Scînteia Tineretului, ianuarie 1979 (Anul 35, nr. 9210-9234)

1979-01-03 / nr. 9210

SERIA II, Nr. 9210 4 PAGINI ANUL XXXV, 30 BANI MIERCURI 3 IANUARIE 1979 J! „Vă urez, tuturor, dragi com patrioţi, succese tot mai mari în întreagă activitate consacrată propăşirii patriei, împlinirea tuturor dorinţelor şi aspiraţiilor de mai bine, multă sănătate şi fericire!“ NICOLAE CEAUŞESCU MESAJUL ADRESAT DE TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, încheiem anul 1978 cu noi şi mari realizări in opera de construcţie socialistă Muncind cu abnegaţie şi elan, eroica noastră clasă muncitoare a asigurat îndeplinirea programului de dezvoltare şi modernizare a industriei, a cărei producţie a crescut în cei trei ani ai cincinalului intr-un ritm mediu de peste 11 la sută. S-au obţinut, de asemenea, succese deosebite în agricultură, în creşterea producţiei agricole, în dezvoltarea tuturor ramurilor economiei naţionale. Ca urmare, a sporit avuţia socialistă, venitul naţional, ceea ce s-a reflectat în îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă ale întregului nostru popor. Aplicînd programul de creştere mai rapidă a veniturilor oamenilor muncii, în acest an am încheiat înainte de termen prima etapă a majorării retribuţiilor; de asemenea, au fost mărite pensiile, alocaţiile pentru copii, s-a trecut la aplicarea săptămînii de lucru reduse. Succese de seamă am obţinut în înflorirea ştiinţei şi învăţămîntului, a creaţiei literar-artistice, în făurirea culturii noi, socialiste. Toate aceste realizări oglindesc forţa creatoare a poporului nostru, liber şi stăpin pe destinele sale, hotărîrea sa de a înfăptui neabătut Programul elaborat de Congresul al XI-lea, unitatea de granit a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, in jurul partidului comunist — conducătorul încercat al întregii naţiuni pe calea socialismului, bunăstării şi fericirii. Pentru minunatele rezultate obţinute în construcţia socialistă în anul 1978, doresc să adresez clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor fiilor patriei — români, maghiari, germani, sîrbi şi de alte naţionalităţi —, întregului nostru popor, cele mai calde felicitări, precum şi urări de noi şi tot mai mari succese în activitatea viitoare. Peste cîteva clipe intrăm în anul 1979 — cel de-al patrulea an al cincinalului. Prin obiectivele ce ni le propunem, prin continuarea dezvoltării în ritm înalt şi modernizarea forţelor de producţie, a întregii economii naţionale, anul viitor va marca, fără îndoială, o nouă treaptă in ascensiunea rapidă a României pe drumul civilizaţiei şi progresului. Sarcina centrală în acest an este ridicarea la un nivel tot mai înalt a activităţii economico-sociale, realizarea unei calităţi noi, superioare în întreaga operă de construcţie socialistă. Aceasta impune să valorificăm tot mai eficient potenţialul material şi uman de care dispunem, să promovăm cu fermitate cele mai noi cuceriri ale revoluţiei tehnico-ştiinţifice in toate domeniile. Ţinînd seama de dificultăţile pe care le generează criza mondială de materii prime şi combustibil, să desfăşurăm o bătălie susţinută împotriva risipei, să asigurăm gospodărirea raţională a tuturor mijloacelor, să reducem substanţial consumurile materiale, cheltuielile de producţie. Înfăptuind cu fermitate principiile autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii întreprinderilor, folosind pe deplin cadrul democratic de participare a oamenilor muncii la conducerea diferitelor compartimente ale societăţii, să ridicăm spiritul de răspundere al tuturor colectivelor în buna gospodărire a avutului socialist. Să aplicăm ferm măsurile stabilite de partid pentru perfecţionarea continuă a conducerii societăţii, a statului, a relaţiilor de producţie şi sociale, pentru introducerea principiilor eticii şi echităţii socialiste în toate domeniile, pentru folosirea tot mai largă a cadrului democratic de manifestare liberă a personalităţii umane în toate domeniile. Realizînd prevederile planului producţiei materiale, vom asigura înfăptuirea integrală a programului de creştere a bunăstării poporului. Făcind totul pentru satisfacerea cerinţelor de viaţă materiale şi spirituale ale maselor, să acţionăm pentru îmbogăţirea continuă a orizontului de cultură al oamenilor muncii, pentru ridicarea conştiinţei socialiste, realizînd in viaţă politica partidului , al cărui ţel suprem este omul, făurirea unei vieţi libere, demne şi fericite pentru toţi fiii patriei. Vom acorda şi în anul ce vine atenţia cuvenită dotării forţelor armate şi întăririi capacităţii lor de luptă, pregătirii întregului popor pentru a fi gata oricind să apere cuceririle socialismului, independenţa şi integritatea patriei. Să întîmpinăm, dragi tovarăşi şi prieteni, cu succese tot mai însemnate măreţul eveniment politic ce va avea loc anul viitor — cel de-al XX-lea Congres al partidului, care va trasa obiectivele continuării operei de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintării României spre comunism, îmi exprim deplina convingere că, prin munca eroică a întregului nostru popor, strîns unit în jurul partidului, anul 1979 va marca un nou şi important pas înainte în dezvoltarea forţelor de producţie, în ridicarea bunăstării materiale şi spirituale a maselor, în întărirea independenţei şi suveranităţii patriei noastre socialiste. Dragi tovarăşi şi prieteni, In anul 1978 România a desfăşurat o intensă activitate internaţională în slujba idealurilor de libertate, independenţă şi progres social ale popoarelor, pentru promovarea unei politici noi in lume, de colaborare paşnică intre toate naţiunile, de destindere şi securitate. Şi în acest an s-a evidenţiat cu putere evoluţia contradictorie a vieţii internaţionale, confirmîndu-se justeţea analizei şi orientărilor politicii externe a partidului şi statului nostru. Viaţa demonstrează că forţele progresului pot infringe, prin luptă unită, politica imperialistă şi colonialistă, de dominaţie şi forţă, pot împiedica agravarea climatului internaţional, declanşarea unor noi războaie şi asigura o pace trainică in lume. Intrăm in noul an cu hotărirea fermă de a intensifica şi mai mult conlucrarea activă cu toate naţiunile pentru soluţionarea problemelor complexe care confruntă omenirea, pentru consolidarea destinderii şi păcii. Vom face totul pentru dezvoltarea continuă a prieteniei, colaborării şi solidarităţii cu toate ţările socialiste, vom amplifica şi mai mult relaţiile multilaterale cu ţările în curs de dezvoltare, vom extinde raporturile cu ţările capitaliste dezvoltate, cu toate statele lumii, fără deosebire de orînduire socială. Vom aşeza ferm, ca şi pînă acum, la baza relaţiilor noastre internaţionale deplina egalitate în drepturi, respectul independenţei şi suveranităţii naţionale, al dreptului fiecărui popor de a-şi hotărî singur destinul, neamestecul in treburile interne şi avantajul reciproc, nerecurgerea la forţă şi la ameninţarea cu folosirea forţei — şi vom milita pentru generalizarea acestor principii în întreaga viaţă mondială. Vom acţiona ferm, împreună cu celelalte popoare europene, pentru ca noul an să marcheze un pas inainte în înfăptuirea securităţii şi păcii pe continentul nostru, în spiritul documentelor semnate la Helsinki. In mod deosebit, in anul 1979 este necesar să fie sporite eforturile in direcţia dezangajării militare a continentului — care cunoaşte la ora actuală cea mai mare concentrare de armate şi armament, inclusiv nucler — pentru crearea unui climat în care fiecare naţiune să se simtă la adăpost de orice amestec sau agresiune din afară, să-şi poată consacra plenar resursele progresului economic şi social. In anul ce vine se impun intensificate acţiunile pentru lichidarea conflictelor ce mai dăinuie în lume pe calea tratativelor — singura modalitate raţională de soluţionare justă şi durabilă a problemelor litigioase dintre state — pentru stingerea tuturor focarelor de încordare, pentru abolirea definitivă a folosirii forţei în raporturile internaţionale. In acest cadru în mod deosebit trebuie asigurată instaurarea unei păci trainice şi echitabile în Orientul Mijlociu. Interesele progresului şi păcii generale cer ca anul 1979 să fie un an de acţiuni tot mai ferme pentru lichidarea subdezvoltării care afectează cea mai mare parte a omenirii, pentru abolirea vechii politici imperialiste, colonialiste şi neocolonialiste ce a împărţit lumea în săraci şi bogaţi, pentru făurirea noii ordini economice internaţionale. Pe această cale se va putea asigura o colaborare cu adevărat echitabilă intre state, dezvoltarea liberă şi independentă a tuturor naţiunilor, accesul lor larg, in special al celor rămase în urmă, la cuceririle ştiinţei şi tehnicii moderne, ale civilizaţiei contemporane. Şi în anul ce vine, cea mai arzătoare aspiraţie a popoarelor continuă să fie oprirea cursei înarmărilor, trecerea la dezarmare, şi in primul rînd la dezarmarea nucleară. De aceea, asigurind un echilibru care să nu pună în pericol securitatea nici unei părţi, trebuie făcut totul pentru reducerea sistematică, substanţială a cheltuielilor militare şi diminuarea efectivelor şi arsenalelor armate ale tuturor ţărilor, in mod deosebit ale celor care deţin cel mai mare potenţial militar. Este în interesul vital al tuturor naţiunilor ca in 1979 să se acţioneze cu şi mai mare fermitate pentru reducerea bugetelor militare, lichidarea bazelor militare străine şi a blocurilor, pentru făurirea unei lumi fără arme şi fără războaie. Avem toate temeiurile să privim viitorul cu optimism, convinşi că popoarele, forţele înaintate pot asigura instaurarea în lume a politicii noi, de egalitate şi respect între naţiuni, de dezvoltare liberă şi independentă a fiecărui stat, de colaborare şi pace mondială. România este ferm hotărită să acţioneze intens, şi în anul ce vine, în strinsă solidaritate cu toate forţele antiimperialiste, cu toate popoarele, pentru triumful aspiraţiilor supreme de progres şi pace ale întregii omeniri. Dragi tovarăşi şi prieteni, Fie ca noul an să aducă noi şi mari succese în înflorirea României socialiste, în realizarea Programului partidului ce corespunde celor mai inalte năzuinţe de prosperitate ale întregului nostru popor ! Fie ca anul 1979 să aducă tuturor popoarelor noi victorii în dezvoltarea lor liberă şi independentă, în lupta pentru pace, pentru făurirea unei lumi mai bune şi mai drepte pe planeta noastră ! Vă urez, tuturor, dragi compatrioţi, succese tot mai mari în întreaga activitate consacrată propăşirii patriei, împlinirea tuturor dorinţelor şi aspiraţiilor de mai bine, multă sănătate şi fericire ! Din adîncul inimii vă adresez tradiţionala urare: „La mulţi ani !“ întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune. CU PRILEJUL ANULUI NOU REVELION O tinerească urare la început de an PENTRU ÎMPLINIREA VISURILOR ŞI ASPIRAŢIILOR NOASTRE! Ca în fiecare an, tinerii patriei au sărbătorit Revelionul împreună, cu bucuria marilor izbinzi ale muncii creatoare pentru ţară, cu încredere deplină în viitorul de pace, bunăstare şi fericire al poporului nostru. Ca în fiecare an, la cumpăna feerică a acestui ceas de bilanţ, tinerii muncitori, ţărani, intelectuali - români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi - au trăit împreună clipele de entuziasm şi bucurie ce rostuiesc un nou avînt muncii noastre şi sensului de devenire al istoriei, au ţinut să fie împreună şi în această clipă în care anii işi dau mina peste creştetele noastre intr-o dialectică a devenirii care marchează cu o luminoasă cadenţă fiecare pas către miine. Un miine al fericirii şi păcii, al drumului nostru neabătut spre zările de aur ale comunismului. Un miine care stă în puterea noastră de astăzi şi în cantitatea de angajare pe care înţelegem s-o dăruim viitorului, in calitatea ei. În paginile a ll-a şi a lll-a, publicăm secvenţe ale bucuriei şi încrederii cu care tinerii au păşit în noul an, surprinse de reporterii noştri. Foto : V. TANASOF Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST A ÎNCEPUT CEL DE-AL PATRULEA AN AL CINCINALULUI la focul nestins al faptelor de muncă în noaptea Anului Nou, şi-n primele zile ale lui '79, pretutindeni in ţară, unde focul nestins al faptelor de muncă a dat străluciri diamantine feeriei de Revelion, harnice şi minunate colective de muncă au dobindit odată cu cadenţa primelor ceasuri ale anului şi primele însemnate succese. Este răspunsul însufleţitor de fapte la caldul Mesaj adresat in noaptea cumpenei dintre ani, întregii naţiuni, de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele României socialiste. Mesaj receptat cu inima şi gindul de întregul nostru popor, de tineretul patriei. Multe dintre aceste succese se datorează tinerilor muncitori, ingineri, tehnicieni, care, cu sentimentul înaltei datorii şi răspunderi faţă de ţară şi faţă de ei înşişi au ţinut să aureoleze noul an — al patrulea al cincinalului — cu cea mai frumoasă lumină : a muncii fără preget, a muncii dăruite viitorului patriei. Iată cîteva relatări, ştiri, note consemnate de reporterii noştri, prezenţi în noaptea de Revelion în mijlocul acestor colective de muncă. FĂGĂRAŞ: Schimburile tineretului Primele zile ale noului an i-a găsit pe harnicii chimişti din Făgăraş prezenţi lingă instalaţiile de sinteză. Cele două schimburi ale tineretului din secţiile acid azotic şi îngrăşăminte au raportat la sfîrşitul zilei de 2 ianuarie primele succese in producţia anului 1979. Ele se concretizează în peste 100 tone acid azotic şi peste 150 tone îngrăşăminte pe bază de azot. La locurile cu foc continuu in aceste zile au fost prezenţi şi tinerii operatori chimişti Dumitru Malene, Năstase Nasie, Tina Morariu, Ioan Maier, Dumitru Coşadea, Ioan Danciu. (ADINA VELEA). (Continuare in pag. a ll-a) CINT e C Hotarul casei mele dintre ape , pînă unde graiul ne cuprinde de-mi singeră cămaşa şi se-aprinde e semn că inima nu-ncape şi-n jertfa dragostei se prinde Şi sufletu-n hotaru’ dintre ani ascultă-l, mişcă stele sub pămînt, este o lavă şi-n ea nu-s singur, sînt un univers din jar şi cint. Hotarul casei l-am săpat în grai Acoperiş mi-e cerul şi de el aproape sunt uşile Carpaţilor pe ape drumurile toate-s spre un vis de plai din ele şi zidirea să se-adape. ION IUGA GIND TINERESC Iată-ne poposiţi pe prima treaptă de luminos optimism a anului 1979. Un dar de zăpezi astrale, scuturate din înalt, e semnul de puritate care îmbracă un sete de nemărginire chipul oamenilor şi chipul patriei. Sub calda plapumă de neagrinele din imensele bărăgane ale ţării pregătesc un vis marea mişcare tectonică de spice, legănările de aur spre blîndul legămint de pline al verii care se va lăsa. Pentru firea noastră, Conectată de milenii la legile pămîntului, zăpadă multă înseamnă rodnicie şi holde bogate. Sintem, de două-trei zile bune, in pragul de lemn sculptat al lui ’79, an care se deschide frumos cu o pirne de zăpadă, cu o cădere de cer pe pămînt, cu un dans de stele pe ecranul nemărginirii. Ce poate fi mai înviorător şi mai potrivit pentru forma de avint a inimii noastre decit acest neaşteptat spectacol al ninsorii care ne readună civic la porţi, înarmaţi cu lopeţi, după ce cîteva zile am dus o paşnică viaţă de interior, lingă televizoare şi sticle de şampanie ! Iată-ne, deci păşind cu talpa întreagă pe prima treaptă a anului ce-şi va mai zice încă, preţ de numai citeva zile, nou. De la un capăt la altul al ţării, luminile muncii se reaprind — acolo unde răgazul revelionului a îngăduit o întrerupere cu pauza dintre două respiraţii, cit li-LUCIAN AVRAMESCU (Continuare în pag. a ll-a)