Scînteia, decembrie 1989 (Anul 58, nr. 14708-14725)

1989-12-21 / nr. 14725

PAGINA 2 Strîns uniţi în jurul al secretarului său In cuvîntul său, Petre Răducanu, preşedintele consiliului oamenilor muncii din întreprindere, a spus : Am ascultat în această seară la posturile de radio şi televiziune cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu adresat întregii noastre naţiuni, comuniştilor, întregului partid în legătură cu evenimentele grave petrecute la Timişoara, care au fost organizate sub influenţa cercurilor revanşarde, şoviniste, reacţionare şi imperialiste străine, care doresc să destabilizeze ţara, să ne abată de la construcţia socialismului. Oamenii muncii din întreprinderea noastră, luînd act de această încercare grosolană de amestec in treburile interne ale României, de incitare la vrajbă şi destabilizare, înfierează cu tărie aceste manifestări şi pe iniţiatorii lor, considerînd că este de datoria noastră să luăm atitudine hotărîtă împotriva oricăror manifestări care aduc atingere independenţei, suveranităţii şi integrităţii României, care pun în discuţie socialismul şi cuceririle noastre revoluţionare. Angajarea în slujba cercurilor imperialiste, a oficinelor străine a unor elemente huliganice plătite să destabilizeze situaţia paşnică intr-un oraş al ţării demonstrează că forţele străine nu se dau în lături de la nici o acţiune, fie ea cit de mîrşavă, şi că o iniţiază cu scopul şi numai cu scopul de a întoarce poporul român de pe drumul construcţiei socialismului şi comunismului în patria noastră. Condamnăm cu fermitate declaraţiile cercurilor de la Budapesta, care ne reamintesc vremurile tulburi premergătoare dictatului de la Vietra, şi amintim tuturor celor ce atentează la libertatea şi suveranitatea ţării că în România se vor izbi de puterea poporului, de hotărîrea muncitorilor, a ţăranilor, a intelectualilor de a păstra neştirbită unitatea şi integritatea teritorială, libertatea şi opţiunea istorică de a construi socialismul în patria noastră. Ne adresăm oamenilor muncii din Timişoara să acţioneze in deplină unitate, sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, pentru a asigura reinstaurarea ordinii şi disciplinei în oraş şi în toate întreprinderile, pentru normalizarea rapidă a situaţiei, pentru demascarea şi neutralizarea elementelor duşmănoase, ostile socialismului, intereselor clasei muncitoare, ale poporului român. Să facem totul, tovarăşi, pentru ca, în strînsă unitate în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, să ducem neabătut înainte steagul partidului, al clasei muncitoare, al întregului popor, spre culmile“ celei mai drepte şi umane orinduiri — socialismul şi comunismul. Infierind cu tărie aceste manifestări şi pe iniţiatorii lor, trezorul Aurică Ştefan, de la fabrica de motoare, a spus : Suntem pătrunşi cu toţii de profunde sentimente de indignare faţă de atitudinea ostilă a celor care încearcă să se amestece, fără nici un drept, în treburile noastre. Ştim că unele cercuri revizioniste din Vest şi din Est încearcă să ameninţe suveranitatea şi integritatea poporului nostru, dar le spunem răspicat, şi să înţeleagă bine, că noi, poporul român, suntem singurii care decidem asupra prezentului şi viitorului nostru. Le mai spunem celor ce se amestecă în treburile noastre interne, care încearcă să provoace dezordine, să ne abată de la drumul nostru, că noi avem un partid comunist pe care-l urmăm cu credinţă, avem un conducător înţelept, clarvăzător, care conduce neabătut România pe drumul socialismului, al făuririi visului de aur al omenirii — comunismul. Preşedintele comitetului sindicatului oamenilor muncii, Ion Iancu, a spus : Am ascultat cu emoţie firească şi cu deosebită atenţie cuvîntarea rostită de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la posturile de radio şi televiziune şi exprim cu acest prilej, în numele tuturor oamenilor muncii din marea întreprindere „23 August“, adeziunea totală la poziţia justă a partidului şi statului nostru faţă de atitudinea duşmănoasă a unor cercuri reacţionare, care s-au dedat la acte cu caracter net fascist in zilele de 16 şi 17 decembrie in oraşul Timişoara. Ne angajăm cu toată fermitatea să apărăm cuceririle revoluţionare ale întregului nostru popor, integritatea şi suveranitatea României socialiste, exprimîndu-ne in acelaşi timp convingerea că poporul român, strins unit în jurul partidului, al secretarului său general, va face totul pentru înfăptuirea neabătută a hotărârilor Congresului al XIV-lea al P.C.R. Eu şi tovarăşii mei de muncă din secţia reparaţii capitale, a subliniat în cuvîntul său maistrul Alexandru Anton, ne manifestăm profundul dezacord şi înfierăm atitudinea duşmănoasă a cercurilor străine care încearcă pe diferite căi şi mijlloace să submineze realizările poporului român. Nouă, tuturor, ne este clar că asemenea manifestări organizate sub influenţa cercurilor revanşarde au ca scop să abată poporul român de la drumul pe care-l parcurge pe calea socialismului şi comunismului, de a opri cursul dezvoltării României. Inginera Cristina Gociu a spus : Noi, cei ce muncim în secţia turnătorie de fontă, ne exprimăm adeziunea totală faţă de poziţia partidului şi statului nostru împotriva acestor atitudini duşmănoase şi ne angajăm să îndeplinim obiectivele adoptate de Congresul al XIV-lea al partidului, să transpunem în viaţă programul de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism. Uteciştii, toţi oamenii muncii din întreprinderea „23 August“ Bucureşti, alături de întregul tineret al patriei, alături de întregul nostru popor, a spus Laurenţiu Mihai, secretarul comitetului U.T.C., sunt profund indignaţi şi condamnă cu fermitate şi hotărîre manifestările antisociale, antiromâneşti, destabilizatoare, revizioniste şi revanşarde provocate de elemente reacţionare. In numele celor 7 000 de utecişti din întreprinderea noastră, adresăm cu acest prilej apelul către toţi tinerii, membri ai Uniunii Tineretului Comunist din Timişoara, îndemnul de a acţiona cu tot elanul şi spiritul lor revoluţionar împotriva acţiunilor teroriste, fasciste, care încearcă pe orice cale tulburarea ordinii şi liniştii publice. Luînd cuvîntul, directorul general al întreprinderii, Ion Petre, a spus : In numele puternicului colectiv de muncitori de la întreprinderea „23 August“, îmi exprim dezaprobarea deplină faţă de atitudinea duşmănoasă a cercurilor reacţionare, teroriste, antinaţionale şi le spunem răspicat că vom apăra cu toată fiinţa noastră întreprinderea, cuceririle revoluţionare ale întregului popor român, socialismul şi pacea. Cu deplină responsabilitate muncitorească, revoluţionară, ne angajăm să înfăptuim neabătut politica partidului şi statului nostru, sub conducerea înţeleaptă şi clarvăzătoare a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, înfăptuind exemplar sarcinile ce ne revin pe 1939 şi pe întregul cincinal, transpunînd în viaţă hotărîrile Congresului al XIV-lea, ce asigură mersul neabătut înainte al României pe calea construirii socialismului şi comunismului. Acesta este răspunsul nostru faţă de campania deşănţată pe care au intreprins-o împotriva noastră cercurile reacţionare de pesta hotare, partidului, general Cuvîntul detașamentului muncitoresc de la întreprinderea „23 August“ din Capitală Aprobare deplină poziţiei realiste, profund patriotice a conducerii partidului Cuvîntul constructorilor de nave din Galaţi In seara de 20 decembrie a.c., comuniştii, toţi oamenii muncii de la Şantierul Naval Galaţi au luat cunoştinţă de cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, rostită la posturile de radio şi televiziune, în legătură cu evenimentele grave petrecute recent la Timişoara. Intr-o adunare desfăşurată la sfîrşitul schimbului al II-lea, constructorii navali şi-au exprimat cu fermitate poziţia de dezaprobare a acţiunilor huliganice, iredentiste, cu caracter antinaţional de la Timişoara ; ei au dat, totodată, glas adeziunii totale la aprecierile date acestor grave evenimente de către secretarul general al partidului. „înfierăm cu toată hotărîrea manifestările grupurilor huliganice de la Timişoara, care au provocat gravă dezordine şi perturbări în oraş. Ne manifestăm dezaprobarea fermă faţă de aceste acţiuni cu caracter şovinist, în organizarea cărora au fost implicate elemente declasate, aservite agenturilor de spionaj străine, spunea în cuvîntul său lăcătuşul Viorel Dănilă. Dorim să-l asigurăm pe tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretarul general al partidului, şi în aceste momente deosebite, că ne vom organiza mai bine munca, dovedind astfel că voinţa noastră de neclintit este aceea de a înainta neabătut pe calea edificării orînduirii socialiste — singura care a asigurat ridicarea patriei noastre pe cele mai înal-Rampa de expediţie a întreprinderii „1 Mai“ din Ploieşti. Inginerul Vasile Militaru, împreună cu economistul Vasile Nistor, întocmesc actele de expediţie a unor noi produse. „Sunt primele produse destinate exportului din contractele pentru anul viitor — ne spunea tovarăşul Vasile Militaru. Sunt subansamble din cadrul Instalaţiei de Foraj F—320—3 DHU, precum şi echipamente din cadrul instalaţiilor de prevenire a erupţiilor“. Asemenea instalaţii de mare complexitate se fabrică şi la secţia sa pe foraj, unde imediat după cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu ţinută ieri la posturile de radio şi televiziune a avut loc o adunare la care au participat oameni ai muncii din mai multe secţii ale întreprinderii. Intre vorbitori s-a numărat şi tovarăşul Mihai Bădiceanu, membru al biroului comitetului sindicatului pe întreprindere, care a spus : Sîntem puternic mobilizaţi pentru a realiza în mod exemplar sarcinile ce ne revin în acest an şi in întregul cincinal. Acţionăm cu toată hotârîrea pentru a îndeplini în cele mai bune condiţii contractele economice încheiate cu partenerii interni şi externi. Am ascultat cu emoţie cuvîntarea secretarului general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la posturile de radio şi televiziune şi doresc să-mi exprim totala adeziune la aprecierile din acest document. Condamn cu fermitate încercările de încălcare a independenţei şi suveranităţii patriei, de abatere a poporului român de la efortul său pentru construirea celei mai drepte societăţi, societatea socialistă. Nu vom fi niciodată de acord cu asemenea fapte, ce au doar un singur scop : să destabilizeze situaţia din ţară, să perturbe activitatea poporului de edificare a noii societăţi. Faptul că ţara noastră a realizat, într-un timp foarte scurt, un salt uriaş economic, social, de bunăstare impune din partea noastră, a tuturor, continuarea neabătută a drumului ales în mod liber de făurire a socialismului şi comunismului. încercările de încălcare a voinţei poporului nostru de a-şi construi lber şi independent propriul destin — a subliniat subinginerul Constantin Dinu —, nu vor avea niciodată sorţi de izbîndă. Noi, toţi cei ce muncim în marea unitate a constructorilor de utilaj petrolier din Ploieşti, nu vom admite niciodată să se atenteze la independenţa ţării, la suveranitatea ei, la hotărîrea noastră de a fi stăpîni la noi acasă. Muncitorul specialist Gheorghe Ionescu de la secţia de utilaj complex a întreprinderii, a ţinut să adauge : „Vom face front comun pentru a apăra liniştea şi pacea, ne vom înzeci eforturile pentru îndeplinirea neabătută a tuturor sarcinilor ce ne revin, a hotărîrilor şi obiectivelor stabilite de cel deal XIV-lea Congres al partidului, cu ferma convingere că numai astfel vom răspunde un spirit muncitoresc, revoluţionar, tuturor forţelor obscure ce vor să ne oprească din drumul nostru spre socialism, spre civilizaţie şi progres.“ In adunarea din care am relatat cele de mai sus, s-a adoptat, de asemenea, o moţiune adresată Comitetului Central al partidului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu, de colectivul întreprinderii „1 Mai“ Ploieşti, în care se spune : „Luînd cunoştinţă de gravele evenimente petrecute în oraşul Timişoara, ne exprimăm indignarea faţă de actele grupurilor huliganice, fasciste, care au provocat dezordine şi distrugeri, grupuri aflate in strînsă legătură cu cercuri imperialiste, iredentiste şi şoviniste, cu serviciile de spionaj din străinătate, avind drept scop provocarea dezordinii în vederea destabilizării şi dezmembrării ţării, distrugerii suveranităţii şi independenţei naţionale. In deplină unitate de cuget şi simţire, noi, comuniştii şi întregul colectiv de oameni ai muncii de la întreprinderea „1 Mai“ Ploieşti, strîns uniţi în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, ne alăturăm tuturor fiilor şi fiicelor patriei noastre socialiste, fiind ferm hotărîţi să acţionăm cu toată energia în spirit comunist, revoluţionar, pentru apărarea şi dezvoltarea construcţiei socialismului in România. „Nimic nu ne va abate de la drumul liber și independent al socialismului“ Cuvântul constructorilor de utilaj petrolier din Ploiești SCINTEIA - joi 21 decembrie 1989 INALTA IINDERE PENTRU IRRSTER $1 ORDINEA TARD, DEPLINA UNITATE A ÎNTREGULUI POPOR IN IDDUL PARTIDULUI, ATITUDINE HOTARITA PENTRU APARAREA SUVERANITATE! $1 INDEPENDENTEI NATIONALE, PENTRU DESFASURAREA NEABATATA A CONSTRUCTIEI SOCIALISTE IN PATRIA NOASTRA In adunări ale unor mari colective muncitoreşti s-a dat o expresie elocventă unităţii de neclintit în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, hotăririi de a duce mai departe construcţia victorioasă a socialismului în patria noastră. Cuvîntarea rostită în seara zilei de 20 decembrie de secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la posturile noastre de radio şi televiziune a fost urmărită cu vie emoţie, cu profund interes şi deplină aprobare de oamenii muncii de pe întreg cuprinsul ţării, de cetăţeni de toate vîrstele, de întreaga noastră naţiune. Pretutindeni,in ţară, pe mari platforme industriale, în fabrici şi uzine, după transmisia la radio şi televiziune a cuvîntării secretarului general al partidului, numeroşi oameni ai muncii au ţinut să dea glas, în cadrul unor adunări desfăşurate în ateliere şi secţii de producţie, deplinei adeziuni faţă de poziţia şi ideile exprimate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, faţă de fermitatea cu care este respinsă orice încercare de a se atenta la valorile socialismului în România, la independenţa şi suveranitatea ţării, o dată cu angajamentul de a munci fără preget, cu înalt spirit patriotic şi revoluţionar, pentru a asigura înaintarea neabătută a României pe calea luminoasă a comunismului. Participanţii la adunări au arătat că toţi cei ce muncesc zi de zi, cu pasiune şi dăruire revoluţionară, cu dragoste de patrie, pentru progresul ei necontenit au luat cunoştinţă cu adincă indignare de desfăşurarea condamnabilelor acţiuni cu caracter terorist, net fascist, provocator de la Timişoara, care aveau scopul făţiş de a provoca dezordini, în vederea destabilizării situaţiei politice şi economice din ţară, dezmembrării teritoriului naţional, opririi cursului dezvoltării socialiste a României. Şi în aceste momente de gravitate deosebită, comuniştii, ţara întreagă, în strînsă unitate în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, condamnă cu vehemenţă orice încercare de a se atenta la cuceririle revoluţionare dobîndite de poporul nostru, la Integritatea, independenţa şi suveranitatea României socialiste, încărcată de cea mai înaltă răspundere faţă de prezentul şi viitorul patriei şi poporului, chemarea fierbinte adresată de tovarăşul Nicolae Ceauşescu la acţiune hotărîtă, în deplină unitate, pentru apărarea marilor realizări obţinute în anii socialismului, pentru înfăptuirea fermă a programelor adoptate de Congresul al XIV-lea al Partidului Comunist Român a fost primită - aşa cum au arătat vorbitorii — cu maximă responsabilitate în toate oraşele şi satele patriei, în fiecare familie, la fiecare loc de muncă. Milioanele de cetăţeni ai României înţeleg că - aşa cum a subliniat conducătorul partidului şi statului - cel mai bun răspuns ce poate fi dat acestor încercări ale cercurilor imperialiste de a opri procesul de edificare a socialismului în România, de a ne dezmembra ţara este munca unită, plină de abnegaţie şi devotament a tuturor fiilor acestui pămînt, fără deosebire de naţionalitate, pentru îndeplinirea în cele mai bune condiţii a planurilor şi programelor de dezvoltare multilaterală a patriei. In moţiuni adoptate de adunări, oamenii muncii din întreprinderile respective se adresează în aceste momente muncitorilor, tuturor oamenilor muncii din municipiul Timişoara să facă totul, strîngîndu-şi rîndurile în jurul partidului nostru comunist, pentru lichidarea grabnică a urmărilor evenimentelor din acest oraş, să dovedească, prin întreaga lor activitate, patriotismul şi devotamentul faţă de cauza socialismului, faţă de cuceririle revoluţionare ale poporului român. Este subliniată, în acelaşi timp, hotărîrea neabătută a muncitorilor şi specialiştilor de a face totul pentru întărirea unităţii întregului popor în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru apărarea cuceririlor socialismului, a avuţiei naţionale, pentru realizarea exemplară a sarcinilor pe acest an şi pe întregul cincinal, pentru materializarea grandioaselor obiective stabilite de Congresul al XIV-Iea al partidului, de culmi de progres şi civilizaţie“. In numele tovarăşilor săi de muncă, maistrul Vasile Huhulea a demascat campania deşănţată, mincinoasă, organizată din străinătate, cu scopul de a discredita cuceririle poporului român, precum şi încercările de a întoarce ţara înapoi, pe calea depăşită de istorie a capitalismului, subliniind că toate aceste încercări sunt sortite eşecului. Alţi participanţi la adunare, între care Anton Stroie şi Ecaterina Radu, secretari adjuncţi ai comitetului de partid pe întreprindere, au apreciat ca justă, legitimă poziţia pe care s-au situat organele de ordine şi unităţile armatei faţă de atacurile banditeşti ale huliganilor din oraş, socotind că armata a dat dovadă de multă răbdare şi nu a răspuns decit atunci cînd situaţia risca să fie foarte serios afectată. Ei au dat glas voinţei navaliştilor gălăţeni de a-şi uni şi mobiliza eforturile pentru realizarea sarcinilor ce le revin, într-un climat de linişte şi calm, de prevenire cu hotărîre a oricăror acte de încălcare a legii, ordinii şi disciplinei. In încheierea adunării s-a adoptat o moţiune, in care se precizează : „Noi, comuniştii, oamenii muncii de la Şantierul Naval Galaţi, unitate cu vechi tradiţii revoluţionare, înfierăm cu toată fermitatea acţiunea ostilă manifestată de unele grupuri de la Timişoara, îndreptată împotriva ordinii noastre socialiste. Ne pronunţăm cu hotărîre împotriva tuturor celor care încearcă să se amestece în treburile interne ale ţării, să împiedice drumul nostru de prestigioase împliniri ; considerăm că este datoria noastră sacră de a adopta o atitudine intransigentă faţă de orice manifestare îndreptată spre subminarea socialismului în România, faţă de orice individ sau grupare ostilă care ar încerca să pună în pericol trăinicia orînduirii noastre, să saboteze munca noastră avintată, eroică, să ne denigreze marile izbînzi obţinute sub conducerea înţeleaptă a partidului. Poporul român nu a intervenit niciodată în treburile interne ale altor state şi, prin urmare, nu va permite nimănui să se erijeze în „sfătuitor“, sâ se amestece în treburile noastre interne. întregul nostru colectiv este hotărît să facă din fiecare secţie, din fiecare atelier o cetate a muncii paşnice şi a luptei active, să apere chiar cu preţul vieţii valorile pe care le-a creat, marile sale cuceriri revoluţionare. In aceste împrejurări ne angajăm să acţionăm cu Înaltă răspundere şi spirit revoluţionar pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan pe acest an şi pe întregul cincinal, aceasta constituind de fapt cea mai puternică armă, cea mai viguroasă replică dată tuturor celor care atentează la libertatea, independenţa şi suveranitatea patriei“. „Vom apăra cu orice preţ cuceririle revoluţionare ale poporului nostru“ Cuvîntul energeticienilor din Craiova Energeticienii de la Termocentrala Işalniţa şi Centrala Electrică de Termoficare Craiova II — unităţi energetice de primă mărime ale ţării — au participat aseară la o adunare desfăşurată imediat după audierea cuvintării secretarului general al partidului nostru, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, rostită la posturile de radio şi televiziune. Au luat cuvîntul Valeriu Stănculescu, secretarul comitetului de partid de la Termocentrala Işalniţa, Inginer Constantin Ghenea, şeful secţiei termoficare, Marin Popescu, secretarul organizaţiei de partid de la Centrala Electrică de Termoficare Craiova II şi inginer Vasile Mănescu, directorul tehnic al întreprinderii Electro- 1 centrale Craiova, care au condamnat cu hotărîre încercările de amestec grosolan în treburile interne ale poporului nostru, de destabilizare a situaţiei din România. „înfierăm cu toată puterea acţiunile teroriste de la Timişoara, încercările forţelor revanşarde şi reacţionare străine de a lovi în unitatea poporului român, de a ne abate de pe calea construirii socialismului cu poporul și pentru popor — arăta in cuvîntul său Valeriu Stănculescu. în numele energeticienilor doljeni, declar cu toată tăria, vom transforma, dacă va fi cazul, unitatea noastră, nu numai într-o cetate a muncii, cum este în prezent, ci şi într-o cetate de apărare“. „Nu vom precupeţi nici un efort dacă situaţia o va cere, dînd suprema jertfă — aşa cum au făcut-o bunii şi străbunii noştri — pentru apărarea gliei strămoşeşti, a măreţelor înfăptuiri din ţara noastră, obţinute de noi, prin munca noastră, prin strădaniile minţii şi braţelor noastre ; nimic din ceea ce am înălţat şi am înfăptuit în scumpa noastră patrie nu am primit plocon de la nimeni , şi nu vom îngădui, de aceea, nimănui să atenteze la ele“, a spus inginerul Constantin Ghenea. In cadrul acestei adunări, afirmîndu-se cu putere adeziunea totală, cu sufletul şi fapta, la chemarea secretarului general al partidului, preşedintele Republicii, conducătorul suprem ■al forţelor noastre armate, s-a subliniat hotărîrea tuturor oamenilor muncii din unitatea respectivă de a veghea fără contenire, clipă de clipă, ceas de ceas la bunul mers al întregii activităţi productive, de a fi gata în orice clipă să apere unitatea, locul lor de muncă, bunurile lor, in calitate de proprietari, producători şi beneficiari ai mijloacelor de producţie. In finalul adunării, participanţii, în numele tuturor energeticienilor doljeni, au adoptat textul unei moţiuni adresate tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în care se arată : „Folosim acest cadru pentru a sublinia încă o dată ataşamentul nostru deplin la întreaga politică internă şi externă a partidului şi ■ statului, hotărîrea ca şi in actualele împrejurări, ca întotdeauna in istoria naţională, să acţionăm strîns uniţi în jurul partidului, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, să facem front comun întregul popor in vederea asigurării dezvoltării economico-sociale, a apărării suveranităţii, independenţei şi integrităţii teritoriale a României ; orice încercări îndreptate împotriva patriei socialiste se vor lovi de hotărîrea noastră fermă de a apăra libertatea României, cuceririle revoluţionare ale poporului. Pretutindeni, trebuie să se înţeleagă că singura cale de asigurare a unui climat paşnic în Europaşi în întreaga lume este cea a colaborării, a recunoaşterii şi respectării rinduielilor interne din fiecare ţară, întemeierea fermă a relaţiilor dintre state pe principiile şi normele unanim recunoscute ale dreptului internaţional“. Ripostă fermă acţiunilor antisocialiste, antiromâneşti Cuvîntul constructorilor de maşini din Oradea întreprinderea „înfrăţirea“ Oradea. Secţia de prelucrări mecanice. Miercuri, la încheierea schimbului al doilea, aici s-au adunat la un miting peste 1000 de muncitori, maiştri, tehnicieni şi ingineri, pentru a-şi exprima unanima adeziune faţă de poziţia fermă subliniată in cuvîntarea rostită in cursul serii la posturile de radio si televiziune de către secretarul general al partidului, preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Condamnind cu tărie încercările cercurilor reacţionare, duşmănoase, provocatoare, de a atenta la independenţa şi suveranitatea patriei, oamenii muncii orădeni îşi afirmă hotărîrea de neclintit de a acţiona neabătut pentru apărarea cuceririlor revoluţionare ale poporului român, pentru înfăptuirea programelor de dezvoltare economico-socială a ţării — a spus în cuvîntul său tovarăşul Gheorghe Groza, prim-secretar al Comitetului Municipal Oradea al P.C.R. La rîndul său, maistrul Dumitru Danciu a spus : „îmi exprim deplinul acord cu poziţia profund patriotică subliniată in cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi condamn cu toată tăria acţiunile teroriste, huliganice, naţionalist-iredentiste petrecute la Timişoara. Faptul că ele au fost pregătite din timp de către elemente revanşarde, antiromâneşti, din afara țării, cu scopuri ascunse de dezmembrare teritorială a României, de oprire a dezvoltării socialiste a patriei noastre determină riposta noastră fermă, hotărîtă. Unor asemenea manifestări le vom răspunde cu unitatea noastră deplină în jurul partidului, al secretarului său general, ca şi pînă acum, cu hotărîrea de a ne realiza exemplar sarcinile ce ne revin“. în cuvîntul său, strungarul Gheorghe Maliţa a afirmat : „In faţa unor manifestări ostile ţării noastre şi poporului român, socialismului, nu vom admite nici un fel de anarhie, nici o acţiune care contravine legilor, liniştii poporului nostru. In numele tovarăşilor mei de muncă, al întregului colectiv de la Întreprinderea „înfrăţirea“ Oradea, cerem organelor de justiţie, tuturor organelor de stat, să pedepsească cu toată asprimea, exemplar, pe toţi cei care se fac vinovaţi de acţiunile teroriste, antinaţionale, iredentiste, pe toţi cei puşi în , slujba agenturilor străine şi implicaţi în manifestări şi incidente de huliganism, de distrugere a bunurilor şi valorilor create de popor“. Luînd cuvîntul, trezorul Nicolae Zuzs a arătat : „Ca om al muncii care lucrez într-o întreprindere pe care am durat-o din temelii cu braţele noastre în anii socialismului, resping cu toată indignarea şi condamn cu toată fermitatea acţiunile provocatoare, duşmănoase, ale cercurilor reacţionare. Pentru orice om de bună credinţă, care e pătruns de respect faţă de adevărul istoric. Înfăptuirile noastre de azi reprezintă o mărturie vie a superiorităţii socialismului, a hărniciei unui popor liber şi stăpin pe destinele sale. Vom face totul pentru ca întregul nostru colectiv, în strînsă unitate, să asigure buna desfăşurare a întregii activităţi economice“. Asemenea gînduri au fost exprimate şi de către lăcătuşul Sever Coraş. In moţiunea prezentată de maistrul Dumitru Blaga, secretarul comitetului de partid din întreprindere, se arată : „Intr-o unitate indestructibilă in jurul Partidului Comunist Român, al secretarului său general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, respingem cu hotărîre orice amestec în treburile interne ale României socialiste. Ne sînt prea scumpe cuceririle revoluţionare pe care le-am obţinut în anii socialismului, sub stindardul glorios al partidului unic al clasei muncitoare şi nu vom admite nimănui să atenteze la integritatea patriei, la independenţa naţiunii române. Avînd convingerea că faptele exemplare de muncă exprimă adevăratul patriotism, deplina adeziune faţă de cauza socialismului şi comunismului, vom face totul pentru a apăra cu orice preţ cuceririle revoluţionare ale poporului, pentru înfăptuirea măreţelor programe adoptate de Congresul al XIV-lea al partidului, pentru ridicarea bunăstării celor ce muncesc şi neîntrerupta dezvoltare economico-socială a scumpei noastre patrii, Republica Socialistă România“.