşitul anului să fie complet terminată dotarea întreprinderii cu utilaje pentru ca in 1974 să fie realizată o producţie de 25 000 tone utilaje şi instalaţii. In spaţiul pe care îl aveţi — subliniază tovarăşul Nicolae Ceauşescu — trebuie să ajungeţi chiar la o producţie de 30—40 000 de tone de utilaje. De asemenea, inginerii uzinei să treacă să lucreze direct în halele de producţie, să rezolve acolo, la locul de muncă, problemele organizării mai bune a fluxului tehnologic, a fabricaţiei. Conducerea ministerului, a Întreprinderii 11 asigură pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu că, In lumina indicaţiilor sale, vor acţiona cu hotărîre pentru realizarea sarcinilor trasate. Vizita de lucru a conducătorului partidului şi statului continuă la Întreprinderea de prefabricate „Progresul", unitate care în acest an sărbătoreşte 20 de ani de existenţă. Adresind calde urări secretarului general al partidului gazdei, ft informează, in acelaşi timp, cu mindrie, că in Întreaga perioadă de existenţă a fabricii muncitorii de aici şi-au onorat in fiecare an sarcinile care le-au revenit. Datorită dezvoltării şi modernizării întreprinderii, a aplicării In procesul de producţie a unor tehnologii modemne de Înaltă productivitate şi eficienţă, In acest an se va obţine o producţie fizică de 9,7 ori mai mare faţă de 1955. Prevederile de plan pe primeie 5 luni ale anului au fost realizate înainte de termen la toţi indicatorii. întreprinderea are asigurate condiţii pentru Îndeplinirea cincinalului înainte de termen, pentru sporirea aportului la industrializarea construcţiilor şi aprovizionarea ritmică cu prefabricate a şantierelor industriale şi de locuinţe. Aici este vizitată o expoziţie de prefabricate şi diferite materiale noi pentru construcţii. Realizările prezentate ilustrează sintetic eforturile şi strădania specialiştilor, a muncitorilor din această ramură pentru transpunerea in viaţă a hotărîrilor Conferinţei naţionale a partidului, a recomandărilor secretarului general al partidului privind introducerea unor tehnologii şi soluţii de execuţie care să ducă la reducerea ponderii construcţiilor din totalul investiţiilor, la creşterea productivităţii muncii şi scurtarea duratei de realizare a noilor obiective industriale, social-culturale şi locuinţe. Secretarului general al partidului îi sunt prezentate elemente spaţiale — cameră, grup sanitar, vestibul — gata finisate, realizate in Întregime din panouri mari prefabricate după tehnologii din cele mai moderne care permit ridicarea blocurilor de locuințe într-o perioadă mult mai scurtă de timp ; această metodă aplicată pe șantier permite economii de manoperă de 75—80 la sută, precum şi reducerea duratei de construcţie cu 40 la sută, faţă de procedeele clasice. Reţin atenţia, de asemenea, o gamă variată de blocuri ceramice care înlocuiesc un număr de 8 pînă la 13 cărămizi obişnuite, panouri mari prefabricate din beton armat precomprimat şi din beton celular autoclavizat şi alte materiale moderne, de calitate superioară, care confirmă succesul* obţinut* d* c*i ear* lucrează în domeniul diversificării sortimentelor materialelor de construcţie, In consens cu sarcinile de mare răspundere ce stau in faţa acestei ramuri a economiei naţionale in actualul cincinal. O preocupare a cercetătorilor o va constitui asimilarea fabricaţiei timplăriei metalice şi din material plastic pentru ferestre, jaluzele, uşi, concomitent cu diversificarea producţiei de prefabricate. Secretarul general al partidului felicită pe specialişti pentru realizările obţinute şi le recomandă să sporească producţia de astfel de materiale, pentru ca şantierele industriale şi de construcţii de locuinţe să dispună de un volum mereu sporit din noile produse, care şi-au dovedit eficienţa In ceea ce priveşte reducerea costului construcţiilor şi Îmbunătăţirea calităţii lor. Ultimul obiectiv vizitat este Fabrica de beton celular autoclavizat, amplasată Intr-o altă mare zonă industrială a Capitalei — Militari. Această unitate intrată In producţie cu un an in urmă este dotată cu utilaje de Înaltă tehnicitate care asigură automatizarea şi mecanizarea completă a tuturor fazelor tehnologice. Inginerul George Moşinoiu, directorul fabricii, prezintă secretarului general al partidului procesul,tehnologic de obţinere a betonului celular autoclavizat, material din care au fost realizate pavilioanele pentru muncitorii nefamilişti de la Uzinele mecanice de utilaj chimic. El arată că din nisip, ciment, var şi pulbere de aluminiu se realizează în unitate o gamă variată de blocuri de zidărie, de plăci şi alte produse destinate atît construcţiilor industriale, cit şi celor de locuinţe, materiale ce sunt apreciate pentru calitatea şi însuşirile lor deosebite. Secretarul general al partidului urmăreşte cu viu interes Întregul proces de fabricaţie a acestui modern produs, analizează amplasarea instalaţiilor şi utilajelor, modul cum este folosit spaţiul construit. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu arată că, după opinia sa, suprafaţa construită In anumite locuri nu este pe deplin folosită, propune studierea reamplasării unor Instalaţii Intr-un flux tehnologic care să permită utilizarea integrală a spaţiilor. Specialiştii Împărtăşesc Intru totul observaţia secretarului general al partidului şi se angajează să sporească producţia In cadrul spaţiilor existente printr-o reorganizare corespunzătoare. Asigurind că aceste recomandări vor fi îndeplinite, directorul fabricii transmite tovarăşului Nicolae Ceauşescu hotărirea muncitorilor acestei tinere unităţi de a nu-şi precupeţi eforturile pentru realizarea cincinalului înainte de termen, de a spori contribuţia lor la aprovizionarea şantierelor de construcţii cu produse din beton celular autoclavizat intr-o gamă mai bogată şi în cantităţi sporite. ...Iată, deci, dimensiunile acestei noi vizite de lucru a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, in cadrul căreia au fost analizate, in pieţele Capitalei, probleme privind continua îmbunătăţire a aprovizionării populaţiei, iar in uzine cu o însemnată pondere în producţia materială a ţării. Împreună cu muncitorii, cu factorii de conducere din centrale şi ministere, măsuri concrete care vizează aspecte calitative principale ale înfăptuirii sarcinilor actuale la cota unei maxime eficienţe, la nivelul exigenţelor puse în faţa Întregii economii de hotăririle plenarelor C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972 şi din acest an. In acest sens, vizita secretarului general al partidului, aprecierile şi concluziile sale au înscris noi momente de referinţă In preocupările colectivelor bucureştene, a oamenilor muncii din industria ţării noastre, a readus In atenţia tuturor unele probleme de o deosebită actualitate legate de bunul mers al activităţii economice, al îndeplinirii prevederilor cincinalului înainte de termen. ION MARGINEANU ADRIAN IONESCU PETRU CILACAN IOSIF SOCACIU Fotografii A. PASAT P. DUMITRESCU ... I. DUMITRU Imagini devenite familiare, însoţite de un angajament unanim: „Vom munci, tovarăşe secretar general, şi vom îndeplini întocmai preţioasele dumneavoastră indicaţii !“