Scînteia Tineretului, mai 1983 (Anul 39, nr. 10552-10576)

1983-05-03 / nr. 10552

„SCÎNTEIA TINERETULUI» pag. 3 MARTI 3 MAI 1983 MAREA ADUNARE POPULARĂ CONSACRATĂ ZILEI DE 1 MAI Cuvintul tovarăşului Emil , membru al Comitetului Politic Executiv, secretar al C.C. al P C.R. Mult iubite şi stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, Mult stimată tovarăşă Elena Ceauşescu, Stimate tovarăşe şi stimaţi tovarăşi. Sărbătorim astăzi tradiţionala zi de 1, Mai — Ziua muncii, a solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, cu satisfacţia şi mindria de a trăi şi munci ca cetăţeni ai unei patrii socialiste libere, independente şi suverane. Eroica noastră clasă muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregul nostru popor, sub conducerea înţeleaptă a Partidului Comunist Român, dau viaţă obiectivelor măreţe stabilite de Congresul al XII-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului, obţin noi şi însemnate succese în făurirea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Cu acest prilej sărbătoresc, oamenii muncii din noastră îşi reafirmă solidaritatea deplinâ cu muncitorii de pretutindeni, cu toate forţele progresiste şi democratice in lupta lor pentru libertate socială şi naţională, pentru independenţă şi suveranitate, pentru colaborare şi pace între toatenaţiunile lumii. In conştiinţa naţiunii noastre socialiste, toate marile împliniri, care au dat o nouă înfăţişare patriei, succesele remarcabile pe care le-am dobîndit prin muncă eroică, îndeosebi după cel de-al IX-lea Congres al partidului, poartă amprenta concepţiei originale, profund ştiinţifice, a activităţii revoluţionare a celui care şi-a dedicat întreaga viaţă şi activitate slujirii cu devotament nemărginit a intereselor fundamentale ale poporului, înălţării României pe noi culmi de progres şi civilizaţie, secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. (Aplauze puternice, se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). De peste cinci decenii, viaţa de luptă şi de muncă a tovarăşului Nicolae Ceauşescu se identifică cu activitatea tumultuoasă a partidului, cu transformările revoluţionare profunde din istoria patriei noastre, cu înfăptuirea celor mai înalte idealuri de libertate şi propăşire neîntreruptă a naţiunii române. Prin activitatea sa teoretică şi practică, prin spiritul creator, revoluţionar, prin capacitatea de largă cuprindere a proceseler edificării socialismului, secretarul, general al partidului a adus o contribuţie de inestimabilă valoare la dezvoltarea creatoare a teoriei revoluţionare a socialismului ştiinţific, la elucidarea şi rezolvarea celor mai stringente probleme ale contemporaneităţii. Aniversând ziua de 1 Mai, gîndurile şi sentimentele de înaltă stimă şi respect ale naţiunii noastre socialiste se îndreaptă pline de recunoştinţă către conducătorul prundului şi statului, care întruchipează cele mai înalte virtuţi ale poporului român şi care reprezintă chezăşia infăptuirii programelor noastre îndrăzneţe de viitor, asigurării independenţei şi suveranităţii patr°i, eminentul luptător revoluţionar, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. (Vii aplauze, urale îndelungate, se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“, Ceauşescu şi poporul !“). în acest an, sărbătorirea zilei de 1 Mai coincide cu aniversarea a 90 de ani de la crearea Partidului Social-Democrat al Muncitorilor din România, expresie politică şi organizatorică a cristalizării conştiinţei de clasă a proletariatului din ţara noastră, partid la temelia căruia a stat teoria cea mai avansată a epocii — socialismul ştiinţific, fundamentat de Karl Marx, de la a cărui naştere se împlinesc 165 de ani. Făurirea partidului clasei muncitoare a marcat o etapă nouă în desfăşurarea procesului revoluţionar din ţara noastră, în dezvoltarea luptelor sociale. Stat major marxist al proletariatului, el s-a situat în fruntea maselor populare in bătăliile împotriva exploatării şi asupririi, pentru o viaţă mai bună, pentru libertate socială şi naţională. Continuator demn şi consecvent al celor mai înaintate tradiţii de luptă ale clasei muncitoare, ale poporului nostru, Partidul Comunist Român — centru vital al întregii naţiuni — conduce cu înţelepciune şi fermitate revoluţionară măreaţa operă de construire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România, pentru edificarea pe pămîntul străbun al patriei a orinduirii comuniste. (Aplauze puternice, se scandează „Ceauşescu — P.C.R.!“). Stimaţi tovarăşi, 1 Mai — Ziua muncii — ne oferă un minunat prilej de a evidenţia rezultatele remarcabile obţinute de oamenii muncii, de întregul popor, sub conducerea încercată a partidului, în toate domeniile construcţiei socialiste. Este un prilej de înaltă satisfacţie să constatăm că în anii socialismului producţia industrială a crescut de 50 de ori, producţia agricolă de 3,5 ori, venitul naţional de circa 15 ori, iar veniturile reale ale oamenilor muncii de la oraşe şi sate au sporit de 6,4 ori. S-au creat zeci şi zeci de noi platforme industriale în toate judeţele, noi centre muncitoreşti şi orăşeneşti; în aceşti ani au fost puse în funcţiune noi şi importante capacităţi industriale odată cu dezvoltarea puternică a celor existente. A crescut numărul oraşelor şi municipiilor, s-a realizat un mare volum de construcţii social-culturale. Dezvoltarea armonioasă a industriei în toate zonele ţării, puternica înflorire şi modernizare a agriculturii, a învăţămîntului, cercetării ştiinţifice, culturii şi ocrotirii sănătăţii constituie temelia participării active la viaţa socială şi politică a tuturor cetăţenilor, fără deosebire de naţionalitate, a ridicării neîntrerupte a nivelului de trai material şi spiritual al oamenilor muncii, în primii doi ani ai actualului cincinal, aşa cum s-a relevat la Plenara C.C. al P.C.R. din martie anul acesta, în pofida unor lipsuri şi greutăţi, a unor influenţe ale crizei economice mondiale, economia românească a continuat să se dezvolte. Astfel, în 1982, faţă de 1981, fondurile fixe au crescut cu 9 la sută, iar avuţia naţională, pe ansamblu, cu 7 la sută, în 1982 s-a înregistrat o creştere a personalului muncitor cu 120 000 de oameni, ceea ce apare cu atît mai semnificativ cu cit pe plan internaţional, în multe ţări, asistăm la reducerea ocupării forţei de muncă, iar în ţările capitaliste dezvoltate la o creştere puternică a şomajului, care afectează zeci de milioane de oameni. In primele patru luni ale anului în curs au fost obţinute noi rezultate în realizarea prevederilor de plan, a sarcinilor majore ale etapei actuale, condiţie esenţială a înfăptuirii obiectivului fundamental stabilit de Congresul al XII-lea privind trecerea ţării noastre la un stadiu superior de dezvoltare, la o nouă calitate a muncii şi a vieţii. Toate acestea sunt rodul înfăptuirii politicii ştiinţifice a partidului, al abnegaţiei cu care clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, toţi oamenii muncii acţionează pentru aplicarea integrală in viaţă a hotăririlor Conferinţei Naţionale a partidului, a importantelor programe speciale adoptate pentru dezvoltarea activităţii şi creşterea eficienţei economice în sectoarele de bază ale economiei naţionale. Pentru aceste măreţe realizări, pentru hărnicia şi priceperea cu care întregul popor dă viaţă politicii partidului, ridicării pe trepte tot mai înalte ale civilizaţiei socialiste în patria noastră, adresăm, cu acest prilej, in numele conducerii de partid şi de stat, personal al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, preşedintele României, cele mai calde felicitări clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, împreună cu urarea de noi şi noi succese în îndeplinirea obiectivelor stabilite de Congresul al XII-lea al partidului. (Aplauze puternice, urale, se scandează „Ceauşescu şi poporul!“, „Ceauşescu —P.C.R.!“). Stimaţi tovarăşi, Pornind de la cerinţele formulate cu atîta claritate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, este necesar să acţionăm cu toată răspunderea pentru folosirea cu eficienţă sporită a bazei tehnico-materiale de care dispunem, trecerea la o nouă calitate a muncii în toate domeniile şi sectoarele de activitate, realizarea ritmică a producţiei nete şi fizice, creşterea competitivităţii produselor româneşti pe piaţa mondială, întărirea autoconducerii muncitoreşti şi autogestiunii economico-financiare. în prezent, întregul efort creator al oamenilor muncii din industrie trebuie , să se concentreze în direcţia dezvoltării mai rapide a bazei proprii energetice şi de materii prime în vederea înfăptuirii obiectivului stabilit privind asigurarea independenţei energetice a ţării. De asemenea, trebuie să se acţioneze cu hotărîre pentru reducerea consumurilor, valorificarea superioară a tuturor materialelor recuperabile şi refolosibile, întărirea ordinii şi disciplinei în toate compartimentele. Oamenii muncii de la sate sînt chemaţi să acţioneze cu toată hotărîrea, aşa cum a subliniat tovarăşul "Nicolae Ceauşescu şi la recenta plenară a Comitetului Central al partidului, pentru dezvoltarea intensivă a agriculturii, utilizarea raţională a întregului fond funciar şi a bazei tehnico-materiale. Este necesar ca toate forţele din domeniul agriculturii să fie concentrate acum pentru întreţinerea corespunzătoare a culturilor. folosirea la întreaga capacitate, zi şi noapte, a sistemelor de irigaţii, îmbunătăţirea întregii activităţi din zootehnie. Mecanizatorii, toţi lucrătorii de pe ogoare, întreaga noastră ţărănime trebuie să acţioneze cu hotărîre pentru asigurarea unor producţii vegetale şi animale cit mai mari, pentru sporirea avuţiei naţionale şi îmbunătăţirea aprovizionării populaţiei cu produse agroalimentare. Răspunzând cerinţelor politicii partidului, oamenii muncii de pe şantierele de construcţii trebuie să asigure darea în funcţiune la timp şi la parametrii proiectaţi a obiectivelor economice şi sociale, contribuind astfel la întărirea potenţialului economic al ţării. Realizarea obiectivelor din industrie, agricultură, construcţii, transporturi, din cercetarea ştiinţifică, din învăţămînt şi cultură solicită eforturi susţinute din partea specialiştilor, a tuturor celor ce lucrează în aceste domenii pentru realizarea în cele mai bune condiţii a sarcinilor izvorîte din documentele de de partid şi de stat. (Vii şi îndelungi aplauze). Stimaţi tovarăşi, Prin înfăptuirea obiectivelor istorice ale procesului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate în România, ne aducem totodată contribuţia la creşterea prestigiului şi influenţei socialismului în lume. Pornind de la unitatea indisolubilă dintre politica internă şi externă, partidul şi statul nostru promovează pe plan internaţional o politică activă şi constructivă de largă colaborare între toate naţiunile, de pace şi securitate care corespunde întru totul intereselor fundamentale ale clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, întregului nostru popor. La baza activităţii sale internaţionale, România aşază ferm principiile deplinei egalităţi în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne şi avantajului reciproc, nerecurgerii la forţă şi la ameninţarea cu forţa, dreptului fiecărui popor de a fi stăpîn pe propriile destine, de a se dezvolta liber şi independent, acţionînd cu consecvenţă pentru afirmarea şi respectarea lor in raporturile internaţionale, în promovarea neabătută a acestor principii, larg îmbrăţişate de opinia publică internaţională, de popoarele iubitoare de pace şi progres, în elaborarea şi înfăptuirea întregii politici externe, pătrunsă de un înalt umanism şi clarviziune, care au dus la creşterea fără precedent a prestigiului ţării noastre pe toate meridianele, un rol determinant il are secretarul general al partidului, preşedintele Republicii Socialiste România, personalitate proeminentă a lumii contemporane, luptător dîrz pentru triumful cauzei păcii şi prosperităţii în întreaga lume, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. (Aplauze puternice, urale, se scandează îndelung „Ceauşescu — pace !“). Ţara noastră situează pe primul plan al activităţii sale externe dezvoltarea şi aprofundarea colaborării reciproc avantajoase, a prieteniei şi solidarităţii cu toate ţările socialiste, în primul rînd cu cele vecine. In acest sens, acţionăm pentru extinderea schimburilor comerciale, a cooperării economice şi tehnico-ştiinţifice cu statele membre ale C.A.E.R., cu celelalte ţări socialiste, pentru consolidarea unităţii şi coeziunii, a solidarităţii şi conlucrării lor — condiţie fundamentală a triumfului cauzei generale a socialismului şi păcii în lume. România diversifică şi întăreşte relaţiile de prietenie şi colaborare cu ţările în curs de dezvoltare, atît pe plan economic cit şi politic, adînceşte continuu participarea la mişcarea de nealiniere, întreţine raporturi cu statele capitaliste dezvoltate, cu toate ţările, indiferent de orînduirea socială. In condiţiile evoluţiei complexe a vieţii internaţionale, caracterizată de pericolul fără precedent pe care îl constituie escaladarea înarmărilor, activitatea externă a României este orientată statornic spre realizarea destinderii, dezarmării, securităţii şi păcii. România acţionează pentru desfăşurarea de negocieri fructuoase care să ducă realmente la încetarea cursei înarmărilor şi realizarea de progrese in domeniul dezarmării, în primul rînd al dezarmării nucleare, pentru oprirea amplasării de noi arme cu rază medie de acţiune în Europa, pentru reducerea numărului acestora şi retragerea celor existente. Ţara noastră militează consecvent pentru finalizarea grabnică şi pozitivă a lucrărilor reuniunii de la Madrid, pentru convocarea unei conferinţe a statelor participante, în scopul întăririi încrederii şi dezarmării în Europa, al continuării procesului făuririi securităţii şi extinderii colaborării pe continent. In acest context, România desfăşoară o vie activitate pentru dezvoltarea colaborării bi şi multilaterale intre ţările balcanice, pentru transformarea Balcanilor într-o zonă a colaborării şi păcii, liberă de armele nucleare. în acelaşi timp, ţara noastră acordă o atenţie deosebită prevenirii conflictelor militare, eliminării stărilor de tensiune şi a focarelor de război, reglementării pe cale exclusiv paşnică, prin tratative, a tuturor problemelor litigioase dintre state, creşterii rolului O.N.U. în viaţa internaţională. România sprijină cu consecvenţă eforturile pentru lichidarea subdezvoltării, pentru înlăturarea inechităţii din schimburile economice internaţionale şi a practicilor imperialiste in domeniul creditelor şi dobinzilor care afectează grav cauza progresului ţărilor în curs de dezvoltare şi stabilitatea economică generală, pentru edificarea unei noi ordini economice. In lumea contemporană, care se confruntă cu probleme dramatice, deosebit de complicate, a căror evoluţie imprevizibilă poate împinge omenirea în pragul unei catastrofe, se impune cu tărie manifestarea şi mai puternică a solidarităţii clasei muncitoare de pretutindeni, cimentarea unităţii ei de acţiune, a tuturor forţelor democratice, iubitoare de pace, profund interesate să asigure un viitor sigur, fericit, generaţiilor de azi şi de mîine. în această zi de sărbătoare, clasa muncitoare, naţiunea noastră socialistă adresează salutul lor de solidaritate militantă participanţilor la amplele mişcări pentru pace din întreagalume şi îşi exprimă convingerea că, acţionind unit, popoarele dispun de capacitatea de a bara calea războiului, de a impune guvernelor şi parlamentelor măsuri care să conducă la oprirea cursului periculos al încordării şi înarmărilor, la stăvilirea tendinţelor imperialiste de împărţire a sferelor de influenţă, să asigure accesul liber, neîngrădit la valorile ştiinţei şi culturii universale, progresul şi prosperitatea popoarelor. In vederea înfăptuirii acestor înalte deziderate ale umanităţii, partidul nostru dezvoltă continuu relaţiile cu partidele comuniste şi muncitoreşti, cu mişcarea revoluţionară internaţională, acţionînd neîncetat pentru făurirea unei unităţi de tip nou, întemeiată pe deplina egalitate şi neamestecul în treburile interne, pe dreptul fiecărui partid de a-şi elabora de sine stătător, independent, linia sa politică. Totodată, partidul nostru conlucrează strins cu partidele socialiste şi social-democrate, cu alte formaţiuni politice de guvernămint şi mişcări de eliberare naţională, cu forţele democratice şi antiimperialiste de pretutindeni, în lupta pentru a preîntimpina izbucnirea războiului, pentru a determina un climat sănătos in viaţa internaţională, pentru o lume mai bună şi mai dreaptă. Cu prilejul zilei de 1 Mai, adresăm clasei muncitoare, oamenilor muncii din întreaga lume, tuturor popoarelor, chemarea fierbinte de a nu precupeţi nici un efort, de a-şi aduce întreaga contribuţie la creşterea şi întărirea rindurilor marelui front al păcii, înţelegerii şi colaborării, la triumful înaltelor idealuri ale umanităţii. (Aplauze puternice, se scandează „Ceauşescu — pace !“). Stimaţi tovarăşi, Sărbătorind ziua de 1 Mai, Ziua muncii, toţi fiii patriei noastre socialiste, libere şi independente — fără deosebire de naţionalitate — strins uniţi in Frontul Democraţiei si Unităţii Socialiste, se angajează, in faţa secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, să muncească cu însufleţire, cu răspundere şi devotament pentru transpunerea în viaţă a Programului partidului de edificare a societăţii socialiste multilateral dezvoltate, pentru înfăptuirea hotărîrilor Congresului al XII-lea şi ale Conferinţei Naţionale, a politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru de ridicare a ţării pe , noi culmi de progres şi civilizaţie, pentru triumful idealurilor socialiste, de pace şi progres in întreaga lume. (Vii şi puternice aplauze, se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Trăiască 1 Mai, Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc, ziua frăţiei muncitorilor de pretutindeni ! (Aplauze puternice, urale). Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu ! (îndelungi aplauze, urale puternice, se scandează „Ceauşescu — P.C.R. !“). Trăiască harnicul şi talentatul popor român, constructor al societăţii socialiste multilateral dezvoltate ! (Aplauze prelungite, urale, se scandează „Ceauşescu şi poporul !“). Trăiască solidaritatea şi colaborarea între partidele comuniste şi muncitoreşti, intre toate ţările socialiste, între toate forţele revoluţionare, progresiste, democratice şi antiimperialiste ! (Aplauze puternice, urale). Trăiască lupta unită a popoarelor pentru pace şi colaborare, pentru o lume mai dreaptă şi mai bună pe planeta noastră ! (Aplauze puternice, urale, se scandează „Ceauşescu — pace“!). Spectacol festiv După încheierea adunării consacrate sărbătoririi zilei de 1 Mai a avut loc un spectacol festiv, la care şi-au dat concursul artişti de frunte ai teatrelor din Capitală, formaţii şi ansambluri muzicale şi coregrafice, artişti amatori din întreprinderi şi instituţii, pionieri şi şoimi ai patriei. Conceput ca un amplu montaj literar-muzical-coregrafic, spectacolul s-a constituit, prin întreaga desfăşurare de energii şi talente reunite pe scena sălii Palatului Sporturilor Iei Culturii, într-oimpresionantă frescă a prezentului luminos al patriei noastre socialiste, dînd glas voinţei de nestrămutat a poporului român, strins unit in jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de a transpune în viaţă hotărârile istorice ale Congresului al XII-lea şi Conferinţei Naţionale ale P.C.R. de a merge neabătut pe drumul construirii socialismului şi comunismului pe pămîntul României, de a face totul pentru triumful idealurilor de pace şi independenţă ale tuturor popoarelor, de a-şi aduce o contribuţie sporită la instaurarea unui climat de destindere, securitate şi colaborare între toate naţiunile lumii. Pe scenă se derulează secvenţe ce redau cu mare forţă emoţională imagini ale făuririi, in urmă cu nouă decenii, a partidului politic al muncitorimii române — Partidul Social Democrat al Muncitorilor din România — creării, la 8 mai 1921, a Partidului Comunist Român — moştenitorul autentic al celor mai înaintate tradiţii de luptă ale clasei noastre muncitoare — ale marii demonstraţii antifasciste şi antirăzboinice ce a avut loc la 1 Mai 1939 în organizarea şi sub conducerea unor încercaţi militanţi comunişti, intre care s-a aflat, afirmîndu-şi încă din acei ani de fragedă tinereţe spiritul revoluţionar, marile canlităţi organizatorice, curajul şi eroismul comunist, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Sunt prezentate, apoi, momente din cronica anilor construirii orinduirii noi, socialiste, fiind omagiate călduros strălucitele victorii pe care poporul român, liber stăpin pe destinele sale, le-a cucerit, prin muncă eroică, în perioada istorică parcursă de la victoria revoluţiei de eliberare socială şi naţională, antifascistă şi antiimperialistă, activitatea neobosită, abnegaţia şi spiritul de dăruire ale tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate — expresie a voinţei de neclintit de a înfăptui politica Partidului Comunist Român, ce corespunde pe deplin intereselor şi aspiraţiilor lor fundamentale. Cu voioşia, candoarea şi elanul proprii viratei lor, formaţii artistice compuse din tineri, din pionieri şi şoimi ai patriei, alcătuind un amplu tablou alegoric intitulat sugestiv „Muncim şi învăţăm“, au dat glas sentimentelor de dragoste şi recunoştinţă ale celor mai tinere vlăstare ale ţării faţă de partid şi secretarul său general, pentru minunatele condiţii de viaţă şi de învăţătură create . ..Cinstind măreaţa muncii sărbătoare Din inimă iubirea ne rostim : Recunoştinţă clasei muncitoare Urmaşi destoinici ne-angajăm să-i fim.in ţara muncii şi a omeniei Să creştem demni jurăm sub tricolor . Spre gloria şi înflorirea României (Continuare în pag. a IV-a)