Scînteia Tineretului, iulie 1988 (Anul 44, nr. 12155-12180)

1988-07-01 / nr. 12155

! Noile măsuri privind creşterea retribuţiilor şi a pensiilor, iniţiate de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi adoptate în unanimitate de forul legislativ al ţării UN IMPORTANT ACT DE POLITICĂ SOCIALĂ, O ELOCVENTĂ EXPRESIE A ÎNALTULUI UMANISM ŞI DEMOCRATISM AL ORÂNDUIRII NOASTRE SOCIALISTE Tinăra generaţie a ţării, alături de întregul popor, a primit cu o deosebită satisfacţie noile măsuri — aprobate de Plenara C.C. al P.C.R. şi investite de Marea Adunare Naţională cu putere de lege — privind majorarea retribuţiei personalului muncitor şi majorarea pensiilor de asigurări sociale de stat pentru munca depusă şi limita de vârstă, a pensiilor pentru pierderea capacităţii de muncă şi a pensiilor invalizilor de război, legi date ieri publicităţii. Adoptarea lor reprezintă o nouă şi grăitoare expresie a politicii profund umaniste, promovate cu consecvenţă de partidul şi statul nostru, de: tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al P.C.R., preşedintele Republicii, in direcţia dezvoltării şi înfloririi multilaterale a patriei, a creşterii continue a nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. „Măsurile de creştere a retribuţiilor şi a pensiilor — aprecia cu deplin temei tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cuvîntarea rostită la recenta Plenară a Comitetului Central al P.C.R. — au un caracter profund social şi umanitar, oglindind justeţea politicii partidului nostru, a României socialiste,care pune in centrul activităţii sale omul, bunăstarea şi fericirea sa“. Intr-adevăr, găsim in prevederile celor două legi şi in înseşi realităţile economicosociale ale ţării suficiente argumente de natură să releve dimensiunea ştiinţifică şi umanistă a întregii politici promovate in plan economico-social de partidul şi statul ,nostru in anii construcţiei socialiste şi mai cu seamă in cei 23 de ani de după Congresul al IX-lea, de cind in fruntea partidului şi a destinelor ţării se află tovarăşul Nicolae Ceauşescu — strategul genial al înaintării României pe drumul victorios al socialismului şi comunismului. Unul din argumentele la care ne refeream este evidenţiat cu putere de roadele politicii de repartizare şi utilizare...a .venitului, naţional, fundamentată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la Congresul al IX-lea al P.C.R. şi promovată cu consecvenţă cincinal după cincinal. Astăzi, după o experienţă de peste două decenii, putem afirma că numai graţie acestei politici de alocare a unei părţi însemnate din venitul naţional — circa 33 la sută în ultimele cincinale — pentru fondul de dezvoltare econoraico-sociali • a fost existbilâ, creşterea in ritm susţinut a forţelor de producţie materiale şi spirituale şi, pe această bază, sporirea volumului • producţiei şi, mai cu seamă, a eficienţei şi rentabilităţii acesteia, avind drept consecinţă logică creşterea mai puternică a venitului naţional. Pe această bază, a fost posibilă amplificarea valorică a părţii destinate fondului de consum individual şi social, inclusiv majorările succesive ale retribuţiilor, ale altor venituri realizate de oamenii muncii, deci, ridicarea continuă a nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. Pe o asemenea linie logică se înscriu şi actualele măsuri vizînd majorarea retribuţiilor şi pensiilor, acţiune devenită posibilă ca urmare a faptului că in prima jumătate a actualului cincinal s-au obţinut rezultate importante in dezvoltarea economicosocială a ţării, în condiţiile in care, pe plan internaţional, se accentuează fenomenele de criză şi instabilitate economică, intr-o serie de ţări înregistrindu-se o creştere masivă a şomajului, îndeosebi in rîndul tinerilor şi, drept consecinţă, o scădere continuă a nivelului de trai al oamenilor muncii. Dimpotrivă, in ţara noastră, prin noile măsuri de majorare a retribuţiilor se re-VIRGIL SIMION (Continuare în pag. a IlI-a) „Majorarea retribuţiei tuturor oamenilor muncii, începînd îndeosebi cu majorarea retribuţiilor mici, precum şi a pensiilor, începînd, de asemenea, cu majorarea pensiilor mici, reprezintă o expresie a înaltului umanism şi democratism al orînduirii noastre socialiste, a faptului că în realizarea noii orînduiri sociale — în care poporul este adevăratul stăpîn al destinelor sale, făuritorul conştient al prezentului şi viitorului său luminos, liber şi independent — toate măsurile şi întreaga activitate au drept scop de a asigura creşterea continuă a bunăstării poporului“ NICOLAE CEAUSESCU UIV . Proletari din toate ţările, initi-vă! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI COMUNIST ANUL XLIV SERIA II Nr. 12 155 4 PAGINI 50 BANI VINERI 1 IULIE 1988 TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU s-a reîntîlnit cu tovarăşul Yasser Arafat, preşedintele Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a reintilnit, joi, cu tovarăşul Yasser Arafat, preşedintele Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei. Cu acest prilej a continuat schimbul de vederi cu privire la situaţia din Orientul Mijlociu. Ia căile şi mijloacele de soluţionare a problemei palestiniene, pentru realizarea păcii in această zonă. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a reafirmat hotărirea poporului român de a sprijini, în continuare, lupta dreaptă a poporului palestinian pentru înfăptuirea aspiraţiilor sale legitime. Preşedintele Republicii Socialiste România a subliniat necesitatea de a se face totul pentru soluţionarea politică, pe calea tratativelor, a problemelor din Orientul Mijlociu, pentru instaurarea unei păci globale juste şi durabile in această parte a lumii, pe baza retragerii Israelului din teritoriile arabe ocupate în urma războiului din 1967, a rezolvării problemelor poporului palestinian prin recunoaşterea dreptului său la autodeterminare inclusiv la crearea unui stat palestinian independent ,, a asigurării integrităţii, suveranităţii şi securităţii tuturor statelor din zonă. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Yasser Arafat au subliniat că sunt necesare eforturi pentru organizarea, într-un timp cit mai scurt, sub egida O.N.U., a unei conferinţe internaţionale in problemele Orientului Mijlociu, la care să participe toate părţile interesate, inclusiv O.E.P. — ca reprezentant unic şi legitim al poporului palestinian — şi Israelul, precum şi membrii permanenţi ai Consiliului de Securitate. In timpul convorbirilor s-au apreciat rezultatele recentei conferinţe arabe la nivel inait de la Alger, ca o contribuţie importantă in direcţia găsirii de soluţii menite să deschidă calea soluţionării problemelor din Orientul Mijlociu. S-a insistat asupra necesităţii de a se promova noi acţiuni şi iniţiative menite să contribuie la rezolvarea, in etape, a situaţiei din această regiune. Tovarăşul Yasser Arafat a exprimat — şi de această dată — calde mulţumiri României, personal tovarăşului Nicolae Ceauşescu, pentru sprijinul permanent acordat cauzei drepte a poporului palestinian, dînd o înaltă apreciere acţiunilor şi iniţiativelor României, ale preşedintelui său, în favoarea instaurării păcii in Orientul Mijlociu, a înfăptuirii aspiraţiilor legitime ale poporului palestinian. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Yasser Arafat au exprimat convingerea că această nouă intilnire — care se înscrie in cadrul bunelor raporturi statornicite intre Partidul Comunist Român, Republica Socialistă România şi Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei, dintre poporul român şi poporul palestinian ,—, va contribui la dezvoltarea, în continuare, a relaţiilor bilaterale, in interesul, reciproc, al soluţionării constructive a problemelor din Orientul Mijlociu, al cauzei securităţii, înţelegerii şi păcii în această regiune şi in lume. Convorbirile s-au desfăşurat intr-o atmosferă cordială, de prietenie şi înţelegere reciprocă. TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU a primit pe ambasadorul Statelor Unite Mexicane Preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a primit, joi, pe ambasadorul Statelor Unite Mexicane la Bucureşti, Hector Manjarrez, cu prilejul încheierii misiunii sale in ţara noastră. In timpul convorbirii au fost relevate bunele raporturi existente intre cele două ţări, precum şi dorinţa dezvoltării lor în continuare pe diverse planuri. Ambasadorul mexican a mulţumit călduros preşedintelui Nicolae Ceauşescu- I pentru ‘Sprijinul de care s-a bucurat în Îndeplinirea mandatului său. Adunări festive cu prilejul „Zilei învăţătorului“ Vibrantă recunoştinţă pentru grija permanentă acordată tinerei generaţii, aşezării pe baze noi, ştiinţifice, militant-revoluţionare a invăţămintului de toate gradele Potrivit tradiţiei, în fiecare an, la 30 iunie, se sărbătoreşte „Ziua învăţătorului“. Evenimentul a fost marcat prin organizarea in întreaga ţară, în municipii, oraşe, comune şi centre universitare de adunări festive. Desfăşurate în atmosfera de puternică efervescenţă creatoare, generată de dezbaterea de către întregul partid şi popor a tezelor de excepţională valoare teoretică şi practică cuprinse in Expunerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu la şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. din 29 aprilie a.c., ideilor, orientărilor şi indicaţiilor formulate la Consfătuirea de lucru cu activul şi cadrele de bază din domeniile activităţii organizatorice, ideologice şi politicoeducative, la recenta plenară a partidului, adunările s-au constituit intr-un prilej de bilanţ al activităţii depuse de cadrele didactice din invăţământul de toate gradele pentru înfăptuirea sarcinilor ce revin şcolii în conformitate cu obiectivele stabilite de Congresul al XIII-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului, de Plenara Consiliului Naţional al Ştiinţei şi Invăţămîntului privind educarea şi formarea tinerei generaţii pentru muncă şi viaţă. Cadrelor didactice care au obţinut rezultate deosebite în activitatea profesională din munca ştiinţifică şi social-obştească li s-au conferit de către Ministerul Educaţiei şi Invăţămintului titlul de evidenţiat. Intr-o atmosferă de puternică însufleţire, de vibrant patriotism, participanţii au adresat telegrame tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, în care se exprimă sentimentele, de aleasă oiră(Continuare în pag. a III-a) TEZELE PENTRU PLENARA C.C. AL P.C.R. - ÎNSUFLEŢITOR PROGRAM DE MUNCĂ ŞI ACŢIUNE REVOLUŢIONARĂ NOUL - RESORTUL EFICIENTIZARII PRODUCŢIEI Rostim un adevăr spunind că din preocupările conducerii partidului, ale secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, de dezvoltare echilibrată a tuturor zonelor ţării , dezvoltarea forţelor de producţie ocupă un prim loc. In cadrul acestora, ştiinţei, investigării noului şi aplicării în practică a rezultatelor activităţii de cercetare, i se acordă o deosebită importanţă. Nu e nevoie de alte argumente in susţinerea afhitraţiei decit existenţa filialelor institutelor de cercetare create in numeroase judeţe ca o expresie concretă a apropierii ştiinţei de producţie, a valorificării cit mai depline a întregului potenţial creator al societăţii. Un astfel de exemplu îl oferă şi filiala din Tirgu Mureş a Institutului de Cercetare Ştiinţifică şi Inginerie Tehnologică pentru industria electrotehnică. Din discuţiile purtate cu dr. inginer Vasile Szentgyorgy, şeful acesteia, reţinem că intre obiectivele înscrise pe agenda de lucru a tânărului colectiv se remarcă dezvoltarea echipamentelor electrotehnice moderne pentru industria judeţului şi a ţării, automatizarea proceselor industriale, îndeosebi in unităţile constructoare de maşini pentru industria uşoară, introducerea pe scară largă a echipamentelor cu nivel tehnic ridicat şi cu randament superior în turnătorii, forje şi secţiile de tratament termic, realizarea de noi tehnologii de elaborare a oţelului cu consum redus de energie electrică. „Tematica noastră de cercetare este foarte vastă, ne spune interlocutorul. O găsim în programele de dezvoltare a patriei şi societăţii, în sarcina ce revine cercetării de a contribui nemijlocit la realizarea acestor programe prin acţiuni concrete in direcţia perfecţionării tehnologiilor, valorificării superioare a materiilor prime, reducerii consumurilor acestora şi a consumului de combustibil şi energ La Filiala I.C.P.E. din Tirgu Mureş gie elctrică, realizării de produse la parametri calitativi de nivelul celor mai bune produse similare pe plan mondial, creşterii productivităţii muncii pe baza extinderii proceselor de mecanizare a producţiei, de automatizare şi electronizare“. Remarcăm, în prim planul preocupărilor acestui colectiv, sectoarele calde. Adică acele sectoare care, prin specificul lor sunt mari consumatoare de energie. Diminuarea consumurilor este unul dintre obiectivele la fel de importante ca şi ridicarea nivelului tehnic al produselor ori valorificarea superioară a metalului. Iată şi citeva realizări in domeniu : generatoare electronice pentru încălzirea materialelor prin inducţie în vederea înlocuirii generatoarelor rotative, programatoare electronice secvenţiale pentru comanda unor maşini din industria uşoară, echipament de urmărire a consumului de energie electrică în întreprinderi ş.a. Rezultatele activităţii colectivului de care vorbim le putem găsi la Hunedoara, unde s-a pus în funcţiune primul cuptor cu arc în care comanda elaborării oţelului o are un calculator de proces ; la Sighişoara, unde programatoarele secvenţiale echipează maşinile industriale de spălat şi călcat confecţii, executate la întreprinderea „Nicovala“, din localitate ; la Tirgu Mureş, unde întreprinderea „Electromureş“ execută în serie echipamente de urmărire a consumurilor energetice pentru 36 consumatori simultan , la Întreprinderea Mecanică Oradea, la I.P.A. Sibiu, la Electronica Bucureşti şi în multe alte locuri. Vorbind de eficienţă, aflăm că prin automatizarea cuptoarelor cu arc se reduce consumul de energie electrică cu 20 la sută ; primul cuptor cu arc condus de un calculator de proces asigură reducerea consumului de energie electrică cu 100 kwh pe tonă de produs, a consumului de electrozi cu 7 la sută, reduce cu 150 000—200 000 lei cheltuielile anuale de întreţinere. Gavril Molnár, Ioan Moldovan, László Horvath, Andreica-MIRCEA BORDA (Continuare in pag. a III-a) Reperele actualităţii agricole Această perioadă decisivă pentru seceriş trebuie folosită cu maximă intensitate, astfel incit recolta să ajungă grabnic şi fără pierderi în hambare ! În fiecare zi să asigurăm viteze sporite ale combinelor în lan şi respectarea normelor de calitate la toate lucrările ce se desfăşoară în flux continuu ! Preocuparea principală a oamenilor muncii de pe ogoare se îndreaptă acum spre strîngerea grabnică şi fără pierderi a recoltei de orz şi grîu Zilnic se urmăreşte îndeplinirea graficelor de acţiune pentru fiecare formaţie de combine Concomitent cu secerişul se desfăşoară strîngerea paielor, transportul lor în bazele furajere, pregătirea terenului şi însămînţarea culturilor succesive Cu maximă responsabilitate şi operativitate griul este livrat în bazele de recepţie. Sistematizarea — cadru generos de înflorire a tuturor localităţilor patriei FAPTE ÎN CONTUL VIITORULUI Tutova de azi s-a ,,născut“ la 6 iunie 1968, prin unificarea, în cadrul noii reorganizări administrativ-teritoriale a ţării, a satelor fostei comune Dragalina (Tutova — reşedinţa comunei de azi, Bădeana, Corot, Criveşti, Vizureni, Ciortoiani) şi ale comunei Pochidia (Sălceni, Borodeşti, Pochidia şi Satul Nou). Documentele vorbesc despre continuitatea oamenilor pe aceste meleaguri, despre viaţa lor statornică în aceste locuri, cu dorinţa nestrămutată de a păstra ceea ce au moştenit şi de a mai ridica şi alte aşezări, aducîndu-şi lingă ei neamurile, copiii ce lor plecaţi în pribegie prin ţară, duşi de vitregiile sorţii. Aşa au fost create, satele Tutova (Dragalina), Bădeana, Corot, Satul Nou. Poate a fost prielnică şi situarea aşezării de-a lungul riului Bîrlad şi piriului Tutova, sau vecinătatea ei cu dealurile Taga, în vest ; Coroi, in sudvest ; Ciortoiani şi Vizureni, in est; Caba, apoi Sălceni, Pochidia, Borodeşti, dealuri cu o curgere domoală, doar ici colo cu locuri strimte, cotituri, cum e cel al Criveştiului, dar cu păduri ce-i adăposteau la nevoie sau le asigurau multe din nevoile traiului. Tutova, denumire venită de la podişul Tutovei şi piriul cu acelaşi nume, toponimic românesc atestat in documentele muşatinilor, este o comună alcătuită din 10 sate ce se întind pe o suprafaţă de 95 de kmp, avind o populaţie de peste 5 600 de locuitori. Din 1968 şi pină azi, schimbările petrecute in viaţa acestei localităţi poartă amprenta hărniciei oamenilor, a dorinţei lor de trai prosper, posibil de realizat ca urmare a condiţiilor create de societatea nouă socialistă. Nu e de mirare şi nu trebuie luată ca o metaforă gazetărească afirmaţia că vechea aşezare de sute de ani este tot mai nouă şi mai înfloritoare. O dovedesc din plin gospodăriile locuitorilor acestei comune, care îi fac să se mire pe cei cărora le spui că in locul cutărei gospodării era un bordei, sau că dincolo era o casă din ceamur, învelită cu paie, case ce au existat pină prin anii ’50. Din ce direcţie vii şi pe orice drum mergi (şosea naţională sau cale ferată), comuna Tutova ţi te înfăţişează ca o floare minări (cum spunea o mătuşă a satului), pentru că tutovenilor le plac mult florile cu care şi-au împodobit grădinile şi străzile. La mai puţin de o jumătate de oră de oraşul Bîrlad, comuna nu este azi numai o furnizoare de forţă de muncă pentru acesta sau pentru alte oraşe ale judeţului Vaslui sau celui vecin, Galaţi. Comună reprezentativă Tutova certifică prin puterea sa economică, prin situaţia materială şi spirituală a locuitorilor săi, faptul că in societatea sa- FLORENŢA MARDALE (Continuare în pag. a 11-a)