Scînteia, septembrie 1970 (Anul 39, nr. 8533-8562)

1970-09-15 / nr. 8547

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE. UNIŢI-VA! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XL Nr. 8547 Prima ediţie Marţi 15 septembrie 1970 6 PAGINI - 30 BANI VIZITA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU IN PORTURILE GALAŢI ŞI TULCEA In cursul zilei de duminică, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, împreună cu soţia, Elena Ceauşescu, au fost oaspeţii bătrînului port Galaţi. Vestea sosirii oaspeţilor dragi s-a răspîndit în întregul oraş. Gălăţenilor aflaţi în această însorită după-amiază de toamnă pe chei li s-au alăturat mii şi mii de cetăţeni ai oraşului veniţi pentru a saluta în mijlocul lor pe conducătorul iubit al partidului şi statului nostru. Cînd motonava „Carpaţi“, la bordul căreia se află înalţii oaspeţi, acostează la chei, din mii de piepturi izbucnesc ovaţii prelungite. Sirenele navelor aflate în port dau onorul preşedintelui Consiliului de Stat. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi soţia sa sunt salutaţi în numele locuitorilor judeţului şi municipiului Galaţi de tovarăşul Constantin Dăscălescu, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid, de activişti ai organelor locale de partid şi de stat, care le urează “e bun venit. Mulţimea aflată pe chei înconjoară cu drag pe oaspeţi. Aplauzele nu contenesc, uralele răsună cu putere. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi soţia sa string cu căldură mîinile care li se întind, răspund miilor de oameni care aclamă, care oferă flori. Locuitorii Galaţiului, oraş renăscut prin munca eroică a clasei noastre muncitoare,a devenit, în anii socialismului, o puternică cetate a siderurgiei româneşti, ovaţionează pentru Partidul Comunist Român, pentru secretarul său general. Sunt aici constructori şi oţelari de la combinatul siderurgic, constructori de nave, muncitori, ingineri, tehnicieni care lucrează în puternicile întreprinderi ale oraşului. Cei ce se află acum in port îşi amintesc că în această primăvară, cînd apele Dunării creşteau ameninţătoare, secretarul general al partidului a fost în mijlocul lor, îmbărbătîndu-i, dîndu-le încredere şi sprijin în lupta cu stihiile dezlănţuite. Ei îl salută pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu cu stimă şi recunoştinţă purtînd în inimi bucuria şi mîndria îndeplinirii înainte de termen a sarcinilor planului cincinal, hotărîrea de a munci pentru înfăptuirea neabătută a programului partidului de dezvoltare multilaterală a ţării. Întîlnirea cu locuitorii municipiului Galaţi capătă caracterul unei puternice manifestări a entuziasmului popular, a dragostei neţărmurite a poporului nostru pentru partid, pentru bărbatul care, în fruntea partidului, se află întotdeauna, la bine şi greu, în mijlocul poporului. In aceeaşi zi, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi soţia Sa, ■ Elena Ceauşescu, au poposit în portul Tulcea, această poartă spre Deltă, oraşul care în anii socialismului a cunoscut profunde transformări, devenind un centru industrial şi turistic în continuă înflorire. La acostarea navei în port, oaspeţii sunt călduros salutaţi de tovarăşul Teodor Coman, prim-secretar al Comitetului judeţean de partid Tulcea, de alţi reprezentanţi ai organelor locale de partid şi de stat. Şi aici, în port, o mare mulţime de oameni îi întîmpină cu deosebită însufleţire pe oaspeţi. La această oră de seară, Tulcea , cu noile sale edificii şi fabrici, cu multele blocuri noi, care-i dau o înfăţişare modernă, este puternic luminată, iar portul şi străzile din jur freamătă de entuziasm. Locuitorii oraşului au venit să-şi exprime sentimentele profunde pe care le nutresc faţă de partid şi conducerea sa, pentru grija deosebită acordată dezvoltării oraşului şi judeţului lor, pentru viaţa nouă care pulsează puternic şi pe aceste meleaguri. Oameni cunoscuţi prin hărnicia şi dîrzenia lor, tulcenii, uniţi ca un singur om în munca de zi cu zi, sînt tot atît de uniţi şi în clipele de mare bucurie. Pe feţele tuturor — muncitori, ţărani aflaţi în această duminică în centrul judeţean, marinari şi turişti — se citeşte bucuria de a putea saluta pe conducătorul iubit al poporului nostru. Se scandează cu putere : „Ceauşescu — P.C.R.!“, „Ceauşescu — P.C.R. Vizita tovarăşului Nicolae Ceauşescu în cele două porturi dunărene s-a transformat într-unul din acele momente de adîrrci semnificaţii, ale unităţii de nezdruncinat dintre partid şi popor, ale ataşamentului tuturor oamenilor muncii faţă de partid şi conducerea sa, faţă de secretarul său general. Intîlnirile cu locuitori ai oraşelor Galaţi şi Tulcea au prilejuit o nouă afirmare a încrederii maselor largi de oameni ai muncii în politica internă şi externă,a partidului, a voinţei şi hotărîrii lor de a munci fără preget pentru înflorirea necontenită a patriei socialiste, pentru ridicarea ei pe trepte tot mai înalte de civilizaţie şi progres. (Agerpres) La Galaţi oaspeţii dragi sînt salutaţi cu deosebită căldură Entuziastă primire în portul Tulcea Salutul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, Consiliului de Stat şi Consiliului de Miniştri adresat cadrelor didactice şi elevilor cu prilejul deschiderii noului an şcolar Stimaţi tovarăşi învăţători şi profesori, Dragi elevi, Cu prilejul începerii noului an de învăţămînt, Comitetul Central al Partidului Comunist Român, Consiliul de Stat şi Consiliul de Miniştri ale Republicii Socialiste România adresează un călduros salut corpului didactic şi elevilor, organizaţiilor de partid şi tineret din şcoli, părinţilor şi tuturor acelora care, prin munca şi strădaniile lor, participă la nobila operă de instruire şi educare a tineretului patriei, la progresul şi înflorirea şcolii româneşti. Deschiderea noului an şcolar are loc în condiţiile cînd întreaga ţară îşi desfăşoară larg forţele pentru înfăptuirea cu succes a prevederilor ultimului an al cincinalului şi trecerea la următorul plan de cinci ani, cînd activitatea creatoare din patria noastră se concretizează în noi şi însemnate realizări în domeniul economiei, ştiinţei şi culturii — expresie a ataşamentului nemărginit al întregului popor faţă de politica marxist-leninistă a partidului şi statului, a hotărîrii sale de a transpune în viaţă vastul program stabilit de cel de-al X-lea Congres al Partidului Comunist Român, în vederea dezvoltării multilaterale a societăţii noastre socialiste. Acest an şcolar marchează un moment de seamă în procesul transpunerii în viaţă a Directivelor Comitetului Central al Partidului Comunist Român cu privire la dezvoltarea şi perfecţionarea învăţăraîntului de toate gradele. Se încheie cuprinderea în clasa I a tuturor copiilor de la vîrsta de 6 ani şi începe funcţionarea cu toate clasele a şcolii generale de 10 ani. Se continuă acţiunea de modernizare şi perfecţionare a invăţămîntului — ceea ce-i va da posibilitatea să răspundă într-o măsură şi mai mare cerinţelor sporite pe care opera de edificare socialistă şi progresul general al ţării le pun în faţa sa. Ne exprimăm convingerea că membrii corpului didactic, puternicul detaşament al învăţătorilor, profesorilor şi educatorilor — a cărui activitate se bucură de o înaltă stimă şi preţuire din partea partidului şi statului, a întregului popor — îşi va dărui cu însufleţire şi devotament cunoştinţele, priceperea şi întreaga sa experienţă pentru educarea şi instruirea tinerelor «veneraţii, sinimi astfel cai credinţă idealurile, de progres şi civilizaţie ale naţultii socialiste, ale înfloririi materiale şi spirituale a patriei. Profesori, învăţători şi educatori! Munca dumneavoastră, a cadrelor didactice, trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale ştiinţei şi tehnicii moderne, să le dezvolte gîndirea creatoare, interesul şi pasiunea pentru studiu şi cercetare, să le stimuleze aptitudinile şi talentele, să-i pregătească temeinic pentru viaţă, să-i formeze ca buni şi de nădejde constructori ai socialismului în patria noastră. Receptivă la cerinţele concrete ale societăţii noastre, şcoala trebuie să educe tineretul în spiritul respectului şi dragostei faţă de muncă, ajutîndu-l să-şi însuşească temeinice deprinderi pentru munca fizică, o pregătire multilaterală pentru activitatea practică. Partidul, statul, întregul nostru popor vă cer, dumneavoastră, cadrelor didactice, să munciţi cu pasiune pentru a înarma tineretul şcolar cu concepţia ştiinţifică, marxist-leninistă, despre lume şi viaţă, să sădiţi în inimile tinerei generaţii sentimentele înălţătoare ale patriotismului socialist, preţuirea şi admiraţia faţă de trecutul glorios de luptă al poporului român, mîndria pentru tot ceea ce se înfăptuieşte azi prin efortul comun al tuturor oamenilor muncii din patria noastră, fără deosebire de naţionalitate, dragostea fierbinte faţă de patrie, faţă de Partidul Comunist Român, încrederea în viitorul nostru luminos şi hotărîrea nestrămutată de a duce mai departe măreaţa operă de edificare a socialismului şi comunismului pe pămîntul României. Cultivaţi în rîndul şcolarilor prietenia şi respectul reciproc dintre copiii români, maghiari, germani, sîrbi şi de alte naţionalităţi! însufleţiţi tînăra generaţie cu ideile nobile ale prieteniei faţă de popoarele ţărilor socialiste, de celelalte popoare ale lumii, ale solidarităţii internaţionaliste cu toate forţele care luptă pentru libertate socială şi naţională, formaţi-o ca militantă neobosită pentru cauza progresului, socialismului şi păcii. Desăvîrşiţi-vă pregătirea, perfecţionaţi-vă continuu arta predării, nu uitaţi nici un moment că ţinuta ştiinţifică, etica cetăţenească a omului de la catedră reprezintă chezăşia succeselor activităţii instructiveducative, izvor al satisfacţiei muncii împlinite. Elevi şi eleve ! Anul şcolar pe care îl începeţi vă oferă largi posibilităţi de a vă îmbogăţi cunoştinţele, de a vă însuşi în mod temeinic comorile ştiinţei, tehnicii şi culturii. îndreptăţiţi marile speranţe ce se pun în voi şi sacrificiile pe care întregul popor Ie face pentru a vă asigura în şcoli condiţii cit mai bune de studiu, muncind cu sîrguinţă, învăţînd temeinic ! Perseveraţi în eforturile voastre de a deveni cetăţeni cît mai utili patriei, poporului din care faceţi parte! Dovediţi, în toate împrejurările — în şcoală, în familie, în viaţa socială — o comportare demnă, civilizată, răspundere pentru prezentul şi viitorul naţiunii noastre socialiste! Partidul şi guvernul cheamă organizaţiile de pionieri şi U.T.C. — factori activi şi dinamici ai educării comuniste a tineretului studios — să sprijine eforturile şcolii şi ale familiei pentru dezvoltarea dragostei faţă de învăţătură şi muncă, pentru întărirea simţului datoriei şi al responsabilităţii sociale, pentru o conduită atentă şi corespunzătoare în şcoală şi în viaţă. Conlucrarea strînsă dintre organizaţiile de tineret şi şcoală, sprijinul şi participarea învăţătorilor, profesorilor, educatorilor la acţiunile şi manifestările iniţiate de aceste organizaţii constituie o garanţie a succesului minţii educative, a nunelor rezultate informarea şi educarea tinerei generaţii. Organizaţiile de partid din şcoli sunt chemate să pună în centrul activităţii lor preocuparea pentru îmbunătăţirea continuă a procesului de învăţămînt, a conţinutului său ştiinţific şi ideologic, ridicarea nivelului de pregătire a elevilor; ele trebuie să ajute conducerile şcolilor şi organizaţiile de copii şi tineret să imprime în viaţa colectivelor şcolare un spirit de înaltă exigenţă, de disciplină şi responsabilitate faţă de îndatoririle ce le revin, să mobilizeze pe comunişti, toate cadrele didactice la înlăturarea neajunsurilor ce se mai constată în activitatea şcolară, să promoveze un spirit înnoitor în întreaga muncă pe care şcoala o desfăşoară. Cu prilejul deschiderii noului an şcolar, vă urăm, dragi tovarăşi — educatoare, învăţători, maiştri instructori, profesori — noi şi însemnate succese în activitatea dumneavoastră ! Tuturor elevilor — din şcoli generale, licee, şcoli profesionale şi tehnice, — le dorim spor la învăţătură şi rezultate cît mai bune în acest an şcolar ! Un nou transformator electric pentru Porţile de Fier Uzina „Electroputere“ din Craiova a expediat şantierului de la Porţile de Fier transformatorul electric de 190 MVA, cu care va fi dotat agregatul nr. 2 al Centralei hidroelectrice româneşti de pe Dunăre. In aceeaşi zi, cunoscuta întreprindere craioveană a finalizat lucrările la cel de-al 3-lea transformator de putere similară. Noilor transformatoare li s-au adus unele îmbunătăţiri constructive, astfel ca randamentul lor in exploatare să fie mai ridicat. De altfel, primul transformator aflat în funcţiune la Porţile de Fier funcţionează ireproşabil. Excelenţei Sale Domnului JOSE FIGUERES FERRER Preşedintele Republicii Costa Rica San Jose Cu prilejul sărbătorii naţionale a Republicii Costa Rica, adresez Excelenţei Voastre cordiale felicitări şi urări de progres poporului costarican. Nutrim convingerea că relaţiile ce s-au stabilit recent între ţările noastre se vor dezvolta continuu, in interesul ambelor popoare şi al colaborării internaţionale NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România ASTAZI SE DESCHIDE A XXV-a sesiune a Adunării Generale a O.N.U. Potrivit tradiţiei, astăzi, cea de-a treia marţi a lunii septembrie, Adunarea Generală a O.N.U. se întruneşte într-o nouă sesiune — a 25-a de la crearea Naţiunilor Unite, împlinirea unui sfert de veac de activitate a acestui for al naţiunilor — eveniment ce va fi marcat în mod festiv în, a doua jumătate a lunii octombrie, in prezenţa a numeroşi şefi de state şi de guverne — conferă actualei sesiuni o însemnătate cu totul aparte. Ea va constitui un moment de bilanţ, de trecere în revistă a rezultatelor, şi deopotrivă a problemelor nesoluţionate. Elaborarea şi semnarea Cartei, actul de naştere al O.N.U., a avut loc, după cum se ştie, la puţină vreme după stingerea vîlvătăilor celui de-al doilea război mondial, în condiţiile marii victorii a popoarelor asupra fascismului, ale intensificării luptei pentru libertate şi independenţă naţională, pentru pace şi colaborare internaţională. Crearea O.N.U. răspundea năzuinţelor celor mai arzătoare ale umanităţii — izbăvirea generaţiilor viitoare de flagelul războiului — încredinţindu-i-se acestei organizaţii misiunea de a acţiona pentru apărarea păcii şi securităţii internaţionale, de a promova normele justiţiei internaţionale, de a favoriza şi stimula dezvoltarea unor relaţii prieteneşti, de colaborare între state, bazate pe egalitate şi respect reciproc, pe dreptul fiecărui popor de a-şi hotărî singur destinele. In conformitate cu aceste aspiraţii, in Carta organizaţiei au fost înscrise principii verificate de viaţă ca esenţiale pentru convieţuirea paşnică între naţiuni, ca necesitatea respectării egalităţii suverane a tuturor statelor membre, dreptul lor la pace şi securitate, reglementarea pe cale paşnică a diferendelor internaţionale, fără a se recurge la forţă sau la ameninţarea cu Dumitru TINU (Continuare în pag. a V-a)