Sibianul, ianuarie-iunie 2006 (Anul 2, nr. 35-59)

2006-01-08 / nr. 35

» _ de Sorin MANEA reporter_________ sorin.manea@sibianulonline.ro 3 - 8 ianuarie 2006 503 SIBIANUL SIBIUL VA DEVENI IN 2006 UN ORAȘ EUROPEAN MODERN LUMII cinci ani de dispute politice locale , au avut un numitor comun: sașii. La început li s-a încredințat doar Primăria Sibiu. După patru ani sibienii au hotărât să le dea sașilor pe mână județul și încă două primării, Mediaș, respectiv Cisnădie. SIBIANUL a aflat de la primarul Klaus Johannis și de la președintele CJ, Martin Botesch, cu ce vor fi mai bogați sibienii la sfârșitul lui 2006. Totul pe o singură carte: Centrul Fără a mai face vreo referire la atacurile politice legate de dezvoltarea inegală a Sibiului, deoarece a direcționat sume importante de bani în infrastructura centrului, edilul șef este de părere că sibienii vor fi mândri de orașul lor. "Fără îndoială, cea mai importantă realizare din 2006 va fi terminarea lucrărilor din centrul orașului. Mă refer aici la Piața Mare, Piața Mică, Piața Huet, strada Nicolae Bălcescu, Piața Aurarilor, Pasajul Scărilor, strada Turnului. Tot orașul istoric va fi schimbat Mai sunt de reabilitat străzile Tipografilor și Cetății, iar Cazarma 90 va avea și ea retușurile necesare, pentru că aici pregătim amplasarea unui cort de dimensiuni mari, în 2007”, explică Klaus Johannis. Asfaltări record în jur de 70 de "ulițe” de pământ vor fi asfaltate anul acesta. Pe lângă acestea, o serie de străzi principale vor suferi schimbări majore. "Nu vom reuși să ajungem să asfaltăm și străzile pe care se lucrează prin programul ISPA. Nu este logic să asfaltăm ca să săpăm, așa că acestea vor fi asfaltate după ce se vor executa lucrările de apăcanal”, a precizat Johannis. Fațade noi și locuințe sociale Orașul va avea și o “față” mai curată în acest an datorită refacerii fațadelor, sprijinită și de Ministerul Culturii și Cultelor. Un proiect ce va fi demarat este construirea de locuințe sociale în regim propriu. "Vom începe construirea cartierului Reșița 2. Vor fi în jur de 100 de unități de locuit, în regim de garsoniere și apartamente cu două camere. Pentru aceasta s-a contractat un împrumut de 3 milioane de euro, a subliniat Johannis. Atenție șoferi! Se filmează! Maus Johannis promite sibienilor că în 2006 se va circula mai bine în oraș, iar șoferii vor avea la dispoziție și parcări subterane. “Pe lângă refacerea semnalizării la nivelul orașului, vor fi schimbări mari în ceea ce privește traficul rutier. Există diferite proiecte pentru amenajarea de parcări la Casa de Cultură a Sindicatelor, la viitorul Mall, în Piața Unirii sau chiar unde se află parcul din fața Primăriei”, spune Klaus Johannis. Pentru că traficul rutier este din ce în ce mai dezordonat, Johannis a ajuns deja cu reprezentanții Poliției la o soluție. "Eu aș dori să punem în aplicare un proiect prin care să supraveghem cu camere video circulația pe fluxurile principale. Căutăm un partener care să realizeze aceste obiective fără să dăm bani", a mai precizat Johannis, iritat de traficul rutier din Sibiu. Aeroport pentru toți Martin Bottesch are și el planuri mari la nivelul județului, unde cel mai important proiect va fi Aeroportul care va fi gata abia la finele anului în care Sibiul este Capitală Culturală Europeană. “Aeroportul nu este doar pentru 2007, ci este pentru toată regiunea centrală înseamnă o dezvoltare imensă a zonei”, afirmă președintele Consiliului Județean, care a aprobat pentru anul viitor o finanțare de 1,5 milioane de euro pntru acest proiect. Valoarea totală a modernizării Aeroportului este de 52 de milioane de euro, din care aproape 30 vor veni de la Guvernul României. Miliardele curg în cultură Un efort mare, dar necesar pentru 2007 va fi finalizarea noului sediu al Bibliotecii Astra, unde se investesc 120 de miliarde. în sarcina Consiliului Județean intră și Teatrul Gong. “Proiectul la Teatrul Gong nu este licitat, dar estimarea lucrărilor arată că ar fi nevoie de 37 de miliarde de lei. Pentru 2007 este nevoie de cât mai multe săli”, a explicat Bottesch. La aceasta se adaugă o lucrare importantă la clădirea din strada Mitropoliei nr. 2, colț cu Muzeul de Istorie, unde se va construi o mansardă și se va amenaja și pivnița. Aici se află sediul Direcției pentru Protecția Copilului. “Avem nevoie de vreo 6-7 miliarde de lei pentru acest imobil, dar avem sprijinul GTZ, care va contribui cu 100.000 de euro, adică mai mult de jumătate din bani”, a spus mulțumit Martin Bottesch. Consiliul Județean va investi și în propria "casă”, 2 miliarde de lei în reamenajări. Ocna și Mărginimea la înălțime . Potrivit lui Martin Bottesch, în Ocna Sibiului și în Mărginime ar putea fi finanțate două proiecte de infrastructură. “Proiectele au trecut de prima fază. Unul în parteneriat cu Consiliul Local Ocna Sibiului pentru modernizarea rețelei de apăcanal și a drumului județean, iar al doilea are cu caracter turistic, mai ales pentru localitățile Poiana și Jina. Vrem să asfaltăm un drum foarte important ce leagă Jina de Șugag din județul Alba. Valoarea lucrării este de 6 milioane de euro. Aici contribuie și Consiliile Locale din Jina, Șugag, dar și Consiliul Județean Alba”, a conchis Bottesch. Dacă marile planuri susținute de tandemul german Johannis Bottesch vor deveni realitate la timpul preconizat, rămâne de văzut. Deocamdată sibienii văd și simt pe pielea lor șantierele. Parcări subterane, centru complet renovat, trafic rutier și pietonal supravegheat cu camere video..., nu este intro-ul unui film științifico-fantastic, ci Sibiul în 2006. In acest an orașul va căpăta o noua fază, scăpând de șantierele ---------------....................................din centru 2006 Piața Mare va fi gata In primăvara, Piața Mică în august-septembrie, Piața Huet mai repede și străzile până în toamna 2006 primarul Hans Johannis Nu avem noi banii investitorului de la fabrica de biodiesel că am fi terminat Aeroportul Martin Bottesch Klaus Johannis și Martin Bottesch sunt siguri ca vor tăia o mulțime de panglici în 2006 > IORGULESCU ARE BANII Aflat la Sibiu în 28 decembrie 2005, cu prilejul semnării acordului de retrocedare al Palatului Brukenthal către Consistoriul Evanghelic, ministrul Culturii și Cultelor, Adrian Iorgulescu, a declarat că are toți banii de care e nevoie pentru finalizarea lucrărilor pentru capitală Europeană 2007, fondul alocat pentru anul 2006 fiind de 250 de milioane de euro. "Nu sunt probleme de finanțare pentru lucrările programate în 2006, avem banii pe care îi vom da", spune Adrian Iorgulescu. Singura problemă care ar părea că îl preocupă pe ministrul Culturii și Cultelor este felul în care vor fi cheltuite aceste fonduri. "Grosul va fi obținut dintr-un împrumut la BERD, iar restul din alte surse poate chiar din Rezerva de Stat, deci nu vor fi probleme de finanțare, doar probleme de absorbție a fondurilor", a spus Adrian Iorgulescu. Biodieselul de la Atei Cea mai importantă investiție din județ în 2006 este fabrica de biodiesel de la Atei. Producția de biodiesel, care la momentul actual este de 4,5 milioane tone, va fi de 11 milioane tone până în anul 2010, ceea ce necesită o producție de rapiță de 30 milioane tone. Fabrica are nevoie de minim 8 ha teren. întregul proiect urmărește utilizarea suprafețelor arabile pentru cultivarea rapiței din centrul și sudul țării. Suprafața minimă de cultură a rapiței este de 120.000 ha pe an, în condițiile în care zona vizată dispune de peste 3,4 milioane ha de teren agricol. Valoarea proiectului a fost estimată la 138.000.000 de euro. Investitorii garantează 400 de locuri de muncă la fabrica de la Ațel și la centrul agricol din Loamneș, iar alte 15.000 de locuri de muncă în agricultură.