Sportul Popular, martie 1946 (Anul 2, nr. 285-310)

1946-03-02 / nr. 285

r,tie?©caI»Sl MotfT- Cretitul O. S. P. se va disputa la 10 Martié Sezonul de Motocross se va Inaugura, irevocabil Duminică 10 Martie. Proba de motocross ce urma să se desfășoare Duminică in depresiunea din Bariera Vergului a treia din ciclul celor cinei ce formează Capionatul de moto-cross O. S. P. — a fost amânată pentru data de mai sus, din cauza Indisponibilităţi mai multor concurenţi. Aşa cum arătăm mai sus, indiferent, de numărul de participanti, cursa se va alerga. Reamintim că, la acest campionat poate lua parte orice posesor de motociclete,de orice categorie. Concurenţii înscrişi, sunt obligaţi a lua parte la 8 din cele cinci probe ale Campionatului. Punctajul la Campionat va fi astfel socotit: Locul I un punct, locul a două puncte, locul III, trei puncte şi aşa mai departe. Câştigător al Campionatului va fi declarat alergătorul ce va totaliza cele mai puţine puncte. înscrierile se primesc de pe acum la sediul O. S. P. din strada Belvedere No. 6 etaj IV, la secţia de motociclism, până în ziua de 7 Martie orele 12. După această dată înscrierile se primesc mimai contra, sumei de lei 3000, taxă nerambursabiă. Primi nas sure om a toni a conducerii mm N. F. S. Jr. şi O. S. P. au dat un comunicat comun stabil noi termenii unei strânse colaborări Maiestatea Sa Regele Mihai I va patrona concursurile balcanice şi internaţionale de ski de la Sinaia, acceptând să prezideze Juriul de Onoare al competiţiei. Vestea asta primeşte o semnificaţie deosebită. Acum când România are onoarea de a găzdui prima balcaniadă sportivă de după războiu, la care şi-au prezentat adeziunea şi alte ţări vecine, atmosfera de apropiere, prieteni© şi armonie între popoare se degajă solemn. In preajma încheisrii păcii, înalta oblăduire pe care o acordă Capul încoronat al Ţării acestei manifestaţii sportive, trebie considerată drept cel mai sigur gir pe drumul înfrăţirii popoarelor vecine La sediul din str. Belvedere Nr. 6, a avut loc aseară o importantă şedinţă a Uniunii Federaţiilor de Sport din România. Au participat d-nii: Virgil Ioan, dr. I. Alexi, Sergiu Petrovici, Ernest Hillard, Odisie Pârvulescu, colonel Cruţescu, Neagu Boerescu, reprezentantul Minist. Educ. Naţionale, V. Secară, Iuliu Orban, Secretar General O. S. P., Marin Jianu, delegatul Minist. Sănătăţii şi Dem. Boicescu, Director Administrativ U. F. S. R. La ordinea zilei a fost problema unificării comducerii sportului românesc. O, Iuliu Orban, în numele Organizaţiei Sportului Popuar, a arătat necesitatea de a se găsi mijloacele necesare pentru creiarea unui organism unic de conducere în sportul românesc.işcarea sportivă de la noi, a spus d. Orbán, deşi în plină efervescenţă suferă din pricina multiplelor foruri care îşi încrucişează interesele fără să le coordoneze pe un singur făgaş, aşa cum dictează interesele mişcării sportive. Este momentul ca să pornim la o acţiune temeinică de coordonare a eforturilor instituiţi linilor principale şi să realizăm o unitate perfectă pentru şi în interesul desvoltării fizice a marilor masse ale poporului. D. Virgil loan, în numele U.F.S.R. a arătat că iniţiativa luată de O.S.P. este îmbrăţişată cu căldură de membrii Comisiunii Interimare UFSR şi este bine ca, pe viitor, să dispară confusionismul ce insistă astăzi în sport. Au mai luat cuvântul în această chestiune : d-mi. Neagu Boerescu, Odisie Pârvulescu, Dr. I. Alexi, V. Secară şi Colonel Cruţescu. Comisiunea de comun acord cu reprezentanţii OJS.P. au redactat apoi următorul comunicat care este semnat in numele UFSR de d. Virgil loan şi în numele O.S.P. de d. Iuliu Orban. Comunicat Comisia interimară a TJ. F. S. R. întrunită în şedinţă astăzi 28 Februarie 1946, luând în discuţiune propunerea Comitetului Central O. S. P. prezentată prin delegatul său d. Iulu Orban, prin care se propune, dată fiind situaţia actuală a mişcării sportive din D. Virgil Ioan ţară, o colaborare strânsă între XJ. F. S. R. şi O. S. P. pe baza precizării domeniilor respective de activitate şi atribuţiuni şi a necesităţii ca cele două foruri să se ajute reciproc, se declară în unanimitate pentru această colaborare. O. S. P. este organizaţia centrală de mobilizare, îndrumare, coordonare şi control a tuturor masselor sportive dinn România. F. F. S. R. este organul central tehisc al mişcării sportive din România, coordonând şi controlând întreaga activitate sportivă în conformitate cu regulamentele şi legea ei de funcţionare. O. S. P. Va renunţa la secţiile sale sportive de 0 e 1 Martie, tineretul sportiv primeşte în dar un mărţişor neasemuit: prima etapă spre unificarea forului de conducere a mişcării sportive din România e depăşită. Răspunzând iniţiativei O. S. P.-ului, UFSR-ul a acceptat să purceadă la o activitate coordonată, bazată pe o colaborare strânsă. Prin acest act cea mai arzătoare dorinţă a sportivilor români a fost împlinită. De azi înainte există garanţia solidă că prinrin experienţa tehnică acumulată vreme de ani de UFSR, şi prin contribuţia maselor largi şi dinamice mobilizate de O.S.P., viitorul sportului românesc nu poate fi decât glorios, încrezători şi optimişti, după actul de em, urăm din toată inima mişcării sportive unificate: succes şi izbândă. Unificarea conducerii sportului rondnesc D. Iuliu Orban x Viitoarele gale [f HIM? P. Pop-C. Dumitrescu La 17 Martie: f. BrătesCu - Toma Ilie Matchurile I. Popa-C. Cionoiu şi Ion Chiriac-A'^w. Ilie Piţu nu se pot angaja An arătat efi până la 23 Martie urmează sa se dispute patru matchuri pentru campionatele naţionale la categoriile pană, uşoară, mijlocie şi semigrea şi că nu sunt libere până atunci decât două Duminici. In asemenea împrejurări, arătam că e foarte probabil ca două titluri să rămâie din nou vacante. ... • îs#“ in pag. III-a • „Sportul femenin” In pag. II-a •’ Contopirea tuturor forurilor de conducere Cele mai multe şanse le au cele de la mijlocie şi pană acolo unde sunt desemnaţi respectiv C. Cianom — Ion Popa şi I. Chiriac — Ilie Piţu, a căror organizare nu se poate încheia din cauza pretenţiilor băneşti. Celelalte două tiluri se vor disputa, — cel la semi-grea la 10 Martie intre C. Dumitrescu şi Petre Pop şi al doilea la uşoară la 17 Martie Intre P. Brătescu şi Toma Ilie. Gala din 10 Martie In afara matchului mai sus menţionat va avea următorul program : Ilie Pifu — Andrei Costescu (! ?) Jf. Faleschin — I. Sava, iar cea din 17 Martie a fost completată deocamdată cu întâlnirea Titu Sărbătoare — B. Adania. ■ V • gs V,;/'. Comisia Centrală Sportivă O. G. M a trimis delegaţi pentru organizarea sportului sindical In provincie In baza proectului de organizare a sportului sindical prin aplicarea instrucţiunilor publicate, Comisia Centrală Sportivă O. G. M. a trimis în delegaţie pe d-nii Aurel Kihane şi Molnar Francisc care vor vizita pe data aceasta un număr de oraşe din Ardeal. Prin aceasta Comisia Centrală Sportivă dovedeşte că a păşit la o muncă efectivă pentru constituirea pe baze solide a sportului sindical la noi în ţară. I Federaţia de atetism a decis ngheţarea transferărilor atleţilor nu a fost admis.TADIUL ROMÂN a rămas DEFINITIV deţnătorul Cupei M. S. Regele Mihai I După cum se ştie, câteva grupări atletice din capitală au înaintat federaţiei de specialitate un memoriu prin care cereau îngheţarea transferărilor atleţilor pe un termen fix. Amânată cu o săptămână, pentru ca chestiunea să poată fi studiată în fond, rezolvarea a fost dată ieri seara, cu ocazia şedinţei comisiei interimare FRA. Comunicatul FRA sună astfel : Deoarece memoriul a fost înaintat tardiv şi deci efectul acestei îngheţări a transferărilor ar fi retroactiv, federaţia de atletism hotărăşte prin, vot (un vot cotra şi’o abţinere) respingerea cererii grupărilor semnatare. In acelaş timp a fost respinsă adresa grupării A.C.R. cu privire la cupa M. S. Regele Mihai I, deoarece priintr’un comunicat din Octombrie 1944 U. S. F. R. a abrogat toate legile şi modificările de regulament apărute în perioada 1939—1944. In felul acesta gruparea Stadiul Român rămâne de drept câştigătoarea Cupei M. S. Regele Mihai I, pe anul 1945. Au fost aprobate subvenţii Ligii de atletism Muntenia și Ligii Banat. Numeroase alte chestiuni — asupra cărora vom reveni în numărul de mâine — au fost rezolvate. D. dr. PETRU GROZA preşedintele consiliului de miniştri proclamat membru de onoare la Liga Navală Română In semn de omagiu pentru sprijinul dat sportului, Liga Navală Română asociaţie pentru propagandă şi iniţiere marinărească, l-a proclamat pe d. dr. Petru Groza membru de onoare. Er. s’a făcut Skiorii bulgari au sosit astăzi dimineaţa la Giurgiu şi fer fi la prânz in Cocureşti Trenuri speciale pentru bucureştenii care vor să asiste la concursurile dela Sinaia Ziarele de specialitate au dedicat organizatorilor, r.a obţinut o garni editorialele de ori concursurilor tură de automotor, pe care Sind balcanice şi internaţionale de ski de catul C. F. R. a pus-o cu deosebit la Sinaia. Ele au fost unanime în a solicitudine la dispoziţia amatorii« recunoaşte rolul acestei competiţii in cimentarea prieteniei dintre popoarele vecine. Se ştie că la startul din ziua de 9 Martie, vor lua loc echipele naţionale ale Iugoslaviei, Bulgariei, Cehoslovaciei, Ungariei şi României. Fină în prezent, şi-au anunţat sosirile în mod oficial concurenţii iugoslavi, bulgari, şi maghiari, care au precizat şi punctele de frontieră pe unde vor intra în ţară, respectiv: Jimbolia, Giurgiu şi Curtici. Se mai aşteaptă din clipă în clipă confirmarea Cehoslovaciei. Astăzi sosesc bulgarii In cursul zilei de ieri, mai precis aseară, O. S. P. a avut o convorbire cu Sofia, în cadrul căreia oficialităţile de peste Dunăre au anunţat lotul definitiv al skiorilor bulgari, care vor veni în România. Ei sunt: Ioan Negalcoff, Dumitru Pratoff, Nicolae Rîşcoff, David Dragyar, Liuben Vengoff, Gheorghe Doicoff. Skiorii bulgari vor fi însoţiţi de d-nii Cezar Avramoff şi Iordan Goluhoff. Lotul acesta a părăsit aseară Sofia, urmând să sosească la Giurgiu în cursul acestei dimineţi. O delegaţie specială a O. S. P.-ului şi a F. R. Ski va întâmpina pe oaspeţi la debarcaderul „ferry-boat"-ului din Giurgiu. Concurenţii bulgari vor sosi la prânz în Bucureşti, unde li se va face o deosebită primire. Tremuri speciale pentru amatori După câte aflăm, prin străduinţa solicitudinea de sport. Este vorba anume ca în zilele1 9 şi 10 Martie, auto-motorul să fie pus la dispoziţia bucureştenilor car ţin să vizioneze concursurile de şi de la Sinaia. Garnitura va pleca în fiecare de cele două zile dimineaţa, pentru a se întoarce în aceiaşi zi seara. Se oferă bucureştenilor singura posibilitate de a fi prezenţi la marele eveniment internaţional şi a se bucur de avantajul de a se putea înapoia în aceiaşi seară, în Bucureşti. In plină coborîre Cum au decurs şedinţele comiei locale sportve Oradea in cazul Bodola - Suspendarea acestuia are termen: 23 Februarie — 25 August Revritor la suspendarea lui Bodola, am primit ori o precizare în sensul că decizia comisiei locale sportive C. G. M.-Oradea nu se referă la o interdicţie pe viaţă ci pe TERMEN DE ŞASE LUNI. Precizarea este cu atât mai valabilă şi oficială cu cât ne-a fost făcută chiar de unul din membrii completului de judecată. Este vorba de d. av. Tanner, membru în comisia locală sportivă Oradea şi preşedintele secţiei de box. Şi motivarea acestei sentinţe ar suna cam aşa : 1. Având în vedere faptul că împotriva jucătorului, vizat există declaraţii acuzatoare, dar că acestea nu sunt întărite cu documente scrise; 2. Având în vedere că există şi declaraţii favorabile jucătorului încriminat; 3. Având în vedere mai ales faptul că jucătorul a fost judecat de Tribunalul Poporului și achitat și 4. Că a făcut 8 lunii de închisoare preventivă. .Comisia locală sportivă suspendă pe jucătorul luliu Bodola pe timp de 6 luni dela 25 Februarie 1946—25 August 1946. Completul de judecata a fost alcătuit din d-ni : Kusmani, secretar general al comisiei locale, Szekely Csomag, Nistor și av. Tanner. A depus împotriva lui Bodala, d. Filip Rosenberg, propriet. fabricei „Eterna”, care îl acuză de a fi vrut să-l forțeze la cedarea fabricei. Dar tratativele pentru „cedarea” fabricei nu au fost duse direct de acuzat ci de Saghy, fostul preşedinte al clubului CAO şi şeful siguranţei Oradea, Rosenberg îl acuză pe Bodola de a-l fi denunțat, aflând că şi-a făcut acte false pentru a se refugia in România. D. Szabó — un fabricant de încălţăminte — declară că Saghy a fost acela care a vrut să ia fabrica lui Rosenberg pentru a-i da serviciu lui Bodola, pentru a-l păstra ca jucător, știind faptul că acesta era materialist. D. Blum, declară că l-a văzut pe Bodola beat, insultând și strigând lozinci antisemit* In schimb, Lorant, jucătorul de football, a declarat că Bodola nu putea fi agent al Gestapoului și că a fost chiar dezertor din armata maghiară. Lorant a avut un permis de intrare în lagărul în care era internată sofia lui Bodola căreia li aducea alimente. Covaci I (Copek) este net In favoarea lui Bodola, accentuând că acesta l-a salvat stoţia evreică, nefiind membru al gesta tioului. Ceva mai mult a declarat textual „Ştiu că la Budapesta, Bodala a ajutat un negustor evreu din Szolnok”. Juhász nu ştie nimic din Incriminările aduse lui Bodola şi In orice caz nu a fost agent S.S. . I' Kraus a adus acuzaţii lui Bodola. La celede mai sus, scoase din desbaterile acestui caz, desbateri cari s-au desfăşurat la Oradea în zilele de 24 şi 25 Februarie, nu avem de adăugat nimic. Marile grupări de football vor supune federaţiei un proect de campionat naţional O consfătuire în cursul lunii Martie pentru discutarea acestei probeme PROBLEMA CAMPIONATULUI NATIONAL DE FOOTBALL A INTRAT IN ACTUALITATE. PENTRU MULTI EA ESTE ATAT DE IMPORTANTA INCAT DE SOLUTIONAREA EI ESTE LEGATA IN BUNA PARTE ŞI REZOLVAREA REGRESULUI TECHNIC AL FOOTBALLULUI NOSTRU. Şi cum până la toamnă situaţia se va normaliza suficient pentru a se a- asigura o desfăşurare normală a competiţiei, cluburile au început să se gândească serios la o acţiune:«or-donată şi metusă. La Arad, pentru a lua inexemplu, s’a şi Întocmit un proeet, care va fi supus federate! de foot- ball. El prevede o serie cu 18 echipe, dintre care să retrogradeze 3, numărul participanţilor ajungând după doul ani la TEtIESANT IN TOATĂ ACEASTĂ O acţiune comuni CEEA CE ESTE INSĂ MAI IN14, printr’un joc al retrogradărilor, îa Oradea, la fel şi tot aşa la Cluj. Toţi conducătorii au proeete de divizie naţională pe care vor să le supusă federaţiei. Un amănunt interesant: în toate aceste proecte capitalei i se acordă patru locuri. AGITAŢIE ESTE FAPTUL CĂ SE TINDE LA O ACŢIUNE COMUNĂ. CLUBURILE VOR ORGANIZA O CONSFĂTUIRE, IN CARE SA SE PUNĂ LA PUNCT UN PROECT COMUN, CARE SA ÎMPACE PE TOATĂ LUMEA. Această consfătuire va avea loc în cursul acestei luni. Se aşteaptă numai unificarea forurilor la conducere a sportului românesc şi o lămurire mai appenttuată a unor chestiuni încă nu deajuns de precizate.. t Gală de box intersindicală la Arad Duminică va avea loc la Arad în sala Teatrului Orăşenesc o gală de box intersindicală. Şi-au anunţat participarea grupările C. F. R, Astra, Unirea şi T. A. iar totalul boxeurilor înscrişi în competiţie se ridică la peste 30. Cum valoarea concurenţilor este oarecum egală se aşteaptă ca match urile să fie spectaculoase şi aprig  iocanul a pus pe lista de transferări doi jucători: Justin şi Dobrescu. Jucătorii aceştia au fost legitimaţi de Ciocanul promiţânduli-se sarea şi marea. Dobrescu a fost chiar scos din producţie, de la Malaxa unde a avut un serviciu bun. Ciocanul, care-şi întăreşte echipa, angajând o mulţime de jucători scumpi şi cu ajutorul unui antrenor cu renume mondial, a găsit că cei doi oameni nu mai corespund exigenţelor technice înalte puse de conducerea grupării. Acest fapt în sine nu ar conţine nimic reprobabil, dacă nu s-ar fi întâmplat şi ceva aproape ireparabil în această chestiune. Justin a fost adus din, provincie promiţându-i-se un salariu mare, serviciu şi îmbrăcărminte. Dobrescu a fost scos din serviciu şi i s-a promis deasemenea alt serviciu, îmbrăcăminte şi leafă. Oamenii necorespunzănd, gruparea nu a mai găsit de curenţă să-şi respecte angajamentele şi a lăsaţi jucătorii pur şi simplu pe drumori. Cei doi jucători au venit la C.G. M. cu durerea lor, mărturisind, că au greşit atunci când''s’au lăsat ademeniţi depromisiinile profesioniste ale unei grupări, în loc să-şi vadă de treaba lor şi ar fi gata să ocupe orice fel de serviciu pentru a se putea lăsa de football ca o ocupaţie exclusivă• întâmplarea este caracteristică pentru procedeele grupărilor profesioniste şi a fost foarte frecventă pe vremuri, azi aceste simptome dispărând aproape în întregime din fericire. Ca un vestigiu a unui trecut plin de păcate, prezentăm cazul de mai sus cititorilor, fără niciun alt comentar. i