Scînteia, mai 1961 (Anul 30, nr. 5151-5181)

1961-05-25 / nr. 5175

Pap. ULTIMELE ȘTIRI „Pactul atlantic primejduieşte pacea. Abandonaţi N.A. T.O.!“ - Interviu acordat de filozoful englez BERTRAND RUSSELL unei miste greceşti ATENA. — Filozoful britanic Bertrand Russell a acordat următorul interviu revistei lunare „Dromitis Irinis“ („Căile păciii“). ÎNTREBARE : Ca şi în alte ţări, tot astfel şi în Grecia se cultivă ideea că trebuie să existe un echilibru al groazei între Răsărit şi Apus. Ce aveţi de spus în legătură cu aceasta ? RĂSPUNS : Groaza nu este o atitudine logică Va veni o zi când groaza va provoca o zguduire psihologică între lagărele adverse şi fatalul de care ne temem va veni. Acest argument nu are valabilitate. ÎNTREBARE : Credeţi că ţările N.A.T.O. oferă un ajutor substanţial menţinerii echilibrului dintre cele două lagăre adverse ? RĂSPUNS : N.A.T.O nu ne oferă nici o apărare ci ne alimentează ura împotriva ruşilor. Experţii militari americani subliniază că America se poate apăra şi fără N.A.T.O. Dacă ţările N.A.T.O vor rămîne neutre, atunci ruşii nu le vor lovi. ÎNTREBARE : Ce credeţi că pot întreprinde ţările membre ale N.A.T.O., în direcţia dezarmării nucleare ? RĂSPUNS : Ele trebuie să ţină seama de trei lucruri: a) Toate ţările aliate trebuie să se retragă din N.A.T.O. ; b) Trebuie să evite să fie amestecate în războaiele dintre cei mari şi să fie într-adevăr neutre. Să nu încerce să participe fie chiar şi la războaie cu arme convenţionale, deoarece ele pot provoca un război nuclear ; c) Să renunţe la ideea că sprijinind America contribuie la creşterea prestigiului lor naţional, şi toate să conlucreze pentru încheierea unui pact pentru dezarmarea generală. Acest plan are mai multe posibilităţi să fie acceptat de Rusia şi America decît oricare alt plan pe care l-ar propune una din aceste două ţări. ÎNTREBARE : Aţi spus că aliaţii trebuie să se retragă din N.A.T.O., pentru că pactul nord-atlantic nu deserveşte pacea. Nu credeţi însă că poziţia Americii va slăbi ? RĂSPUNS : Nu. Ţările N.A.T.O. sunt folosite de America ca supape de siguranţă a Americii şi nu a Angliei, a Greciei sau a altei ţări din N.A.T.O. Hruşciov şi mareşalul Malinovski au declarat că vor distruge orice ţară care este folosită drept bază nucleară. Experţii militari americani declară că au mijloace proprii de lansare de arme nucleare. Deci bazele nucleare instalate în ţările N.A.T.O. dau iluzia că contribuie la creşterea prestigiului nostru naţional. Acesta este un punct de vedere cu totul greşit. Dimpotrivă, prestigiul nostru scade atunci cînd în timp ce americanii declară că pot lansa armele din ţara lor, noi ne oferim să fim exterminaţi. Cauzele acestei politici sunt evidente. Ţările N.A.T.O. au nevoie să-şi îmbunătăţească situaţia economică şi să primească dolari. Insă popoarele trebuie să aleagă între dolari şi exterminare Noi nu vrem dolari pentru că dolarii sunt făcuţi de oameni, dolarii însă nu fac pe om. ÎNTREBARE : Aţi vrea să adresaţi un mesaj poporului grec ? RĂSPUNS : Adresez un salut poporului grec şi luptătorilor pentru dezarmarea nucleară. Panthenonul şi toate vestigiile civilizaţiei greceşti nu sunt apărate cu armele nucleare. Dimpotrivă, ţara dv. va fi complet distrusă din cauza existenţei unor astfel de arme pe teritoriul grec. Armele nucleare sunt rezerve grosolane de forţă care ameninţă omenirea cu exterminarea totală. Spun guvernului grec şi poporului grec să se mobilizeze împotriva morţii totale, abandonind N.A.T.O. Cu aceeaşi seriozitate spun acelaşi lucru şi guvernului din ţara mea“. Manevrele trupelor N.A.T.O.t care au avut Ioc recent în R. F. Germană au adus mari pagube populaţiei vestgermane. (ziarele) —■ Tată, cine ne-a derimat fata — Cel care pretind că ne apără. (desen de V. T1MOC), Conferinţă consacrată problemelor securităţii în Europa PRAGA 24. — Corespondentul Agerpres transmite: în capitala RS. Cehoslovace s-a deschis Conferinţa ştiinţifică internaţională cu tema „Securitatea Europei şi pericolul pe care îl implică militarismul german". Conferinţa este organizată de institutele de politică internaţională şi economie din U.R.S.S., Polonia, Cehoslovacia, R. D. Germană şi de publicaţiile editate de aceste institute. Scopul conferinţei îl constituie analiza ştiinţifică a problemelor securităţii europene, în special în legătură cu înzestrarea Germaniei occidentale cu arme atomice. La conferinţă iau parte oameni de ştiinţă şi publicişti din U. R. S. S., Polonia, Cehoslovacia, R. D. Germană, Ungaria, Albania, Bulgaria, R. P. Romînă, Franţa, Anglia, Italia, Austria. Din partea R. P. Romíne participă Teodor Marinescu, redactor-șef al ziarului „Scînteia“. La deschiderea conferinței au participat V. Koucky, secretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, J. Hajek, locțiitor al ministrului Afacerilor Externe al R. S. Cehoslovace, M. Y. Zimeanin, ambasadorul U.R.S.S. în R. S. Cehoslovacă, prof. Mihail Haşeganu, ambasadorul R. P. Romíné la Praga, precum şi reprezentanţi diplomatici ai altor ţări socialiste, reprezentanţi ai vieţii publica cehoslovace. Acad. J. Macek, directorul Institutului de istorie al Academiei cehoslovace de ştiinţe, a rostit o cuvîntare de salut. A. A. Arzumanian, membru corespondent al Academiei de ştiinţe a Uniunii Sovietice, director al Institutului de economie mondială şi relaţii internaţionale al Academiei de ştiinţe a Uniunii Sovietice, a prezentat referatul „Securitatea europeană şi înarmarea atomică a R. F. Germane". Apoi au avut loc discuţii pe marginea referatului. Conferinţa va dura cinci zile. 000-SCURTE ŞTIRI MOSCOVA. La 17 iulie a.c. mareşalul Ibrahim Abbud, preşedintele Comandamentului Suprem al forţelor armate şi primul ministru al Republicii Sudan, va face o vizită oficială în U.R.S.S. I. Abbud a fost invitat să viziteze Uniunea Sovietică de către N.S. Hruşciov, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., şi L. I. Brejnev, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. MOSCOVA. Nikita Hruşciov, Ekaterina Furteva şi Vasili Kuzneţov, ministru adjunct al Afacerilor Externe al U.R.S.S., au asistat la 23 mai la spectacolul trupei americane de balet pe gheaţă „Ice Capades”, care se află la Moscova. In aceeaşi lojă au luat loc Llewellyn Thompson, ambasadorul S.U.A. în U.R.S.S., şi soţia acestuia, DELHI. Rajendra Prasad, preşedintele Indiei, a aprobat proiectul noii legi cu privire la interzicerea zestrei. Oprrsia publică din ţară se pronunţă de mult pentru suprimarea acestei practici care înjoseşte demnitatea femeii, SANTIAGO. La Valdivia, oraşul care a suferit pagubele cele mai mari de pe urma cutremurelor care au lovit statul Chile acum un an, a avut loc o demonstraţie de masă organizată în semn de protest împotriva refuzului guvernului de a aloca fonduri pentru reconstruirea oraşului. Demonstraţia a paralizat întreaga activitate a oraşului. Toate fabricile, şcolile, magazinele şi localurile au fost închise. SEUL. — Corespondentul din Seul al agenţiei Reuter anunţă că la 24 mai noul dictator al Coreei de sud, generalul Tian Do Hen, a declarat că va pleca la Washington „cit mai repede posibil" pentru a duce tratative cu preşedintele Kennedy. Hen a adăugat că scopul călătoriei sale în capitala S.U.A. este „de a obţine sprijin pentru noul regim din Coreea de sud din partea guvernului S.U.A. Am fost informat — a spus el — şi preşedintele Kennedy doreşte să mă vadă". ULTIMELE ȘTIRI SGÎITEIA ULTIMELE ȘTIRI NOI COMENTARII despre Menirea NEW YORK 24 (Agerpres). — TASS transmite : Presa americană continuă să acorde o mare atenţie apropiatei întîlniri între N. S. Hruşciov şi preşedintele J. Kennedy. în comentariile consacrate acestei întîlniri, o serie de ziare îşi exprimă speranţa că ea va contribui la cauza păcii. Astfel, ziarul „Gazette and Daily", care apare la New York, salută întîlnirea conducătorilor celor două mari puteri, arătînd că este în interesul celor două puteri să preîntîmpine izbucnirea unui război nuclear. Declarînd că există ca și înainte primejdia izbucnirii unui război „ca urmare a unei erori de calcul“, „Gazette and Daily“ îşi exprimă speranţa că „convorbirile dintre Kennedy şi Hruşciov vor micşora, poate, această primejdie“. Corespondentul din Washington al revistei „Newsweek“ declară că „în pofida pesimismului unor diplomaţi de profesie, există un factor greu de definit, dar cu atît mai greu de înlăturat, şi anume speranţele oamenilor, într-o lume în care există pericole groaznice trebuie să înceapă cîndva şi undeva consfătuirile paşnice. Thomas O’Neill, corespondentul ziarului „Baltimore Sun“, consideră că întîlnirea cu N. S. Hrușciov va permite președintelui Kennedy să ia, după multe amînări, o hotărîre în legătură cu stabilirea liniei politice externe americane. BAGDAD 24 (Agerpres). — Ministrul Afacerilor Externe al Irakului, Hashim Jawad, a declarat, printre altele, unui corespondent al agenţiei TASS . „Intîlnirea domnului Hruşciov cu preşedintele Kennedy are o însemnătate extrem de mare avînd în vedere INTERNAŢIONALE HRUŞCIOV-KENNEDY actuala situaţie internaţională complicată şi recentele evenimente internaţionale serioase ca, de exemplu, cele din Laos, Congo, Cuba şi din alte regiuni, al căror rezultat indiscutabil a fost Înrăutăţirea relaţiilor internaţionale intr-un moment în care opinia publică mondială spera în reglementarea principalelor probleme nerezolvate ca dezarmarea, încetarea experienţelor nucleare, lichidarea colonialismului. Suntem satisfăcuţi că cele două părţi au ajuns la o înţelegere cu privire la actuala întîlnire întrucît sperăm că aceasta va contribui la destinderea încordării internaţionale". ADDIS ABEBA 24 (Agerpres). —TASS transmite : Ziarul „Ethiopian Herald“ subliniază într-un articol de fond că apropiata întîlnire dintre N. S. Hruşciov şi J. Kennedy „este binevenită şi utilă“. „Orice întîlnire între conducătorii de stat din Est şi Vest, arată ziarul, reprezintă o premiză a slăbirii încordării internaţionale. Iată de ce toate popoarele iubitoare de pace salută această întîlnire. ★ DELHI 24 (Agerpres). — TASS transmite : Comentînd apropiata întîlnire dintre N. S. Hruşciov şi J. Kennedy, ziarul „Nav Djivan“ scrie : „Unii extremişti din blocul occidental privesc această întîlnire cu presentimente sumbre şi cu teamă. Aceste păreri nu sînt însă împărtăşite de cei care se pronunţă pentru îmbunătăţirea relaţiilor americanosovietice în scopul înlăturării încordării internaţionale... întîlnirile şi convorbirile duc la înţelegere şi de aceea tratativele la nivel înalt pot avea succes. Aceasta este părerea tuturor cercurilor progresiste şi iubitoare de pace din lume". RANGOON 24 (Agerpres). — TASS transmite : „Toţi cei cărora le este scumpă pacea trebuie să se bucure de apropiata întîlnire a conducătorilor celor două mari puteri — N. S. Hrușciov și J. Kennedy, a subliniat la 23 mai ziarul „Mandaing“ în articolul său de fond. Împotriva amplasării de arme atomice în Olanda HAGA 24 (Agerpres), — TASS. Timp de trei zile şoselele Olandei au fost străbătute de o impunătoare coloană de biciclişti, motociclişti, de demonstranţi în autobuze şi autoturisme care protestau împotriva amplasării armelor atomice în Olanda. Traseul demonstraţiei a început la Volkel, bază pentru arma atomică situată în regiunea cu populaţia cea mai densă a Olandei, şi a trecut pe lingă baza militară americană Susterberg, punctul terminus fiind capitala Olandei, Amsterdam. Coloana demonstranţilor era lungă de cîţiva kilometri. Erau vizibile de la mare distanţă lozincile : „Afară din Olanda cu arma atomică“, „Să fie lichidată baza militară Susterberg“, „Pace şi o Olandă paşnică“, „Olandezi, să silim guvernul să asculte de glasul raţiunii, să-l determinăm să renunţe la arma atomică“! -OOO ------0*0----- Marionetele congoleze complotează COQUILHATVILLE 24 (Agerpres). — La întrunirea din oraşul Coquilhatville, unde continuă tîrgul între marionetele congoleze, se pune la cale organizarea unei intervenţii armate directe împotriva guvernului legal al Republicii Congo După cum reiese dintr-o informaţie a corespondentului agenţiei France Presse, Ileo „premierul“ „guvernului“ de la Leopoldville a declarat la Coquilhatville că „problema intervenţiei“ împotriva guvernului legal condus de A. Gizenga va fi rezolvată imediat „după reorganizarea în colaborare cu O.N.U. a armatei naţionale“ (adică a bandelor lui Mobutu — N.R.). cipiul algeria înţelege autodeterminarea ca dreptul de a dispune liber de destinele sale - Conferinţa de presă a şefului delegaţiei algeriene — GENEVA 24 (Agerpres). — După cum s-a mai anunţat, în seara zilei de 23 mai şeful delegaţiei guvernului provizoriu al Algeriei, Krim Belikassem, a organizat o conferinţă de presă televizată, in cadrul căreia a făcut o declaraţie în legătură cu politica guvernului algerian. După cum ştie întreaga lume, a declarat el, poporul algerian a pus mina pe arme pentru a-şi cuceri independenţa. Tratativele care au început la 20 mai la Evian au ca obiectiv găsirea unei soluţii pentru această problemă. Krim Belikassem a explicat că poporul algerian înţelege autodeterminarea ca dreptul de a dispune liber de destinele sale. După ce a condamnat tentativele cercurilor conducătoare franceze de a obţine împărţirea teritoriului Algeriei, sub pretextul apărării intereselor cetăţenilor francezi în Algeria, Krim Bellkassem a arătat că o astfel de împărţire ar împiedica restabilirea păcii şi ar implica pericolul unor crize. O autodeterminare care se referă la întregul popor trebuie să se extindă negreşit şi asupra întregului teritoriu naţional. Incercarea de a extinde principiul autodeterminării numai asupra unei părţi a teritoriului algerian constituie o negare a acestui principiu. Răspunzînd ziariştilor, şeful delegaţiei G.P.R.A. a expus poziţia gu-. vernului său în privinţa hotărîrii unilaterale a guvernului francez referitoare la încetarea „operaţiunilor , ofensive“ ale trupelor franceze în Algeria pe timp de o lună. El a scos în evidenţă esenţa acestei manevre, avînd drept scop obţinerea în fapt a capitulării armatei algerienede eliberare naţională înainte de reglementarea politică a problemei algeriene. La conferinţa de presă a şefuluidelegaţiei algeriene au participat peste 400 de ziarişti. Kr PAWS 24 (Agerpres), în încercarea de a zădărnici desfăşurarea tratativelor franco-algeriene de la Evian, elementele ultracolonialiste şi-au intensificat in ultimele zile activitatea teroristă şi de sabotaj în Algeria şi pe teritoriul Franţei. Agenţia Reuter relatează că terorişti din organizaţia „Armata secretă“ şi-au făcut apariţia şi în jurul staţiunii Evian unde au loc tratativele, în zorii zilei de miercuri teroriştii au trecut pe teritoriul elveţian şi au tăiat sîrma ghimpată care înconjoară sediul delegaţiei algeriene de lingă Geneva. Aceştia au dispărut după ce poliţia elveţiană a deschis focul împotriva lor. La Evian organizaţia „Armata secretă" a pus în circulaţie manifeste care cuprindeau ameninţarea că „începînd de săptămîna viitoare va fi aruncat în aer cite un Hotel pe zi“. După cum am arătat in corespondenţa din Londra — publicată in numărul de ieri al ziarului — la 21 mai populaţia a blocat căile de acces la baza militară americană de la Holy Loch. In fotografie : Un grup de ofiţeri americani încearcă să treacă peste trupurile demonstranţilor. ULTIMELE ȘTIRI Primul ministru al Republicii Somalia în vizită la Moscova MOSCOVA. Răspunzînd invitaţiei preşedintelui Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., N. S. Hruşciov, la 24 mai a sosit la Moscova, într-o vizită oficială, Abdiraşid Şermark, primul ministru al Republicii Somalia, însoţit de un grup de oameni de stat din Somalia. Pe aeroportul Vnukovo, oaspeţii au fost întîmpinaţi de N. S. Hruşciov şi de alţi conducători ai statului sovietic. Libertate lui Glezos! ATENA 24 (Agerpres). — Sub lozinca „Libertate eroului Acropolei!“ opinia publică greacă se pregăteşte să aniverseze remarcabila faptă de eroism din istoria poporului grec, săvîrşită acum 20 de ani, în noaptea de 30 spre 31 mai 1941, de eroul naţional al Greciei, Manolis Glezos, care a smuls zvastica hitleristă de pe Acropole. După cum anunţă ziarul „Arghi“, a fost constituit un comitet de iniţiativă pentru organizarea festivităţilor. GENEVA 24 (Agerpres). — Ea 24 mai a avut loc cea de-a 9-a şedinţă a conferinţei internaţionale pentru reglementarea problemei laotiene. Reprezentantul Uniunii Sovietice, G. M. Puşkin, locţiitor al ministrului Afacerilor Externe al U.R.S.S., care a prezidat şedinţa, a dat cuvîntul lui Cen I, ministrul Afacerilor Externe al R. P. Chineze. Cen I a sprijinit propunerile sovietice şi a respins propunerile americane ca incompatibile cu acordurile de la Geneva din 1954, întrucît ele şterg limitele dintre aspectele internaţionale şi interne ale problemei laoţiene şi urmăresc de fapt să pună Laosul sub un condominium internaţional. Referindu-se la ideea americană privind crearea unor „organe internaţionale care să dispună de împuterniciri nelimitate“, Cen I a spus că aceasta urmăreşte îndepărtarea Comisiei internaţionale de control în Laos, constituită în conformitate cu acordurile de la Geneva. Delegaţia chineză consideră că propunerile Uniunii Sovietice trebuie să constituie baza discuţiilor şi acordurilor la conferinţă. Delegaţiile unor ţări au prezentat şi ele propuneri în vederea reglementării problemei laoţiene. Sîntem gata ca în cursul discuţiilor şi consultărilor să studiem cu toată seriozitatea şi să reflectăm la tot ceea ce este constructiv în aceste propuneri. A luat apoi cuvîntul Tanat Roman, ministrul Afacerilor Externe al Tailandei, încâlcind înţelegerea existentă în legătură cu cei ce trebuie să reprezinte Laosul la conferinţă, el a propus ca printre participanţii la tratative să fie incluşi reprezentanţii „celorlalte partide politice din Laos“. El a protestat împotriva expunerii şefului delegaţiei chineze pe motivul că şedinţa din 24 mai ar fi trebuit să se limiteze la probleme de procedură. Deşi G. M. Puşkin a dat explicaţiile corespunzătoare delegatului Tailandei, acesta a declarat că îşi rezervă dreptul de a ridica din nou problema reprezentării Laosului. Preşedintele a arătat că unele delegaţii şi-au exprimat dorinţa ca participanţilor la conferinţă să li se dea posibilitatea să reflecteze timp de 2-3 zile la propunerile prezentate şi, eventual, să pregătească propuneri proprii. Dacă amînarea şedinţei este necesară unor delegaţii, sîntem dispuşi să acceptăm aceasta, avînd în vedere că astfel se va uşura desfăşurarea ulterioară a lucrărilor conferinţei, a spus G. M. Puşkin. Să sperăm că după întrerupere lucrările noastre se vor desfăşura mai rapid. Următoarea şedinţă, a arătat Puşkin, va fi fixată pentru cel mai tîrziu 29 mai. GENEVA 24 (Agerpres). — TASS : La Geneva s-a anunţat că la 24 mai A. A. Gromîko, ministrul Afacerilor Externe al U.R.S.S., va pleca cu avionul spre patrie. In timpul absenţei sale delegaţia sovietică la conferinţa pentru Laos va fi condusă de G. M. Puşkin, locţiitor al ministrului Afacerilor Externe al U.R.S.S. GENEVA 24. De la trimisul special al Agerpres , Norodom Sianuk, şeful statului Cambodgia, a oferit la 24 mai un prînz pentru reprezentanţii presei din ţările socialiste. La cererea ziariştilor, Norodom Sianuk a făcut cu acest prilej o declaraţie în problema, reglementării situaţiei din Laos. Şeful statului Cambodgia a declarat, printre altele, că este îngrijorat de situaţia creată la conferinţă dar, că el este optimist şi speră că tratativele de la Geneva se vor încheia cu succes. Norodom Sianik şi-a exprimat de asemenea speranţa că la întîlnirea de la Viena, N. S. Hruşciov şi Kennedy vor discuta odată cu alte probleme importante, şi problema laoţiană. La 25 mai, şeful statului Cambodgia părăseşte Geneva. • ♦♦♦= Conferinţa de la Geneva pentru reglementarea problemei laoţiene PENTRU PRIMA DATĂ IN LUME Aeronavă gigantică pe schiuri MOSCOVA S (Agerpres), TASS. Pentru prima oară in lume au fost proiectate si construite schiuri destinate unui avion in greutate de 60 tone. Această realizare se datoreşte unui colectiv de ingineri sub conducerea cunoscutului constructor de avioane Oleg Antonov. Un avion „AN-10 A“, montat pe schiuri, a fost încercat cu succes timp de două luni dincolo de Cercul Polar.Aeronava a acoperitdistanţe uriaşe la o temperatură de minus 30-35 grade, pe un viscol violent. Ea a făcut escală de şapte ori la staţiunea „P. N.8", transportând Încărcături valoroase pentru personalul staţiunii, precum şi in regiunile oraşelor Amderma, Hatanga, in regiunea golfului Dickson şi în alte locuri. Încercările au arătat că avionul ,,ANIO A“, Înzestrat cu schiuri, nu are nevoie de aerodromuri speciale. Pentru decolare sau aterizare este suficient să se aleagă mici platforme; avionul aterizează In bune condiţii pe gheaţa curată şi pe cîmpuri de zăpadă. Aeronava pentru călători „AN-10 A“ a fost pusă In circulaţie pe trasee polare. Acest avion gigantic pe schiuri va lega cele mai Îndepărtate colțuri ale Extremului Nord de regiunile centrale ale Uniunii Sovietice. -0*0- Sosirea lui W. Ulbricht la Praga PRAGA 24 (Agerpres). — în Capitala R. S. Cehoslovace a sosit Walter Ulbricht, preşedintele Consiliului de Stat al R. D. Germane şi prim-secretar al C.C. al P.S.U.G. W. Ulbricht a fost primit la Hradul din Praga de către A. Novotny, preşedintele R. S. Cehoslovace şi prim-secretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia. în timpul convorbirii au fost discutate probleme care interesează ambele părţi, îndeosebi probleme referitoare la dezvoltarea colaborării prieteneşti intre cele două ţări în domeniul economiei. A. Novotny l-a invitat pe W. Ulbricht să viziteze Cehoslovacia în cea de-a doua jumătate a acestui an, în fruntea unei delegații de partid şi guvernamentale a R. D. Germane. W. Ulbricht a acceptat Invitația. -00- LA SOFIA O sărbătoare a culturii, învâtămintului şi presei SOFIA 24 (Agerpres). — La 24 mai participă şi primul cosmonaut din oamenii muncii din R.P. Bulgaria au iume ruri Gaearin f " .“ îîarS cu die la Pluta ..9 S«p. • învaţammtului, culturii şi scrieri / J . slave, precum şi Ziua presei. tembriei din capitala Bulgariei . La sărbătorirea de anul acesta avut loc o mare demonstrație. -0*0- Cine pune beţe-n roate tratativelor BONN 24 (Agerpres). — TASS transmite: Serviciul de presă al Ambasadei U.R.S.S. în R. F. Germană a dat publicităţii la 24 mai următorul comunicat: Intre 12 şi 23 mai 1961 la Bonn au avut loc tratative între delegaţii de experţi în scopul elaborării unui acord cu privire la schimbul cultural, ştiinţific şi tehnic între U.R.S.S. şi R.F.G. pe 1961—1962. La propunerea delegaţiei R. F. Germane, tratativele au fost întrerupte. Părţile au căzut de acord si reia tratativele cit mai grabnic, aproximativ peste 2—3 săptămîni. întrucît in cursul tratativelor delegaţia R.F.G. n-a acceptat să se înceapă discutarea unui program concret de măsuri în vederea schimbului cultural şi ştiinţific între U.R.S.S. şi R.F.G. pe anii 1961—1962, delegaţia sovietică, exprimînd năzuinţa Uniunii Sovietice spre continua dezvoltare a colaborării culturale, ştiinţifice şi tehnice cu R. F. Germană, a predat delegaţiei R. F. Germane proiectul său pentru un asemenea program. ~H.*Or O demonstrație a veteranilor și invalizilor la Roma, pentru pace și conditii mai bune de trai. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA Bucureşti. Piaţe „Scinteii“. TeL 17.80.10. 1“Abonamentele de fee 1« oficiile poştale, factorii poştali «i 'difuzorii voluntari 'din Întreprinderi şi instituţii. Tiparul: Combinatul Poligrafie Casa Scînteii „I. V Stalin" Nr. 5175