Scînteia, noiembrie 1985 (Anul 54, nr. 13434-13459)

1985-11-01 / nr. 13434

Noi acţiuni şi luări de poziţie pentru încetarea cursei înarmărilor DANEMARCA: Apel pentru declararea oraşului Copenhaga zonă liberă de arme nucleare 4 COPENHAGA 31 (Agerpres) — 7 Secţiunea din Copenhaga a organizaţiei antirăzboinice Mişcarea sindicală pentru pace s-a pronun ţat pentru declararea capitalei da- 4 neze drept zonă liberă de arme nucleare. Cererea este inclusă in tr-un apel adresat primarului capitalei daneze de reprezentanţii a peste 150 de organizaţii sindicale din Copenhaga şi din împrejurimi. în cursul săptămînii trecute, im-portantul centru urban danez Aarishus a fost proclamat zonă liberă de arma nucleară. \ SUEDIA, împotriva militarizării Cosmosului \ \ STOCKHOLM 31 (Agerpres). — 4 Construirea de laseri acţionaţi de puterea nucleară, care reprezintă o componentă posibilă a programului american de înarmări spaţiale , denumit „războiul stelelor“, va reprezenta încălcarea a două tratate pe care S.U.A. le-au semnat anterior. Această opinie a fost ex- Iprimată de cercetătorul suedez în problemele păcii, Jozef Goldblat, şeful programului de control al înarmărilor şi dezarmare din cadrul Institutului internaţional pentru cercetări în problemele păcii (S.I.P.R.I.) de la Stockholm. Ase- menea laseri, a arătat el, ar în- semna violarea Tratatului pentru interzicerea parţială a experienţe- lor nucleare, din 1963, şi a Trata- tului privind spaţiul extraatmosfe- i ric, din 1967. Primul dintre docu- mente interzice orice explozie nu- l cleară in spațiul cosmic, iar al doilea nu permite plasarea pe or-bită sau staționarea în spațiul cos- mic a obiectelor care transportă arme nucleare." GRECIA: Oamenii de ştiinţă — în favoarea destinderii şi dezarmării ţ a ATENA 31 (Agerpres). — „Chemam toate forţele păcii să-şi ţ unească eforturile in vederea pre- I întîmpinării militarizării spaţiului * cosmic,, pentru a fi sprijinite toate iniţiativele in apărarea păcii şi prieteniei intre popoare“ se relevă din apelul adresat de participanţii la Conferinţa naţională a lucrătorilor pe tărîmul ştiinţei şi culturii din Grecia, care s-a desfăşurat la Universitatea din Atena. Luind cuvintul la conferinţă, oamenii de ştiinţă au relevat necesitatea in- / terzicerii experiențelor nucleare, a activizării acțiunilor in apărarea păcii, pentru destindere și dezar- * mare. 4 AUSTRALIA : Cereri pentru oprirea \ ' experienţelor nucleare franceze din atolul Mururoa \ i CANBERRA 31 (Agerpres). —7 Muncitorii din portul australian Adelaide au declarat o grevă de 247 de ore, refuzind să descarce un vast francez, în semn de protest faţă de continuarea experienţelor nucleare franceze vi atolul ,Mururoa. Tot 4 odată, în port a avut loc un miting de protest, în cursul căruia s-a cerut guvernului francez să pună capăt acestor acţiuni. LONDRA 31 (Agerpres). — Organizaţia ecologistă „Greenpeace“ a cerut guvernului de la Paris „eliberarea imediată“ a militanţilor ei , reţinuţi de autorităţile militare * franceze cu prilejul sechestrării navei „Vega“ în apropierea atolu- u lui Mururoa, transmite agenţia France Presse. In nota de protest I adresată guvernului francez se a- ţ rată că echipajul navei este reţiţnut de şase zile, iar organizaţia nu are nici un fel de cunoştinţe . Privind situaţia acestora. JAPONIA: Tinerii — împotriva irosirii de fonduri în scopuri militare si Guvernului R. S. Cehoslovacey TOKIO 31 (Agerpres). — In- tr-unul din parcurile centrale ale 7 capitalei nipone a avut loc un miting al tinerilor şi studenţilor îm- I potriva folosirii institutelor de în- văţămint superior la diverse pro- I grame de cercetări militare. Vorbitorii la miting au declarat că, stu- denţii şi cadrele didactice nipone ’ refuză să aplice rezultatele cercetărilor lor ştiinţifice in scopuri mi- 4 litare şi au cerut reducerea cheltu- z ielilor in această direcţie, pronunţîndu-se pentru folosirea fondurilor astfel eliberate la soluţionarea unor probleme sociale. * ■' Organizaţia ţăranilor din Okina- Zwa s-a adresat autorităţilor locale , cerînd retrocedarea terenurilor lor agricole, in prezent ocupate de baza militară americană de pe insulă. In declaraţia adresată auto- t rităţilor, ei protestează, în legătură cu amplasarea de baze militare străine pe terenurile lor, fapt care constituie un act ilegal şi produce daune serioase economiei rurale a insulei. I 1 1  S.U.A.: Pentru îngheţarea armelor nucleare 1 1 WASHINGTON 31 (Agerpres). — In statul american Nevada con- 7 tinuă manifestaţiile militanţilor \ americani ’ pentru pace. Nu depar- I te de poligonul de experienţe nu- 1 dleare din acest stat au loc zilnice demonstraţii ale unor grupuri de ^ militanţi antirăzboinici care cer S.U.A. să pună capăt testelor cu armele nucleare. 4 Acţiunile se înscriu într-o lună de protest ce se încheie la 19 noiembrie şi care a fost iniţiată de organizaţia „Campania naţională pentru îngheţareaarmelor nu-cleare“, precizează agenţia T.A.S.S. . Marcarea Anului Internaţional al Tineretului — eveniment cu profundă rezonanţă mondială proclamat de Organizaţia Naţiunilor Unite ca urmare a generoaselor iniţiative ,pe linie de tineret ale României socialiste — a evidenţiat şi evidenţiază cu tărie faptul că promovarea păţii şi înlăturarea primejdiei nucleare constituie preocupări fundamentale ale tinerei generaţii de pe toate meridianele planetei, demonstrează aspiraţia sa legitimă de a acţiona, alături de popoare, pentru făurirea unui viitor lipsit de existenţa armelor, de ameninţarea războaielor. Aşa cum sublinia tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU : „Tinera generaţie aspiră din toate puterile la eliminarea pericolelor care pot duce la izbucnirea unui nou război mondial nimicitor — în care ea este chemată să dea cel mai greu tribut de singe — doreşte cu ardoare să-şi spună cuvintul asupra problemelor grave care confruntă astăzi omenirea, frămintă viaţa internaţională şi, mai ales, să ia parte activă, nemijlocită, la făurirea propriului viitor de pace şi prosperitate, a zilei de miine in care doreşte să trăiască şi să muncească“. Intr-adevăr, cum dovedeşte desfăşurarea manifestărilor din cadrul Anului Internaţional al Tineretului, un loc prioritar la aceste manifestări il ocupă dezbaterile, iniţiativele şi luările de poziţie vizind promovarea păcii, a dezarmării, în primul rind nucleare, elaborarea unei platforme largi de acţiune pentru pace, care să focalizeze interesul şi participarea tinerilor din întreaga lume. Cursa înarmărilor şi soarta tineretului. In prezent, cind escalada înarmărilor a depăşit orice limite raţionale, primejduind pentru prima oară în istorie însăşi existenţa umanităţii, vocea tinerei generaţii pentru încetarea cursului periculos generat de aberanta cursă a înarmărilor şi trecerea la măsuri reale şi urgente de dezarmare a devenit mai pregnantă ca oricind în trecut. In toate regiunile lumii, printr-o largă varietate de forme — demonstraţii, marşuri, seminarii, festivaluri, reuniuni, conferinţe şi congrese, organizate sub genericul A.I.T. la nivel local, naţional, regional şi internaţional — tinerii, organizaţiile de tineret şi studenţi de diferite orientări politice — comuniste, socialiste, social-democrate, creştine, liberale, conservatoare — alăturindu-se celorlalte forţe iubitoare de pace, şi-au intensificat acţiunile împotriva pericolului de război, apreciind pacea ca bunul lor cel mai de preţ, fără de care nu pot exista speranţe şi împliniri. Că un fapt semnificativ, in acest an al tineretului se poate constata o creştere fără precedent a participării tinerilor în marile coloane ale păcii. Alături de sporirea continuă a numărului de tineri care iau parte la mişcarea antirăzboinică, observatorii au notat alte două trăsături semnificative. In primul rind, este vorba de exprimarea mai clară a opţiunilor politice în favoarea păcii ale unui număr tot mai mare de organizaţii de tineret aparţinînd unor partide de guvernămînt sau cu pondere relevantă în viaţa politico-socială din ţările occidentale. In altă ordine de idei, sunt evidente tendinţele de apropiere intre diferite componente ale mişcărilor naţionale de tineret pentru a găsi un limbaj comun în vederea organizării unor ample acţiuni împotriva înarmărilor nucleare, pentru pace şi colaborare internaţională, tendinţe care polarizează un larg evantai de organizaţii, asociaţii politice, culturale de tineret. Cu ocazia unor asemenea manifestări desfăşurate, de pildă, în R.F. Germania, Marea Britanie, Italia, Belgia, Franţa s-a subliniat că înarmările reprezintă nu numai o permanentă ameninţare pentru viaţa popoarelor, dar şi un sac fără fund care vitregeşte statele angrenate de uriaşe fonduri financiare şi alte mijloace, ce ar putea fi îndreptate spre soluţionarea unor acute probleme sociale şi economice, care afectează în prezent viaţa a zeci şi zeci de milioane de persoane, în mare parte tineri. La reuniuni ale comitetelor naţionale de coordonare pentru A.I.T. s-a arătat că, în timp ce cheltuielile militare urcă an de an, bătind recordurile, un număr tot mai mare de tineri, aflaţi la porţile vieţii, sunt confruntaţi cu şomaj, fenomene grave de marginalizare, lipsa posibilităţii de a se instrui, de a fi intr-adevăr utili societăţii. Numai prin convertirea industriei de război în industrie civilă s-ar putea crea 5,5 milioane noi locuri de muncă, fără a mai aminti de faptul că fondurile exorbitante alocate pentru dezvoltarea şi producerea de noi arme, tot mai distrugătoare, ar putea furniza mijloacele financiare necesare pentru punerea în aplicare a unor vaste programe vizind ameliorarea statutului tinerei generaţii. Recenta Conferinţă mondială a comitetelor naţionale pentru Anul Internaţional al Tineretului — prestigioasă manifestare găzduită de capitala ţării noastre — organizată in perspectiva apropiatei Conferinţe mondiale a Naţiunilor Unite pentru A.I.T., s-a constituit intr-un nou şi semnificativ moment in afirmarea vrerii de pace a tinerei generaţii contemporane. Declaraţia comună adoptată la Bucureşti şi difuzată ca document oficial la actuala sesiune a Adunării Generale a O.N.U., recunoscind însemnătatea deosebită a participării tineretului la modelarea viitorului, ca şi situaţia gravă din lume, rezultat al cursei înarmărilor, lansează chemarea către tinerii planetei „să depună şi să-şi intensifice eforturile pentru oprirea cursei înarmărilor nucleare şi convenţionale pe Pământ şi pentru prevenirea extinderii ei în spaţiul cosmic, pentru promovarea de măsuri care să întărească încrederea intre state, soluţionarea paşnică a diferendelor şi securitatea internaţională, pentru orientarea spre dezvoltarea economică, socială şi culturală paşnică a numeroaselor resurse folosite in prezent pentru inarmări“. După cum, aşa cum rezultă din studii şi cercetări efectuate în contextul A.I.T., perpetuarea şi accelerarea cursei înarmărilor, şi implicit a neîncrederii şi tensiunii, a politicii de confruntare generează printre tineri o psihoză, de război, alimentează fenomenul alienării, îndepărtîndu-i pe tineri de la activităţile politice şi sociale responsabile. Permanenţele educării în Spiritul păcii. Consecinţele nefaste asupra tineretului ale politicii de forţă şi de înarmări, deşi mai puţin comensurabile, poluează conştiinţele tinere, îmbinind armonios vorba cu fapta, România socialistă, preşedintele Nicolae Ceauşescu au acţionat şi acţionează pentru înlăturarea primejdiei nucleare, pentru a asigura generaţiilor prezente şi viitoare condiţiile necesare muncii creatoare, împlinirii in pace a aspiraţiilor lor celor mai scumpe. Intr-un asemenea context de perseverente eforturi din partea partidului şi statului nostru, este de relevat importanţa „Declaraţiei cu privire la promovarea in rindul tinbretului a idealurilor păcii, respectului reciproc şi înţelegerii între popoare“, document adoptat de Adunarea Generală a O.N.U. la propunerea României în urmă cu 20 de ani şi al cărui conţinut îşi păstrează şi în prezent deplina actualitate şi valoare. Declaraţia — devenită un act de referinţă pe plan internaţional — sublinia rolul educării pentru pace a tineretului pentru a dobindi „conştiinţa responsabilităţii“. De atunci, din iniţiativa ţării noastre, au fost elaborate şi adoptate numeroase rezoluţii la O.N.U., UNESCO, UNICEF, care au pus in evidenţă necesitatea educării tinerei generaţii in spiritul păcii, al înţelegerii şi colaborării intre popoare, al înaltelor valori umaniste. Aşa cum rezultă din asemenea rezoluţii, guvernele, factorii de decizie din fiecare ţară au o mare răspundere în această privinţă, lor revenindu-le sarcina adoptării la nivel naţional a unor măsuri cu caracter educativ, de natură să sporească la tineri ataşamentul pentru pace, respectul şi stima faţă de alte popoare, încurajîndu-le iniţiativele şi participarea la mişcarea antirăzboinică, la întărirea păcii in lume. Răspindirea printre tineri a idealurilor de pace, de înţelegere este cu atit mai necesară cu cit se adresează unei generaţiicare nu a cunoscut in mod nemijlocit ororile războaielor mondiale şi care se află în proces de formare şi afirmare în viaţa politică şi socială. Avind în vedere aceste imperative, comitetele naţionale pentru Anul Internaţional al Tineretului au înscris in programele lor cerinţa întreprinderii unor măsuri la nivel guvernamental şi neguvernamental, care să stimuleze şi să menţină permanent în atenţie educarea generaţiilor tinere in spiritul păcii. Tineretul României socialiste, organizaţiile de tineret şi studenţi din ţara noastră, în spiritul politicii externe promovate de partidul şi statul nostru, al iniţiativelor de larg răsunet mondial ale tovarăşului Nicolae Ceauşescu, participă activ,alături de întregul popor, la lupta pentru pace şi dezarmare, pentru asigurarea unui viitor paşnic pentru toţi fiii planetei. Potrivit Programului Comitetului Naţional Român pentru Anul Internaţional al Tineretului, au avut loc şi sunt un curs de desfăşurare la nivel local şi naţional o întreagă suită de manifestări, in cadrul cărora tinerii patriei dau glas voinţei de pace şi dezarmare, reafirmă deplinul sprijin faţă de activitatea internaţională a României socialiste consacrată făuririi unei lumi mai bune şi mai drepte, a păcii şi colaborării pe planeta noastră. Marile acţiuni de masă desfăşurate sub genericul „Tineretul României doreşte pacea !“ s-au înscris ca iniţiative cu un puternic ecou în conştiinţa tinerei generaţii a lumii, ca o contribuţie preţioasă la afirmarea idealurilor Anului Internaţional al Tineretului. Ioan TIMOFTE înlăturarea primejdiei nucleare şi promovarea păcii - obiective vitale ale tinerilor de pretutindeni Anul Internaţional al Tineretului 1985 LUCRĂRILE SESIUNII O. N. U. Pentru soluţionarea globală, in interesul tuturor statelor, a problemelor economiei mondiale NAŢIUNILE UNITE 31 (Agerpres). — Nicolae Chilie transmite : In cel de-al doilea comitet al Adunării Generale a O.N.U. au loc ample dezbateri în legătură cu starea economiei mondiale, dezvoltarea si cooperarea economică internaţională. Majoritatea covirsitoare a vorbitorilor exprimă preocuparea profundă a guvernelor si popoarelor lor fată de situaţia gravă de criză si instabilitate din economia mondială si fenomenelenegative multiple pe care aceasta le generează, ale căror consecinţe sunt resimţite de toate statele, dar in primul rind de cele în curs de dezvoltare. Reprezentantul ţării noastre a subliniat în cuvintul său că actuala stare de lucruri reclamă — ca urmare a caracterului global al problemelor dezvoltării si cooperării economice internationale — urmărirea si promovarea unor soluţii globale, cu participarea tuturor statelor, in condiţii de egalitate, cu adevărat democratice, în interesul tuturor naţiunilor, si în primul rind al ţărilor în curs de dezvoltare, al stabilităţii economice şi politice în întreaga lume. El a arătat că, pornind de la interdependenţele tot mai strînse din lumea contemporană, de la caracterul global al problemelor dezvoltării economice, monetare, financiare şi comerciale, este necesar să se acţioneze de urgenţă pentru angajarea unor negocieri serioase, de fond, între ţările dezvoltate si cele în curs de dezvoltare asupra ansamblului problemelor economice internaţionale, urmărindu-se aşezarea pe baze noi, echitabile, a raporturilor economice interstatale si progresul in direcţia edificării unei noi ordini economice internaţionale. România — a declarat vorbitorul — consideră că numai prin iniţierea fără întîrziere a unui dialog autentic, în cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite, între statele dezvoltate şi ţările în curs de dezvoltare şi prin desfăşurarea lui intr-un spirit constructiv şi de înaltă responsabilitate, se vor putea pune baze sănătoase, şi stabile evoluţiei de ansamblu a economiei mondiale. El a reafirmat poziţia şi propunerile concrete ale României privind rezolvarea problemei datoriilor externe ale ţărilor in curs de dezvoltare, arătînd că se impune angajarea unui dialog politic între statele dezvoltate şi cele în curs de dezvoltare pentru a se ajunge la o soluţionare corespunzătoare a acestei probleme prin anularea datoriilor externe ale ţărilor celor mai sărace, o reducere importantă a datoriilor externe ale celorlalte ţări în curs de dezvoltare debitoare, stabilirea unor plafoane raţionale ale ratelor dobînzilor, reeşalonarea restului datoriei pe termen lung, de 15—20 de ani, limitarea serviciului datoriei externe la 10—15 la sută din încasările anuale din exportul ţărilor debitoare, accesul sporit şi neîngrădit al ţărilor în curs de dezvoltare, în condiţii avantajoase, la creditele internaţionale necesare pentru finanţarea proiectelor lor de progres economic şi social. Vorbitorul a subliniat că ţara noastră se pronunţă pentru reforma actualului sistem economic şi financiar internaţional şi pentru intensificarea preocupărilor O.N.U., ale tuturor statelor membre în vederea asigurării unei corelaţii corespunzătoare intre problemele monetare, comerciale şi financiare, declarindu-se în favoarea convocării unei conferinţe monetar-financiare internaţionale, aşa cum au propus ţările nealiniate. Referindu-se la situaţia existentă în comerţul internaţional, reprezentantul ţării noastre a subliniat necesitatea de a se elimina politicile protecţioniste, măsurile restrictive şi practicile discriminatorii, de a se adopta măsuri adecvate pentru îmbunătăţirea condiţiilor de acces ale produselor ţărilor în curs de dezvoltare pe pieţele statelor dezvoltate, pentru angajarea de negocieri comerciale multilaterale in vederea reducerii taxelor vamale și a înlăturării barierelor netarifare. Şedinţa Prezidiului C.C. al P.C. din Cehoslovacia 99 PRAGA 31 (Agerpres). — Prezidiul C.C. al P.C. din Cehoslovacia şi Guvernul R. S. Cehoslovace, examinînd o informare cu privire la rezultatele Consfătuirii de la Sofia a Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varşovia, au aprobat activitatea delegaţiei cehoslovace şi au dat o înaltă apreciere documentelor adoptate — informează agenţia C.T.R. S-a arătat că R.S.C. va contribui prin toate forţele la normalizarea situaţiei internaţionale, renaşterea procesului destinderii internaţionale şi extinderii acestuia asupra tuturor domeniilor relaţiilor dintre , state, dezvoltarea colaborării internaţionale, la o cotitură spre mai bine, asigurarea păcii şi securităţii in Europa şi in întreaga lume. Şedinţa Biroului Politic al C.C. al P.S.U.G. 99 şi Consiliului de Miniştri al R. D. Germane BERLIN 31 (Agerpres). — Biroul Politic al C.C. al P.S.U.G. şi Consiliul de Miniştri al R.D. Germane au aprobat un raport cu privire la Consfătuirea de la Sofia a Comitetului Politic Consultativ al statelor participante la Tratatul de la Varşovia, precum şi activitatea desfăşurată cu acest prilej de delegaţia R.D.G., relatează agenţia A.D.N. Biroul Politic al C.C. al P.S.U.G. şi Consiliul de Miniştri al R.D.G. au stabilit sarcinile ce se impun in acest sens, adaugă A.D.N. ORIENTUL MIJLOCIU BEIRUT-31 (Agerpres). Avioane militare israeliene au efectuat, joi, raiduri asupra zonelor centrale şi de est ale Libanului, informează agenţia A.P., citind surse ale poliţiei libaneze. In cursul zilei au fost semnalate dueluri de artilerie in apropierea capitalei intre forţe ale armatei guvernamentale libaneze şi miliţii druze. Potrivitaceloraşi surse, au fost înregistrate lupte şi în zona înălţimilor Souk El Gharb, situate la 12 km est de Beirut, în cursul cărora două persoane şi-au pierdut viaţa şi nouă au fost rănite. NEW YORK 31 (Agerpres). Intr-un raport al Comitetului Politic special al Adunării Generale a O.N.U. privind „practicile Israelului în teritoriile ocupate“ se arată că situaţia din aceste teritorii este „foarte gravă“ de la ocuparea lor de către Israel, relatează agenţia Taniug. Referindu-se la acest raport, preşedintele comitetului, Nisanka Vijevardane (Sri Lanka), a subliniat că „violenţa permanentă şi atitudinea agresivă a ocupanţilor israelieni, care încearcă să-şi consolideze puterea in teritoriile ocupate, agravează suferinţele populaţiei civile“. TEL AVIV 31 (Agerpres). Studenţii din cele trei universităţi arabe de pe malul occidental ocupat al Iordanului au organizat o acţiune de protest faţă de decizia autorităţilor militare israeliene de a deporta patru palestinieni sub acuzaţia de participare la „activitate politică subversivă“, informează agenţia Reuter. Participanţii la manifestaţia de protest au fost împrăştiaţi prin intervenţia forţelor de securitate israeliene din regiune, precizează agenţia. In sprijinul reglementării situaţiei din America Centrală CIUDAD DE PANAMA 31 (Agerpres). Intr-o declaraţie făcută la Ciudad de Panama, preşedintele ţării, Eric Arturo del Valle, a reiterat necesitatea de a se intensifica eforturile consacrate realizării păcii în America Centrală — transmite agenţia Prensa Latina. El a arătat că Republica Panama se pronunţă ferm pentru soluţionarea paşnică, pe calea negocierilor, a diferendelor dintre state şi va face totul pentru creareaunui climat real de pace, securitate şi cooperare în America Centrală. Noul buget militar al S.U.A. WASHINGTON 31 (Agerpres). — După luni de amînări şi dezbateri aprinse, Camera Reprezentanţilor a Congresului S.U.A. şi-a dat acordul final aprobild textul de compromis al bugetului militar american pentru anul financiar 1986, care a început la 1 octombrie. Deşi noul buget militar este cel mai mare din istoria S.U.A., totalizind 302,5 miliarde dolari, ca urmare a cererilor tot mai insistente ale opiniei publice americane creşterea cheltuielilor a fost limitată la nivelul ratei inflaţiei, echivalînd cu o îngheţare de facto, în termenii reali, a acestor cheltuieli. Intre altele, se preconizează reducerea numărului de rachete de tipul „MX“, ce urmează să fie construite, la 50, de la 100. Anterior, textul legii bugetului militar american a fost aprobat de Senat. ZIUA NAŢIONALĂ A REPUBLICII ALGERIM DEMOCRATICE ŞI POPULARE Excelenţei Sale Domnului CHADLI BENDJEDID Secretar general al Partidului Frontul de Eliberare Naţională, Preşedintele Republicii Algeriene Democratice şi Populare ALGER Cu prilejul celei de-a 31-a aniversări a revoluţiei de eliberare naţională, in numele poporului român, al partidului şi guvernului, precum şi al meu personal vă adresez dumneavoastră, partidului, guvernului şi poporului algerian calde felicitări şi cele mai bune urări. Folosesc această ocazie pentru a reafirma convingerea că raporturile de prietenie şi colaborare dintre partidele şi ţările noastre, precum şi conlucrarea dintre România şi Algeria pe plan internaţional se vor dezvolta tot mai mult in viitor, în interesul popoarelor român şi algerian, al cauzei păcii, independenţei, securităţii şi înţelegerii în lume. Vă doresc multă sănătate şi fericire personală, iar poporului algerian prieten, pace, progres şi prosperitate. NICOLAE CEAUŞESCU Secretar general al Partidului Comunist Român, Preşedintele Republicii Socialiste România TELEGRAMĂ Cu prilejul aniversării revoluţiei algeriene, tovarăşul Constantin Dăscălescu, membru al Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, prim-ministru al Guvernului Republicii Socialiste România, a adresat o telegramă lui Abdelhamid Brahimi, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al Partidului Frontal de Eliberare Naţională, primministru al Guvernului Republicii Algeriene Democratice si Populare, prin care ii transmite felicitări si cele mai bune urări de sănătate, fericire si noi succese în activitate. In telegramă se exprimă convingerea că cele două guverne vor acţiona tot mai mult in viitor pentru lărgirea şi aprofundarea raporturilor de prietenie şi colaborare dintre cele două ţări şi popoare. Poporul algerian sărbătoreşte astăzi împlinirea a 31 de ani de la declanşarea luptei armate de eliberare naţională, care avea să ducă, după uriaşe jertfe de singe şi suferinţă, la proclamarea independenţei Algeriei. In amintirea acestui eveniment memorabil, ziua de 1 noiembrie este marcată în fiecare an ca „Ziua Revoluţiei“. Aşa cum se ştie, Republica Algeriană Democratică si Populară este cea mai întinsă ţară a Africii de nord, avind o suprafaţă de 2 381 700 kmp si o populaţie de aproape 20 milioane de locuitori, care este concentrată in regiunile agricole din apropierea Mediteranei. Restul teritoriului, la sud de munţii Atlas, il reprezintă întinderile deşertice, punctate, ici si colo, de mici aşezări umane, dar avind in adincuri bogate zăcăminte de minereu de fier, fosfaţi, zinc, cărbune şi mai ales petrol. Producţia anuală de ţiţei se ridică la aproximativ 50 milioane tone, situînd Algeria pe locul trei în rindul ţărilor africane producătoare de „aur negru“. Deşi perioada care s-a scurs de la evenimentul aniversat este destul de scurtă, Algeria a cunoscut in acest răstimp adinei transformări economice si sociale. Pe cuprinsul ţării au fost înălţate numeroase fabrici si uzine, barajeSi hidrocentrale, scoli si universităţi. Un puternic avinţ a luat acţiunea de valorificare a bogăţiilor naturale. Astăzi, poporul algerian se mindreste, pe drept cuvint, cu marile rafinării si complexe industriale de la Arzew, Alger, Skikda, Anaba, cu combinatele siderurgice de la Djidjeli si Oranea şi cu alte obiective de importanţă deosebită. Noul plan cincinal 1985—1989, in curs de realizare, dind expresie hotăririlor adoptate de Partidul Frontul de Eliberare Naţională, prevede continuarea cu eforturi sporite a acestei activităţi constructive. Se acordă, între altele, o atenţie specială creşterii potenţialului economic al ţării, ridicării nivelului de trai al maselor. In cursul acestui an, guvernul a adoptat un program de măsuri vizind valorificarea păminturilor nefolosite si sprijinirea cultivării lor. Prietenia românoalseriană, manifestată pregnant in anii luntei de eliberare a Algeriei, cind poporul român i-a acordat întregul său sprijin, a căpătat valente noi după dobîndirea independentei nationale. In spiritul politicii sale consecvente de solidaritate cu popoarele care au păşit pe calea dezvoltării de sine stătătoare. România a recunoscut imediat tînărul stat şi a stabilit cu el relaţii diplomatice. De atunci, raporturile româno-algeriene au urmat o traiectorie ascendentă. Momente de hotăritoare însemnătate în această evoluţie le-au constituit intîlnirile la nivel înalt, care, prin acordurile si înţelegerile convenite, au deschis noi perspective conlucrării bilaterale. Intensificarea si amplificarea continuă a relaţiilor romăno-algeriene, stimulate de aceste înţelegeri si acorduri, se înscrie pe linia aspiraţiilor de dezvoltare si progres ale celor două ţări si popoare, spre binele păcii si colaborării internationale. Sesiunea Comisiei mixte de cooperare economică şi tehnică româno - venezueleană CARACAS 31 (Agerpres). — La Caracas s-a desfăşurat cea de-a IV-a sesiune a Comisiei mixte de cooperare economică şi tehnică românovenezueleană. Comisia a stabilit acţiuni concrete pentru dinamizarea raporturilor de cooperare în domeniile construcţiilor de maşini, industriei petrochimice si industrializării lemnului, precum şi de stimulare si diversificare a schimburilor comerciale reciproce. A fost semnat acordul comercial intre Guvernul Republicii Socialiste România și Guvernul Republicii Venezuela, precum și protocolul sesiunii. Spre soluţionarea crizei politice din Italia ROMA 31'(Agerpres). — Preşedintele Italiei, Francesco Cossiga, l-a primit joi pe premierul desemnat, Bettino Craxi, care l-a informat despre dorinţa celor cinci partide participante la guvernul de coaliţie precedent de a continua să facă parte din cabinet în baza acordului intervenit miercuri între liderii partidelor socialist, democrat-creştin, socialist-democratic, republican şi liberal. Preşedintele Italiei a respins cererea de demisie a lui Craxi şi i-a recomandat să ceară parlamentului votul de încredere, punind astfel capăt crizei politice intervenite in urmă cu două săptămîni ca urmare a declaraţiei Partidului Republican că se retrage din cabinet, nefiind de acord cu modul cum a acţionat in cazul navei „Achille Lauro“. Astfel, pentru ieşirea din criză s-a ales calea parlamentară, iar intîlnita in practica politică din această ţară. In cazul că va obţine votul de încredere, cabinetul precedent işi va continua activitatea. Premierul desemnat Bettino Craxi a declarat că guvernul va râmine neschimbat şi că dezbaterile în parlament vor Începe probabil luni. CONSULTĂRI SOVIETO-CANADIENE. La Ottawa au avut loc consultări sovieto-canadiene in problemele neproliferării armei nucleare, anunţă agenţia T.A.S.S. Au fost examinate problemele întăririi în continuare a regimului internaţional al neproliferării in lumina rezultatelor recentei Conferinţe pentru examinarea modului de aplicare a Tratatului privind neproliferarea armelor nucleare, precizează sursa citată. DECLARAŢIILE LUI JIMMY CARTER. La încheierea unei vizite neoficiale in Nepal, fostul preşedinte al Statelor Unite, Jimmy Carter, a declarat într-o conferinţă de presă că propunerea sovietică de reducere cu 50 la sută a armamentelor nucleare ofensive constituie „un punct de plecare promiţător“ pentru apropiata intilnire sovieto-americană la nivel înalt de la Geneva. Pe de altă parte, Carter a apreciat programul denumit „Iniţiativa de apărare strategică“ („Războiul stelelor“) ca „irealizabil din punct de vedere tehnic“. INTR-O ALOCUŢIUNE TELEVIZATA, rostită cu prilejul împlinirii a doi ani de la alegerile prezidenţiale care au dus la revenirea ţării la un guvern civil, preşedintele Argentinei, Raul Alfonsin, a denunţat existenţa unor elemente de destabilizare, ce încearcă să abată de la cursul său normal procesul naţional de transfor- mări democratice. El a arătat că starea de asediu decretată în ţară nu este îndreptată împotriva poporului, această măsură vizind I neutralizarea forţelor de extremă dreaptă care atentează la demo- I craţie şi încearcă să reinstituie re- I gimul militar. BANCA INTERNAŢIONALA I PENTRU RECONSTRUCŢIE ŞI DEZVOLTARE (B.I.R.D.) a deschis un birou permanent la Beijing şi informează agenţia China Nouă. In următorii cinci ani, B.I.R.D. va acorda Chinei un credit suplimentar de trei miliarde dolari, destinat I realizării unor proiecte în dome- niul agriculturii, energiei, transporturilor şi învăţămintului. COMEMORARE. La 31 octombrie din întreaga Indie au avut loc mitinguri și adunări comemorative I consacrate împlinirii unui an de la I asasinarea Indirei Gandhi, fost prim-ministru. La mitingul de la Delhi, la care au participat peste I un milion de persoane, a luat cu- I vîntul primul-ministru, Rajiv Gandhi, care a subliniat, între altele, I că guvernul său va continua poli- I tica de pace şi dezarmare iniţiată de Indira Gandhi. POPULAŢIA CIPRULUI. La sfir- | situl anului 1984 populaţia Ciprului era de 661 800 locuitori, repre- I zentind o creștere de 1,3 la sută I (8 400 persoane) faţă de anul pre- ' cedent. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA . Cod 71 341. Bucureşti Piaţa Scînteii nr. 1. Tel. 17 60 10, 17 60 20. Abonamentele se fac la oficiile poştale şi difuzorii din întreprinderi şi instituţii. Cititorii din străinătate se pot abona prin „ROMPRESFILATELIA“ — Sectorul export-import presă P.O. Box 12—201, telex 10376 profir Bucureşti, Calea Griviţei nr. 64—63. Tiparul : Combinatul poligrafic CASA SCÎNTEII 40 360