Scînteia, iunie 1972 (Anul 41, nr. 9165-9194)

1972-06-24 / nr. 9188

fu einstea CsiBîsrîitBi Nationale aP.EJ. si a celei de-a KKUa aniversări 3 nEPlUQl ,s\ •* ,*v ' « ........... i PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VA! ORGAN AL COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Anul XLI Nr. 9188 Sîmbătă 24 iunie 1972 8 PAGINI - 40 BANI Realizări remarcabile, initiative valoroase in marea întrecere socialistă ciNcmmm înainte de termen! Hunedoara propune o vaste acţiune PENTRU UTILIZAREA RAŢIONALĂ ŞI SUPERIOARĂ A METALULUI Conştient că înfăptuirea înainte de termen a prevederilor planului cincinal este în strinsă legătură cu asigurarea condiţiilor materiale, iar obţinerea unei eficiente sporite în Industria prelucrătoare, in construcţii, transporturi si alte ramuri este condiţionată de nivelul calitativ al metalului, siderurgiştii hunedoreni sunt angajaţi plenar in imbunătăţirea performantelor calitativ-funcţionale ale metalului livrat economiei nationale, a creşterii ritmicităţii cu care acesta ajunge la utilizatori. Actualele cerinţe ale economiei nationale în plin avint au impus ca o necesitate luarea unor noi măsuri menite să conducă la o valorificare mai înaltă a metalului, la asigurarea construcţiilor de maşini si utilaje cu noi sortimente de oţeluri, cu proprietăţi superioare, care să asigure în acelaşi timp un consum scăzut, o fiabilitate ridicată, un grad sporit de securitate in funcţionarea maşinilor şi utilajelor. Pornind de la aprecierea rapacităţii tehnice a industriei noastre siderurgice, în general, a posibilităţilor colectivului Combinatului siderurgic Hunedoara, ne adresăm tuturor unităţilor din industria siderurgică, din proiectare, uzinelor constructoare de maşini, unităţilor de construcţii-montaj, cu chemarea de a ne uni eforturile şi preocupările, în vederea realizării unor ample măsuri menite să conducă la reducerea consumului de metal, prin promovarea rapidă a progresului tehnic în proiectare, în tehnologia de elaborare şi laminare, în asimilarea de noi sortimente de oteluri si laminate. In acest scop, la Combinatul siderurgic Hunedoara se vor aplica, începind din acest an, următoarele măsuri : a) în domeniul îmbunătăţirii structurii sortimentale şi promovării oţelurilor cu caracteristici fizicomecanice superioare 1. Extinderea producţiei de oţeluri înalt aliate, refractare şi inoxidabile pentru fabricaţia utilajului chimic, energetic, maşini, utilaje, autocamioane, autoturisme etc. : ponderea oţelurilor cu proprietăţi superioare (oţel carbon de calitate, oţel carbon superior, oţel slab aliat şi oţel aliat), din totalul producţiei de oţel să atingă în 1973 un nivel de 50 la sută, iar producţia de laminate de calitate superioară să crească cu minimum 15 la sută comparativ cu anul 1971, ca urmare a utilizării de procedee tehnologice moderne de finisare, prin frezare, flamare, polizare şi cojire. 2 Stimularea proiectanţilor în valorificarea superioară a metalului în construcţii prin livrarea profilelor laminate cu limita minimă de rezistenţă la curgere garantată, asigurînd în acest fel reducerea consumurilor cu circa 10 la sută. 3. Crearea condiţiilor tehnicomateriale pentru reducerea greutăţii construcţiilor metalice, a utilizării mai economice a spaţiilor, prin restrîngerea treptată a fabricării profilelor din oţel de rezistenţă tip 37 şi extinderea laminării şi livrării profilelor din oţel slab aliat din clasa de rezistenţă 52 kgf/mm pătrat la care valorile caracteristicilor cresc cu peste 40 la sută. 4. Diminuarea pierderilor irecuperabile de metal ca urmare a acţiunii corozive a atmosferei şi reducerea cheltuielilor de protejare a suprafeţelor construcţiilor metalice, prin asimilarea şi livrarea, începind cu acest an, a profilelor din oţel cu rezistenţă sporită la coroziunea atmosferică şi CU caracteristici mecanice superioare realizate într-o concepţie şi tehnologie proprie. 5 Pentru reducerea consumului de metal în construcţii, ne angajăm să satisfacem in întregime cererile beneficiarilor cu oţel-beton clasa a II-a şi a III-a de rezistenţă, la care se obţin economii de metal de pînă la 30 la sută. 6. ■ Vom acţiona pentru promovarea şi stimularea creşterii cererilor beneficiarilor de metal pentru mărci de oţeluri slab aliate cu rezistenţe sporite, în scopul reducerii greutăţilor maşinilor şi instalaţiilor asigurînd o economie de metal de pină la 25 la sută. (Continuare în pag. a III-a) AU ÎNDEPLINIT SARCINILE DE PLAN PE PRIMUL SEMESTRU Judeţul Timiş Angajaţi plenar în marea întrecere socialistă desfăşurată sub deviza „cincinalul înainte de termen“, oamenii muncii din industria judeţului Timiş, români, germani, maghiari, sîrbi şi de alte naţionalităţi, au îndeplinit cu 7 zile mai devreme sarcinile de plan pe primul semestru al anului. In întreprinderile de materiale de construcţii a fost generalizată iniţiativa ceramiştilor din Jimbolia lansată sub lozinca „fiecare brigadă şi echipă, o formaţie a eficienţei economice ridicate“, iar pe şantierele de construcţii, iniţiativa „toate obiectivele de investiţii din acest an să fie date în funcţiune înainte de termen“. In acelaşi timp, la întreprinderea „Electrobanat“, toţi specialiştii s-au angajat să rezolve o temă practică de producţie, iar textiliştii de la „Industria linii“ au hotărît ca printr-o mai bună utilizare a materiilor prime să lucreze „14 zile din acest an, cu materie primă economisită“. Garanţia înfăptuirii acestor acţiuni de masă sunt angajamentele însufleţitoare luate de fiecare colectiv din industria judeţului în întîmpinarea Conferinţei Naţionale a partidului, eveniment pe care-l cinstesc cu remarcabile realizări în producţie. Astfel, pe baza avansului de timp înregistrat pînă acum, industria timişeană va livra, pînă la sfîrşitul primului semestru al anului, peste prevederile planului 1 200 tone laminate finite, aproape 100 000 kW motoare electrice, mai mult de 1,1 milioane cărămizi şi blocuri ceramice, 11 500 mc prefabricate din beton armat, peste 125 000 tricotaje şi alte însemnate cantităţi de produse, in valoare totală de peste 220 milioane lei. In această perioadă, industria judeţului Timiş s-a înscris în circuitul economiei naţionale cu noi tipuri de maşini, multe din acestea solicitate şi la export. Unităţile Ministerului Construcţiilor Industriale Colectivele din unităţile Ministerului Construcţiilor Industriale au îndeplinit în ziua de 23 iunie planul semestrial de construcţii-montaj. Avansul creat asigură obţinerea pină la sfirşitul lunii a unei depăşiri de peste 200 milioane Iei. Raportînd acest succes de seamă al muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor constructori din industrie şi agricultură, conducerea Ministerului Construcţiilor Industriale a adresat Comitetului Central al P.C.R., tovarăşului Nicolae Ceauşescu o telegramă în care se spune, printre altele : Prin măsurile luate şi prin activitatea susţinută desfăşurată de zecile de mii de oameni ai muncii de pe şantiere s-a asigurat devansarea stadiilor fizice şi a fronturilor de lucru, Creîndu-se condiţii pentru montarea utilajelor tehnologice în vederea predării în termen şi înainte de termen a unor noi capacităţi productive. Conştienţi că prin activitatea noastră transpunem în viaţă proiectele măreţe de dezvoltare multilaterală a ţării, salariaţii Ministerului Construcţiilor Industriale îşi mobilizează toate forţele pentru obţinerea unor rezultate cit mai bune în cinstea Conferinţei Naţionale a Partidului Comunist Român. Ne vom consacra întreaga putere de muncă pentru Îndeplinirea preţioaselor indicaţii date de dumneavoastră personal, tovarăşe secretar general, pentru reducerea costului construcţiilor cu cel puţin 20 la sută, pentru a realiza cut mai mari economii de metal, ciment şi alte materiale, urmărind în acelaşi timp depăşirea sarcinilor de plan pe întregul an, astfel încît să asigurăm realizarea în avans a investiţiilor prevăzute în cincinal.  PAGINA A III-A |I UZINELE CAPITALEI CONFRUNTATE ȘI CU PROBLEMA - CHEIEI A VALORIFICĂRII REZERVELOR INTERNE . Oameni de seamă ai societăţii noastre DELEGAUIA COMA NAMNAIA A PARTIDULUI Biografii dinamice Sint biografiile unor oameni, pe care îi despart distante, caracterizate Insă deopotrivă prin miezul fierbinte al faptelor, al dăruirii pentru mai binele societăţii. Iar faptele acestea, cele mai recente, converg spre acelaşi ţel comun : materializarea înainte de termen a prevederilor actualului cincinal, solemn angajament patriotic al întregii ţări. Alegerea lor ca delegaţi la Conferinţa Naţională a partidului are loc, astfel, pe fondul acesta de muncă vie, cînd fiecare duce în marele forum al partidului ecoul a ceea ce a izbindit el, împreună cu tovarăşii săi de muncă, in competiţia cu timpul, care a cuprins patria. Aşadar, biografii dinamice, biografii in mişcare, in aceste zile premergătoare marelui eveniment. „SĂ GĂSEŞTI MEREU CEVA PERFECTIBIL“ Se numeşte GHEORGHE POPA şi profesia lui pe care o exercită de ani şi ani, aici, la Uzina de reparaţii, fabricaţii şi montaje pentru agricultură din Balş, e una de mare fineţe şi cu un considerabil indice de creativitate. De ani şi ani, creează prototipurile unor maşini, care, din miinile lui si ale colegilor lui pornind, devin producţia de serie a uzinei. E un examen fiece prototip, o confruntare a omului cu meseria lui. cu tenacitatea lui. cu stiinta lui de a invăţa. cu pasiunea de a descoperi. Toate aceste maşini de stropit în sere, felurite sorburi pentru agregate de ascensiune, maşini de recoltat mazăre — noi-nouţe, care părăsesc acum. In zilele lui iunie, fabrica — au fost gîndite si executate cîndva şi de Gheorghe Popa. „Nu poţi să nu găseşti ceva perfectibil, spune maistrul, atita timp cit cauţi cu dăruire şi dorinţa adîncă de a găsi“. Şi el găseşte mereu acel „ceva“ care acum face ca ultimele tranşe de maşini asimilate în perioada din urmă să aibă, prin contribuţia atelierului de prototipuri, reale îmbunătăţiri faţă de modelele sau schiţele iniţiale , acel „ceva“ ce se înscrie, ca un aport considerabil in îndeplinirea de către uzină a planului semestrial cu 17 zile înainte de termen si care, negreşit, va avea un cuvînt greu de spus la realizarea angajamentului luat de uzină în cinstea Conferinţei Nationale a partidului si a aniversării republicii, de a da peste Plan o producţie în valoare de trei milioane şi jumătate lei. O bogată listă de produse, mai multe decit prevederile, se adaugă acestui angajament (100 de tone rezervoare metalice, livrarea la export a 40 de agregate de pompare, asimilarea a diferite utilaje pentru agricultură) şi garanţia îndeplinirii lui o oferă şi omul din fotografie, comunistul Gheorghe Popa. (Continuare in pag. a 3-a) Gheorghe POPA intîlnirea tovarăşului Nicolae Ceauşescu cu delegaţia Partidului African al Independenţei din Guineea-Bissau şi Insulele Capului Verde, condusă de Amilcar Cabrai, secretar general al partidului Vineri la prînz, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, s-a întîlnit cu delegaţia Partidului African al independenţei din Guineea-Bissau şi Insulele Capului Verde, condusă de Amilcar Cabrai, secretar general al partidului, care face o vizită de prietenie în Republica Socialistă România, la invitaţia C.C. al P.C.R. Au participat tovarăşii Gheorghe Rădulescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., Ştefan Andrei şi Ion Dincă, secretari ai C.C. al P.C.R., Ghizela Vass, membru al C.C. al P.C.R. Cu prilejul întîlnirii, s-a efectuat un amplu schimb de informaţii şi de vederi în probleme de interes comun privind activitatea şi preocupările celor două organizaţii politice şi raporturile reciproce dintre P.C.R. şi P.A.I.G.C. Totodată, s-a efectuat un schimb de vederi privind situaţia politică internaţională contemporană, evoluţia luptei popoarelor împotriva imperialismului, colonialismului şi neocolonialismului. Exprimînd întreaga lor satisfacţie faţă de dezvoltarea raporturilor de prietenie, sprijin multilateral şi solidaritate militantă dintre cele două partide, reprezentanţii P.C.R. şi P.A.I.G.C. au convenit să le extindă şi să le diversifice, pe căi şi prin mijloace diverse, în folosul prieteniei dintre popoarele lor, al cauzei unităţii forţelor antiimperialiste de pretutindeni. In numele delegaţiei P.A.I.G.C., tovarăşul Amilcar Cabrai a transmis salutul combatanţilor şi poporului din Guineea-Bissau şi Insulele Capului Verde poporului român, Partidului Comunist Român şi Comitetului său Central, tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi a reafirmat sentimentele de prietenie, solidaritate şi admiraţie faţă de poporul român, care luptă cu succes, sub conducerea P.C.R., pentru construirea societăţii socialiste, pentru progres, înţelegere şi cooperare internaţională. Tovarăşul A. Cabrai a apreciat că succesele dobîndite de poporul român constituie o contribuţie importantă la dezvoltarea victorioasă a luptei popoarelor contra imperialismului, pentru pacea şi progresul umanităţii. Mulţumind pentru salutul adresat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a transmis tuturor combatanţilor mişcării de eliberare din Guineea-Bissau şi Insulele Capului Verde salutul călduros al poporului român, al Comitetului Central al P.C.R. şi al său personal, împreună cu asigurarea întregului lor sprijin în lupta dreaptă pentru lichidarea dominaţiei colonialismului portughez şi urările de succes deplin în înfăptuirea idealurilor de libertate, independenţă naţională, progres social. Convorbirile au decurs într-o ambianţă de deplină înţelegere reciprocă şi caldă prietenie. ★ Tovarăşul Nicolae Ceauşescu a reţinut pe membrii delegaţiei P.A.I.G.C. la dejun. PRIMIRI LA TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Ambasadorul Statelor Unite ale Americii Vineri, 23 iunie a.c., tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit pe ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Statelor Unite ale Americii, Leonard C. Meeker. Cu acest prilej a avut loc o convorbire care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială. Ambasadorul Austriei Vineri 23 iunie a.c., tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, a primit pe ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Austriei, dr. Eduard Tschop, în legătură cu plecarea sa definitivă din ţara noastră. Cu acest prilej a avut loc o convorbire, care s-a desfășurat intr-o atmosferă cordială. Sub semnul solidarităţii cu lupta dreaptă a poporului cambodgian Poporul român a avut in această săptămină ca oaspete de seamă pe prinţul Norodom Sianuk, şeful statului Cambodgia, care, împreună cu soţia sa, prinţesa Monique Sianuk, a făcut o vizită în ţara noastră. In persoana înaltului oaspete, populaţia Capitalei, oamenii muncii din întreprinderile vizitate, întregul nostru popor au salutat pe conducătorul legitim al poporului khmer, care, alături de popoarele vietnamez şi laoţian, dă o înaltă pildă de eroism şi spirit de sacrificiu, luptind neînfricat pe pămîntul însingerat şi răvăşit de bombe al Indochinei, pentru apărarea libertăţii şi independenţei patriei sale, a drepturilor sale naţionale. Acum, după ce convorbirile s-au Încheiat, după ce au devenit cunoscute rezultatele lor — sintetizate concludent în Declaraţia comună dată ieri publicităţii — din multitudinea de idei şi de gînduri se pot desprinde cîteva concluzii majore, care caracterizează această vizită. In primul rînd se detaşează ideea ce a străbătut ca un fir roşu întreaga vizită — solidaritatea in lupta antiimperialistă. In concordanţă cu întreaga experienţă a poporului nostru de-a lungul istoriei sale, cu cerinţele majore ale internaţionalismului în zilele noastre, cu principiile politicii ei externe, România socialistă este alături de toate popoarele care luptă împotriva imperialismului, pentru cucerirea dreptului lor sacru de a-şi hotărî singure destinele. Căldura cu care înalţii oaspeţi au fost înconjuraţi de la sosirea pe pămintul României şi pînă în clipa de rămas bun, atmosfera cordială, de deplină înţelegere reciprocă, în care s-au desfăşurat convorbirile oficiale, sunt o grăitoare mărturie a sentimentelor de solidaritate internaţionalistă pe care poporul român le nutreşte faţă de lupta poporului cambodgian pentru respingerea intervenţiei imperialiste şi înlăturarea trădătorilor de ţară ce au uzurpat puterea prin lovitura de stat din martie 1970. Iniţiatorul şi conducătorul luptei de eliberare este Frontul Unit Naţional, avînd ca preşedinte pe Samdech Norodom Sianik, şi Guvernul Regal de Uniune Naţională, care reunesc pe aceeaşi platformă politică toate forţele democratice, din care fac parte şi comuniştii, toate elementele patriotice ale Cambodgiei. In aceasta rezidă de fapt forţa impetuoasă şi victoriile obţinute pe timpurile de bătălie de armata de eliberare naţională. Pe deplin solidară cu cauza dreaptă a poporului cambodgian, ţara noastră se pronunţă în mod hotărît pentru respectarea neabătută a independenţei şi suveranităţii Cambodgiei, a neutralităţii şi integrităţii sale teritoriale — drepturi fundamentale garantate prin Acordurile de le Geneva din 1954 — pentru încetarea intervenţiei imperialiste împotriva acestei ţări. In timpul vizitei, aşa cum se subliniază si în Declaraţia comună, a fost reafirmată hotărîrea României de a acorda si in viitor un sprijin susţinut poporului cambodgian in lupta sa eroică pentru salvarea fiinţei naţionale, pentru împlinirea aspiraţiilor sale de libertate, independenţă şi progres. Poporul român — a declarat tovarăşul Nicolae Ceauşescu — „este hotărît să acorde întregul său sprijin Frontului Unit Naţional al Cambodgiei, Guvernului Regal de Uniune Naţională, pentru a duce lupta împotriva intervenţiei străine, a asigura independenţa patriei sale, a crea condiţii ca poporul cambodgian să-şi făurească o viaţă liberă, aşa cum o doreşte el“. Ca o expresie a aceleiaşi solidari-Dumbri TINU (Continuare in pag. a VII-a)