Scînteia, decembrie 1989 (Anul 58, nr. 14708-14725)

1989-12-21 / nr. 14725

’ITEIA — joi 21 decembrie 1989 ' PAGINA^ ' ______________________^^—————e—a s-a Încheiat vizita oficiala de prietenie a tovarăşului nicolae ceauşescu. PREŞEDINTELE ROMÂNIEI, IN REPUBLICA ISLAMICA IRAN Cuvîntarea preşedintelui Nicolae Ceauşescu Cuvintarea preşedintelui Ali Akbar Hashemi Aş dori, încă o dată, să exprim calde mulţumiri preşedintelui Iranului pentru invitaţia adresată şi pentru ospitalitatea de care ne-am bucurat pe toată durata vizitei noastre în Iran. Am avut convorbiri in multe probleme privind colaborarea economică şi tehnico-ştiinţifică dintre ţările noastre. Concomitent, s-au desfăşurat şi lucrările Comisiei mixte de colaborare româno-iraniană, împreună cu domnul preşedinte am ajuns la bune înţelegeri privind colaborarea economică, tehnico-ştiinţifică şi culturală dintre ţările noastre. Documentele care au fost semnate de preşedinţii comisiei mixte oglindesc aceste rezultate. De asemenea, am avut un larg schimb de păreri asupra diferitelor probleme internaţionale. Am constatat că asupra multor probleme există poziţii comune sau foarte apropiate, îndeosebi in problemele dezarmării şi eliminării armelor nucleare, ale păcii. De comun acord, am subliniat necesitatea soluţionării diferitelor probleme dintre state numai pe calea tratativelor. In acest cadru, România a exprimat deplina sa solidaritate cu activitatea pentru încheierea cit mai rapidă a acordurilor necesare intre Iran şi Irak, care să ducă la restabilirea relaţiilor de bună vecinătate şi colaborare intre aceste două ţări, în interesul arabelor popoare, al păcii in Golf şi in general în lume. Ne-am ocupat de multe probleme şi am constatat că suntem de acord ca ţările noastre să colaboreze pentru soluţionarea tuturor acestora pe baza principiilor deplinei egalităţi in drepturi, respectului independenţei şi neamestecului in treburile interne. O atenţie deosebită am acordat problemelor subdezvoltării, necesităţii întăririi solidarităţii şi colaborării acestor ţări în vederea soluţionării tuturor acestor probleme, inclusiv a problemei datoriilor externe şi realizării noii ordini economice mondiale — în cadrul unei conferinţe internaţionale. Avind in vedere situaţia internaţională complexă şi gravă, am subliniat — şi doresc să menţionez şi in acest cadru — necesitatea de a acţiona intr-o colaborare cit mai strinsă, împreună şi cu alte state, pentru a se asigura dezvoltarea economico-socială independentă a fiecărui popor. România consideră că este necesar să se pună capăt oricărui amestec în treburile altor ţări, să se renunţe la politica de forţă şi dictat în relaţiile, dintre state. Acordul de colaborare de lungă durată pe care l-am semnat împreună cu domnul preşedinte oglindeşte dorinţa extinderii conlucrării şi colaborării noastre în toate domeniile. Având în vedere toateacestea, consider că vizita se încheie cu rezultate bune, care deschid noi perspective de dezvoltare conlucrării între ţările noastre, in toate domeniile. Am adresat domnului preşedinte invitaţia de a veni in România pentru a continua convorbirile şi a stabili noi domenii de conlucrare între popoarele noastre. Doresc, şi în acest cadru, să adresez poporului prieten iranian cele mai bune urări de succes in dezvoltarea economico-socială, in întărirea independenţei — şi pace ! (Vii aplauze). In primul rind, aş dori să exprim marea noastră satisfacţie de a-l fi avut că oaspete, al meu şi al poporului iranian, pe preşedintele României. Am discutat împreună multe probleme şi am ajuns la înţelegeri in toate domeniile. Există puncte de vedere convergente in aproape toate aspectele relaţiilor dintre cele două ţări. Domeniile de colaborare sunt foarte multe şi nu există nici un fel de obstacol în calea realizării unei colaborări rodnice, reciproc avantajoase. In această privinţă au fost semnate, în cadrul vizitei, înţelegeri bune. Am făcut, de asemenea, un schimb de vederi util în ce priveşte relaţiile internaţionale. Am constatat multe poziţii comune in aceste probleme. O poziţie comună se referă la intenţia noastră de a nu lăsa marile puteri să decidă soarta altor popoare, precum şi dorinţa noastră comună de a acţiona pentru evitarea şi prevenireaoricărui, amestec în treburile interne ale statelor. Prin eforturi comune şi continue, dorim să folosim posibilităţile existente pentru a se ajunge la înlăturarea decalajelor dintre săraci şi bogaţi, dintre oprimaţi şi opresori. Este de datoria oamenilor, a popoarelor şi a statelor să acţioneze pentru înlăturarea acestei dificultăţi primordiale. Considerăm că hotărirea noastră comună de a acţiona în această direcţie are o importanţă deosebită. Ne exprimăm speranţa că acordurile la care s-a ajuns în timpul vizitei vor fi urmărite îndeaproape şi se va face totul pentru a fi realizate. Sperăm ca hotăririle adoptate, să fie folositoare ambelor ţări şi popoare. Doresc să mulţumesc prietenilor români şi iranieni pentru eforturile făcute în această perioadă pentru a se ajunge la înţelegerile cuprinse in documentele pe care le-am semnat astăzi. Le urez să aibă succes in materializarea acestor eforturi. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, a efectuat o vizită oficială de prietenie în Republica Islamică Iran, în fruntea unei importante delegaţii politice şi economice, in perioada 18—20 decembrie 1989, la invitaţia preşedintelui Republicii Islamice Iran, Akbar Hashemi Rafsanjani. Preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, şi preşedintele Republicii Islamice Iran, Akbar Hashemi Rafsanjani, au purtat convorbiri oficiale într-o atmosferă cordială, de prietenie şi înţelegere reciprocă, în cadrul cărora au efectuat un schimb de vederi asupra relaţiilor bilaterale şi a problemelor cu caracter regional şiinternaţional. Preşedintele Republicii Socialiste România a vizitat obiective economice şi social-culturale din Teheran, bucurindu-se de o primire călduroasă, expresie a sentimentelor de stimă şi preţuire pe care şi le nutresc reciproc popoarele ambelor ţări. Preşedinţii celor două ţări au dat o apreciere pozitivă evoluţiei relaţiilor dintre România şi Iran, pe plan politic, economic, tehnico-ştiinţific, cultural şi în alte domenii de interes comun, precum şi rezultate- lor vizitei efectuate în România, in luna februarie 1989, de către ayatollahul Seyyed Ali Khamenei. S-a exprimat satisfacţia faţă de cursul ascendent al acestor relaţii, bazate pe respectarea principiilor independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne şi avantajului reciproc. Preşedintele Republicii Socialiste România şi preşedintele Republicii Islamice Iran au subliniat importanţa continuării contactelor la nivel înalt, precum şi a vizitelor de delegaţii in diverse domenii, inclusiv pe linie parlamentară, şi au exprimat dorinţa dezvoltării colaborării dintre cele două ţâri, ■ atit pe plan bilateral, cit şi internaţional. In cursul vizitei, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Akbar Hashemi Rafsanjani au semnat Programul pe termen lung pentru dezvoltarea cooperării economice, comerciale şi tehnice între Republica Socialistă România şi Republica Islamică Iran pină in anul 2000, document care asigură o largă perspectivă colaborării economice intre cele două ţări. In prezenţa preşedinţilor celor două ţări, miniştrii de externe au semnat Programul de colaborare in domeniile ştiinţei, invăţămîntului şi culturii intre Guvernul Republicii Socialiste România şi Guvernul Republicii Islamice Iran pentru perioada 1990—1991. De asemenea, preşedinţii celor două părţi in Comisia mixtă guvernamentală de colaborare economică, tehnică şi de comerţ au semnat Protocolul celei de-a VII-a sesiuni a comisiei. Preşedinţiicelor două ţări au subliniat necesitatea extinderii cooperării economice şi a transferului de tehnologie in domeniile industriei grele, chimice,industriei petrolului şi gazelor naturale, petrochimiei, minelor, energiei, agriculturii şi transporturilor. In scopul cunoaşterii valorilor culturale şi spirituale ale celor două popoare, s-a subliniat importanţa schimburilor de delegaţii ştiinţifice, culturale, artistice şi sportive, în conformitate cu înţelegerile de colaborare încheiate în aceste domenii. In cursul convorbirilor, preşedinţii celor două ţări au examinat situaţia internaţională actuală complexă, precum şi conflictele din diferite regiuni ale lumii şi s-au pronunţat pentru soluţionarea lor justă, pe cale paşnică, prin tratative, în interesul păcii şi destinderii. Totodată, au constatat cu satisfacţie că Republica Socialistă România şi Republica Islamică Iran au poziţii similare sau apropiate in principalele probleme ale contemporaneităţii. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Akbar Hashemi Rafsanjani s-au pronunţat pentru aplicarea în totalitate, cit mai curînd posibil, a Rezoluţiei 598 a Consiliului de Securitate, au remarcat eforturile O.N.U. şi iniţiativele secretarului general al O.N.U. în vederea încetării conflictului dintre Iran şi Irak. A fost subliniată necesitatea retragerii trupelor în cadrul frontierelor recunoscute pe plan internaţional, a continuării convorbirilor in vederea soluţionării diferendelor existente între cele două ţări, pe baza dreptului internaţional, pentru realizarea unei păci juste şi durabile in regiunea Golfului Persic. România şi Iranul sprijină lupta justă a poporului palestinian pentru libertate şi înfăptuirea dreptului la autodeterminare, inclusiv la crearea unui stat palestinian independent, şi condamnă acţiunile represive din teritoriile ocupate. Cele două ţări se pronunţă, de asemenea, pentru reglementarea echitabilă a problemelor din Orientul Mijlociu. Preşedinţii celor două ţări au exprimat sprijinul faţă de lupta justă a poporului libanez pentru libertate, asigurarea suveranităţii şi independenţei naţionale, pentru menţinerea integrităţii teritoriale a Libanului, apreciind că singura cale de soluţionare a crizei din această ţară este crearea unui sistem de guvernare care să corespundă dorinţei reale a poporului libanez. Cele două ţări au subliniat necesitatea retragerii necondiţionate a trudelor străine din Golful Persic şi Oceanul Indian şi s-au pronunţat in favoarea transformării lor în zone libere de baze militare, fără arme nucleare şi chimice. România şi Iranul s-au pronunţat în favoarea continuării eforturilor pentru asigurarea securităţii şi cooperării din Europa. în acest context, s-a subliniat necesitatea transformării Balcanilor într-o zonă a păcii, colaborării şi bunei vecinătăţi, liberă de arme nucleare şi chimice, fără trupe şi baze militare străine. Cele două ţări s-au pronunţat pentru încetarea cursei înarmărilor, interzicerea producţiei şi stocării de arme nucleare, chimice, bacteriologice şi a altor arme de distrugere în masă, au condamnat cu hotărîre utilizarea, indiferent de situaţie, a unor asemenea arme şi au subliniat necesitatea distrugerii lor totale. România şi Iranul au declarat sprijinul lor deplin faţă de instaurarea unei păci durabile in zona Americii Centrale, precum şi faţă de eforturile în această direcţie ale tuturor ţărilor şi organizaţiilor internaţionale. Ele au condamnat, de asemenea, orice intervenţie străină in regiune, care constituie cauza principală a stării de tensiune din America Centrală. Cele două ţări au cerut să se depună eforturi multilaterale pentru eradicarea sărăciei în America Centrală pentru progresul şi dezvoltarea ţărilor din această regiune. Preşedinţii Republicii Socialiste România şi Republicii Islamice Iran au subliniat importanţa mişcării de nealiniere, rolul ei pozitiv in viaţa internaţională. In legătură cu aceasta, s-a reafirmat necesitatea unei participări active şi egale a tuturor statelor, în special a celor mici şi mijlocii, la soluţionarea problemelor internaţionale şi la consolidarea colaborării dintre ele. România şi Iranul s-au pronunţat pentru creşterea rolului şi eficienţei Organizaţiei Naţiunilor Unite în soluţionarea conflictelor regionale şi a altor probleme mondiale. Preşedinţii celor două ţări au reafirmat necesitatea respectării drepturilor fundamentale ale omului şi s-au declarat împotriva atitudinii „selective“ faţă de anumite ţări, a abordării unilaterale şi folosirii in scopuri politice a problematicii drepturilor omului pentru amestec în treburile interne ale statelor. S-a apreciat că aceste atitudini golesc de conţinut problematica drepturilor omului, transformînd-o intr-un instrument pentru realizarea de ambiţii politice. România şi Iranul se opun cu hotărire oricăror acţiuni teroriste — individuale sau de grup — Îndreptate împotriva oamenilor şi condamnă terorismul de stat, care încalcă independenţa şi suveranitatea statelor. Cele două ţări consideră că terorismul internaţional nu va fi eradicat atit timp cit nu se va acorda atenţia cuvenită condiţiilor sociale, economice şi politice care îl generează. Preşedinţii celor două ţări s-au pronunţat în favoarea continuării colaborării strînse între România şi Iran, în cadrul Organizaţiei Naţiunilor Unite şi al altor organizaţii internaţionale, şi au reafirmat importanţa pe care o acordă acestei colaborări, îndeosebi in probleme majore internaţionale. România şi Iranul condamnă politica de apartheid a regimului sud-african şi se pronunţă împotriva oricăror manifestări de dominaţie şi asuprire a altor popoare. Totodată, ele sprijină mişcările de eliberare şi lupta popoarelor pentru independenţă şi libertate. Cele două ţări consideră necesar să se pună capăt politicii neocolonialiste, de dominaţie a monopolurilor şi capitalului financiar mondial, şi să se depună eforturi pentru eliminarea stării de înapoiere, înlăturarea marilor decalaje care separă ţările sărace de cele bogate, pentru revizuirea situaţiei datoriei externe a ţărilor debitoare şi asigurarea dezvoltării economico-sociale a acestora. Preşedinţii celor două ţări s-au pronunţat pentru întărirea colaborării şi solidarităţii dintre ţările în curs de dezvoltare, pentru eliminarea subdezvoltării şi instaurarea unei noi ordini economice internaţionale, bazate pe egalitate şi echitate. La încheierea convorbirilor, preşedinţii celor două ţări şi-au exprimat satisfacţia faţă de rezultatele vizitei, care se înscriu ca o contribuţie de seamă la dezvoltarea in continuare a relaţiilor de prietenie şi colaborare reciproc avantajoase dintre România şi Iran. Preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, a exprimat aprecierea deosebită şi a adresat sincere mulţumiri pentru primirea cordială şi calda ospitalitate de care s-a bucurat în timpul vizitei din partea preşedintelui Republicii Islamice Iran, Akbar Hashemi Rafsanjani, şi a poporului iranian. Preşedintele Republicii Socialiste România, Nicolae Ceauşescu, a adresat preşedintelui Republicii Islamice Iran, Akbar Hashemi Rafsanjani, invitaţia de a efectua o vizită oficială de prietenie în Republica Socialistă România. Invitația a fost acceptată cu plăcere. Data vizitei va fi stabilită pe cale diplomatică. Teheran, 20 decembrie 1989 COMUNICAT COMUN Semnarea altor documente româno-iraniene In prezenţa preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi a preşedintelui Republicii Islamice Iran. An Akbar Hashemi Rafsanjani, miercuri a fost semnat Protocolul celei de-a VlI-a sesiuni a Comisiei mixte de Cooperare Economică, Tehnică şi de Comerţ dintre Republica Socialistă România şi Republica Islamică Iran. Documentul a fost semnat, din partea română, de Ion Radu, viceprim-ministru al guvernului, iar din partea iraniană de Masoud Rughani Zanjani, vicepreşedinte al republicii şi şef al Organizaţiei Planului şi Bugetului, preşedinţii celor două părţi in comisie. în acelaşi cadru, miniştrii de externe ai celor două ţări, Ion Stoian şi, respectiv, Aii Akbar Velayati, au semnat Programul de colaborare în domeniile ştiinţei, învăţămintului şi culturii între Guvernul Republicii Socialiste" România și Guvernul Republicii Islamice Iran pentru perioada 1990—1991.. încheierea convorbirilor oficiale Miercuri, 20 decembrie, s-au in cheiat convorbirile oficiale dintre preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, şi preşedintele Republicii Islamice Iran, Ali Akbar Hashemi Rafsanjani. In cadrulultimei runde de convorbiri, preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Aii Akbar Hashemi Rafsanjani au fost informaţi in legătură cu rezultatele întilnirilor de lucru dintre delegaţiile română şi iraniană, precum şi ale sesiunii Comisiei mixte românoiraniene de cooperare economică, tehnică şi de comerţ, ale cărei lucrări s-au desfăşurat la Teheran. Cei doi şefi de stat au subliniat necesitatea , ca organele de resort din România şi Iran să ia măsuri şi să acţioneze pentru realizarea întocmai a înţelegerilor convenite cu prilejul vizitei. Preşedinţii Nicolae Ceauşescu şi Aii Akbar Hashemi Rafsanjani şi-au exprimat satisfacţia faţă de rezultatele vizitei, ale convorbirilor purtate in aceste zile, apreciind că transpunerea lor in viaţă va contribui la dezvoltarea în continuare a colaborării şi conlucrării româno-iraniene pe plan politic, economic, tehnico-ştiinţific, cultural şi in alte domenii de activitate, în interesul ambelor ţări şi popoare, al progresului şi prosperităţii lor, al cauzei păcii şi înţelegerii între naţiuni. A fost exprimată dorinţa de a continua dialogul la nivel inait, care s-a dovedit a avea un rol hotărîtor în dezvoltarea pe multiple planuri a relaţiilor dintre România şi Iran. Convorbirile s-au desfăşurat într-o atmosferă caldă, de prietenie şi înţelegere reciprocă. In legătură cu rezultatele convorbirilor şi înţelegerilor la care s-a ajuns a fost adoptat un comunicat, care se dă publicității. Plecarea din Teheran Miercuri s-a Încheiat vizita oficială de prietenie pe care preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a efectuat-o in Republica Islamică Iran, la invitaţia preşedintelui Aii Akbar Hashemi Rafsanjani. De la palatul prezidenţial, cei doi şefi de stat au luat loc intr-un automobil escortat de motociclişti, îndreptindu-se spre aeroportul Mehrabad din Teheran, unde a avut loc ceremonia plecării. La sosirea la aeroport, Împodobit cu drapelele celor două ţări, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost salutat de ambasadorii acreditaţi la Teheran. Cei doi şefi de stat au fost invitaţi pe podiumul de onoare. O fanfară militară a intonat imnurile de stat ale României şi Iranului. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi preşedintele Aii Akbar Hashemi Rafsanjani au trecut apoi în revistă garda de onoare aliniată pe aeroport. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi-a luat rămas bun de la oficialităţile iraniene venite să conducă pe şeful statului român , Masoud Rughani Zanjani, vicepreşedinte al Republicii şi şef al Organizaţiei Planului şi Bugetului, Aii Akbar Velayati, ministrul afacerilor externe. Mohammad Hadi Nezhad Hosseinian, ministrul industriei grele, alte persoane oficiale. Erau de faţă ambasadorul României la Teheran şi ambasadorul Iranului la Bucureşti. La scara avionului, cei doi preşedinţi şi-au luat un călduros rămas bun, exprimindu-şi, şi cu acest prilej, satisfacţia pentru rezultatele convorbirilor purtate, precum şi convingerea că noua intîlnire la nivel inait româno-iraniană va contribui la extinderea conlucrării dintre ţările şi popoarele noastre, atit pe plan bilateral, cit şi pe arena internaţională. La ora 12:45, ora locală, avionul prezidenţial a decolat, Îndreptindu-se spre patrie. Prin întreaga sa desfăşurare, vizita preşedintelui Republicii Socialiste România in Republica Islamică Iran s-a înscris ca un moment important In dezvoltarea, pe mai departe, a relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre România şi Iran, in interesul celor două popoare, al cauzei păcii şi înţelegerii in lume. Noi perspective pentru dezvoltarea economice între România şi Iran Revista presei iraniene Mijloacele de informare in masă din Iran au continuat sa acorde o atenţie deosebită reflectării vizitei la Teheran a preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Astfel, posturile de televiziune Iraniene au transmis în cadrul emisiunilor de ştiri din 18 şi 19 decembrie imagini şi comentarii cu privire la ceremonia sosirii şi desfăşurarea convorbirilor oficiale şi a celorlalte momente ale vizitei preşedintelui României în Republica Islamică Iran. A fost scoasă în evidenţă problematica economică a vizitei la nivel inai, subliniindu-se că cele două ţări realizează o cooperare fructuoasă, şi au stabilit noi proiecte. În această direcţie. în emisiunile sale informative, televiziunea iraniană a prezentat pe larg imagini din cadrul vizitelor pe care tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, le-a efectuat la obiective industriale şi culturale din Teheran. Emisiunile radio şi de televiziune din cursul serii de 19 decembrie au informat în legătură cu intilnirea dintre tovarăşul Nicolae Ceauşescu, preşedintele Republicii Socialiste România, şi Akbar Hashemi Rafsanjani, preşedintele Republicii Islamice Iran, care s-a desfăşurat la reşedinţa rezervată înaltului oaspete. De asemenea, s-a informat despre primirile de către tovarăşul Nicolae Ceauşescu a lui Masoud Rughani Zanjani, vicepreşedinte al Iranului şi şef al Organizaţiei Planului şi Bugetului, şi Aii Akbar Velayati, ministrul iranian de externe. Ştiri asemănătoare, însoţite de fotografii de la principalele momente ale vizitei şi ale convorbirilor oficiale, au apărut pe prima pagină a ziarelor iraniene. Cotidianul „Tehran Times“ publică, totodată, un articol referitor la dezvoltarea economică a ţării noastre şi la bunele relaţii stabilite între Iran şi România, care se extind in avantajul ambelor popoare. Se relevă că România cooperează cu Iranul la realizarea unor obiective importante pentru economia iraniană, între care se numără și construirea barajului de la Saveh, care va permite irigarea a 22 500 hectare de pămint arabil, în cotidianul de limbă persană ,.Ettela’at“ se subliniază caracterul fructuos al convorbirilor dintre preşedinţii român şi iranian pentru dezvoltarea cooperării bilaterale în multiple domenii. Ziarul „Kayhan“ subliniază, la rîndul său, că dialogul la nivel înalt va deschide noi perspective dezvoltării relațiilor economice româno-iraniene, îndeosebi in domeniile petrolier, industrial și agricol. TELEGRAMA DE LA BORDUL AVIONULUI PREZIDENŢIAL Domnului ALI AKBAR HASHEMI RAFSANJANI Preşedintele Republicii Islamice Iran Părăsind teritoriul Republicii Islamice Iran, vă adresez, şi pe această cale, cele mai vii mulţumiri pentru ospitalitatea deosebită de care ne-aţi bucurat in tot timpul vizitei în ţara dumneavoastră. Am ferma convingere că intilnirea noastră, convorbirile şi înţelegerile la care am ajuns cu acest prilej se vor înscrie ca o nouă şi importantă contribuţie la dezvoltarea pe multiple planuri a tradiţionalelor raporturi de prietenie şi colaborare dintre Republica Socialistă România şi Republica Islamică Iran, în folosul şi spre binele ambelor popoare, al cauzei generale a progresului şi păcii în lume. Doresc să vă adresez, o dată cu salutul de rămas bun, cordiale urări de sănătate şi fericire, iar poporului iranian prieten noi şi tot mai importante succese in realizarea aspiraţiilor sale de progres, prosperitate şi pace. NICOLAE CEAUŞESCU Preşedintele Republicii Socialiste România