Sămănătorul, 1907 (Anul 6, nr. 1-52)

1907-04-20 / nr. 17-18

344 SAMANATORUL erare cumplite stîrnită de geniul lui Eminescu, s’a petrecut acelaș fenomen ca și în natură : soarele, mai mîndru și mai tînăr, a început iarăși a străluci pe cerul limpezit. Vegetațiunea începu să se dezvolte și mai bogată : toată ploaia care căzuse se prefăcu în picături curate, ca de rouă, strălucind pe florile, pe cîmpiile toate. A început adevărata vreme vijelie cumplită, începu să cadă greu potop care să răstoarne totul, începu să plîngă și să blesteme un poet așa de pesimist, așa de încruntat față de ce era prezentul nostru, așa de lăudător a tot ce era trecutul nostru, încît o jale și mai apăsătoare necuprinse pe toți. Atîția dintre noi credeam atunci în adevăr că epoca de strălucire a literaturii noastre și a neamului nostru a trecut, că a fost mult mai scurtă decît rostul neamului nostru întreg. Ceea ce spune Eminescu în «Epigonii», părea celor mai mulți adevărul deplin, curat, obiectiv, nu adevărul parțial și retoric al cuvîntărilor și poeziilor apostolicești și elegiace. Dar, iată, pe urma vijejiei de primăvară, de renaștere! Abia atunci, începurăm a ne trezi și noi, a ne da seama cine era menit să fie in dezvoltarea literaturii noastre, a culturii noastre, a neamului nostru de acum și din viitor — Mihail Eminescu ! Vreau să arăt astăzi, numai în cîteva linii mari, și în cîteva amănunte caracteristice, care este personalitatea lui Eminescu, care este însemnătatea operei lui din punctul de vedere al vremii noastre, după ce voî fi schițat cum a fost înțeles el în vremea sa. După tată, Eminescu a răsărit pe pămîntul nostru strămoșesc dintr’un neam de țărani bucovineni, care s’a ridicat, prin vrednicia părintelui lui Eminescu și prin originea mamei poetului care era de neam boeresc, la rangul de miri boerinașî. Neamul acesta de țărani, din dorul de muncă pe pămîntul propriu, din pornirea aceasta sfîntă pe care nimeni nu o poate stirpi, care este în sufletul fiecărui Romîn ursit să muncească, pentru ca brazda să fie a lui,—din pornirea aceasta neamul Emineștilor din Bucovina s’a așezat pe moșia moldovenească, din județul Botoșani, a vechiului boer .MIHAIL EMINESCU