Scînteia Tineretului, mai 1975 (Anul 31, nr. 8069-8094)

1975-05-01 / nr. 8069

ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii! Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ANUL XXXI, SERIA II, Nr. 8069 6 PAGINI 30 BANI JOI 1 MAI 1975 ŞEDINŢA COMITETULUI POLITIC EXECUTIV AL C . AL P.C.R. In ziua de 30 aprilie 1975 a avut loc, sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Comitetul Politic Executiv a analizat unele probleme actuale ale situaţiei internaţionale. Comitetul Politic Executiv constată cu satisfacţie că evenimentele internaţionale au demonstrat şi demonstrează justeţea politicii externe a partidului şi statului nostru, confirmă întru totul orientările stabilite de Congresul al XI-lea al partidului în domeniul relaţiilor internaţionale. Desfăşurarea evenimentelor, schimbările care au loc pe plan internaţional sunt în interesul popoarelor, deschid noi perspective de transformare revoluţionară a societăţii, duc la intensificarea acţiunilor maselor populare pentru apărarea intereselor lor economice, sociale şi naţionale, amplifică lupta împotriva politicii imperialiste de forţă şi dictat, a colonialismului şi neocolonialismului. Comitetul Politic Executiv , în numele , Partidului Comunist Român, al guvernului, al întregului popor român — salută cu profundă satisfacţie istorica victorie a poporului din Vietnamul de Sud şi a forţelor sale de eliberare naţională, obţinute sub conducerea Frontului Naţional de Eliberare şi a Guvernului Revoluţionar Provizoriu împotriva forţelor reacţionare interne şi intervenţiei imperialismului american, o victorie care încununează în mod strălucit lupta sa eroică pentru dezvoltare liberă şi independentă. Aceasta constituie un mare succes al întregii omeniri progresiste, are o mare importanţă internaţională şi demonstrează încă o dată că atunci cînd un popor este hotărît să-şi apere, cu orice sacrificii, independenţa şi suveranitatea, demnitatea şi fiinţa naţională, nu există forţă în lume în stare să-l oprească din drumul său, pînă la victoria deplină a cauzei sale drepte. Comitetul Politic Executiv apreciază cu satisfacţie că victoriile populaţiei sud-vietnameze, izbînda poporului cambodgian, succesele celorlalte popoare din Asia de Sud-Est confirmă pe deplin justeţea poziţiilor Partidului Comunist Român, care se pronunţă cu neabătută consecvenţă şi militează cu hotărîre pentru lichidarea definitivă din viaţa internaţională a vechii politici, imperialiste, colonialiste, de forţă şi amestec în treburile interne ale popoarelor, pentru recunoaşterea şi respectarea strictă a dreptului tuturor popoarelor de a-şi hotărî singure, de sine stătător, propriile destine — ca o cerinţă fundamentală a înlăturării focarelor de conflict şi tensiune, a statornicirii unor raporturi de încredere, pace şi conlucrare internaţională. Comitetul Politic Executiv apreciază că victoria poporului vietnamez creează condiţii pentru ca poporul din Vietnamul de Sud să treacă la activitatea de reconstrucţie a ţării, de dezvoltare democratică a societăţii, de înfăptuire a aspiraţiilor de progres economic şi social, în deplină libertate, fără nici un amestec în treburile sale interne. Partidul Comunist Român, Republica Socialistă România, întregul popor român au acordat poporului vietnamez un sprijin activ — material, politic, diplomatic —, au susţinut în toate împrejurările lupta sa dreaptă, au militat consecvent pentru a pune capăt intervenţiei străine în afacerile interne ale poporului vietnamez. Comitetul Politic Executiv îşi exprimă convingerea că în noile condiţii create, odată cu obţinerea victoriei de către poporul din Vietnamul de Sud, relaţiile de prietenie şi solidaritate statornicite între ţările şi popoarele noastre vor cunoaşte o dezvoltare şi mai puternică, corespunzător intereselor reciproce, ale cauzei progresului şi păcii în lume. Comitetul Politic Executiv urează Frontului Naţional de Eliberare, Guvernului Revoluţionar Provizoriu, poporului din Vietnamul de Sud, noi şi însemnate succese în lupta pentru dezvoltarea liberă şi independentă a patriei şi exprimă, totodată, hotărîrea României socialiste de a dezvolta larg, pe multiple planuri, relaţiile de prietenie şi colaborare statornicite între cele două popoare şi ţări. In cadrul şedinţei, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a prezentat o informare cu privire la vizitele de prietenie în Republica Arabă Siriană, la invitaţia preşedintelui Hafez El Assad, şi în Republica Arabă Egipt, la invitaţia preşedintelui Anwar El Sadat. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a informat, de asemenea, despre întîlnirea cu Yasser Arafat, preşedintele Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, însuşindu-şi în întregime concluziile prezentate de secretarul general al partidului, Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere poziţiei principiale exprimate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cadrul convorbirilor avute cu preşedinţii Hafez El Assad şi Anwar El Sadat, în zilele de 24 şi 25 aprilie, la Damasc şi Cairo, contribuţiei sale personale la rezolvarea pe cale politică a problemelor litigioase din viaţa internaţională, la adîncirea şi amplificarea relaţiilor României cu Republica Arabă Siriană şi Republica Arabă Egipt, energiei şi fermităţii cu care acţionează pentru aplicarea orientărilor fundamentale stabilite de Congresul al XI-lea al partidului în domeniul politicii externe , de întărire a raporturilor de prietenie frăţească şi adîncire continuă a solidarităţii şi colaborării cu ţările arabe, cu toate statele ce militează pentru o dezvoltare de sine stătătoare. Convorbirile tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu conducătorii de partid şi de stat ai Republicii Arabe Siriene şi Republicii Arabe Egipt au scos în evidenţă, în mod pregnant, hotărîrea comună de a ridica pe un plan superior relaţiile bilaterale pe tărâm politic, economic, tehnico-ştiinţific, cultural, de a identifica noi sfere şi modalităţi concrete de cooperare reciproc avantajoasă, în folosul şi spre binele ţărilor şi popoarelor noastre, al colaborării şi înţelegerii internaţionale. Comitetul Politic Executiv consideră că rezultatele rodnice ale vizitei înscriu momente de deosebită însemnătate şi deschid ample perspective extinderii şi consolidării legăturilor tradiţionale de prietenie şi conlucrare activă dintre ţările, partidele şi popoarele noastre, constituind, totodată, un aport de seamă la lupta popoarelor pentru progres economic şi social, pentru edificarea unei lumi mai drepte şi mai bune. în acelaşi timp, a fost relevată voinţa comună de a adînci conlucrarea în domeniul vieţii internaţionale în vederea sporirii contribuţiei României, Republicii Arabe Siriene şi Republicii Arabe Egipt la instaurarea unor relaţii noi între state, a unei noi ordini politice şi economice în lume, la rezolvarea problemelor majore cu care este confruntată omenirea, cu participarea tuturor popoarelor. Comitetul Politic Executiv a exprimat deplina sa aprobare faţă de rezultatele convorbirilor dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi Yasser Arafat, apreciindu-le ca o nouă şi importantă contribuţie la întărirea relaţiilor de prietenie şi solidaritate dintre cele două popoare, la soluţionarea justă şi durabilă a problemei poporului palestinean, corespunzător aspiraţiilor sale naţionale. Comitetul Politic Executiv reafirmă solidaritatea deplină a Partidului Comunist Român, a întregului nostru popor cu năzuinţele poporului palestinean de a-şi organiza în mod independent propria sa viaţă, în conformitate cu drepturile sale legitime, inclusiv crearea unui stat naţional palestinean. Comitetul Politic Executiv apreciază cu deplină satisfacţie că schimburile de vederi dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi preşedinţii Hafez El Assad şi Anwar El Sadat, convorbirile purtate cu Yasser Arafat, preşedintele O.E.P., au adus o nouă şi strălucită confirmare a justeţei poziţiei consecvente a României în problema Orientului Mijlociu. Exprimîndu-şi îngrijorarea faţă de agravarea situaţiei din zonă, Comitetul Politic Executiv apreciază că este necesar să se acţioneze şi mai hotărît în direcţia unei soluţionări politice, care să ducă la o pace dreaptă şi durabilă prin retragerea trupelor israeliene din toate teritoriile arabe ocupate în urma războiului din 1967, rezolvarea problemelor poporului palestinean, în conformitate cu interesele sale naţionale, toate acestea trebuind să conducă la asigurarea integrităţii teritoriale şi a suveranităţii naţionale a tuturor statelor din regiunea Orientului Mijlociu. Reafirmînd hotărîrea ţării noastre de a-şi aduce în continuare contribuţia, pe această bază, la reglementarea situaţiei din Orientul Mijlociu. Comitetul Politic Executiv consideră că un rol pozitiv l-ar putea avea convocarea cît mai grabnică a Conferinţei de la Geneva, la care să participe toate părţile interesate, cît şi alte state, impunîndu-se, totodată, creşterea şi mai mult a rolului O.N.U., intensificarea activităţii politico-diplomatice, folosirea tuturor căilor de natură să ducă la realizarea unei păci drepte şi durabile conforme cu aspiraţiile legitime ale popoarelor din Orientul Mijlociu, cu normele de legalitate internaţională, cu interesele păcii în această regiune şi în lume. Cu prilejul zilei de 1 Mai, Comitetul Politic Executiv, secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, adresează organizaţiilor de partid, comitetelor judeţene, orăşeneşti şi comunale ale partidului, tuturor comuniştilor, oamenilor muncii, români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi, bărbaţi şi femei, tineri şi vîrstnici, întregului popor cele mai calde felicitări pentru rezultatele obţinute în dezvoltarea economică şi socială a patriei, în toate domeniile construcţiei socialiste, în întrecerea socialistă pe primele patru luni ale acestui an, şi le urează noi şi importante succese în îndeplinirea cincinalului înainte de termen, în realizarea istoricelor hotărîri ale Congresului al XI-lea al P.C.R., în înfăptuirea măreţului Program al partidului, spre binele şi fericirea naţiunii noastre socialiste, a tuturor cetăţenilor patriei. Prin muncă, sub conducerea partidului, ne făurim o ţară bogată şi puternică Sărbătoare a solidarităţii tuturor celor ce muncesc din întreaga lume, 1 Mai are baze trainice şi adînci rădăcini împlîntate puternic în inima poporului român. Zi de cinstire a muncii şi a celor ce muncesc, 1 Mai se înscrie în viaţa poporului nostru ca un puternic simbol al afirmării conştiinţei muncitoreşti, al luptei pentru împlinirea idealurilor sale cele mai înaintate privind făurirea unei societăţi noi, mai bune şi mai drepte. Aniversăm în acest an Ziua muncii cu sentimentul răspunderii faţă de prezent şi faţă de viitorul comunist al patriei. 1 Mai 1975 este sărbătorit in condiţiile în care întregul nostru popor munceşte cu abnegaţie, cu eforturi sporite pentru înfăptuirea istoricelor hotărîri ale celui de-al XI-lea Congres al partidului. Programul partidului, document fundamental care trasează strategia generală şi orientările tactice pentru făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintarea României spre comunism, exercită o puternică influenţă în creşterea combativităţii revoluţionare a întregului popor, în afirmarea spiritului muncitoresc, a principiilor, de muncă şi de viaţă ale comuniştilor în întreaga noastră societate. în această zi de cinstire a muncii sîntem mîndri că în fruntea partidului, a statului nostru se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu, comunistul care reprezintă pentru întregul „SCINTEIA TINERETULUI“ (Continuare în pag. a ll-a) Eroii unui combinat erou Reporter într-o familie fericită în pagina a 3-a Transfăgărăşanul sufletului nostru Reportaj de TRAIAN COŞOVEI Independenţă Poem de GEORGE TÂRNEA în pagina a 4-a d r«l lU OAMAMIll A/\I!^1aw¡Î4»X4»i* I nu iui puu demnul oumai nat.11 militante Istorica victorie a poporului Vietnamului de Sud In pagina a 6-a PRIMIRI LA TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU • Tovarăşul Santiago Carrillo Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit, miercuri, 30 aprilie, cu tovarăşul Santiago Carrillo, secretar general al Partidului Comunist din Spania, care, la invitaţia C.C. al P.C.R., întreprinde o vizită de prietenie în ţara noastră, în fruntea unei delegaţii de partid. La întrevedere au participat tovarăşii Lina Ciobanu, membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., Ilie Verdeţ, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Au luat parte membrii delegaţiei Partidului Comunist din Spania — tovarăşii Juan Gomez şi Ramon Mendezona, membri ai Comitetului Executiv al P.C. din Spania, şi Maria Casas, reprezentanta Organizaţiei Madrid a P.C. din Spania. Cu acest prilej au început convorbirile dintre tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Santiago Carrillo. Tovarăşul Santiago Carrillo a transmis un salut cordial Partidului Comunist Român, conducerii partidului şi tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist din Spania şi al său personal. Mulţumind, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a adresat un salut cordial, de solidaritate, In nu(Continuare în pag. a V-a) • Delegaţia Partidului Comunist din Australia Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a primit, miercuri dimineaţa, delegaţia Partidului Comunist din Australia, condusă de Dave Davies, membru al Comitetului Executiv Naţional al partidului, care, la invitaţia C.C. al P.C.R., întreprinde o vizită de prietenie în ţara noastră. Din delegaţie fac parte Joyce Stevens, membru al Comitetului Executiv Naţional, şi Richard Walsham, membru al Comitetului Naţional al P.C. din Australia. La primire au participat tovarăşii Ştefan Andrei, membru supleant al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Petre Dănică, membru al C.C. al P.C.R. Cu prilejul întrevederii, conducătorul delegaţiei a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Comitetului Central al partidului, un călduros salut din partea secretarului naţional al Partidului Comunist din Australia, Laurie Aarons, a C.C. al P.C. din Australia, iar comuniştilor, întregului popor român, urarea de a obţine, sub conducerea P.C.R. şi a secretarului său general, noi şi importante realizări în opera de edificare a noii orînduiri. Mulţumind, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a rugat pe oaspeţi să adreseze, în numele C.C. al P.C.R. şi al său personal, tovarăşului Laurie Aarons, celorlalţi tovarăşi din conducerea partidului, tuturor comuniştilor australieni, salutări cordiale şi cele mai sincere urări de succes în activitatea consacrată bunăstării şi fericirii poporului australian, împărtăşind întreaga lor gratitudine pentru invitarea dele(Continuare in pag. a V-a) 0 Corespondentul permanent al Radioteleviziunii sovietice la Bucureşti Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, în cursul zilei de miercuri, pe V. V. Novikov, corespondentul permanent al Radioteleviziunii sovietice la Bucureşti. La primire a participat tovarăşul Cornel Burtică, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Cu acest prilej, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a acordat un interviu pentru Radioteleviziunea sovietică.