Scînteia, ianuarie 1971 (Anul 40, nr. 8655-8683)

1971-01-22 / nr. 8674

PAGINA 2 SYNTEIA - vineri 22 ianuarie 1971 TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU IN MIJLOCUL COLECTIVELOR DE MUNCĂ ALE UNOR MARI ÎNTREPRINDERI DIN CAPITALĂ (Urmare din pag. I) ei mai precisă. Pentru realizarea acestor obiective se dau indicaţii in vederea extinderii unor suprafeţe de producţie, dotării întreprinderii cu noi instalaţii vi utilaje, folosirii la întreaga capacitate a maşinilor din dotarea întreprinderii. Se ajunge la concluzia că uzinele „Timpuri noi“ îşi pot spori eficienţa printr-o mai bună profilare, printr-un grad mai înalt de tipizare a produselor. Se recomandă conducerii Ministerului Inîn zona Berceni... La intrarea în blocul turn care adăposteşte birourile Centralei industriale de utilaj termoenergetic şi Institutul de cercetări şi produstriei Construcţiilor de Maşini, specialiştilor uzinei, găsirea unor modalităţi de cooperare cu întreprinderi din apropiere pentru construirea şi exploatarea în comun a turnătoriei şi forţei preconizate. — întreprindeţi cît mai curînd studiile necesare şi daţi-le curs, spune tovarăşul Nicolae Ceauşescu. De asemenea, restudiaţi toate posibilităţile de care dispun uzinele pentru dezvoltarea activităţii. Se cere să realizaţi un volum al producţiei mai mare şi produse de şi mai bună calitate. Din acest dialog direct, la obiect, se naşte o iniţiativă importantă, se conturează un nou obiectiv mobilizator pentru colectivul uzinei. Discuţia de lucru continuă. Este se degajă forţa şi maturitatea Industriei noastre socialiste, este o imagine elocventă a capacităţii creatoare a poporului nostru, care transpune în fapte, cu hotărîre şi abnegaţie, politica partidului de ridicare a economiei naţionale la nivelul calitativ al tehnicii mondiale. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi ceilalţi conducători de partid şi de stat se opresc în faţa unei maşini complexe, o freză de copiat palete pentru turbine, la care lucrează concentraţi doi oameni, un tînăr şi un vîrstnic. Şeful atelierului de prelucrat palete, Petre Găitănaru, declară : — Am învăţat această meserie în urmă cu douăzeci de ani la Reşiţa şi am venit aici ca să împărtăşesc experienţa mea celor mai ţineţi , dar e o uzină în care toţi avem de învăţat. E o cinste pentru noi că muncim aici, dar şi o mare obligaţie, şi vă asigurăm, tovarăşe secretar general, că vom munci continuu pentru a înfăptui indicaţiile dumneavoastră cu privire Un alt obiectiv industrial de mare importanţă pentru economia noastră naţională amplasat tot în zona industrială Berceni, la care se face următorul popas, este secţia de pereţi membrană şi ţevi pentru cazane cu aburi aparţinînd uzinei „Vulcan“, aparţinătoare, ca şi uzina de maşini grele, Centralei industriale de utilaje energetice. Secţia de pereţi membrane şi ţevi de aburi a intrat parţial în funcţiune anul trecut, urmînd ca în cursul acestui an să intre în întregime în funcţiune cu o producţie anuală de 13 714 tone utilaj. Aici a şi început producţia unor cazane cu debite între 120 ş 1 035 tone aburi pe oră, precum şi a unor cazane de apă caldă de 25 şi 100 gigacalorii pe oră. Directorul general al uzinelor „Vulcan“, ing. Lache Ene, care întîmpină pe oaspeţi, prezintă mai întîi cel mai important produs al întreprinderii, deocamdată aflat în stadiul machetă. Este vorba de cazanul de 1 035 tone aburi pe oră. Este primul agregat de acest fel realizat de ţara noastră şi va avea impunătoarea înălţime de 108 m. Gazdele informează că gigantul acesta este destinat termocentralei de la Rogojelul. Fac o impresie deosebită liniile automate de fabricare a unor asemenea agregate. Se subliniază importanţa pe care o are această secţie pentru dezvoltarea în continuare a uzinelor „Vulcan“, permiţînd totodată realizarea unor produse de un înalt nivel tehnic, corespunzătoare cerinţelor economiei noastre naţionale, exigenţelor tehnicii moderne. Tot aici, în această secţie, directa ridicarea pe o nouă treaptă calitativă a activităţii industriale în actualul cincinal. Se vizitează noua hală aflată în construcţie, destinată montajului şi probelor viitoarelor turbine, înălţată prin procedee moderne într-un răgaz de timp foarte scurt; apoi, conducătorii de partid şi de stat se îndreaptă spre secţiile „calde“ : oţelăria, forja şi turnătoria uzinei. In confruntările de păreri se subliniază ideea necesităţii mai bunei folosiri a cadrelor de muncitori de înaltă calificare, de asemenea, a recrutării tehnicienilor şi mai ales a maiştrilor din rîndul celor mai pricepuţi şi experimentaţi muncitori. Vizitarea uzinei se încheie în secţia mecano-sudură, unde se construiesc marile ansambluri sudate pentru turbinele de 330 MW. Intrată parţial în funcţiune la jumătatea anului trecut, secţia realizează carcase, corpuri pentru condensator , lucrări de mare tehnicitate, al căror control se efectuează cu raze Roentgen şi ultrasunete. Forul tehnic al Institutului de proiectări pentru echipamente termoenergetice, Simion Suciu, informează pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe ceilalţi conducători de partid şi de stat, asupra noilor produse aflate în fază de studiu » sau proiectare la acest institut. Este vorba de cazane de aburi industriale, recuperatoare, cazane de apă fierbinte pentru încălzire şi termoficare, cazane de abur energetic, instalaţii de electrofiltrare. — Să faceţi totul pentru a realiza utilajte la nivelul tehnicii actuale, recomandă tovarăşul Nicolae Ceauşescu conducerii institutului şi celorlalţi specialişti prezenţi. De asemenea, a continuat secretarul general al partidului, trebuie să valorificaţi cît mai bine experienţa muncitorilor şi tehnicienilor mai vîrstnici, să-i ajutaţi să transmită cunoştinţele şi priceperea lor celor tineri pentru ca şi aceştia să devină în cel mai scurt timp muncitori de nădejde , să se asigure astfel o continuitate a muncii de înaltă calitate în uzină, în întreaga noastră industrie socialistă. In încheierea vizitei, aici pe platforma industrială a Bercenilor, tovarăşul Nicolae Ceauşescu felicită călduros pe constructori, pe toţi cei care, cu pasiune şi măiestrie, dau viaţă acestor mari obiective ale industriei noastre grele. Secretarul general al partidului recomandă tuturor celor prezenţi să se îngrijească neîncetat de grăbirea lucrărilor de construcţii pentru ca întregul obiectiv industrial sa fie terminat în termenul stabilit şi să înceapă să producă la toţi parametrii tehnico-economici proiectaţi. — Este necesar, arată tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ca maşinile să fie folosite la întreaga lor capacitate, să treceţi la perfecţionarea programelor speciale, în aşa fel încît la finele cincinalului volumul producţiei să fie cu mult mai mare decît cel prevăzut acum în cifrele de plan. Adresîndu-se primarului municipiului, celorlalţi edili ai Capitalei, secretarul general al partidului recomandă să se îngrijească de asigurarea unor condiţii de viaţă mereu mai bune muncitorilor, să se prevadă construcţii de locuinţe proprietate a uzinei, să se ridice edificii culturale, astfel ca muncitorii, cadrele de bază ale uzinei să aibă asigurate toate condiţiile civilizate de viaţă. U.M.G.B. - EXPRESIE A POLITICII DE DEZVOLTARE A INDUSTRIEI CONSTRUCTOARE DE MAŞINI O SECŢIE A UZINELOR „VULCAN“ CU PRODUSE ÎN PREMIERA » Tovarăşul Nicolae Ceauşescu se interesează îndeaproape de mersul producţiei La Uzina de maşini grele-Bucureşti, gazdele prezintă conducătorilor de partid şi de stat realizările şi perspectivele întreprinderii pectări energetice şi termoenergetice, de pe lîngă Uzina de maşini grele-Bucureşti, gigant al industriei noastre constructoare de maşini, conducătorii de partid şi de stat sînt întîmpinaţi de ing. Nicolae Constantin, director general al centralei industriale, şi de ing. Tiberiu Grecu, director general al uzinei, care prezintă cîteva din realizările şi perspectivele întreprinderii. Intrată în funcţiune în primul an al ultimului cincinal, uzina a înscris în palmaresul industriei româneşti cîteva performanţe de înalt nivel tehnic, turnînd piese de mare gabarit şi complexitate destinate hidroagregatelor ce se construiesc la Reşiţa pentru hidrocentrala de la Porţile de Fier. Dezvoltindu-se „din mers“, atingînd în ultimii ani parametrii proiectaţi, oţelăria electrică produce anual peste 122 000 tone de oţel. In această scurtă perioadă de timp aufost asimilate mai mult de 150 mărci de oţeluri aliate şi speciale menite să acopere cerinţele calitative tot mai înalte ale uzinei. — Aţi pornit bine, apreciază tovarăşul Nicolae Ceauşescu, dar nu s-ar putea ca în acest cincinal oţelăria să ajungă la o capacitate de 200 000 tone? — Am putea, într-adevăr, să amplasăm un nou cuptor electric de volum mare sau două de capacitate mai mică, răspunde ministrul industriei construcţiilor de maşini, Ioan Avram. — Şi, totodată — continuă secretarul general al partidului — să facem aici un laminor mic, proiectat şi construit în ţară, reliefat faptul că exportul uzinei creşte vertiginos : de la 6,1 milioane lei-valută în 1971, la 62,4 milioane lei-valută în 1975. Realizări remarcabile a înregistrat în ultimii ani şi Institutul de cercetări şi proiectări energetice şi termoenergetice. Directorul acestuia, ing. Teofil Popovici, prezintă activitatea desfăşurată de Institut şi centrală într-o frază concludentă: — Sîntem în măsură să livrăm centrale electrice „la cheie“, dezvoltînd în felul acesta capacitatea creatoare a muncitorilor, tehnicienilor şi inginerilor. Afirmaţia se întemeiază pe rezultatele concrete obţinute în domeniul asimilării, proiectării şi fabricaţiei unor tipuri diverse de cazane de abur, turbine, pompe şi ventilatoare speciale, filtre electrice şi alte echipamente complexe necesare industriei energetice. In 1972 va fi probată prima turbină de 330 MW, iar în 1974, turbina cu abur pentru termoficare de 150 MW, realizată după o concepţie proprie. Se vizitează secţia de turboagregate. Dimensiunile neobişnuite ale utilajelor, volumul enorm al pieselor prelucrate dau impresia că pătrunzi într-o lume a giganţilor. Dar aici, unde totul se înfăţişează în dimensiuni impresionante, se face remarcată în egală măsură fineţea ceasornicarului, piesele de zeci de tone sunt prelucrate cu o precizie de fracţiuni de milimetru în maşini cu comandă-program de cea mai înaltă tehnicitate. E un peisaj din care Secretarul general al partidului este primit cu căldură de colectivul fabricii „Autobuzul* CONSTRUCTORII DE AUTOVEHICULE RAPORTEAZA REALIZĂRI IMPORTANTE In drum spre o altă mare întreprindere bucureşteană — fabrica de autovehicule „Autobuzul“ — se străbate tînărul şi modernul cartier de locuinţe Berceni, unde numeroşi cetăţeni salută cu deosebită însufleţire pe conducătorii de partid şi de stat. Aici, la fabrica de autobuze şi autoutilitare, vizita începe cu o discuţie avînd ca temă realizările de pînă acum şi perspectivele întreprinderii. Directorul tehnic, Gheorghe Piţulescu, înfăţişează succesele obţinute în realizarea planului cincinal recent încheiat, succese care certifică nu numai potenţialul material şi uman ridicat al întreprinderii, dar şi marile resurse pentru înfăptuirea sarcinilor care stau în faţa colectivului în actualul cincinal. Se subliniază, printre altele, că autobuzele fabricate aici au fost neîncetat îmbunătăţite, atît sub raport constructiv, cît şi în ceea ce priveşte confortul. Datorită reproiectării unor subansambluri din componenţa lor, greutatea autobuzelor a scăzut în ultimii ani cu aproximativ 500 kg, viteza lor de circulaţie crescînd în acelaşitimp cu 10 la sută. Rezultate bune au fost obţinute şi în construcţia autoutilitarelor — microbuze, camionete, autosanitare. Greutatea acestora, datorită modernizărilor, a fost redusă cu circa 100 de kg pe unitate de produs, iar puterea de tracţiune a sporit în acelaşi timp cu 250 kg. Şi producţia de troleibuze a beneficiat de îmbunătăţiri. In întreprindere se fabrică opt tipuri de autoutilitare, trei tipuri de autobuze, urbane şi rurale şi un tip îmbunătăţit de troleibuz. Zilnic de pe benzile de montaj ale întreprinderii ies 28 de autoutilitare şi 10 autobuze. Autoutilitarele produse de „Autobuzul“ sunt solicitate pe piaţa externă. In cincinalul actual sunt de rezolvat sarcini şi mai mari: întreprinderea se pregăteşte pentru însuşirea fabricaţiei a două tipuri de autobuze după licenţa M.A.N., urmînd ca specialiştii uzinei să diversifice producţia acestor autobuze. Se prevede ca producţia-marfă să crească în perioada 1971—1975 de 2,13 ori, cu toate că suprafeţele de producţie nu vor spori în mare măsură, iar numărul salariaţilor cu 30 la sută. Se vizitează secţiile principale ale întreprinderii, unde ritmul viu al muncii atestă hotărîrea tuturor de a îndeplini exemplar şi la un înalt nivel calitativ sarcinile de producţie. Muncitorii, cei mai mulţi dintre ei tineri, întîmpină cu bucurie, cu aplauze tumultuoase pe secretarul general al partidului, pe ceilalţi conducători de partid şi de stat, oferă, în semn de preţuire şi afecţiune, garoafe roşii. La scujărie se urmăreşte aceeaşi problemă importantă luată în discuţie şi în celelalte întreprinderi vizitate -- autoutilarea. (Continuare in pag. a III-a)