Scînteia Tineretului, iulie 1982 (Anul 38, nr. 10293-10319)

1982-07-01 / nr. 10293

Proletari din toate ţările, uniţi-vă! Tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, i-a fost înminată, miercuri, 30 iunie, în cadrul unei solemnităţi care a avut loc în staţiunea Neptun. Înalta distincţie „Om al anului 1981“. Prestigioasa distincţie a fost conferită de un juriu al Adunării pentru Integrare Naţională din India (N.I.A.) — organizaţie internaţională pentru pacea mondială —, pentru serviciile aduse omenirii şi securităţii internaţionale, pentru faptul de a fi creat un puternic curent in rindul conducătorilor lumii spre a da importanţa cuvenită păcii şi a salva umanitatea de dezastrul unei catastrofe nucleare. La solemnitate au participat tovarăşii Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., Ion Stoian, membru supleant al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului judeţean Constanţa al P.C.R., preşedintele Consiliului popular judeţean, şi Vasile Pungan, ministru secretar de stat, consilier al preşedintelui Republicii. Erau prezenţi membrii delegaţiei Adunării pentru Integrare Naţională din India, sosiţi in România pentru a înmîna înalta distincţie. Pentru a omagia personalitatea preşedintelui Nicolae Ceauşescu şi a releva semnificaţia înaltei distincţii conferite, au luat cuvântul Bharadwaj Ramchandra, deputat în parlamentul indian, Tariq Anwar Shah, deputat în parlamentul indian, cosecretar al Comitetului pentru intreaga Indie al Partidului Congresului Naţional (I), şi prof. Raj Baldev, preşedintele Adunării pentru Integrare Naţională din India, în continuare prof. Raj Baldev (Continuare in pag. a V-a) în semn de înaltă preţuire pentru serviciile aduse omenirii în lupta pentru apărarea păcii şi securităţii internaţionale, în crearea unui puternic curent de opinie în rîndul conducătorilor statelor lumii spre a da importanţa cuvenită problemelor păcii, salvării umanităţii de la o catastrofă nucleară TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU i-a fost înminată înalta distincţie „OM AL ANULUI 1981" Cuvintul preşedintelui Stimaţi domni şi prieteni indieni, Dragi tovarăşi, Aş dori să vă mulţumesc dumneavoastră. Adunării pentru Integrare Naţională pentru această distincţie ce mi s-a acordat, ca o apreciere a activităţii mele, îndeosebi o consider ca o apreciere a luptei poporului român pentru pace, pentru dezarmare, pentru o lume în care fiecare popor să se poată dezvolta liber, fără teama vreunei agresiuni. Consider, de asemenea, aceasta ca o apreciere a relaţiilor bune dintre România și India, a colaborării dintre popoarele noastre, atât pentru dezvoltarea economico-socială a celor două ţări, cit şi pentru cauza păcii in lume. Intr-adevăr, vizita în România a doamnei prim-ministru Indira Gandhi, convorbirile pe care le-am avut, documentele semnate au deschis noi perspective colaborării dintre popoarele noastre — şi, totodată, au constituit o puternică manifestare a hotăririi comune de a face totul pentru a contribui la realizarea dezarmării, și in primul rind a dezarmării nucleare, la instaurarea unei păci trainice în lume. Se poate spune că anul 1981 a fost marcat prin puternice manifestări ale popoarelor de pretutindeni împotriva războiului, pentru oprirea cursei înarmărilor şi pentru pace. Sunt cunoscute marile manifestări ce au avut loc in Europa şi în alte continente, inclusiv in India. In acest cadru se înscriu şi puternicele demonstraţii şi manifestări pentru pace ale poporului român. Ele au continuat şi în primăvara acestui an şi au dus la semnarea Apelului pentru pace, de 18 milioane de cetăţeni ai României socialiste, care au exprimat voinţa unanimă a poporului român de a face totul , împreună cu celelalte popoare iubitoare de pace din întreaga lume , în vederea asigurării viitorului fiecărei naţiuni, al generaţiilor viitoare, pentru apărarea dreptului suprem al oamenilor la existenţă, la viaţă, libertate, independenţă şi pace. Putem spune că aceste mari manifestări ale popoarelor de pretutindeni au dus la unele rezultate deosebite, pozitive. Ele s-au concretizat în poziţiile adoptate la sesiunea specială pentru dezarmare a Organizaţiei Naţiunilor Unite, unde, sub o formă sau alta, reprezentanţii tuturor statelor au declarat că sunt gata să facă totul pentru a opri cursa înarmărilor şi pentru dezarmare. Acesta este un lucru important ; desigur, trebuie să acţionăm pentru a se trece de la declaraţii la fapte. Dar înseşi declaraţiile făcute în acest mare forum al naţiunilor pentru dezarmare de reprezentanţii tuturor statelor constituie o dovadă că popoarele au şi vor avea un rol tot mai important în a determina trecerea la realizarea unei dezarmări reale, la asigurarea păcii. Cred, de asemenea, că este o urmare firească a luptei popoarelor începerea tratativelor privind armele nucleare cu rază medie de acţiune in Europa, precum şi tratativele recente dintre Uniunea Sovietică şi Statele Unite cu privire la armamentul strategic. Aş menţiona, de asemenea, hotărîrea adoptată de guvernul irakian de a înceta acţiunile militare şi de a-şi retrage toate trupele de pe teritoriul iranian. Apreciem aceasta ca o hotărîre importantă in direcţia încheierii conflictului militar şi a trecerii la soluţionarea problemelor pe calea tratativelor. Primesc aceste distincţii cînd, din păcate, în Orientul Mijlociu situaţia este deosebit de complicată. Armatele israeliene continuă acţiunile militare in Liban, împotriva poporului libanez şi a poporului palestinian ; ele se află la porţile Beirutului şi există pericolul declanşării unui atac, cu consecinţe incalculabile. Iată de ce aş dori să exprim, şi cu acest prilej, dezaprobarea şi condamnarea din partea României a acestor acţiuni militare, să mă pronunţ, incă o dată, cu toată hotărîrea, pentru încetarea acestor acţiuni milittare, pentru oprirea oricăror acţiuni militare împotriva Beirutului şi retragerea trupelor israeliene din Liban. Este necesar să se asigure totala independenţă şi integritate teritorială a Libanului, să se dea posibilitate poporului libanez de a-şi concentra forţele in direcţia dezvoltării sale economicosociale, de a trăi în libertate şi pace. Este, de asemenea, necesar să se înţeleagă că problemele din Orientul Mijlociu nu pot fi soluţionate prin acţiuni militare. Israelul poate să mai înregistreze o victorie militară , dar aceasta va ridica noi obstacole împotriva păcii. Asigurarea păcii în Orientul Mijlociu nu se poate realiza decât prin soluţionarea problemei poporului palestinian, prin constituirea unui stat palestinian independent. Trebuie să se asigure existenţa liberă şi independentă a poporului palestinian , aşa cum este necesar să se asigure şi integritatea şi independenţa Israelului ! Numai în aceste condiţii se poate realiza o pace trainică, justă, se pot crea condiţii pentru o colaborare între statele din Orientul Mijlociu — ceea ce va servi intereselor fiecărui popor, cauzei păcii generale. Sunt şi alte conflicte in lume. Noi considerăm că trebuie să se facă totul pentru oprirea conflictelor militare şi soluţionarea problemelor pe calea tratativelor. Trebuie să intensificăm lupta pentru pace şi pentru dezarmare, în primul rind pentru dezarmare nucleară. Este necesar ca marile puteri, care deţin principalele armamente nucleare, să treacă la oprirea producerii şi la reducerea armamentelor existente, la realizarea unui acord corespunzător privind eliminarea pînă la urmă, a armelor nucleare din viaţa omenirii. Desigur, dezarmarea generală, şi în primul rind dezarmarea nucleară, dar şi dezarmarea in domeniul armamentului clasic, trebuie realizate ţinîndu-se seama de necesitatea înfăptuirii unui echilibru, de a nu pune în primejdie securitatea nimănui, dar de a se acţiona continuu pentru un nivel cit mai redus al armamentelor şi sub un control internaţional corespunzător, cu participarea largă a tuturor statelor, a opiniei publice, vital interesate în realizarea dezarmării şi păcii. Aş dori, încă o dată, să vă exprim mulţumirile mele, dumneavoastră şi Adunării pentru Integrare Naţională din India, pentru această înaltă distincţie şi să vă asigur că poporul român, eu personal, vom face totul şi în viitor pentru a ne aduce contribuţia la cauza destinderii şi păcii — inclusiv la realizarea unei noi ordini economice internaţionale —, că vom acţiona pentru întărirea continuă a relaţiilor dintre România şi India. Popoarele şi guvernele ţărilor noastre pot să-şi aducă în continuare o contribuţie importantă la cauza păcii şi colaborării internaţionale — şi sunt convins că vor face aceasta! Să se dezvolte prietenia dintre popoarele noastre ! Vă rog să transmiteţi Adunării pentru Integrare Naţională, odată cu mulţumirile mele, cele mai bune urări de succes în întreaga activitate, iar poporului indian, urări de bunăstare și pace. Să triumfe pacea în întreaga lume ! (Aplauze). ANUL XXXVIII SERIA ÎI Nr. 10 293 1982 6 PAGINI 50 BANI JOI 1 IULIE PREŞEDINTELE NICOLAE CEAUŞESCU *i s-a reîntîlnit cu fostul preşedinte al S.U.A., Richard Nixon Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a reîntîlnit, miercuri, în staţiunea Neptun, cu fostul preşedinte al Statelor Unite ale Americii, Richard Nixon, in cadrul unei ultime runde de convorbiri. Cu acest prilej, Richard Nixon a adresat preşedintelui Nicolae Ceauşescu, încă o dată, cele mai calde mulţumiri pentru ospitalitatea de care s-a bucurat în timpul şederii în ţara noastră, pentru posibilitatea de a se reîntâlni cu şeful statului român, de a avea un amplu şi util schimb de păreri in probleme ale relaţiilor româno-americane, precum şi ale situaţiei politice internaţionale. Şeful statului român şi-a exprimat, la rindul său, satisfacţia faţă de noua vizită in tara noastră a fostului preşedinte american Richard Nixon, pentru convorbirile avute asupra unui cerc larg de probleme ale raporturilor bilaterale, ale vieţii politice mondiale. S-a apreciat că întâlnirea şi convorbirile — sincere şi deschise — dintre preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi fostul preşedinte al Statelor Unite ale Americii, Richard Nixon, reprezintă o contribuţie de seamă la evoluţia mereu ascendentă a raporturilor de prietenie şi colaborare multilaterală dintre cele două ţări şi popoare, serveşte cauza păcii, colaborării şi înţelegerii intre naţiuni. ★ In aceeaşi zi, Richard Nixon, fost preşedinte al Statelor Unite ale Americii, şi-a încheiat vizita in ţara noastră efectuată la invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România. TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe preşedintele Stingii Unite din Peru, Alfonso Barrantes Lingan Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, miercuri dimineaţă, în staţiunea Neptun, pe preşedintele Stîngii Unite din Peru, Alfonso Barrantes Lingan,care a efectuat o vizită în ţara noastră, la invitaţia C.C. al P.C.R. A participat tovarăşul Virgil Cazacu, membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P.C.R. Oaspetele a adresat calde mulţumiri tovarăşului Nicolae Ceauşescu pentru posibilitatea oferită de a vizita România şi de a cunoaşte unele dintre realizările remarcabile ale poporului român, eforturile sale pentru edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România. Alfonso Barrantes Lingan a transmis tovarăşului Nicolae Ceauşescu un călduros salut din partea Stîngii Unite din Peru, însoţit de cele mai bune urări de sănătate şi fericire, precum şi de prosperitate poporului român. Totodată, oaspetele a dat o înaltă apreciere realizărilor obţinute de România socialistă, activităţii prodigioase desfăşurate pe plan internaţional deşeful statului român, activitate consacrată păcii, independenţei, colaborării şi cooperării între popoare. în cadrul întrevederii s-a procedat, la o informare reciprocă cu privire la activitatea şi preocutările celor două partide, subliniindu-se dorinţa de a întări şi dezvolta bunele raporturi dintre Partidul Comunist Român şi Stingă Unită din Peru, în interesul dezvoltării prieteniei şi colaborării multilaterale dintre România şi Peru. A fost exprimit prilejul vizitei de lucru în judeţul Botoşani a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, astâzi va avea loc în municipiul Botoşani o adunare populară pe care posturile de radio şi televiziune o vor transmite direct în jurul orei 17,00. Iată hotărîrea celor două partide de a acţiona in continuare pentru dezvoltarearelaţiilor in domeniile politic, schimburilor comerciale şi cooperării economice, corespunzător aspiraţiilor popoarelor român şi peruan, în interesul păcii, securităţii şi independenţei naţionale, colaborării şi cooperării intre naţiuni. , A avut loc, de asemenea, un schimb de vederi in probleme actuale ale vieţii internaţionale. Cu acest prilej, au fost evidenţiate profundele schimbări revoluţionare şi sociale care au loc în lume, in favoarea forţelor socialismului, democraţiei şi păcii, precum şi necesitatea întăririi unităţii şi solidarităţii atit pe plan naţional cit şi internaţional intre toate forţele progresiste, antiimperialiste, în lupta pentru libertate şi independenţă, pentru pace şi progres social. S-a apreciat că în actualele condiţii deosebit de complexe ale vieţii politice internaţionale este necesar ca popoarele să-şi unească eforturile şi să conlucreze tot mai strins pentru oprirea încordării internaţionale, pentru reluarea şi continuarea politicii de destindere, colaborare şi respect al independenţei naţionale. Pornindu-se de la implicaţiile deosebit de grave ale cursei înarmărilor, s-a reliefat necesitatea de a se acţiona cu mai multă fermitate pentru adoptarea de măsuri concrete în vederea opririi cursei înarmărilor, pentru dezarmare, şi in primul rind pentru dezarmare nucleară, pentru soluţionarea pe cale politică, prin tratative, a conflictelor existente în diferite zone ale globului, fără folosirea forţei sau ameninţarea cu forţa. In acest cadru, s-a reliefat importanţa deosebită a manifestărilor şi mişcărilor de masă care au loc în lume în favoarea păcii, pentru înlăturarea pericolului unor noi războaie, pentru trecerea la tratative în vederea reducerii armamentului nuclear strategic. In timpul convorbirilor, s-a subliniatnecesitatea întăririi unităţii de acţiune şi solidaritate a ţărilor în curs de dezvoltare, a ţărilor nealiniate, a tuturor forţelor progresiste, antiimperialiste, în vederea lichidării fenomenului subdezvoltării, a decalajului dintre ţările bogate şi cele sărace, făuririi unei noi ordini economice internaţionale. S-a apreciat că, în actualele condiţii, are o deosebită însemnătate întărirea colaborării şi solidarităţii dintre partidele comuniste, socialiste, social-democrate, mişcările de eliberare naţională, dintre toate forţele progresiste, în lupta pentru triumful cauzei păcii, securităţii şi independenţei naţionale, a colaborării in întreaga lume. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi Alfonso Barrantes Lingan au exprimat hotărîrea Partidului Comunist Român şi Stîngii Unite din Peru de a conlucra tot mai strins pentru a-şi aduce contribuţia, la lupta împotriva politicii imperialiste, colonialiste şi neocolonialiste, la crearea unui climat de pace, securitate, colaborare şi înţelegere in Europa, în America Latină şi în întreaga lume, la înfăptuirea idealurilor de libertate, independență și progres ale tuturor popoarelor, întrevederea s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, de caldă prietenie. AGRICULTURA SOCIALISTĂ - RAMURA DE BAZĂ A ECONOMIEI NAŢIONALE CU O CONTRIBUŢIE MAJORĂ LA PROGRESUL ŞI BUNĂSTAREA ŢĂRII Pagina a III-a TINERETUL ROMÂNIEI DOREŞTE PACEA! în pagina a 2-a