Scînteia Tineretului, aprilie 1986 (Anul 42, nr. 11456-11481)

1986-04-01 / nr. 11456

ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST PUTERNICĂ ŞI ENTUZIASTĂ 9 ANGAJARE MUNCITOREASCĂ, NOI ŞI REMARCABILE SUCCESE ÎN PRODUCŢIE Importante depăşiri de plan Acţionind intr-un climat de puternică angajare muncitorească pentru a intimpina cu rezultate remarcabile gloriosul jubileu al partidului, oamenii muncii din numeroase întreprinderi teleormănene au obţinut importante depăşiri de plan. Colectivul întreprinderii mecanice pentru agricultură din Roşiori de Vede, de exemplu, încheie primul trimestru al anului cu o depăşire de plan cifrată la 4 milioane de lei, exprimată in 12 000 bucăţi tiranţi şi 200 de cabine pentru tractorul „U-650“. De remarcat că producţia suplimentară a fost realizată in exclusivitate pe seama creşterii productivităţii muncii. La rindul lor, cei ce muncesc la întreprinderea de c aprarataje şi accesorii Alexandria au realizat peste prevederile perioadei circa 12 800 mp corpuri de încălzire, în aceeaşi perioadă de timp, oamenii muncii de la întreprinderea de panouri şi tablouri electrice Alexandria au produs în plus mijloace electrotehnice şi de automatizare pentru sectoarele minier, energetic, petrolier şi construcţiilor de maşini in valoare de peste 3 milioane de lei, onorindu-si sa revine pe primul trimestru, programul de producţie suplimentară industrială pe aceeaşi perioadă. Noi capacităţi industriale Pe şantierul noii capacităţi — instalaţia de ţevi sudate — de pe platforma Combinatului siderurgic Galaţi — constructorii şi montorii acţionează în aceste zile cu intensitate in vederea finalizării şi punerii în circuitul productiv, la termenul stabilit, a obiectivului menţionat. Ca urmare a organizării judicioase a întregii activităţi. în prezent se desfăşoară in mod eşalonat montajul utilajelor, lucrare finalizată in bune condiţii la primul utilaj —, haitul presei de probat ţevi — utilaj realizat la cunoscuta uzină brăileană „Progresul“, întreprinderea de Tricotaje Roşiori de Vede Foto : V. TANASOF Cantităţi sporite de materii prime minerale Colectivul Combinatului minier Cluj, unitate căreia in acest cincinal ii revin sarcini deosebite în domeniul asigurării economiei nationale cu cantităţi sporite de materii prime minerale, intimpină gloriosul jubileu al partidului cu importante realizări. Acţionind cu perseverenţă pentru modernizarea metodelor de extragere şi preparare a minereurilor, pentru creşterea productivităţii şi întărirea ordinii şi disciplinei la fiecare loc de muncă, minerii clujeni au obţinut, in răstimpul trecut din an, o producţie suplimentară în valoare de peste 18 milioane lei. în expresie fizică această depăşire se materializează, intre altele, in 2 200 tone minereu de fier, 3 000 tone masă de stampare pentru turnătorii, 10 000 tone calcar pentru siderurgie, precum şi însemnate cantităţi de feldspat, alabastru micronizat şi bentonite, în fruntea întrecerii se situează minerii exploatărilor Aghireş, Căpuş, Băişoara şi Secţia Cluj care şi-au adus o contribuţie substanţială la onorarea in mod ritmic şi în structura prevăzută a sarcinilor de plan. Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ANUL XLII SERIA II 4 PAGINI 50 BANI MARȚI 1 APRILIE 1986 CU POPORUL ŞI PENTRU POPOR Una dintre magistralele ideiforţe înscrise la loc de frunte in arhitectura impresionantă a operei teoretice şi practice a partidului nostru, a secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, este tocmai aceasta — socialismul se făureşte cu, poporul şi pentru popor. Legitimitatea ei ţine in mod deosebit, de uriaşa experienţă acumulată de partidul nostru in cei 65 de ani care au trecut de la făurirea sa. Apărut pe arena istoriei — şi pe deplin confirmat de istorie — ca exponentul cel mai înaintat şi fidel al supremelor năzuinţe de libertate naţională şi dreptate socială ale maselor. Partidul Comunist Român a militat cu o exemplară consecvenţăşi dirzenie pentru triumful deplin şi definitiv al acestor sacre năzuinţi, a acţionat cu o inepuizabilă energie pentru a atrage, mobilita şi uni toate forţele democratice şi progresiste la lupta sa pentru făurirea unui nou destin al patriei, pentru edificarea, unei Românii mai minore, mai libere şi mai demne cum nu a fost ea niciodată. Rememorind cu profundă emoţie şi cu cel mai ales respect cei 65 de ani de glorie şi luptă ai partidului nostru putem afirma cu toată certitudinea câ izvorul veşnic viu al forţei sale revoluţionare constă în legătura sa permanentă, indestructibilă cu masele, cu poporul din rindul căruia s-a făurit şi afirmat şi ale cărei vitale năzuinţe le exprimă şi le înfăptuieşte. Pe drept cuvint, secretarul general al partidului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a subliniat în repetate rînduri că partidul este însuşi poporul reprezentat prin cei mai buni fii ai săi, care, la rindul lor, nu au alte drepturi mai deosebite, ei au suprema îndatorire de a-şi asuma întreaga energie şi putere de muncă, pasiunea revoluţionară şi spiritul lor de sacrificiu prosperităţii şi independenţei patriei, cauzei socialismului, progresului şi păcii. Anii revoluţiei şi construcţiei socialismului — dar mai cu seamă epoca istorică inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului — au statuat şi confirmat, pe baza unei viziuni clare, ştiinţific fundamentate, o largă şi cuprinzătoare arie de forme şi modalităţi menite să asigure legătura permanentă, efectivă a partidului cu masele. Dobindeşte astfel o excepţională valoare teoretică şi practică aprecierea tovarăşului Nicolae Ceauşescu asupra rolului şi locului partidului in viaţa socială, acela de nucleu vital al întregii societăţi. într-o asemenea novatoare viziune, partidul nu este şi nici nu poate fi situat deasupra societăţii, ci în miezul ei, iar conducerea de către partid a întregii vieţi politice, economice şi sociale din patria noastră nu se exercită prin metode administrative, ci printr-o intensă, susţinută activitate politică şi organizatorică, menită să orienteze şi să catalizeze întreaga energie creatoare a naţiunii vi re-ŞERBAN CIONOF (Continuare in pag. a lll-a) POEM DE SĂRBĂTOARE Şaizeci şi cinci de ciocirlii în soare Jişnesc in stol, purtind in zori de mai înaltul nostru cint de sărbătoare Peste nuoritul, românescul plai. Şaizeci şi cinci de albi hulubi - solie De hărnicie, pace şi visare Zvicnesc in zbor sub bolta azurie Peste grădini şi cimpuri foşnitoare. Şaizeci şi cinci de vuituri in avint Planează falnic, în rotire lină, Cu aripile desfăcute-n vint Peste Carpaţii teferi in lumină. Şaizeci şi cinci de maci - făclii in zare işi contopesc perdele-n amiază, Cimpii şi riuri, codri, munţi şi ipote De roşul lor aprins se-mbujorează. ION SEGARCEANU Izvoare vii, de cinturi şi urări Se-adună-n imn de rezonanţe vaste. Vibrant omagiu al întregii ţări Pentru Partidul cutezanţei noastre... ÎNTREAGA ACTIVITATE, CIRCUMSCRISĂ REALIZĂRII ŞI DEPĂŞIR.I SARCINILOR DE PLAN îndeplinirea ritmică, integrală a planului la toţi indicatorii, in condiţii tehnice şi calitative deosebite se înscrie ca o cerinţă majoră, esenţială pentru toate colectivele muncitoreşti. Acţiunile şi iniţiativele desfăşurate pe această linie s-au materializat în realizarea şi depăşirea corespunzătoare a sarcinilor şi angajamentelor asumate pe primul trimestru al anului. Acolo unde s-a muncit cu exigenţă şi spirit de răspundere, bilanţul productiv înregistrat este semnificativ, într-o serie de unităţi economice se evidenţiază importante depăşiri în îndeplinirea prevederilor de plan şi a programelor suplimentare de producţie industrială stabilite. Desigur, rezultatele bune obţinute până acum trebuie raportate permanent la sarcinile complexe de dezvoltare ce revin fiecărei întreprinderi în perioada imediat următoare de activitate. Un adevăr se impune de la sine: întreaga activitate solicită noi redifensionări in vederea obţinerii unui nivel superior de calitate şi eficienţă. Sunt numeroase argumentele de ordin tehnic şi economic care pledează in favoarea realizării unor acţiuni hotărite, susţinute pentru creşterea puternică a randamentului întregii activităţi productive. Unul dintre acestea se referă nemijlocit la perfecţionarea şi modernizarea producţiei, cu efecte considerabile asupra realizării in fiecare etapă a prevederilor de plan. De altfel ele se constituie intr-un suport material definitoriu pentru dezvoltarea intensivă a fiecărei ramuri de activitate. Prezentăm in continuare experienţa dobindită in acest domeniu de către colectivul de oameni ai muncii şi tineri de la întreprinderea Armătura Cluj-Napoca, unitate care şi-a realizat şi depăşit substanţial prevederile stabilite. toate a programelor prioritare de creştere a productivităţii muncii, îmbunătăţirii calităţii produselor şi creşterii pe ansamblu a eficienţei economice. O atenţie deosebită s-a acordat PE PRIMUL TRIMESTRU. SUCCESE IMPORTANTE LA TOŢI INDICATORII Cum e firesc, efectul acţiunilor de modernizare a producţiei se regăseşte în rezultatele concrete obţinute la nivelul secţiilor şi sectoarelor de producţie. Activitatea desfăşurată pină acum a fost subordonată realizării corespunzăriversificării produselor realizate, asimilării de noi sortimente in fabricaţie, care reclamă consumuri materiale şi energetice reduse. Măsurile şi acţiunile tehnice desfăşurate pentru materializarea acestor importante obiective s-au repercutat favorabil asupra nivelului realizării planului de producţie. După primele trei luni de activitate se consemnează depăşiri la toate sortimentele. Astfel, in condiţiile, valorificării superioare a bazei tehnico-materiale de care dispune unitatea, s-a reuşit obţinerea unei producţii marfă suplimentară de 2 milioane lei. Fizic, este vorba de realizarea in plus a unor cantităţi de 30 tone piese forjateşi matriţate, 30 tone armături din fontă şi 5 tone armături din neferoase. Aceasta in condiţiile in care s-au economisit circa 200 tone metal, 35 MWh energie electrică şi 15 tone c.c. De reţinut faptui că pentru acest an este stabilită o creştere de peste 8 la sută a productivităţii muncii, sarcină care în primul trimestru se materializează intr-un spor de 2 la sută faţă de nivelul stabilit. Modernizarea producţiei nu vizează numai latura tehnică. O bună parte din măsurile luate au în vedere aspectul perfecţionării organizării producţiei. Accentuăm acest lucru deoarece in cadrul întreprinderii este vizibilă preocuparea pentru organizarea temeinică, exemplară a fiecărui loc de muncă, încă de la începutul anului, s-a efectuat o analiză minuţioasă asupra condiţiilor tehnico-organizatorice existente, stabilindu-se priorităţile in funcţie de resursele disponibile. Obiectivul principal urmărit a fost ridicarea performanţelor in fiecare sector de producţie, în bună măsură acest lucru s-a reuşit la nivelul activităţii desfăşurate pină acum. Normal, eficienţa aplicării programelor,de organizare şi modernizare a producţiei va fi şi mai concludentă în următoarele luni de activitate. De reţinut că ceea ce s-a propus pentru acest interval s-a realizat in cele mai mici detalii. Dovadă sunt rezultatele bune obţinute. Un prim aspect se referă la adîncirea tipizării şi specializării producţiei. In momentul de faţă se lucrează la o nouă investiţie, care va spori anual capacitatea de producţie cu 2 000 tone armături. De remarcat, îndeosebi, concepţia structurală a acestui nou obiectiv care va deveni suportul modernizării întregii producţii. Un alt element tehnic sa refe- IOAN GAVRA (Continuare în pag. a ll-a) MOBILIZARE EXEMPLARĂ PENTRU ÎNFĂPTUIREA PROGRAMELOR DE DEZVOLTARE ARMONIOASĂ ECONOMICO-SOCIALA A PATRIEI NOASTRE La întreprinderea Armătura Cluj-Napoca „Complexul de sănătate“ din Calea Șerban Vodă din Capitală Foto :GH. CUCU Urgențe în campania agricolă de primăvară RITM INTENS, VITEZE SPORITE LA iNSÂMlNŢĂRI! Zilele bune tie lucru in cîmp permit desfăşurarea tuturor forţelor disponibile la efectuarea acţiunilor specifice acestei perioade, cu deosebire la insăminţări. Lucrarea, întirziată totuşi la această dată, trebuie să capete o mai mare amploare, deoarece vitezele zilnice sunt încă reduse. Condiţiile de temperatură întrunesc valorile optime, inclusiv pentru culturile de sfeclă de zahăr şi floarea-soarelui, iar peste citeva zile chiar şi pentru porumb. Ca urmare a necesităţii intensificării insăminţatului peste tot se impune o riguroasă organizare a muncii formaţiilor de mecanizare, în vederea realizării vitezelor zilnice planificate, concomitent cu respectarea neabătută a normelor de calitate, mai ales in ce priveşte densitatea, adincimea si uniformitatea. Experienţa unităţilor fruntaşe care obţin recolte înalte şi constante demonstrează prin argumentul faptelor că o cultură corect însăminţată, după criterii agrotehnologice intensive, are o opţiune sigură pentru producţii sporite. Din datele centralizate se evienţiază că, pină in seara zilei de 30 martie, au fost insăminţate 90 la sută din suprafeţele destinate mazării pentru boabe, ovăzul pe 88 la sută, orzoaica de primăvară pe 70 la sută, sfecla de zahăr pe 60 la sută, 59 la sută culturi furajere şi 23 la sută floarea-soarelui. De asemenea au fost plantate si însămînţate cu legume de cîmp aproape 50 mii ha. Se impune in această săptămînă intensificarea tuturor lucrărilor de sezon din cimp, mai ales în judeţele cu pondere agricolă din zona I de cultură, unde se înregistrează încă suprafeţe reduse pe care s-au efectuat acţiunile prioritare ale perioadei. Calitatea lucrărilor - o preocupare permanentă In judeţul Galaţi se fac eforturi intense pentru a se ajunge la o viteză zilnică de peste 8 000 hectare, in aşa fel incit intirzierile cauzate de starea vremii să fie recuperate. Prin folosirea judicioasă a timpului, prin organizarea schimburilor prelungite la semănat şi de noapte la pregătirea terenului, in a treia zi de la declanşarea campaniei in judeţ s-a început şi semănatul florii soarelui, în C.U.A.S.C. Munteni, consemnăm: „Avem planificate cu această cultură 850 hectare, ne spune Gheorghe Căruntu, inginer şef al consiliului unic. Ne-am organizat in aşa fel activitatea incit mîine să punem sub brazdă ultimele seminţe de floarea soarelui. Avem această posibilitate, cu atit mai mult cu cit noi am încheiat semănatul la mazăre, nu de ulei şi la furaje“. Cele patru cooperative agricole din C.U.A.S.C. Munteni au semănat în numai două zile aproape 1 000 ha de teren, ceea ce exprimă foarte exact eficienţa unei bune organizări a muncii in cimp şi hărnicia deosebită a mecanizatorilor. Ritmuri asemănătoare am consemnat şi in unităţi din C.U.A.S.C. Schela şi Pechea, unde, de asemenea, se trecuse ION CHIRIC (Continuare in pag. a lll-a) Declaraţia-Apel a Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste Vibrantă expresie a voinţei supreme a întregului nostru popor, a tineretului României de a face totul pentru apărarea vieţii şi a păcii, pentru viitorul fericit al omenirii Cuvintul „pace“ se află, la ora actuală, pe buzele celor mai mulţi oameni de bună credinţă ai planetei. Popoare întregi au avut şi au de suferit de pe urma cumplitei realităţi care i se opune, de pe urma războiului, duşman de moarte al speciei umane. Exista, încă, din păcate, pe pămînt, numeroase focare ale vrajbei care au luat ori sunt pe cale să ia forma războiului nimicitor de vieţi şi de civilizaţii. Este, de aceea, necesar să se audă, din cit mai multe părţi ale planetei, glasuri doritoare de pace şi de înţelegere între popoare, sa se închege, la scara umanităţii, un cor răzbătător care să armonizeze aceste voci, să le opună tuturor uneltirilor, înarmărilor, atentatelor la independenţă şi libertate, provocărilor de orice fel, conflictelor în genere. Poporul român, ţara noastră s-au arătat, dintotdeauna, de partea înţelegerii, a liniştii de la hotarele fiecărei ţări, a păcii. Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, este cunoscut şi iubit in întreaga lume ca erou al păcii, militant consecvent pentru drepturile fireşti ale fiecărei naţiuni de a-şi hotărî singură destinele, calea politica de urmat, relaţiile internaţionale. Mesajele sale de pace, rostite la tribunele unor foruri internaţionale sau la acelea, frecvente, ale propriei noastre vieţi politice şi sociale, au străbătut planeta, cumulind adeziunea unanimă a forţelor progresiste, a presei, a popoarelor înseşi, călăuzite de acelaşi ideal. Iniţiativelor de pace ale României socialiste, cunoscute şi apreciate în întreaga lume, li se adaugă, iată, un valoros document. Declaraţia-Apel a Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste pentru pace, înţelegere, dezarmare. Priora generaţie din patria noastră, string unita in jurul partidului, al secretarului său general, işi exprimă şi de această dată întreaga ei aderenţă la înaltul mesaj umanitar al Declaraţiei Apoi, care dă glas propriilor sale idealuri: „UN DEMN DE URMAT EXEMPLU“. Şi eu şi colegii mei citim cu înfrigurare, ascultăm, la radio şi urmărim la televizor ştiri cutremurătoare privind situaţia parcă tot mai încordată din diferite colţuri ale lumii, tocmai acum cind la Organizaţia Naţiunilor Unite s-a hotărît ca anul 1986 să fie declarat Anul Internaţional al Păcii. Poporul nostru, partidul nostru, în frunte cu secretarul său general, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, s-au pronunţat de-a lungul anilor şi se pronunţă în favoarea păcii, a stingerii tuturor focarelor de război, a tratativelor care să conducă la dezarmare şi îndeosebi la dezarmarea nucleară. Magistrala cuvintare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, rostită la plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste, ca şi Declaraţia-Apel ,adresată partidelor şi organizaţiilor democratice, guvernelor, tuturor popoarelor din ţările europene, din Statele Unite ale Americii şi Canada, de pe alte continente se înscriu in conştiinţa noastră, a tinerei generaţii din România, ca două noi şi valoroase documente probînd înaltă conştiinţă umaniară, responsabili; Anchetă de opinie tare politică, spirit internaţionalist de cea mai bună marcă. In Declaraţia-Apel se arată că România, in ceea ce o priveşte, îşi va amplifica eforturile pentru crearea, in Balcani, a unei zone a păcii şi a bunei vecinătăţi, fără arme nucleare şi arme chimice, fără baze militare străine, considerez că realizarea acestui obiectiv constituie o contribuţie marcantă la cauza securităţii şi colaborării pe continent şi în întreaga lume. Dacă acest exemplu ar fi urmat de cit mai multe ţări ale lumii, fie ele mari sau mici, ca in proximitatea graniţelor lor să nu mai planeze pericolul războaielor, tinerii de vârsta mea, la un pas de a-şi lua zborul in viaţă, n-ar mai trăi cu teama că superbul lor vis adolescentin s-ar putea nărui într-o zi nefastă, prin nesocotinţa auitor şi atîtor promotori ai forţei oarbe. (Viorel Bogheanu, elev, anul IV, Liceul minier din Gura Humorului). „SA FACEM SA TRIUMFE RATIUNEA !“. Instituţia la care lucrez, Casa de cultură, a ştiinţei şi tehnicii pentru, tineret din Mangalia, organizează, frecvent, acţiuni specifice ca dezbateri, expuneri mese rotunde, la care tinerii participă în număr mare, la cel mai activ mod cu putinţă. Tema păcii revine des in programele noastre, ca fiind de cea mai mare însemnătate pentru întreaga omenire, ca fiind o preocupare statornică a partidului şi statului nostru, personal a preşedintelui României socialiste, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, apreciat şi îndrăgit promotor al păcii, pe toate meridianele. Şi iată că, recent, la numeroasele iniţiative de pace ale ţării noastre, girate de clarviziunea politică a secretarului general al Partidului Comunist Român, se adaugă Declaraţia-Apel a Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste din Republica Socialistă România adresată partidelor şi organizaţiilor democratice, guvernelor, tuturor popoarelor din ţările europene, din Statele Unite ale Americii şi Canada, de pe alte continente, un mesaj tulburător pe cit de lucid, care ar putea să dea de gindit acelor adepţi ai dialogului de forţe, care mai primejduiesc liniştea planetei. DRAGOMIR MAGDIN (Continuare in pag. a ll-a)